Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kryddeluntan2015-11-01 20:05
Antal inlägg: 12360

Det finns medicinska metoder för att göra en åldersbedömning, men just för barn i övre tonåren är det svårt och inte alls säkert att det blir rätt. En snabb sökning på socialstyrelsen visade t.ex. en felmarginal på +- 2 år till +- 4 år.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-01 20:06
Antal inlägg: 2885

Jag hade inte en aning om att Morgan Alling, Göran Greider, Ebba Thor, Obama var flyktingar. Man lär sig.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-01 20:16
Antal inlägg: 2885

Korkat att tro att en googlesökning som ger de här bilderna skulle bevisa någonting är löjlig.

ingson2015-11-01 20:17
Antal inlägg: 4285

Om jag förstått rätt så är det en ganska stor felmarginal på åldersbestämningar så därför har man i Sverige bestämt att avstå .(åtminstone från att göra bästa möjliga)
Det låter underligr

limpan__22015-11-01 20:24
Antal inlägg: 2847

Totravel, jo jag är helt införstådd i detta. Frågan var inte heller riktad till dig även om inlägget kom in efter ditt.

totravel - Ej medlem längre2015-11-01 20:33
Antal inlägg: 4735

Limpan,

Ja, jag lade mig i igen......

janne1212122015-11-01 20:33
Antal inlägg: 4722

Är det någon av er som någon gång tänker så här.

Eftersom Sverige har öppnat sina portar för ensamkommande (barn eller halvvuxna) sänder vi signaler till föräldrar i Pakistan, Afghanistan etc , skicka hit era barn så ska vi ta hand om dom, sen kan ni andra i familjen komma hit efter om något år.

Av alla dom barn som av sina föräldrar skickats ut på detta "uppdrag" och försöker ta sig hit, hur många tror ni förolyckas på vägen, utsätts för trafficking, övergrepp, blir kriminella, drogmissbrukare.

Skulle man inte kunna påstå att Sveriges välkomnande attityd leder till att vi utsätter många barn för en fruktansvärd upplevelse som dom inte har möjlighet att sätta sig emot.

liminal - Ej medlem längre2015-11-01 20:45
Antal inlägg: 1697

Ja, smugglingsvägen är ingen bra väg för folk att söka asyl.

Rhotheta2015-11-01 21:17
Antal inlägg: 4992

Nora. Nej, det får läsaren avgöra på egen hand.

Totravel.
Som jag förklarade vände jag mig inte till dig.
Du är välkommen att förklara bort bilderna på alla sätt du önskar. Dina invändningar är helt korrekta. Norska undersökningar indikerar 1/3 över 18 år. Det kan vara mer. Det kan vara mindre. När man är 16 får man övningsköra. Vid 15 är man straffmyndig och får ha sex. En 12-åring ser jag och många med mig definitivt som ett barn. En 18-åring får rösta men inte handla på systemet. Jag är inte fixerad vid exakta åldrar.

Limpan

A nej
B jag tror inte att du förstår problematiken om du frågar så. Vad undrar du egentligen och varför?

limpan__22015-11-01 22:18

A, ok. Varför är det då så viktigt att poängtera att de snarareär 16 än 12?

B, eftersom du påstod att folk tror det handlar om barn när det (enligt din insuniation) handlar om folk som i vissa fall är medelålders undrade jag om du tror det är ofta som någon kommer undan med att låtsas vara 20-30 år yngre än de verkligen är. Eller menade något annat än du skrev?

Rhotheta2015-11-01 23:03

A
Två skäl.
Opinionen är helt olika för 12 och för 16+

En 16-åring behöver inte alls samma tillsyn och omsorg som en 12-åring. Om det inte finns enorma fördelar att låtsas var 17 år, försvinner problemet med resursslukande ensamkommande eftersom nästan inga behöver dessa resurser mer än vilken annan vuxen migrant som helst. De få som återstår skulle då kunna erbjudas ett tryggt boende utan att vara rädda för våld och våldtäkter på boendet, som nu är fallet.

B
Tro och tro.

Jag tror på en hel massa saker

www.svd.se/hur-manga...n- ar-vuxna

Det är svårt att komma närmare källan utan att jobba där.

Du får gärna presentera en mer tillgörlitlig källa.

Och åter. Problemet är inte de medelålders utan det stora antalet äldre än 16 år. De medelålders är symptomet på att det helt saknas rim och reson. Även om de vore blott 14 st.

Jag förstår inte riktigt varför detta är svårt att ta till sig även om man kanske inte håller med.

Vill du diskutera antalet medelålders mer får du gärna förklara hur det påverkar migrationskaoset.

Du förstår att varje "barn" kostar en miljon om året och att obefintlig kontroll i kombination med garanterat uppehållstillstånd inspirerar miljoner män världen över att försöka bli barn i just sverige och att nu är den bägaren full helt i onödan? Vilka som är medelålders är helt ointressant. Om du inte har någon speciell vinkel.

Är det så att du tror att "barnen" till en stor del verkligen inte klarar att hanteras med vuxna och att det är sällsynt med fusk är det bara att säga det. Då tror vi olika. Fine.
Kan du göra det troligt kommer jag sannolikt att byta åsikt.

Rhotheta2015-11-01 23:09

Ps

Att vara inspirerad betyder inte att man är här eller ens att man kan ta sig hit. Önskar att jag slapp skriva ut i detalj exakt vad jag inte har skrivit.

Linders - Ej medlem längre2015-11-02 02:39
Antal inlägg: 1943

www.aftonbladet.se/n...16 87008.ab

Nice, flera miljoner kommer att dö eller lida tack vare att sossarna plundrar biståndskassan. Kanske ska rösta på sossarna ändå.

janne1212122015-11-02 08:24

Ur artikeln som Linders länkade till,

"Enligt den översikt som Sida tagit fram skulle i så fall ett tänkbart scenario se ut så här, under förutsättning att man kapar alla pågående projekt lika mycket:

• 50 000 barn blir utan skolgång.
• 4,5 miljoner färre får tillgång till rent vatten.
• 244 800 barn vaccineras inte mot mässling.
• 156 000 barn får inte behandling mot undernäring."

Min tolkning av siffrorna:
Risken finns att fler barn dör (av bl a smutsigt vatten, undernäring och mässling) än det antalet personer vi räddar genom vår naivitet i flyktingfrågan.

Ni kanske ska vara lite mer försiktiga när ni skryter om vilket humanistiskt föregångsland vi är.

limpan__22015-11-02 11:17

Det är tveksamt om bistånd har några positiva långsiktiga effekter överhuvudtaget. onlinelibrary.wiley....96 .x/full.

Men att SIDA vill försvara sin egen verksamhet är fullt naturligt, och visst finns det behov av visst bistånd men överlag är det inte säkert att mindre biståndspengar kommer göra länderna fattigare. Huruvida de sedan väljer att lägga sina resurser på myggnät och vaccin istället för lyxbilar och guldkranar i palatsen är en annan femma. Men detta är nog ett ämne för en annan tråd.

kovikstippen2015-11-02 11:36
Antal inlägg: 979

Som sagt:

Fri invandring med tydliga krav, från dag 1.

Sluta utreda och lägg pengarna på mottagningen. Utbildning, bostäder, arbete.

TUT vid ankomst och registrering. Giltig 3 år. Om alla i familjen klarar prov i Svenska klaras inom 3 år får man PUT. (annars åker man ut).

Efter 2 år med fast arbete, med inbetald skatt motsvarande rimlig levnadsstandard kan man ansöka om medborgarskap.

Kristallklara regler utan undantag är det enda vi långsiktigt har en chans att upprätthålla. Varje undantag kostar ofantliga summor i överklaganden och annat.

Sverige ska vara generöst,men det är den nyanländes ansvar att uppnå våra krav. Aldrig tvärtom.

Inom bara ett par år kommer de nyanlända att bli en positiv del av samhället.

Men de som kommer av andra skäl än att jobba och göra rätt för sig har faktiskt ingenting här att göra.

Är man på flykt. Har man traumatiska upplevelser. Så är man nog ytterst tacksam för att få bo i Sverige och ser kraven som rimliga och fattbara.

Även anhöriginvandringen bör niornas på samma sätt. Välkommen hit. Gör rätt för dig så är ni välkomna.

Salka12015-11-02 11:58
Antal inlägg: 670

Tycker det verkar tidigt med svenskaprov efter tre år, då det tar 3-8 år att lära sig ett nytt språk. Ska man bli utvisad om man har en språkstörning?

ingson2015-11-02 12:44
Antal inlägg: 4285

Kovikstippens förslag är så dumt att det inte förtjänar att bemötas.
Men lite lätt:
Så vem som helst i hela världen ska få komma till Sverige och förses med mat,bostad och kläder under tre år.
Och även sjukvård och tandvård?Och vilken form av utbildning? Hur är det tänkt med riktigt gamla?

Lycka till med utvisningarna efter tre år,det går säkert som smort

janne1212122015-11-02 12:59

"Sedan 2010 har fem gånger så många skottskadats i de svenska storstäderna jämfört med i grannländernas huvudstäder tillsammans. Det visar en granskning som SVT Nyheter gjort."

Jerzy Sarnecki kan som vanligt inte förstå varför det är så här, men jag tror att många människor med enbart ett litet uns av förnuft vet vad svaret på frågan är. Använder man samma lilla uns av förnuft inser man lätt att framtiden inte ser mycket ljusare ut

www.svt.se/nyheter/r...nn landerna

Rhotheta2015-11-02 13:01

Hm. Jag funderade på hur man skulle skriva det lite mildare.

Idéerna är med ett gott syfte och i grunden sunda.

Tyvärr faller det på detaljerna, som ingson påpekar.

Ett land utan sociala funktioner hade kunnat släppa in vem som helst och låta dem pröva lyckan. Som Klondyke, t.ex.

En minimal detalj som hade gjort jättestor skillnad vore om man måste kunna svenska från början.

Dessutom går inte pengarna till utredningar, utan till mottagande, utbildning, sjukvård, bostad, försörjning, mödravård, barnavård...

Dessutom finns det inga bostäder, inga, lärare, inga förskollärare, inga jobb.

Dessutom är hela systemet fullt.

Även om idén vore bra är det för sent nu.

Det finns dock flera sunda element i själva filosofin som jag sympatiserar med.

Jag skulle gärna presentera en happy ending om det fanns någon.

"Vi måste ge alla en trygg bostad, uppväxt, framtid, meningsfullhet, ingen skall bli mobbad eller diskriminerad, alla skall känna delaktighet osv."

Sådant politiker säger och som bara är rena fantasier, eftersom det inte finns en bråkdel av de resurser som skulle krävas.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?