Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 8 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-20 10:51 | |
![]() | Man är en dålig förälder om man inte är ttiittii. | |
slånbär | 2012-09-20 10:52 | |
![]() | Mönjella. Just precis det argumentet är det som används mest när man pratar med föräldrar som är hemma med en bebis medan syskonet är på förskolan det tillåtna antalet timmar per vecka. | |
limpan__2 | 2012-09-20 10:59 | |
![]() | Ja antingen har man barnen på dagis eller så har man så många ungar att man har några egna dagisgrupper...Jag vet dock vem jag absolut inte vill ha som dagisfröken till mina barn. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-09-20 11:09 | |
![]() | Men att ni orkar bli upprörda... Jag tycker det kan finnas poänger i tittis och corlinis bakåtsträvande perspektiv. I många fall lämnas barn bort till dagis utan att någon hänsyn tas till barnets mentala utveckling. Barn mognar olika fort och när barn är för små för att uppskatta förskolans möjligheter så liknar det mer förvaring än något annat. Detta för att föräldrarna gör vad alla andra gör, utan eftertanke. Individens val är bra om det sätter barnets bästa i centrum. Det önskar jag att vi kunde enas om trots att Titti och corlini personligen går igång på femtitalsmodellen av manligt och kvinnligt. | |
Måns_E | 2012-09-20 11:11 | |
![]() | Folk blir väl inte så upprörda? Det är väl ganska övertydligt att Corlini och Ttiittii vill provocera. Det är ju inte första gången. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-20 11:12 | |
![]() | Jag köper det. Att man själv väljer vad som är bäst och slutar strössla fördomar över andras val. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-09-20 11:15 | |
![]() | Absolut. Dömer andra gör man om man inte är riktigt trygg i sina egna val, som jag ser det. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-20 11:15 | |
![]() | Precis så. | |
limpan__2 | 2012-09-20 11:24 | |
![]() | Jag håller inte med. Även om exemplen i den här tråden inte är av den digniteten finns det absolut situationen när man kan döma ut andra val, särskilt när det handlar om hur de tar han om sina barn eftersom det påverkar en helt oskyldig individ. Att av religiösa skäl hålla sina barn hemma från skola och umgänge med andra är ett bra exempel på när det är fullt legitimt att döma. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-09-20 13:03 | |
![]() | Självklart finns det gånger då det är legitimt att döma. Jag pratar om de exempel vi ser i exempelvis den här tråden. | |
temperance | 2012-09-20 15:16 | |
![]() | Den trångsyntheten och extremt begränsande synen på människor som ttiitti och corlini uppvisar är direkt skadlig för människor, läs barn. Att växa upp i en familj med sådana sterotypa könsroller kan inte vara roligt för en mjuk och känslig pojke som vill dansa eller en flicka som vill göra karriär istället för att vara hemma med barn. Ja, jag både reagerar och fördömer. | |
Janis_123 - Ej medlem längre | 2012-09-20 15:21 | |
![]() | Bra skrivet, temperance! Jag blir mörkrädd när jag läser här. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-09-20 16:19 | |
![]() | Att vara hemmafru innebär inte nödvändigtvis att man är en bra förälder. Jag har läst här i tråden och blir lite skrämd av det som står i vissa inlägg. Heja er om ni nu är så fantastiska, men låt det för den skull inte drabba barn som faktiskt har föräldrar som är som de du beskriver i din omgivning, titti. De mår bättre av att komma till förskolan/dagbarnvårdaren /skolan istället för att tvingas umgås med sina föräldrar hela dagarna. Barn får tyvärr inte välja föräldrar medan föräldrar inte behöver licens för att skaffa barn. Det kan bli skevt. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-09-20 16:32 | |
![]() | Med det sagt menar jag inte att jag anser förskolan vara skadlig för barn med bra föräldrar. Bara för att förtydliga. Vill inte bli lynchad för något jag inte sagt. ;) | |
corlini | 2012-09-20 18:50 | |
![]() | temperence, jag tycker du uttalar dig skarpt trots att du inte vet ett smack om tex mig som du nämner. jag uppmuntrar och stöttar mina barn i vilket intresse, sport, jobbdröm de än må ha oavsett kön och val/intresse. tösen gillar fyrhjulingen mer än pojken just nu och han verkar kunna mer om hästar än henne tex. vill hon bli brandman och han slutar som växeltelefonist är det fine med mig sålänge de är glada och mår bra. att du kan påstå att det är synd om barn som växer upp med mig är ett vädigt sjukt uttalande eftersom du inte vet ett skit om saken. JA, jag tycker vi har könsroller och att vi skall vara stolta över våra olika kön, förmågor, egenskaper och talanger vilka de än må vara och oavsett kön. det har inget med min familjesyn fru-man att göra. i hemmet och i familjen tycker jag modern skall vara den varma, närvarande trygga ompysslande famnen mer och att pappan är den händiga, praktiska, arbetande, beskyddande och maskulina förebilden. att en mor är hemma med sitt lilla barn anser jag inte sabba någon förebild, att pappa sitter och lallar på golvet medans mamma tar pendeln till stan för att göra sina förvärvstimmar och lämna sitt barn för sin egen självständighets bekräftelses skull anser jag mera skadligt. INGSON. du ställde en fråga till mig ang mitt yrke och mina hästar. svar JA, självklart genererar det pengar, idiot vore man väl annars om man arbetade så hårt och mycket om det inte var ett inkomstbringande arbete precis som vilken egenföretagare som helst. ett räknexempel för den oinvigde i hästnäringen: en utbildningshäst ger ca 4500 - 6000:- i månaden unghäst, lösdrift 2000:- sto med föl, fölvak 4500 - 6000 hingsthållning, utbildning 6000 -8500 tävla, utveckla, visa och premiera 5000 - 10000 är några exempel. visst finns det kostnader, höga sådana och där försvinner ca 60% och därför behövs volym. idag driver jag verksamheten med 21 hästar (dagsläge) så det är inget man blir rik på men man klarar sig bra, och jobbar med sitt intresse och sin hobby. att kunna kombinera detta med rollen som mor och "hemmafru" är för mig optimalt och jag fattar inte att inte fler vågar satsa på sin dröm och passa på att tex läsa, utbilda sig, sadla om, jobba med annat deltid hemifrån osv när de ändå är höggravida och barnlediga. man lever bara en gång och vågar man inte mista eller misslyckas kommer man ytterst sällan heller lyckas. | |
Måns_E | 2012-09-20 19:16 | |
![]() | Oj då, intressant när forumister med skarpa åsikter om både det ena och det andra, och som själva kan skriva elaka saker om hur andra lever sina liv är så ömhudade när de själva får kritik. Ja ja. Om nu din son blir hemmaman och din dotter blir yrkesarbetande karriärskvinna som försörjer sin hemmaman i förorten så hoppas jag att du även respekterar det Corlini :) | |
temperance | 2012-09-20 19:54 | |
![]() | Men det skulle inte vara okej om din son ville bli sjuksköterska och din dotter lastbilsmekaniker? Man ska förverkliga sina drömmar så länge man håller sig inom ramarna för vad som är kvinnligt respektive manligt? Sen har jag inte uttryckligen sagt att du är en dålig mamma, jag är säker på att du älskar dina barn och gör allt du kan för dem. But still, det blir ju tråkigt om man då - som kvinna - inte av naturen är särskilt omvårdande, eller som man inte är särskilt praktisk. Ska man gå emot sin natur? | |
corlini | 2012-09-20 20:12 | |
![]() | är man inte omvårdande kanske man inte ska ha barn? ohändighet är ganska omanligt i många fall ja. de får bli vad de vill. tösen kan allt om stängselstolp, eltråd och byggreglar tex och pojken kan massa om hästar, jag tycker det är skitbra och nyttigt med bredd i både kunnande och intressen. Måns, skulle hon bli karriärkvinna med hemmaman i förorten skulle jag ifrågasätta vad exakt karrären går ut på och hur framgångsrik den är. skulle hon jobba och han vara hemma skulle jag undra vad fan hon ser hos honom mer än en kompis och toffel. jag skulle respektera det eftersom de är vuxna men det är inte samma sak som att ge sitt stöd eller tycke. skulle pojken bli hemmaman skulle jag antagligen undra en hel del över ansvarskänslan över sin fru och sitt barn och deras ekonomi, skulle ifrågasätta hans manlighet och undra när han skall växa upp. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-09-20 20:14 | |
![]() | Du blandar ihop saker, Måns. Det är en sak att ha skarpa åsikter, en annan att rikta kritiken mot en specifik person som tycker annorlunda (personangrepp kallas det visst). Det sistnämnda brukar Corlini aldrig ägna sig åt, vad jag vet, även om hon hela tiden själv utsätts för det. temperance, corlini är väl övertygad om att den generella kvinnan lever i enlighet med sin natur när hon lever familjeliv? Att vissa kvinnoexemplar kan ha andra drivkrafter ändrar ingenting. Anomalierna är aldrig speciellt intressanta att ha som utgångspunkt för en diskussion om manligt/kvinnligt. Vi utgår alla från våra fördomar när vi försöker kategorisera världen. | |
limpan__2 | 2012-09-20 20:18 | |
![]() | Ja tänk att vi kan lägga till ytterligare några begrepp i corlinis egna ordlista... Uppmuntras välja själv = välj vad du vill men håll dig till det traditionella Hemmafru = förvärvsarbetande mellan 7-21, allt annat är ju halvtid! Nån gång ska jag sammanställa allt i ett inlägg, hamnar väl som en olösbar tävling unde fliken ordlekar. Och du, tål du inte att bli ifrågasatt för hur du lever bör du inte använda ditt eget liv som exempel...ett litet tips i all välmening. | |