Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 925 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
bobo flux | 2011-03-27 00:03 | |
![]() | ja, fenomenen har alltid funnits, men begreppet "reaktionshastighet" t ex började väl inte existera förrän någon först uppfann det? Jämför det med ett BB där det föds tio pojkar. Direkt vid födseln så tas de ifrån sina mödrar och forslas till en helt öde ö där de får växa upp. De enda som kommer dit och tittar till dem och sköter om dem är män. Barnen får aldrig lära sig att det existerar ett annat kön. Förväntar du dig att dessa barn ska utveckla en heterosexuell läggning när de inte ens vet vad en kvinna är? samma princip borde ju gälla med tid; Tid i alla dess socialt konstruerade former har inte börjat existera förrän vi börjat göra indelningar eller uppfunnit begrepp som ska förklara en viss mängd tid. Innan dess var tiden något okänt och obundet. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 00:09 | |
![]() | Ja, begreppet 'reaktionshastighet' är ju en efterkonstruktion, men inte själva förloppet. Men jag hade inte kunnat få dig att förstå vad jag pratade om om jag inte använde begreppet? Själva förloppet i sig är högst konkret. Nej, jag förväntar mig ingenting, och särskilt inte tio över tolv. Tiden har alltid funnits, fanns inte tid rent konkret skulle alla förlopp inte gå åt samma håll, och man borde kunna reversera saker som redan hänt. | |
bobo flux | 2011-03-27 00:14 | |
![]() | Det sista köper jag, med en liten brasklapp. Tiden _så som vi definierar den idag_ har en riktning. Jag är inte främmande för tanken att vi tekniskt skulle nå en kompetens där vi teoretiskt skulle kunna vrida tidsbegreppet i framtiden och göra tidsresor. Dock tror jag inte evolutionen arbetar så snabbt att människokroppen skulle klara av en sådan påfrestning. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 00:16 | |
![]() | Ok. Men alla förlopp löper spontant i samma riktning, inget sker baklänges utan eventuellt (framtida) tvång. | |
bobo flux | 2011-03-27 00:18 | |
![]() | Är det där cirkeln sluts då? Där framtid och dåtid möts? För om jag har nått en punkt i dåtiden, så kan jag ju därifrån påverka framtiden (som ju redan har skett, eftersom det var därifrån jag kom). | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 00:20 | |
![]() | är tiden cirkulär då? | |
bobo flux | 2011-03-27 00:23 | |
![]() | den kanske blir det då? jag vågar inte påstå att den är oböjlig. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 00:26 | |
![]() | jag tror inte vi kan förklara vad tiden har för form med våra begrepp, eller ens att vi kan förstå. men det gör den inte mindre konkret. | |
bobo flux | 2011-03-27 00:29 | |
![]() | Blir inte det ett väldigt paradoxalt resonemang när du först säger att vi inte kan förstå tiden och sen slår fast att den är konkret? | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 00:31 | |
![]() | Är något mindre konkret bara för att vi inte förstår oss på det eller kan förklara det med den kunskap vi har? Är gräset mer konkret för mig än för en ko, bara för att jag kan förstå vad gräs är? | |
bobo flux | 2011-03-27 00:36 | |
![]() | det är konkret såtillvida att det existerar i vårt medvetande. men inte konkret såtillvida att vi kan greppa dess innebörd på samma vis som vi t ex greppar skillnaden mellan en ko och gräs. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 00:39 | |
![]() | Nä, det köper jag. Men är gräset abstrakt för kon? | |
bobo flux | 2011-03-27 00:41 | |
![]() | jag vet inte. jag är ingen ko? | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 00:44 | |
![]() | Nä, det vet jag. | |
bobo flux | 2011-03-27 00:47 | |
![]() | gräs kan vara den mest centrala delen i en kos medvetande. 99 % av allt kon tänker på är kanske gräs, resterande procent omfattar omgivningen. Eller så är det inte alls så. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 00:49 | |
![]() | Jag tror att gräs är väldigt konkret för en ko, även om hon inte kan förklara vad det är eller förstå sig på det. Men jag vet inte, jag är inte heller någon kossa. Men är det inte så med mycket; vi vet inte, men får gissa/föreställa oss/göra antaganden? | |
bobo flux | 2011-03-27 01:01 | |
![]() | Givetvis. Vi förutsätter ju att kor och andra djur har vissa grundläggande instinkter; äta, sova, producera kalvar. Vi antar ju också att de inte sitter och filurar på raketforskning och invasionsplaner i Uzbekistan. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 01:02 | |
![]() | Nä, det är mer abstrakt tänkande. Tills något faktiskt händer. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-27 01:03 | |
![]() | Men rent konkret så ska jag nu gå och lägga mig. | |
bobo flux | 2011-03-27 01:06 | |
![]() | Det låter som en plan. God natt <3 | |