Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2011-01-10 23:08 | |
![]() | Vixen, ofta talar folk förbi varandra i såna här diskussioner för att de inte förstår skillnaden på moralfrågor och praktiska frågor. | |
| Lyyn_ | 2011-01-10 23:09 | |
![]() | Billigare - på bekostnad av vår miljö - smart ju Godare - fruset och fraktat och hanterat otaliga gånger över halva jordklotet - jo gomidda Noll godtagbara argument Ris odlas ej i Sverige | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2011-01-10 23:09 | |
![]() | Lyyn En annan riktigt bra anledning att äta sydamerikanskt kött är att svenska bönder utfordrar sina kreatur med Sydamerikanskt foder. Är det inte bättre att man matar djuren med mat från där dom bor, slaktar dom där dom ätit, för att sedan skeppa dom på ett logistiskt effektivt sätt i fryspack till Sverige för slutförvaring i våra kastruller, grytor och tarmsystem. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2011-01-10 23:12 | |
![]() | Lyyn Att frysa kött påverkar faktiskt inte smaken speciellt mycket. Att flytta på fruset kött påverkar faktiskt inte smaken alls. Ja. Se där, om riset var vi överens. ;) | |
| -baudibitch - Ej medlem längre | 2011-01-10 23:12 | |
![]() | Nu tycker jag du drar det här lite långt 1:an. Med samma argument skulle vi låta våra egna barn utföra samma barnarbete som sydöstasiaterna gör till oss nu? | |
| Lyyn_ | 2011-01-10 23:15 | |
![]() | Haha, det kan bara finnas en anledning till dina argument. Du arbetar på en speditionsfirma. | |
| Lyyn_ | 2011-01-10 23:17 | |
![]() | Och det går lite knaggligt på den just nu. | |
| magnusito | 2011-01-10 23:29 | |
![]() | Ska vi byta egenskap på dig _1_? | |
| belsebus | 2011-01-11 08:51 | |
![]() | slanbar_ ta inte allt sa personligt, och snalla du behover ju inte fa mig att framsta som en dalig manniska bara for att jag forsoker "med mina medel" att gora det jag kan for miljon och djuren. och att man aldrig far aka bil och flyg och buss...vi behover val inte bli sa drastiska.. det galler ju att gora det man kan och vill. varje steg man tar ar ett litet steg pa vagen till en battre varld. sen att alla inte vill, det ar ju en annan sak och helt upp till var och en. men jag tycker inte att jag borde ha daligt samvete for att jag gor nagot. | |
| slånbär | 2011-01-11 10:18 | |
![]() | Belsebub-jag tar det inte alls personligt såvida inte folk hoppar på mig vilket flera har gjort. Vet inte på vilket sätt jag har framställt dig i dålig dager men känner du så så ber jag om ursäkt. Min poäng med flyg och bilåkandet var just att vi alla själva väljer på vilket sätt vi vill bidra till att förbättra miljön. Jag äter gärna kött, men jag sopsorterar flitigt och jag flyger aldrig. Precis som du tycker jag inte att man måste bli drastisk men för mig handlar det då om att jag inte ska behöve känna mig som en miljöskurk för att jag väljer att äta kött. Förstår du poängen i mitt resonemang? Det går alltså åt båda hållen men var och en måste själv få bestämma vilken del man vill ta ansvar för. | |
| belsebus | 2011-01-11 11:55 | |
![]() | ja okej. nej du behover inte kanna dig skurkaktig.. ..ok | |
| Savi | 2011-01-11 13:22 | |
![]() | Kött är gött =) | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2011-01-12 06:59 | |
![]() | Äter just nu skivat djur.. ummmm va gott | |
| golden | 2011-01-12 07:12 | |
![]() | köttätare är i regel lite mindre medvetna och angelägna om andra individers situation, det är tydligt. att sedan motivera vidrig djurhållning, antibiotika- och anabolabombning m.m med att andra rovdjur äter kött, detta visar dessutom på galenskap, eller åtminstone ett något sämre vetande. | |
| Sangria | 2011-01-12 07:57 | |
![]() | Ickeköttätare är i regel lite mindre toleranta mot oliktänkande. Det kanske fattas någonting i deras kost som gör att dom blir lite hetsigare och får kortare stubin. Det räcker ju att läsa inläggen här så ser man ju att det är ickeköttätarna som är mest hetsiga oförstående fördömande och i vissa fall rent av elaka i sina inlägg. Tyvärr är ju detta egentligen frågor som måste lösas högre upp rent politiskt vad gäller djurhållning,miljöfrågor m.m. Visst kan vi och bör försöka påverka debatten men att hacka på och ge folk dåligt samvete som bara lever helt vanliga liv med en blandad kost som man har råd med det är bara onödigt och elakt. Många gånger är det ju så att vanligt folk med vanlöiga arbetarlöner faktiskt ofta inte har råd att köpa ekologiska produkter i någon större utsträckning och en ensamstående heltidsarbetande trebarnsmamma kan ha rätt svårt att få tiden att räcka till för att hålla en bra vegetarisk kosthållning. Man måste ju ersätta köttet med andra proteiner ,särskilt viktigt när man har barn, och dom ersättningsprodukter som finns i handlen är inte billiga om man jämför med kött. Ska man ha en ekonomisk vegetarisk kosthållning då kräver maten både planering och längre tillagningstid. Då är det billigare men vem har tid med detta mitt i vardagen? | |
| Jbl84 | 2011-01-12 08:11 | |
![]() | Håller med sangria till fullo. Är en ensamstående mor med ett barn och är dessutom student. Ekologiskt eller vegetariskt finns inte på kartan i det här hushållet, då främst ekonomin spelar roll, och barn behöver dessutom en allsidig kost, därför äts både grönsaker, kyckling, kossa och gris här. :) | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-12 10:10 | |
![]() | Sangria 2011-01-12 07:57 Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta åt ditt inlägg, men jag kan åtminstone konstatera att mycket strunt står det i det. | |
| le-lou | 2011-01-12 10:31 | |
![]() | min fråga är varför ekologiska bananer smakar så illa? Vi försöker köpa ekologiskt, men bananerna går fetbort - de är mjöliga, mosiga och så vidrigt äckliga att det bara inte går. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-12 11:47 | |
![]() | Vad kan det bero på? Vi åt ekologiska bananer från Dominikanska när vi var där och dessa små, färska bananer var underbart goda. Min man slukade fler bananer per dag där än genomsnittsschimpansen. Håller med om att det tar längre tid och är dyrare att fixa familjemat med ekologiska och vegetariska måltider. De vegetarianer jag känner verkar också få för lite energi genom måltiderna och äter ovanligt mycket chips och godsaker samt har ofta för lågt Hb. | |
| dinodog | 2011-01-12 12:15 | |
![]() | Inlägget ovanför Sangria som golden skrev är precis lika dumt det med. | |