Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 002

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-15 17:54
Antal inlägg: 4050

Men då skulle de kunna tro att jag var.... larvig och infantil...

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-15 17:58

Hur tokigt det än låter så ökar nog efterfrågan på enkla basplagg i och med att de vanliga butikerna säljer så mycket galet modekrams.
Alla såna där medvetna ekologiska unisexföretag säljer nog rätt bra av sina könsneutrala basplagg.
Problemet med dessa är bara att vissa av dem säljer via hemförsäljning och pyramidspel ;)

Tess 082010-08-15 18:02
Antal inlägg: 18003

I början av tråden var det mycket prat om mobbing av de som "sticker ut" och har konstiga kläder. Detta villa jag i så fall skylla på föräldrarna då barnen sällan har sådana fördomar utan får de av äldre...

När barnen blir äldre så brukar de som "vill" mobbas hitta saker eller uppfinna saker de kan mobba för/om, då hänger det nog inte bara på kläderna. Skulle den mobbadehelt byta stil och skaffa helt "rätt" outfit så finns det troligtvis något annat att mobba för eller så mobbas personen just för att den bytt stil... typ!

En kille jag känner skulle alltid ha coola kläder på sig. Han var kanske 4-5-6 år och det var det viktigaste - att kläderna var coola!! Skitkul när han kom till öppna förskolan med super-underställ.. Det var nytt!! Och såååå coolt!! Så det ville han ha! Och? Har hade ju kläder på sig :)

Mina två tjejer är otroligt "tjejiga" i sin klädstil. Deras elaka (:P) mamma förbjuder dom en massa kläder som de vill ha, men som jag anser vara för en annan (läs äldre) ålder än vad de är i. 12-åringen tror att hon är vuxen, nästan, och kan ha kläder med lite vuxnare stuk (utmamande?? Kommer inte på nåt bra ord...).
Deras mamma har också lätt allergi mot stora tryck och glitter... Färger kan de få välja lite mer själv, men visst påverkar jag lite :)
(dottern fick en turkos top i helgen tex och jag försöker få dem att INTE vilja ha lila för det är en färg jag inte gillar)

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 18:09
Antal inlägg: 1120

Om vi fortsätter på just kläder som ju är det som tråden initialt handlar om;

Det jag inte förstår är varför så många inte fattar att det INTE handlar om att någon SKA något (exempelvis som tjej att ha en tröja med batmantryck eller som kille en rosa med glitter) för att det ska kallas genustänk/jämställdhet - de ska bara ges chansen, utan pekpinnar, utan fördomar, utan att bli retad för eller tittad snett på, om det passar dem.

Det hjälper föga att säga "jomen självklart får min dotter ha Spindelmanndräkt om hon vill!" när man i nästa andetag känner sig nödgad att påpeka att "men då blir hon nog retad så det är inte så bra när hon är på dagis".

Någon som hajar mitt tänk?

Tess 082010-08-15 18:12

Ja! Enkelt!

Tess 082010-08-15 18:15

Däremot kan jag tycka att det där genustänket kan gå överstyr när det liksom ska inpräntas i barnen huvud att lilla Linnéa visst kan bli lastbilschaufför och Pelle kan bli balettdansör...

En liten tjej som tycker att spidermantröjan är sååå cool kan väl visst få en sån, men då borde hon också få en hello kitty-tröja med volanger och glittertryck om hon också vill ha en sån..
Det är faktiskt ett exempel taget ur verkligheten. Och lilltjejen inte alls kan få en rosa volangtröja med glittertryck för det är inte "genus".

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 18:16
Antal inlägg: 11661

Jag hajar Guanyin, bra inlägg!

Det finns ju människor som säger sig vara enormt mycket emot mobbning men ändå säger "Fast gör man så eller ser ut så så får man förvänta sig att bli mobbad". Att "skylla" på att barn ska lära sig att försvara sig själva hjälper liksom inte så mycket även om det är bra att kunna säga ifrån när någon är dum. Man har ändå visat på att man kommer att bli mobbad om man är eller ser ut på ett visst sätt.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 18:19

Om/när jag får barn kommer jag klä henne/honom i både glittrigt rosa och spindelmannentröjor och allt där emellan. Om barnet sen inte vill ha det ena eller andra kommer jag inte tvinga på eller av något så länge det inte är nödvändigt (tex utmanande kläder på småtjejer).

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 18:26

Fast enligt vissa får jag inte uttrycka mig innan jag faktiskt HAR barn. Men jag tycker att kläder och uppfostran/beteende mot barnen (typ: jag kommer aaaldrig skrika åt mina barn..haha) skiljer sig lite.

Tess 082010-08-15 18:41

Måste också säga att jag nog aldrig (vad jag kan komma på sådär bara) har hört något av mina barn kommenterat någon annan för deras kläder.
Möjligtvis att någon har en fin tröja eller kanske "han har fått en polis-tröja" bara som ett konstaterande. Har aldrig hört att någon är tråkigt klädd eller så...

Nej, nu ljög jag! Igår kommenterade min minsta (6 år) en liten tjejs tofflor!! Hon sa "Idag har hon röda tofflor på sig.". "Jaha," sa jag.. "Vad hade hon igår då?". Dottern svarar "Vita"

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 18:43
Antal inlägg: 1120

Det får vi väl tro beror på att du fostrat dem väl Tess :)

gnill2010-08-15 18:58
Antal inlägg: 1942

Klassiskt är att vuxna kommenterar flickors utseende eftersom de har "fina", "söta" och "näpna" kläder. Förskollärare/barnskötare möter lilla Elsa i dörren "Nämen vad fin du är idag, Elsa!" och "Åh vilken söt klänning du har" etc etc. Lilla Axel möts snarare med "Vad mycket spring du har i benen idag!" och "Hej Axel, du verkar pigg och glad idag". Alltså signalerar vi vuxna tidigt att pojkar "är" och flickor "ser ut". Nu har ju min pojke haft många färgglada och rosa kläder vilket betyder att han blir bemött av vuxna som "flickorna", dvs man kommenterar hans utseende/klädattribut. Minst sagt kluvet.

Sen vet jag inte hur gamla tess barn är, men i skolan börjar kommentarerna från andra barn komma och jag har hört dem (ang min sons rosa cykelhjälm, lila foppa-tofflor etc, men de barnens föräldrar har aldrig varit närvarande. Vilket betyder att jag tror att man inte som förälder ska göra sig illusioner om att ens barn inte kommenterar sådant hos andra bara för att man inte hört det själv.

Tess 082010-08-15 19:10

Det var inte det jag menade, gnill. Jag tyckte mig tidigare i tråden se att det skrevs om att barnen blir retade och jag tyckte just då att det stod om mindre barn (och inte tex mellanstadiebarn)...

Mina barn är mellan 6 och 16 så nog har jag sett/hört rätt mycket. Och inte faen gör jag mig illusioner om att inte mina barn kan vara dumma bara för att de inte är det när jag inte hör. Dock var ju kommentarerna här i tråden om sådan som folk hört barnen säga...

En kille som gillar lila har på sig lila skor och får ett par begagnade byxor (som sitter skitbra på killens smala kropp) där märket på byxorna är FilippaK (="tjej"byxor). Killen var dock så pass cool i sitt sätt så de (få) som försökte reta honom inte kom någon vart och la av...

Vi har faktiskt tidigare pratat om det gnill skriver om hur man pratar till barnen. En kompis till mig insåg helt plötsligt att jo, nog gjorde hon så... Med två killar som de första barnen och sedan få en dotter - jepp, första barnet som de sa "titta blomman" till, typ..

nystan12010-08-15 19:33
Antal inlägg: 3414

Man kan ju skita i att köpa de könstypiska kläderna om man vill.
Det finns neutrala barnkläder både på H&M, Lindex och Kappahl.
Visst är det även uppdelat i pojk- och flickkläder, men neutrala kläder finns på båda.
Min dotter har kläder från båda, utan att för den sakens skull se ut som en pojke.

Savi2010-08-15 19:49
Antal inlägg: 1176

killar har killkläder,tjejer har tjejkläder så har det allitd varit & så kommer det att förhoppningsvis förbli.

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 19:59
Antal inlägg: 37631

klart det är föräldrrna som ger ungarna värderingarna om kläder ,men när en vuxen ställer sig och tittar på ett barn från topp till tå och man ser hur dom har nedvärderande tankar som dom för över på sina barn,så har vi kanske större skyldighet att se till att inte ungarna sticker ut,även om vi tycker att det är fel ,bland det värsta som kan hända är att ungarna blir mobbade för vuxna har fått för sig att en liten kille ska ha en helo kitty tröja bara för sakens skull

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-15 20:03
Antal inlägg: 4429

När jag själv var liten var det inte så mycket koll på hur jag var klädd. Så här efteråt kan jag ju tycka att mina föräldrar kanske borde ha det, men det var inte så av någon anledning som jag faktiskt inte riktigt förstår.

Det bryter lite från min barndom i övrigt. Men hur som helst så stack jag ut ganska mycket. Jag var lite som en av dom där barnböckerna man aldrig kommer att se i affären "Du är annorlunda- och det är inte bra."

Jag var ju också mobbad förståss och om det var på grund av det eller för att jag som person sticker ut vet jag inte. Men mina tjejer kommer i alla fall inte någonsin att sticka klädmässigt ut som jag gjorde om dom inte aktivt själva fattar det beslutet. Det är tufft nog ändå.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-15 20:16

Det man undrar är ju varför så många ska se de små barnen. När jag var liten hade jag vissa favoritplagg som var helt sönderslitna i baken. Hade inte funkat så bra på dagis misstänker jag...

gnill2010-08-15 20:20
Antal inlägg: 1942

Lustigt att det är flera med många "i" i sitt nick som tycker så lika. Hur som helst ttiittii: ... "så har vi kanske större skyldighet att se till att inte ungarna sticker ut,även om vi tycker att det är fel ,bland det värsta som kan hända är att ungarna blir mobbade för vuxna har fått för sig att en liten kille ska ha en helo kitty tröja bara för sakens skull"

Mitt svar:
1. Du missar poängen att en liten kille som älskar hello kitty ska få ha en hello-kittytröja (dvs inte för sakens skull, utan för att han tycker att det är fint).
2. Vi har två vägar att gå som jag ser det antingen din väg (ingen får sticka ut om han/hon ska bli accepterad) eller vi försöker förändra folks attityder så att man kan bli accepterad även om man sticker ut. Jag röstar för det senare. Och hisorien visar ju att attityder kan förändras.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 20:36

ttiittii, Genom att göra så att ingen sticker ut försvinner inte problemen med mobbning. Bl.a. därför är jag emot skoluniform. Det hjälper inte speciellt mycket mot mobbning.
Plus att du "skyller" problemet på den som blir mobbad och inte den som mobbar. Det är mobbaren som ska ändra på sig, inte den som blir mobbad.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?