Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-12-10 22:41 | |
![]() | Håkan är oerhört musikalisk och just det att han inte sjunger rent är ju själva grejen. Han kan sjunga rent men gör det inte. Men musikalitet besitter han definitivt. Att skriva egen musik och spela flera instrument är väl på sätt och vis mer misikaliskt än att bara kunna sjunga bra. Det är som sagt inte så attmusikalitet bara handlar om sångröst i första hand. En del har en fantastisk tuta och andra har förmågan att fånga en publik på annat sätt och någon annan kan spela ett eller flera instrument. Vissa kan göra alltihop och har ju självklart en stor fördel framför dom som bara kan nån del. | |
| Satyra | 2013-12-10 22:45 | |
![]() | Gunilla_ - Själv tycker jag att det är fascinerande hur du väljer att misstro det man säger. Din syrlighet över min "proffsighet" när jag opponerade mig emot att jag skulle vara helt en "lekman" inom området musik. Hur du påpekade för Mollee detsamma som du nu påpekar för mig - nämligen att det är väldigt få som har absolut gehör, likväl som är tondöva. Vilket jag alltså tolkar som att du mer eller mindre inte tror att det är rimligt att just Mollee skulle vara en av de få med absolut gehör, lika lite som jag torde ha träffat på flera stycken tondöva i mitt liv. Säger kanske lite om dig, om jag får göra en psykologamatöranalys. :-o ;-) Det är väl för tusan inte särdeles märkligt om jag träffat på flertal som är HELT ton- och/eller taktdöva, när jag ägnat STOR del av mitt liv och min tid till just musicerande och det i sammanhang där man både träffar många andra musiker och som musiklärare träffar på ickemusiker som man "utsätter" för diverse musikrelaterade uppgifter. Är det verkligen konstigt då, tycker du? Jodå, jag gick in i alla dina tre länkar och såg att två av dem bestod i en form av gehörstester. Gjorde dem också, men eftersom jag inte vill skryta mer här, så struntade jag i att lägga ut mina resultat. ;-D Har jag någonsin förresten påstått att tondövhet skulle vara en sjukdom? :-o Nä, tror inte det. Men att tondövheten är beständig - det står jag fast vid, hur många gånger till du än säger motsatsen. Som sagt - man hör helt enkelt inte hur det ska låta och kan därför omöjligt träna upp det. Har ju sagt det otaliga gånger nu, men det känns som att jag ändå måste påpeka IGEN att jag alltså menar HELT tondöva människor. Inte de som har åtminstone visst gehör - DE kan såklart öva upp det att bli bättre. le-lou - Faktiskt så är det jag pekar på inget annat än det rent musikaliska i sammanhanget. Vilket inte har ett dugg att göra med vem/vad som sen "slår" hos "folket". Jag pratar om tonsäkerhet, taktkänsla och fraseringsförmåga. Jag tar alltså inte alls här med personlighet, karisma, "DET", eller liknande, utan ren och skär musikalitet. | |
| Satyra | 2013-12-10 22:46 | |
![]() | Saxar in några meningar ur en artikel jag hittade när jag skulle försöka hitta en lättfattlig beskrivning av vad JAG menar med musikalitet, eftersom jag inte tycks kunna få fram vad jag menar här. Hittade ingen (letade inte så länge iofs), men däremot en artikel som handlar om ny forskning kring tondövhet. Tyckte den kunde passa in här. ;-) "Att vara omusikalisk är således ingen myt utan en verklig oförmåga att uppfatta musik." "Att sådan oförmåga är specifik, uppträder tidigt och varar livet ut, har länge varit känt." Artikeln i sin helhet finns här: www.svd.se/kultur/un..._4 9304.svd | |
| kryddeluntan | 2013-12-10 23:15 | |
![]() | Väldigt intressant artikel Satyra, en tankeställare och jag håller med dig, trots att jag inte är på något sätt kunnig inom området. Jag tycker om musik, beundrar dem som kan sjunga, skriva texter, spela instrument osv. Att jag själv sjunger som en kratta och inte kan spela på en kam är oväsentligt. Värre är det att vara färgblind, inte kunna se världen i färger som vi andra. Hu så hemskt! Jag har träffat människor med detta handikapp. | |
| le-lou | 2013-12-10 23:59 | |
![]() | Satyra, jo och det förstod jag. Ett annat ord för det r talang, sånt man föds med och inte kan läras. Och jag håller med om det. Också om att Erik har det....men inte att han är nån superdupertalang utan ganska medioker. Han har def inte varit nåt extraordinärt. Mitt övriga babbel var ju bara om att det krävs så lite nuförtiden. | |
| Satyra | 2013-12-11 01:19 | |
![]() | kryddeluntan - Tack och ja, den var intressant. :-) Men du ... om man nu enligt vissa kan träna upp ren tondövhet, så borde man ju även kunna träna upp/bort färgblindhet. Tror du inte? ... ;-) hehe Att vara musikalisk betyder ju inte heller att man automatiskt skulle kunna sjunga bra. Att sjunga någotsånär "rent" är inte samma sak som att ha en röst som måste vara njutbar eller ens tekniskt korrekt använd. Man kan ju även ha mindre gynnsamma stämband, trots att man är musikalisk. Igen - det är ju många komponenter som ska till för att det ska "klaffa". Plus då människors personliga tycke och smak, då de bedömer tonen/uttrycket i olika röster. le-lou - Ok, jag som missförstod det som att du missförstod då bara. ;-) Om Erik säger jag som så, att i det sammanhang han var i och med den konkurrens han hade i årets upplaga av Idol, så var han outstanding i mina öron. Utöver de två korta falsettpartier han sjöng lite "surt" under EN låt, så har han inte tagit en falsk ton under hela seriens gång. Det är nog främst det som gjorde att jag fastnade för honom. Hade han haft starkare konkurrens rent musikaliskt sett, så hade jag kanske inte känt likadant. Men nu hade han inte det. ;-) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-11 01:32 | |
![]() | Nu har jag lyssnat på Erik Rapp. Han var väl helt OK om man jämför med de andra jag hört. Men han är verkligen inte fantastiskt. Å nog hör jag några falska toner också. Jämför t.ex denna: www.youtube.com/watc...6p 3fRVKnQI Men originalet (Bon Iver) www.youtube.com/watc...xM HjTMkLHw Det går ju inte att jämföra liksom. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-11 01:34 | |
![]() | med* | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-11 01:36 | |
![]() | Nu är förvisso det där en jävligt svår låt att sjunga kan jag tänka mig. Mycket falsett och så. Så jag tycker ändå att den där Rapp får Godkänt. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-11 01:40 | |
![]() | Refrängen va inget vidare dock. hade han tagit igenom sig den bättre, hade jag varit mer impad | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-11 01:45 | |
![]() | Då gillar jag denna cover bättre: www.youtube.com/watc...J_ tHjiE-VE | |
| Bim1964 | 2013-12-11 10:51 | |
![]() | Har nog vax i öronen eller något men tyckte inte alls om original versionen med Bon Iver. För mycket krafsande på gitarren och så lät han som om pungen satt i kläm emellanåt. Eriks version var nog ett snäpp bättre i mitt tycke. Fast musik är svårt att bedöma och, alla har vi ju olika smak när det gäller musik. En del älskar opera och avskyr hårdrock och tvärtom. Men jag har ett rätt hyfsat gehör, jag kan inte spela piano med två händer. Men kan ändå ta ut melodier jag hör och spela dom på piano eller munspel. | |
| Satyra | 2013-12-11 11:01 | |
![]() | Mollee2 - Ja alltså ... om man nu ska utgå från rent falska toner så tar ingen av dessa tre du länkade till sådana. Däremot gör alla tre minimala glidningar (oftast lite för högt i ton), men det kallar inte jag för direkt falsksång. Inte med så små felmarginaler. Men det är klart - för någon med absolut gehör kanske det är extremt störande. ;-) För mig är det bara liiiiiite störande, om det stör alls. Den killen du länkade till efter Rapps version - han verkar dock lika slarvig som mig själv med att stämma gitarren, hahaha H-strängen var ur ton och DET störde mig. Och som sagt - ändå gör jag så själv OFTA, att jag struntar i om en sträng inte är helt korrekt. Till och med under inspelningar. :-o Med den följden att jag sen irriterar ihjäl mig på det i efterhand. hehe Har dock inte med bristande musikalitet att göra, nä slöhet och brist på tålamod, kallas den åkomman. ;-) Fasettsång ogillar jag rent generellt, (utifrån min personliga smak alltså), så därför är låtar som kräver mycket falsett inte så intressanta för mig. Men om man nu ska ta just Skinny love som exempel, så vad tycker du om den här versionen? soundcloud.com/zacha...lo ve-cover Även här ligger sången en millimeter över ton här och var, men igen - just den typen av felaktigheter räknar jag inte ens som direkta fel, när det är livesång, (utan autotune-mick!). 1:50 in i klippet jag lade in är det däremot EN ton som är lite mer falsk än en millimeter. Stör mig dock inte - konstaterar det bara. ;-) | |
| Satyra | 2013-12-11 11:06 | |
![]() | Bim1964 - Jag tycker också bättre om Rapps version än originalet. Men just ifråga om det så handlar det ju mer om tycke och smak, än att/om någon av dem rent musikaliskt skulle sjungit bättre/sämre. :-) Fast bäst tycker jag om den version jag själv länkade till, såklart. ;-) | |
| le-lou | 2013-12-11 11:34 | |
![]() | Bella Ferarros version av skinny love slår för övrigt allt :) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-11 12:14 | |
![]() | Den där killen heter Bon Iver. Å är episk! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-11 12:17 | |
![]() | Hur som haver. Man kan bara konstatera att smaken är som baken. Av någon anledning tänker jag på Justin Timberlake när jag hör den där Rapp... någon annan? Skinny love är helt underbar! Å folk får säga vad de vill om Iver, men han skriver iaf underbara låtar :-) | |
| Snoosy | 2013-12-11 17:25 | |
![]() | Läste tråden,, ska vi tävla i musikalitet? Här?? Jeeses. Vi som sitter här har ju uppenbart inte DET, hur musikaliska vi än är. Satyra. jag betvivlar inte din musikalitet. =) Men vet själv hur det är att vara musikalisk. Har en röst som många ryser över. Har fått den kallad änglaröst ett antal gånger. Du borde göra något med din röst. Javisst, men det gäller att våga. Att vara ''det'' och det är iaf inte jag. men Kevin Walker är ''det'' :) Mitt gehör har jag alltid funderat på. Har många gånger undrat över hur vanligt det är med gehör. Att man direkt man hör en melodi, kan spela den på ett instrument. Hur vanligt är det? Har någon statistik på det? Nu har jag också fått hävda mig lite :D Det blir aldrig nått av mig rent musikaliskt och det är för att jag blyg ut i fingerspetsarna. Och det kan man ju knappast vara då man står på en scen. :) | |
| Satyra | 2013-12-11 19:59 | |
![]() | Snoosy - Å andra sidan ... hur många här har ens försökt bli artister/slå musikaliskt? Jag har inte det i alla fall. Så att man inte är välkänd artist behöver ju inte betyda att man inte skulle ha "det". ;-) Och det här "det:et" som Kevin tydligen hade i så mångas ögon/öron - det märkte inte jag av. Visst ser han bra och glad ut och verkar gullig som person, men utöver det? Fast det kanske är som med mig i min bedömning av Erik, att jämfört med konkurrenterna så blev det mer märkbart än det annars skulle varit? :-o ;-) Din fråga om hur vanligt det är att man kan ta ut en melodi på ett instrument - på gehör alltså. Tror inte det är så ovanligt när man spelar ett instrument och vet var tonerna på det instrumentet sitter. Tror rent utav att de flesta musiker klarar det ganska lätt och snabbt. Skulle en person som inte spelar ett instrument däremot kunna ta ut melodier ändå på det, bara med hjälp av gehör - DÅ vore det anmärkningsvärt unikt, hehe. | |
| Gunilla _ | 2013-12-11 20:09 | |
![]() | Jag skulle ogilla pölsa även om den var lagad av Sveriges mästerkock... Så att Erik mestadels är tonrätt är ju föga betydelsefullt. Faktiskt. (Och Satyra; hade du hört honom när han var här i stan och sjöng live häromkvällen så hade du aldrig mer påstått att han "alltid" är tonrätt. Promise :)) | |