Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 894 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-02 22:41 | |
![]() | den ofelbara människan fins inte ,vi har alla fel och brister,som vi får jobba med | |
| Em78 | 2010-10-02 23:08 | |
![]() | Jobben finns men det kan vara ett heltidsjobb att hitta dem man VILL ha. Det jag kan ha svårt att förstå är varför vissa människor inte lägger ner mer tid på sitt jobbsökande. Ring de företag ni är intresserade av att jobba för oavsett om de söker folk el ej, lämna era CV personligen, skapa nya nätverk osv osv. Snöa inte in på arbetsförmedlingen och rekryteringstjoflöjterna. Lägg upp en plan och målen som ska uppfyllas. Se det som ett jobb att hitta rätt jobb, gå upp i ottan, ut och fajtas till kl är sen eftermiddag. Lyckas man inte då så får man väl ta ett jobb man inte egentligen vill ha (för DE FINNS) samtidigt som man söker sig annanstans=) | |
| DiNozo | 2010-10-02 23:12 | |
![]() | Inte orkat läsa igenom tråden men det finns jobb överallt, i vilka jävla småbyar som helst, de skriker efter timanställda inom både hemtjänst och skola. Folk som inte hittar jobb vill helt enkelt inte jobba... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-02 23:13 | |
![]() | och ,vad får dej att tro att inte folk gör det?du har ingen aninig om det,du vet det fins folk som inte vill leva längre för att dom älldrig får ett jobb när dom legat i och sökt 100%och ändå blir ratade ,det är ganska elakt att utgå från att folk inte gör sitt bästa | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-02 23:14 | |
![]() | DiNoso,jasså det gör det ,på månen eller | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-02 23:16 | |
![]() | dom jobb som fins är i stocholm och där fins inga bostäder,det är många här som pendlar till stockholm det är bara 20 mil,men att få ett boende där är omöjligt | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-02 23:17 | |
![]() | DiNozo i vilken stad hittar du dom jobben ? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-02 23:18 | |
![]() | hallå | |
| kentsam | 2010-10-02 23:22 | |
![]() | Utan att vara görinsatt i tråden vill jag ändå göra en reflektion: De som har jobb idag har en ganska tuff tillvaro med underbemanning, effektiviseringar osv. Förutom detta är det svårt att få fritiden att räcka till - att ha tid med barnen, föräldrarna, fixa hemma, överleva osv. Det går bra när man är frisk. Samtidigt finns det massor av folk som inget annat önskar än ett jobb med arbetskamrater, känna sig behövd, få hugga i osv. Borde vi inte fundera lite på att dela på kakan lite mer? Jobben kommer inte att bli fler. Trots "tillväxtekonomin" (som ekonomerna fortfarande tror stint på ) kommer globaliseringen att flytta jobben utomlands. Låt oss överarbetande 120% arbetande gå ner lite i tid ( mot mindre betalning ) och släpp in fler på arbetsmarknaden. Detta tror jag alla skulle tjäna på. | |
| Em78 | 2010-10-02 23:22 | |
![]() | Varför är folk så irriterade här? | |
| Gunilla _ | 2010-10-02 23:34 | |
![]() | Eftersom folk hela tiden får jobb så finns det uppenbarligen jobb, inte sant? Inte alltid så välbetalda, kanske inte ens så trivsamma, men ett jobb innebär att man har större chans att få ett bättre. Visst är det svårare på mindre orter, men det är väl ändå ingen som ställer sig frågande till hur det kommer sig? Har man sökt "hur många jobb som helst" och fått nobben bör man nog ta sig en funderare. Kanske flytta på sig? Försöka förändra sin attityd? Offra sig ett tag på det som man inte tycker är så lajbans? Jag kan förstå att man, efter att ha haft arbete i flera år och blir arbetslös, tappar sugen när det inte "finns något", men att vara knappt klar i skolan och klaga på att det inte finns jobb, det känns lite ynkligt. Fö, de få arbetslösa (läs "har inte fast tjänst") jag känner är mestadels ungdomar som jobbar ändå. (Minst 75%, oftast mer än heltid. Skumt värre...) Tror faktiskt inte att jag öht känner en endaste en som är _arbetslös_. *moraltant* | |
| F I S T O - Ej medlem längre | 2010-10-02 23:49 | |
![]() | Jag får ibland en känsla av att en hel del av de mest frekventa författarna i Betapetforumet är arbetslösa. Ett tips kan ju vara att skriva mindre inlägg i forum och istället ägna tiden åt att läsa valfria instruktionsböcker. Då kanske man råkar lära sig något som någon arbetsgivare eventuellt skulle kunna tycka vara nyttigt, och om man har tur så kanske man hittar något som faktiskt råkar intresserar en. | |
| MaadMaxx | 2010-10-03 01:37 | |
![]() | @F I S T O- Hade det funnits en "gilla-knapp" vid ditt inlägg, så hade jag tryckt på den. | |
| Kåre_Kålrot | 2010-10-03 02:42 | |
![]() | En sak många inte har fattat är att sista datum inte är sista datum förutom när det gäller i offentliga sektorn. Företagen anställer så fort de får tag på någon lämplig. Behöver de någon finns oftast redan behovet. De gånger jag sökt jobb har jag fått svar på ungefär hälften av mina ansökningar och kommit på anställningsintervju på 25 %. Men jag håller med om att 80-90 talister är fruktansvärt bekväma, lata och många ggr fruktansvärt tafatta. Men apropå att man inte ska behöva gråta när man går från jobbet. Hur jäkla mesiga är dagens ungdomar? Unga tål ju inte ens att man skriker på dem. Man får inte ha inspark och nollningar knappt längre, knappt någon gör värnplikt. Jag har varit på arbete där jag hade fruktansvärt elaka arbetskompisar, antagligen för de var avundsjuka på mig. Inte fan gick jag hem och lipade för det. De skulle inte få mig att vika ner mig så till slut bara hånflinade jag eller sa något halvfyndigt tillbaka bara. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-10-03 07:17 | |
![]() | kan bara hålla med kåre mfl här. folk, och i synnerhet unga är näst intill tafatta och handlingsförlamade bortskämda och lata. vi har sökt personal till och från i två år nu, både till hästgårdsarbete, hästskötsel och till vårt byggföretag. allt från snickare, målare till grovisar och allt i allo som tex rivare. det finns hur mycket jobb som helst men folk orkar inte jobba. vi tackar nej till nya uppdrag, avbokar kundarbeten pga personalbrist. ändå snittar vi på 70 timmar i veckan, betalar 25:- mer i timmen än avtalet och bjuder på telefon, bränsle, bredband etc och har skippat innestående löner för att motivera. vi prioriterar att folk ska trivas och ha kul på jobbet och fungera i grupp, inte att alla måste vara bäst eller kunna allt. men inget verkar kunna motivera en 80-90 talist att faktiskt jobba för att få pengar. folk gnäller, klagar, är trötta, har ont, orkar inte, för tungt osv. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-10-03 07:27 | |
![]() | idag är segt efter en 15 timmars lördag igår....... nu söndag, men vi har "sovmorgon" börjar klockan 08:00 och ska bygga klart ett stall åt en kund för att hinna börja i tid med nästa projekt måndag morgon. det är skillnad på att jobba och på att gå någonstans på dagarna för att få pengar. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-03 08:08 | |
![]() | Vi pratade om detta igår... Vi konstaterade att det nog ibland var så att en del missuppfattar att det finns i skillnad i att "ha ett jobb" och "göra ett jobb"... Förr i tiden var det ju så att om du väl hade fått ett jobb så hade du vunnit högsta vinsten, för det skulle försörja dig dom närmsta 50 åren... Kanske där någonstans så grundades ett beteende att ett jobb var en sådan bergsäker grej så om du väl bara hade fått det så var det lätt sen. Däremot ålder och arbetsobenägenhet... Jag vet inte riktigt. Tror inte det hänger ihop. Dom lataste jag stöter på är dom som i åratal har gömt sig bakom otydliga arbetsuppgifter och som inte bidrar utan tycker att dom "med ålderns rätt" kan ta det lite piano... | |
| Em78 | 2010-10-03 08:59 | |
![]() | Håller med FISTO och KÅRE här. | |
| eeistan | 2010-10-03 09:04 | |
![]() | Hur ska alla kunna ha arbete i framtiden då allt mer blir automatiserat? | |
| Tompas syrra - Ej medlem längre | 2010-10-03 09:31 | |
![]() | "Däremot ålder och arbetsobenägenhet... Jag vet inte riktigt. Tror inte det hänger ihop. Dom lataste jag stöter på är dom som i åratal har gömt sig bakom otydliga arbetsuppgifter och som inte bidrar utan tycker att dom "med ålderns rätt" kan ta det lite piano..." Bingo! | |