Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2015-04-26 15:21
Antal inlägg: 37631

Jag röstar för kovikstippen som skolminister .Läraryrket bör vara ett kall .En av dom få lärare som varit riktig bra har varit utan utbildning

EricaJong2015-04-26 15:29
Antal inlägg: 537

Visst, ett kall. Låt oss vrida tiden tillbaka en sådär hundra år och låt yrket tappa vad lite status det faktiskt har.

kryddeluntan2015-04-26 17:40
Antal inlägg: 12360

Vi går ännu längre tillbaka och skippar allt vad skola heter, tar fram de gamla husföhören och gör prästen till lärare. Han har ju redan ett kall från Gud och klarar säkert av ett till.

Då blir en del skribenter på forumet nöjda.

kovikstippen2015-04-26 17:56
Antal inlägg: 979

Min uppfattning är att läraryrket hade bättre status för 100 år sedan än idag. I vart fall inte sämre.

Redan då hade lärarna också viss hum om att det är viktigt att lära ut räkning, läsning och skrivning. Trots att det inte fanns något styrdokument.

Man kan alltid häckla det forna, men allt var inte sämre förr. All förändring är inte till det bättre. Ökad byråkrati innebär inte automatiskt större effektivitet. Ibland är det klokt att stanna upp och reflektera över vad som händer.

Att hela tiden ta nya kontrollprogram i anspråk gör att lärarna ägnar allt mindre tid åt undervisning och allt mer tid åt annat. Jag förstår inte varför det automatiskt gör skolarbetet bättre.

När visade skolan så usla resultat som nu? 100 år sedan? Men jag tror faktiskt husförhörsena tid inte var mycket sämre på att lära ut lläsning och skrivning än dagens hypermoderna skola med sin enastående pedagogik och fantastiska hjälpmedel i form av smurfplattor och annat fantastiskt.

Men i ärlighetens namn vet jag inte (hur bra skolan var för 100 år sedan. Däremot vet jag hur genuint usel den är i dag).

Dessutom känner jag inte till någon annan yrkesgrupp som så lättvindigt låter sig omorganisera hela sin verksamhet så ofta som lärarkåren.

EricaJong2015-04-26 18:02

Du har fortfarande inte svarat på min fråga, Kovikstippen. Jag är nyfiken på ditt svar ang. styrdokumenten och hur saker skulle fungera utan de riktlinjer som finns idag.

EricaJong2015-04-26 18:03

Det är förövrigt inte lärarkåren som omorganiserat verksamheten till höger och vänster i den rappa takt som skett de senaste 20 åren. Vi är tvungna att rätta oss efter de direktiv som kommer uppifrån.

kryddeluntan2015-04-26 18:25

För din kännedom Kovik har skolan två huvudmän, kommunen och staten. När någon av dessa gör sina omorganisationer, vad tror du att lärarkåren ska göra åt det?

Sote2015-04-26 18:42
Antal inlägg: 3557

Dom som gnäller absolut mest är dom som vet minst om hur det fungerar inom skolans värld. Att ha haft några ungar som gått i skolan gör en verkligen inte till någon expert på något annat än just sina egna barns skolerfarenheter. I samma skola som någon upplever som fullständigt värdelös kan andra ha fantastiskt bra erfarenheter. I synnerhet när det gäller sådana som har haft ett par barn i olika skolor och ändå upplever systemet som kasst kan man gissa att problemet inte ligger hos skolorna och lärarna utan hos dem själva och deras barn. Minerfarenhet är att dom vars barn är mest vana vid att vara huvudpersoner i sina föräldrars värld är dom barnen som har svårast att lära sig att världen består av andra personer också och att allt inte kretsar kring dem själva. Man får oftast kaxigast och mest oförskämda svar från ungar vars föräldrar är dom som mailar, ringer och ifrågasätter mest. Det är tufft både för dem och deras barn att inse att läraren har ett tjugotal barn ( i bästa fall) till att ta hänsyn till och att deras egen lilla guldklimp kanske inte är så fantastisk på bortaplan som hemma. Barn visar ofta sidor man inte gärna själv vill se speciellt som det ofta speglar föräldrarna och deras åsikter.

kryddeluntan2015-04-26 19:06

Du har helt rätt Sote.
Det som irriterar mig att t.ex.en del här inte svarar på direkta frågor, utan bara spyr galla över en hel yrkeskår och ger sig ut för att vara experter.

Vad ska lärarkåren göra åt att staten reglerar skolans verksamhet genom lagar och läroplaner Kovikstippen?

Vad ska lärarkåren göra åt den fördelningspolitik som kommunerna bedriver i form av elevpengen till skolan Kovikstippen ?

kryddeluntan2015-04-26 22:32

Jag väntar på ditt välgenomtänkta svar och din lösning på skolans problem Kovikstippen.

kovikstippen2015-04-27 09:16

Mycket braskrivet Sote. Jag håller med dig i din beskrivning, även om vi ibland drar olika slutsatser.

Kryddeluntan. Med hänvisning till rådande resultat tyckerjag inte sk styrdokument verkar vara lösningen.

Det är säkert en god tanke med dessa styrdokument. Problemet är att det smyger sig in alltmer skräp i dessa dokument som snarare tynger och begränsar än att vara till stöd och hjälp. Många av det ordinarie skador du tidigare presenterat här på tråden styrker min uppfattning om dessa styrdokument skadligt.. Att ta upp att alla ska känna sig trygga och att lärande ska främjas - vad betyder det? Dumheter!

Det som står är mest självklarheter och rent trams. Skriv i stället att alla ska kunna läsa, skriva och räkna och klistra in de 10 budorden så är du nästan hemma. Personligen tycker jag även historia, religionskunskap, geografi, språk, So och NO är viktiga inslag, men det är absolut underställt läsa, skriva och räkna.

1 A4 Sida. Sen lite uppsamlingsstationer under skoltiden så man kan hjälpa de som har det jobbigt.

Jag tycker det är fel med 2 huvudmän i skolan. Jag tycker det är olyckligt med 2 lärarna som i principalltid är oeniga om allt.

Att låta åldriga fritidspolitiker styra i skolan är korkat. Ansvaret är en statsangelägenhet och ska styras av staten, tycker jag. Det är synnerligen olyckligt att skolornas budget varierar så kraftigt över landet.

Du frågar vad lärarna ska göra.

Dom ska protestera

Det är häpnadsväckande hur positiva lärarförbundet varit till alla förändringar. Det är häpnadsväckande att alla lärare verkar så himla positiva till allt nytt. Det är häpnadsväckande att kåren så enkelt låter sig styras av modenycker inom pedagogik och psykologi, men helt avfärdar hjärnforsning och biologisk utveckling.

kovikstippen2015-04-27 09:19

Många av det ordinarie skador du tidigare presenterat här på tråden styrker min uppfattning om dessa styrdokument skadligt.

Avstavningsprogram. Detaljer lite fel. Ja menar:

Många av de ordrika svador du tidigare..........

kovikstippen2015-04-27 09:22

Det är olyckligt med 2 lärarfack som i princip alltid är oeniga.

EricaJong2015-04-27 11:40

Jag verkar inte få något svar på min fråga, Kovikstippen. Tråkigt. Lite input i hur vi ska göra utan styrdokument vore intressant.

kovikstippen2015-04-27 12:26

Det är tragiskt att du inte kan dra ur information ur en löpande text, Erica

Om skolan koncentrerar på att lära våra bar att skriva, låsa och räkna räcker det långt.

Så länge dagens skola inte ens klarar det är ju alla övriga idéer överflödiga.

Läsa

Skriva

Räkna

När 100% klarar det efter åk 3. Kan man bygga vidare därifrån. Men först 100%.

Ta bort styrdokumenten. Dom hjälper bevisligen inte.

Förstår du fortfarande inte kan jag tyvärr inte förklara bättre. Då är du eller jag dumma i huvudet.

Att förstå är inte samma sak som att hålla med. Du verkar skydda dina styrdokument med obotlig optimism och envishet. Huvudkudde?

Jag tror att de allra flesta lärare skulle göra ett minst lika bra (dåligt) jobb utan detaljstyrning.

Inget styrdokument kommer lyckas om man konsekvent vägrar ta till sig hjärnforskningens åsikter och tar hänsyn till människans biologiska utveckling.

Att ta bort gymnastik och införa slutbetyg per kurs mitt i ungdomarnas pubertet hjälper ingen. Osv osv.

EricaJong2015-04-27 13:16

Men tack för den kängan. Vad har jag gjort för att få min läsförståelse kommenterad? Eller att få insinuerat att jag skulle vara dum i huvudet?Jag ställde en fråga och hoppades få ett svar för det intresserar mig hur utomstående (icke-pedagoger) ser på saken. Jag har läst alla inlägg ställda till mig och inte sett ett svar på min undring. Varför så aggressiv?

Jag menar att utan styrdokument finns inga riktlinjer för att driva en verksamhet, oavsett verksamhet. Du tycker styrdokumenten bör skrotas. Jag undrar hur du då tänker verksamheten ska drivas och kunskaper ska bedömas. På känsla?

Styrdokumenten talar om just det du nämner: läsa, skriva, räkna. Och ytterligare några saker. Funnes inte dessa styrdokument skulle en pedagog lika gärna kunna ägna all sin undervisning åt...säg...bergsarter...i ett läsår. Eller fem.

Jag är inte heller för detaljstyrning - och de styrdokument som finns lämnar en dörr vidöppen för pedagogens självbestämmande. Vad hade du velat ta bort som är för detaljstyrt?

Jag ser dock inget svar på min fråga: hur tycker du att att vi ska bestämma vad som ska läras ut och (kanske framför allt) hur kunskap ska mätas om vi inte har riktlinjer att följa? Vem bestämmer? Den enskilde läraren? Eleverna eller föräldrarna? Läsa/Räkna/skriva: det i SIG blir ju ett styrdokument och riktlinjer för arbetet i skolan.

Och eftersom jag eventuellt är lite dum i huvudet så kan jag passa på att undra vad du menar med 'huvudkudde?'. För den kängan fattade jag inte.

EricaJong2015-04-27 13:19

Ovanstående inlägg till Kovikstippen i fall det inte framgick.

kovikstippen2015-04-27 14:18

Mycket få verksamheter har något styrdokument. Flera av dom fungerar bra ändå. Eftersom personalen i skobutik ändå förstår vad dom ska göra, och hur.

Snickaren som går till bygget börjar inte planlöst måla solar på närmsta vägg. Eftersom han är snickare har han en rätt god uppfattning om vad som ska göras.

Även en lärare borde ju ha en viss insikt om vad dom förväntas göra (speciellt som utbildningen ju är ganska lång. Den lärare som tänker ägna sig åt bergarter en termin, eller fem bör ju byta jobb.

Att avskaffa onödiga styrdokument innebär i min värld att skolans studierektor/rektor kanske får ägna mer tid året att leda skolans pedagogiska arbete i stället för att göra andra saker. Idag är rektor och studierektor uppdrag något helt annat än att stödja och leda skolans pedagogiska arbete.

kovikstippen2015-04-27 14:18

Mycket få verksamheter har något styrdokument. Flera av dom fungerar bra ändå. Eftersom personalen i skobutik ändå förstår vad dom ska göra, och hur.

Snickaren som går till bygget börjar inte planlöst måla solar på närmsta vägg. Eftersom han är snickare har han en rätt god uppfattning om vad som ska göras.

Även en lärare borde ju ha en viss insikt om vad dom förväntas göra (speciellt som utbildningen ju är ganska lång. Den lärare som tänker ägna sig åt bergarter en termin, eller fem bör ju byta jobb.

Att avskaffa onödiga styrdokument innebär i min värld att skolans studierektor/rektor kanske får ägna mer tid året att leda skolans pedagogiska arbete i stället för att göra andra saker. Idag är rektor och studierektor uppdrag något helt annat än att stödja och leda skolans pedagogiska arbete.

Nora1 - Ej medlem längre2015-04-27 14:34
Antal inlägg: 2885

kovik. Kan snickaren själv välja vad som ska snickras och målas? Jag som trodde att han följde en arbetsbeskrivning som arbetsledaren gjort efter kundens önskemål?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?