Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 20 146 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:10 | |
![]() | ja du duendiro. vad är målet med den här diskussionen egentligen? jag gör mest inlägg för att jag lever efter mottot "hörs jag inte så finns jag inte" | |
bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:10 | |
![]() | Att säga negerboll är okej tycker jag men att säga jävla nigger är inte okej. Negerboll är något mörkt, gott som alla vill ha, en hyllning helt enkelt.. | |
dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:14 | |
![]() | Kata... my bad! Jag vet inte vad målet med diskussionen är catta. Alla gillar väl chokladbollar, egentligen. Vi är långt ifrån ursprungsdiskussionen inom seriöst Jag slås av allas referenser till att de (i egenskap av vita) inte kan känna sig kränkta av ordet neger, samt av att alla har mörkhyade människor som älskar att äta negerbollar! Vad fint, det finns ju inga problem egentligen. Var och en får väl kalla det vad de vill, egentligen. Om det är respektfullt mot mörkhyade, det vetifan om jag tycker. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:19 | |
![]() | Alltså detta med att negro betyder svart/mörk känns som en efterhandskonstruktion. Vilka associerar på allvar till mörk färg när de hör/läser ordet neger? Neger-negro-mörk-aha! Jag kopplar negro till mörk men inte neger. Språkligt och vad det ger för associationer är det alltså stor skillnad på negerbollar och chokladkakor med mycket kakao i som har ordet negro tryckt på omslagspappret. | |
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:20 | |
![]() | om man läser tråden har liksom allt blivit sagt hundra gånger. | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:24 | |
![]() | Dude, se där, nu börjar vi hamna på samma våglängd igen.. . :) Det enda i den här frågan vi nu skiljer oss på är väl det där med respekt... Fråga: Är det respektfullt mot mörkhyade? Fråga: Är det respektlöst mot mörkhyade? Jag finner att jag vill svara nej på BÅDA frågorna. Ganska intressant. Och så kan man ju vända på resonemanget: Är det respekfullt/respektlöst mot folk som kallar bakverket för negerboll att säga att de agerar rasistiskt/elakt, när det egentligen inte råder någon tvekan om att det inte är deras syfte? Bara en tanke. Egentligen tycker jag inte att den här frågan är viktig alls, men det är intressanta tankar att bolla. | |
dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:31 | |
![]() | ja, vi hamnade i ofas där ett tag kanske...;) Förhoppningsvis har ingen som säger negerboll här kallats för rasist. De dåliga exemplen, typ finska pinnar då! Eller ännu bättre, hamburgare då! talar möjligen om någon slags oförmåga att skilja på nationalitet och ett ord, som i vissa avseenden, står som symbolik for raspolitik och nervärderande om en annan ras. Ordet negerboll har naturligtvis inte det syftet, det tillhör samma sak som alla de oskyldiga negerhänvisningar man finner i svensk litteratur, såsom pippi långstrump t.ex. Tiderna forändras som sagt, och vill man säga negerboll så får man väl gora det, det är mest de korkade parallellerna jag stör mig på - särskilt dem som säger att att man inte får vara stolt över att vara svensk osv (de bästa exemplerna finns dock inte i denna tråd). I det stora hela, håller med dig catta (YES I DO), allt har sagts hundra gånger. Själv älskar jag delicatobollar som lyckligtvis är något helt separat - språkmässigt - från såväl chokladsfärer som negerbollar. | |
Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:41 | |
![]() | Jag har för mig att chokladboll är ett annat bakverk. Så jag vill inte förväxla mitt recept på negerboll som jag använt i typ 30+ år. Ja, jag är väl svennegubbe nu med gamla värderingar. dudenniro, du skriver klokt. Ordet negerboll uppfanns inte som nåt förnedrande ord mot våra nysvenska afrikaner. Delicatobollar är väl bara en massa konstigt i? Typ några ingredienser som börja på E...o håller typ flera månader utan att härskna. Tacka vet jag en negerboll gjord på riktigt smör. | |
dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:50 | |
![]() | Kackelrackorna och delicatobollarna är de enda som skulle överleva ett kärnvapenkrig på denna planet! | |
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:52 | |
![]() | säg inte så där. delicaotbollarna är ju nästan det enda en stackars vegan kan unna sig nuförtiden. | |
cattalinka - Ej medlem längre | 2008-10-10 20:52 | |
![]() | nej just det ja. jag är ju inte vegan. så kör på. | |
Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-10-10 21:04 | |
![]() | Det går lika bra att göra "chokladboll" på vegetabiliskt margarin också. Men jag är anti mot den typen av fejksmör där man använder nickel och petroleumprodukter i framställningen. | |
dwight | 2008-10-10 21:13 | |
![]() | Vi är ju vitlökar så.. Kalla dom Winerbröd istället, som Rolf. i sune! xD | |
Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-10 21:27 | |
![]() | Vad har vi kommit fram till så här långt? Är alla negerbollsälskare rasister eller hur blev det? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-10-10 21:33 | |
![]() | Klart vi är. Vi har hakkors intill de tomma explorerflaskorna och torkade blommorna på Billy-bokhyllan. | |
Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-10 21:34 | |
![]() | Skönt att vi kommit fram till något konkret! | |
Femme_Fatale | 2008-10-11 12:23 | |
![]() | Nog är väl den här scenen skön: www.youtube.com/watc...Vb _FY_mDNI Och jag säger också negerbollar utan att lägga nån värdering däri =) | |
vulcan | 2008-10-11 12:58 | |
![]() | Jag tycker att trögheten i systemet är ganska anslående på flera håll och kanter här. Var det nån som läste min "bekännelse" igår? Hajar ni verkligen inte att det i grunden var samma sak? Vi hade inga rasistiska baktankar när vi skrev "negertrut" i versen. Precis som äldre människor som kan säga "ni är ena riktiga judar" på skoj åt människor som visar aggressivt affärssinne knappast är några antisemiter. Eller "Mamma kines, pappa japan, stackars lilla barn" Inte ligger det något verkligt illasinnat orientalhat bakom det heller. Så varför inte uppmunta dina barn att lära sin klasskamrat Li Xin eller kanske adopterade Anna den där roliga lilla versen, så kanske dom kan skratta tillsammans? Vi skulle aldrig ha valt att kalla bakverket för negerboll en gång i tiden om vi då hade ansett att alla människor oavsett hudfärg var precis lika mycket värda, eller åtminstone att det inte var det minsta lustigt, konstigt eller lite efterblivet att vara "neger". Det speglar en människosyn från tiden då kolonierna ännu bestod och som man t ex kan beskåda i "Tintin i Kongo" - en serie Herge f.ö. skämdes för i vissa stycken flera decennier senare pga det sätt som svarta människor ritas och skildras på. Jag äger några gamla barnböcker från 40-talet där exakt samma syn förmedlas. Det är inte direkt elakt eller föraktfullt. Däremot lite så där milt nedlåtande och tydligt att såna där människor är lite mer primitiva. Eftersom jag nu ändå är lika mycket uppväxt med negerbollar som alla andra i min generation så kan jag väl fortfarande säga det skämtsamt i ett internt sällskap. Men aldrig att jag skulle gasta om det på ett café eller nånstans där det fanns minsta risk att någon skulle ta illa upp. Och mina barn har aldrig fått höra någon annan benämning på bakverket än "chokladboll" komma ut ur min mun. | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-11 13:14 | |
![]() | Vulcan. Jag läser ditt inlägg. Jag förstår vad du menar. Men - två saker: Jag är övertygad om att negerbollen fick sitt namn helt enkelt efter färgen och inte på grund av en "milt nedlåtande" syn på negrer. Jag tror faktiskt inte att namnets uppkomst hade det minsta med kolonialtidens attityder gentemot negrer. Andra saken är den att när jag beställer en negerboll på ett café så gastar jag inte ut ordet. Jag beställer i helt vanligt tonläge. Förmodligen precis lika poängterat, högljutt och tydligt som när du säger "chokladboll" i precis samma situation. Och skulle det finnas färgade personer nära mig som råkar höra vad jag säger och som tar illa upp så är det upp till dem att meddela detta. Då kan jag be om ursäkt och ändra min beställning till chokladboll, efter att ha förklarat för den färgade personen att jag inte använder ordet neger i nedsättande syfte. Att namnet på bakverket ska eller är på väg att byta namn till chokladboll rör mig inte i ryggen. Jag värnar inte på något vis om själva namnet. Däremot tycker jag inte att jag ska kritiseras eller kallas för diverse elakheter för att jag fortfarande inte vant mig av vid ett namn på ett bakverk. Så fort någon färgad talar om för mig att "du, jag tar illa upp" så ska jag säga "nä, vad synd! Jag menade absolut inget illa, men för din skull ska jag säga chokladboll i stället." Hur nu andra vill göra med bakverkets namn bryr jag mig inte om. Men jag står fast vid min, kanske naiva, önskan om att återta ordet neger till att inte vara ett negativt laddat ord. För mig, och förhoppningsvis många andra, är det helt enkelt en benämning på en människoras, så som inuiter, asiater och indianer. Hoppas kan man ju alltid. | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-11 13:25 | |
![]() | jag vet! vi pratar om det här med negerboll-chokladboll det har vi aldrig gjort förut! | |