Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2015-11-02 15:50 | |
![]() | Limpan. Var du nöjd så, eller? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-02 16:04 | |
![]() | Jag känner också att det finns poänger i koviks förslag och jag håller även med Ingson och Rhothetha (hör och häpna) att det faller på ett antal omöjligheter. Emellertid så känner jag ofta när jag diskuterar integration att en dimension glöms bort. Vi diskuterar vad vi ska göra på ett nationellt plan, vad regeringen och blocköverskridande överenskommelser ska leda till och hur de ska se ut. Detta är givetvis viktigt och särdeles viktigt just nu när migrationsströmmarna blir större och större, men hur ofta tänker vi på den individuella människans ansvar i sin vardag. Epitetet "som man ropar får man svar" tror jag gäller även i denna fråga. Integration av människor kan inte bara ske på regeringsnivå. Integrationen måste också ske i vardagen. Ett positivt bemötande (motsatsen är kanske att bränna ner flyktingförläggningar och mörda skolelever med avvikande hudfärg) i samhällets alla nivåer skulle desarmera många vapen. | |
limpan__2 | 2015-11-02 16:38 | |
![]() | Rhotheta, nöjd med vad? | |
janne121212 | 2015-11-02 17:13 | |
![]() | Helt rätt i stort sett totravel, frågan är väl bara vad vi skulle kunnat gjort för att integrera IKEA-mördaren, goes both ways. Jag lovar dig, om du nu inte redan visste det, att det finns gott om människor i Sverige idag som inte anstränger sig för att bli integrerade utan istället väljer att avskärma sig så mycket som möjligt från det svenska samhället, utom vad gäller bidragsbiten förstås. Har du något förslag på hur vårt positiva bemötande ska se ut i dom fallen? | |
Rhotheta | 2015-11-02 17:17 | |
![]() | Tänk efter. Låtsas att du är på jobbet. | |
Rhotheta | 2015-11-02 17:33 | |
![]() | Det är jättefint om vi är vänliga. Även om folk slutar att elda upp våra bilar och försöka mörda våra poliser och ambulanspersonal. Dock följer allt sådant där sekundärt till beslut på hög nivå. Gör burarna små, så kommer hönsen att hacka ihjäl varandra. Simple as that. Snart kommer säkert någon att tända på en förläggning där det faktiskt bor människor. Då har ännu en gräns passerats. Eller har det redan hänt? | |
limpan__2 | 2015-11-02 18:22 | |
![]() | Om du fortfarande talar om diskussionen rörande det meningsfulla att förklara att det finns medelålders män som söker asyl som barn så är jag nöjd. Vi är av samma åsikt att det måste finnas lite ordning och reda i asylprocessen och självklart ska platser för barn och ungdomar gå till just barn och ungdomar. Det var mest det tramsiga i att lägga till medelålders i debatten jag undrade över. | |
kryddeluntan | 2015-11-02 18:33 | |
![]() | Gällande IKEA mordet kunde väl ingen göra något. Ett negativt besked från Migrationsverket fick honom att begå brottet, tyvärr befarar jag att det kan bli mer sådana aktioner, även om förövaren fick livstids fängelse och livstids utvisning. Kan det vara så att det är bättre att sitta i ett svenst fängelse än att bli utvisad? Jag bara spekulerar nu. Jag har samma erfarenhet som Janne, många väljer själva att inte bli integrerade i samhället. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-02 18:36 | |
![]() | Att använda honom som exempel blir ju lite tokigt eftersom han inte hade fått uppehållstillstånd. Det var ju det som var orsaken till hans handlande. | |
kryddeluntan | 2015-11-02 18:42 | |
![]() | Visst är det så Nora, men det bådar inte gott för framtiden, tror jag. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-02 18:43 | |
![]() | Det finns olika synpunkter på vad integration är och ska vara. Jag tycker definitivt inte att alla måste uppföra sig som Janne eller Rhotheta tex. Jag gillar att människor är olika och jag har inga problem med att integrera mig människor som är annorlunda än vad jag är. | |
Rhotheta | 2015-11-02 18:51 | |
![]() | Limpan. Då ger jag dig kvittens och vi är klara. Om du igen läser det inlägg du kommenterade skall du se att medelålders förekommer som kuriosa och inte regel. Möjligen hade det räckt med en extra genomläsning. Ha det bra så länge i alla fall. | |
Rhotheta | 2015-11-02 18:56 | |
![]() | Nora1 Om du slant på tangenterna är nu ett utmärkt tillfälle att be om ursäkt. Har precis hällt upp gott kaffe. | |
ingson | 2015-11-02 18:58 | |
![]() | Nora Visst kommer IKEA mördaren att användas som exempel. Krav kommer att resas att alla som fått avvisningsbeslut omedelbart ska interneras, inte minst av kostnadsskäl | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-02 19:06 | |
![]() | Rhoteta. Jag slant inte på tangenterna. Jag gav bara ett exempel på att vi svenskar kan vara jävligt olika. Jag känner invandrare som jag har mer gemensamt med än vad jag har med t ex dig, trots att vi båda är "svenskar". Men visst, Du kanske inte är svensk och i sånt fall får jag väl be om ursäkt för liknelsen? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-02 19:33 | |
![]() | Janne, Det är säkerligen så och jag har inga förslag. Jag har ingen aning om vad man ska göra med dessa och jag vet inte ens hur man ska kunna hitta dom. Miljöpartiets förslag att samordna bidragssystemet till ett enda skulle kunna vara en väg för att kunna samköra de olika rullorna, men det förslaget använde du ju för en tid sedan som avskräckande exempel på hur korkade miljöpartister kan vara i sina sämsta eller möjligen bästa stunder, oklart vilket. Du kanske förstod att jag inte menade på en politisk nivå utan på en vardaglig nivå. Ett leende och kanske en hjälpande hand, en inbjudan på en kopp kaffe eller till och med något så enkelt som att öppna ett kuvert med en jobbansökan trots att det står Muhammed Abdullah på det. Denna nivå kan näppeligen hjälpa de som totalt avskärmar sig från samhället. Det gäller även de svenskar som gör likadant. Det finns troligen ganska gott om sådana också. | |
janne121212 | 2015-11-02 19:37 | |
![]() | Bra Nora att du integrerar dig, vad nu det kan innebära. Skulle vara lite kul att se dig bli integrerad med kurder, lite senare med assyrier, varför inte också nån salafistfamilj. Ser du inte hur fel ditt resonemang är, det är inte du som ska integreras om du lever i Sverige och accepterar svenska lagar och de värderingar vårt samhälle är uppbyggt på. Det är dom som kommer till vårt land som ska integreras i vårt samhälle. Därmed inte sagt att vårt samhälle inte ska anpassas, det kommer så klart att ske hela tiden, men det kan ju vara lämpligt att vi inte själva anpassar oss intill utplåning av våra värderingar. Tror nog faktiskt att du skulle föredra att umgås med Rhotheta och kanske t om mig än en del invandrare med förbannat unkna värderingar. | |
Rhotheta | 2015-11-02 19:37 | |
![]() | Det blir inget andra försök, Nora. Kaffet är slut. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-02 19:41 | |
![]() | Janne, Håll inte andan i väntan på Utopia...... | |
janne121212 | 2015-11-02 19:46 | |
![]() | Jag är ingen vän av samhällslön om det var det du syftade på totravel. Hade vi haft det idag och alla nyanlända skulle få denna samhällslön Mp föreslår tror jag samhället hade kraschat fortare, det är illa nog som det är idag med en växande andel av befolkningen som inte tillför något till statskassan. Och som saknar den solidaritet med landet som väl de flesta som är födda i landet åtminstone hittills har haft någon liten gnutta av. | |