Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 116

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vinterresa - Ej medlem längre2009-11-07 22:13
Antal inlägg: 253

ALKOHOL OCH MÄNS SEXUALLIV

Om alkohol inte skulle vara skadlig i det viktiga ögonblick när livet blir till, då vore det den första biologiska
process där man kunnat påvisa att alkohol inte skadar. Det finns inga som helst vetenskapliga skäl att tro
att så skulle vara fallet.

Med relativt enkla mikroskop kan man se att när en man är berusad så är även hans sädesceller berusade. Detta konstaterades genom experiment med djur redan i början av seklet. Av det följer två mycket viktiga frågor:
1 Riskerar spermien att skadas av alkohol, och i så fall, när är risken störst?
2 Innebär det ökad risk för missbildningar om mannen är berusad (och därmed även sädescellen) vid det samlag när barnet blir till?

På den första frågan kan vi direkt svara: Vi vet att alla andra celler i vår kropp skadas av alkohol. Om inte spermien skulle skadas så vore den det enda undantaget. Det finns inga som helst medicinska skäl att anta att så skulle vara fallet.
Med detta kan vi gå över till den andra frågan, om risken för missbildningar ökar om spermien är påverkad av alkohol vid själva befruktningen. Vi vet att alkohol kan skada alla funktioner i en cell. Det är viktigt att ha i åtanke eftersom spermien är bärare av de arvsanlag från fadern som barnet kommer att ha med sig hela sitt liv. Självklart är det av etiska skäl omöjligt att genomföra kontrollerade experiment för att. jämföra andelen spontanaborter, missbildningar etc när fadern varit berusad jämfört med när han varit nykter vid själva samlaget. Den kunskap vi redan har är dock mer än tillräcklig för att vi ska kunna ge ett ur vetenskaplig synpunkt fullt acceptabelt svar:
Antag att ni planerar att skaffa barn. För att ge barnet den bästa möjliga miljön att utvecklas i tänker kvinnan avhålla sig från alkohol under hela graviditeten. Om du då har en nykter och en berusad spermie vilken skulle du ta?
Det är inte så att vi saknar kunskap att ge ett entydigt svar. Problemet är att vi inte bryr oss om att ställa frågan.
Det finns faktiskt en tredje aspekt på problemet. Vi vet att spermierna växer under ca 70 dagar innan de är "mogna". När befruktningen sker har de slutat att växa. Alla andra celler löper största risken att skadas när de växer. Om spermien reagerar på alkohol på samma sätt skulle även den skadas mest av den alkohol som mannen dricker flera veckor före befruktningen.

www.lankarna.nu/sex.htm

Rhotheta2009-11-07 22:41
Antal inlägg: 4992

Det var kul att det fanns något bakom. Det är dock spekulationer. Arvsmassan ligger extremt packad (no pun intended) och skyddad i spermien och spermiens enda cellfunktion är att bryta ned fruktos och vifta med svansen. Är den lite sämre på det finns det alltid någon annan som är pigg. Sorry, men jag köper inte resonemanget.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att mannen har en möjlighet att sabba kvaliteten på arvsmassan i sina spermier under den fas när arvsmassan delas (långt tidigare) om han dricker mycket alkohol. Det är väl känt att hölje och svans blir sämre. Då är vi som sagt inte längre på firmafesten.

Uppskattar ändå inlägget och hänvisar i övrigt till mitt förra.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-07 22:52
Antal inlägg: 2521

Tack, vinterresa!

Och duuuu Rhootis, varför inte hellre köpa vinterresans budskap, än riskera något? Vem vill medvetet ge sitt barn dåliga odds?

apbur2009-11-07 23:00
Antal inlägg: 9699

Men om spermierna är så fulla att de inte når fram så har ju inget hänt.

Tror den som skrivit den där artikeln varit full.

Jag skulle vilja uppleva när varenda cell i min kropp sönderfaller vid alkoholförtäring.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-07 23:03

Jamen det är väl bara att införskaffa några liter vodka - till och börja med - och sätta igång apis. Lycka till. :))

hehhe

apbur2009-11-07 23:05
Antal inlägg: 9699

Miss Yoko, du är en mycket ond människa trots att du använder dig av kolon och parentes.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-07 23:09

Och nu håller du på med dina projiceringar iiigeeen, apis.
Sluuuuta med sånt. Du vinner inga poäng hur du än försöker.

Tjingeling. :)

Fluktsoda - Ej medlem längre2009-11-07 23:16
Antal inlägg: 506

*Projektioner

anneli72 - Ej medlem längre2009-11-07 23:18
Antal inlägg: 11612

Ja,typ projektioner heter det.

Rhotheta2009-11-07 23:21

Det är väl för att jag inte tror att det stämmer. Om man vet hur en spermie är uppbyggd och hur befruktningen går till, ser jag faktiskt inte några uppenbara skäl att tro att alkohol kommer att påverka arvsmassan hos barnet.

Varför då inte ta det säkra för det osäkra? Jo, det håller jag med om. Om man planerar att skaffa barn är det nog vettigt för båda att hålla sig nyktra. Just in case.

Problemet för mig uppstår om man blir gravid på fyllan. Då ser jag inga skäl att tro att barnet skulle vara skadat och därför kanske gör abort eller har osunda tankar kring barnet under dess uppväxt.

Det är möjligt att jag i framtiden kommer att tycka annorlunda. Det krävs dock ett bättre underlag i så fall. En stor studie. Jämför barn som blivit till på fyllan med dem som inte blivit det. Det kan inte vara omöjligt. Kan det finnas en sådan studie gjord redan? Skall leta lite.

slånbär2009-11-07 23:29
Antal inlägg: 5539

Men om detta nu stämmer som vinterresa skriver då är det ju förklaringen till en massa saker i världen. Tex ishockyspelande(idiotiskt ) bergsklättring, dans ,riksdagsdebatter och en massa andra meningslösa och riskabla saker. Det är för att alltför många människor blev till på fyllan. Vad himla skönt att äntligen ha fått en förklaring på alla dess underliga företeelser......

Phaléne2009-11-07 23:29
Antal inlägg: 175

Tror de är TS själv som blivit på tjocken med sin bästa väns man.
Först va de i bekantsakapskretsen, sen bodde dom utomlands, nu är de i ytliga bekantskapskretsen.

Osar illa detta.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-07 23:44

"Problemet för mig uppstår om man blir gravid på fyllan. Då ser jag inga skäl att tro att barnet skulle vara skadat och därför kanske gör abort eller har osunda tankar kring barnet under dess uppväxt."

Hm...jo, som med så mycket annat, så är inte detta heller så lätt.
OM man nu vill utgå ifrån att vinterresans budskap ( och jag för min personliga del instämmer i det ) stämmer, så skulle ju folk kunna ha det i åtanke den dagen de börjar planera barn, och även när man festat, så kunde ju folk ta och skydda sig.
Men, du har också helt rätt i dina tankebanor, Rhot, och framförallt ska ju ingen behöva gå och känna skuldkänslor om man nu skulle ha råkat göra barn när man varit alkoholpåverkad.
Men i förebyggande syfte kan det ju vara bra att känna till det, OM man nu "köper" budskapet.

Plåtnicklas2009-11-08 00:05
Antal inlägg: 392

kärlek är alltid knepigt. man kan vara kär i flera. man kan vilja ha barn. man kan verkligen inte vilja ha barn, man kan ha en ring på fingret och ändå finna någon som inte har det attraktiv. livet är till för att levas, ju fler barn desto roligare vuxna (barn är skojiga och gör grimaser, då blir vuxna fulla av glädje). Jag skulle nog inte behålla barnet, men vem vet... kanske kommer jag på att det känns rätt schysst ändå och i hur många situationer tänker man inte efteråt. "det var dumt, men det verkade som en bra idé då"

Rhotheta2009-11-08 00:13

Hm. Jag lyckades inte hitta vad jag sökte, men Vinterresa har ändå lyckats få upp mitt intresse för ämnet. Kommer att hålla lite utkik efter nya rön. Eller nya.. forskningen är säkert gjord. Man skall bara hitta den.

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-11-08 09:31
Antal inlägg: 517

Sexualdriften är den näst starkaste driften efter överlevnadsdriften.

Say no more...I rest my case.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-08 11:20

"Sexualdriften är den näst starkaste driften....."

Njo, det må så vara, men därmed inte sagt, att vi totalt ohämmat ska ge efter för våra drifter, eller huuuuuur....?

- Min reflektion, och med den menar jag inte att du, Yin, skulle ha menat något sådant..

Mimikryp2009-11-08 11:30
Antal inlägg: 9057

Spontant: Idiot! *suckar*

principatia - Ej medlem längre2009-11-08 18:35
Antal inlägg: 90

Jag tror inte att man ångrar efteråt, om man vid en sådan frestelsens stund t ex. på en firmafest väljer att avstå av hångel. Jag reser en hel del och äter ofta ute på kvällarna. Man får en hel del inviter - även av förfriskade män. Jag har ett motto att säga, att vi kanske kan träffas någon annan gång när vi är nyktra. Om det då finns intresse, så känns det mer som att personen är intresserad om mig som person och inte bara vill ha ett nyp med vem som helst.

slånbär2009-11-08 20:40
Antal inlägg: 5539

Men så himla bra att det finns duktiga människor som tänker sig för....Nu är ju problemet att det är stolpskotten som inte tänker som förökar sig utan att fundera på framtiden för ett antal inblandade personer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?