Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 002

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-08-15 21:02
Antal inlägg: 4429

Men delicious, är du redo att låta dina barn ta den fajten? För det är det som händer. Barn som får ta deras föräldrars fajt. Värderingarna är sunda och jag håller med i sak, men det är inte mina barn ni kommer att hitta på den barriären. Det är ett krig får utkämpa i andra forum.

Tess 082010-08-15 21:14
Antal inlägg: 18003

Här håller jag med delicious! Det är aldrig den mobbades fel att den mobbas!!!
Även när jag var liten ville man ha diverse grejer "för alla andra har ju..."... Det är inget nytt fenomen, liksom.

Att ge sina barn sunda värderingar är väl det vettigaste, eller?
Inte att behöva ge dem saker (de kanske inte ens vill ha) bara för att de ska vara mainstream...?

Stenknäck2010-08-15 21:18
Antal inlägg: 430

Jag tycker det är väldigt konservativt att ha såna åsikter att en kille inte skulle kunna ha rosa eller en tjej blått. Själv har både jag och min dotter köpt ursöta babykläder i USA och vi struntar fullständigt i vilken färg kläderna har. Personligen tycker jag att svart och brunt är fult på såväl kille som tjej och rosa tycker jag är en väldigt trist färg och skulle faktiskt inte ha rosa på vare sig tjej eller kille. Rosa är töntigt. Sen tycker jag att nuförtiden så är tjejer och killar lite konstiga när de tycker att om en kille har rosa så är han "bögig". Skoluniform tycker jag skulle vara jättebra. Då skulle inte de där föräldrarna som jämt ska stoltsera med att de har så himla gott och pengar (men som egentligen har dålig självkänsla) förse sina barn med jättedyra märkeskläder.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 21:22
Antal inlägg: 11661

Tvålis, vadå låta mina barn ta fajten? Det är ju inte direkt mitt fel om mitt barn skulle bli mobbat. Om det skulle bli det så skulle Jag ta fajten och försöka göra något. När jag blev mobbad så hj

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 21:23

När jag blev mobbad så hjälpte min mamma mig. Skulle det stå. Min dator lever sitt egna liv...

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 21:41
Antal inlägg: 1120

Tvålis; "Men mina tjejer kommer i alla fall inte någonsin att sticka klädmässigt ut som jag gjorde om dom inte aktivt själva fattar det beslutet."
- Du har ju hela svaret där. Låt barnen själva få ta beslutet!

Sen är det upp till oss andra att inte finger eller rynka på näsan. Och att lära våra barn detsamma!

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-15 21:47

Så då menar du, att om du satte på dina (hypotetiska eller befintliga) barn kläder som resulterade i mobbing (vilket ju självklart är helt fel av mobbarna) så skulle du göra så även om du hade vetskapen om att ditt barn skulle få utstå detta för att senare hjälpa barnet? Detta för att göra barnet starkt i sina värderingar?

Det kan säkert vara rätt väg att gå. Men det är en väg som jag inte skulle välja. Min väg ser annorlunda ut. Jag tror på att barn som är klädda i vanliga kläder kan bli väldigt sunda i sina värdringar. Det spelar ingen roll hur fel det är att mobba, jag kommer ändå att välja den något mer lättframkomliga vägen för mina barn tills dess dom aktivt väljer ett uttryck själva via sin klädstil.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-08-15 21:56
Antal inlägg: 31064

Guanyin: "Att en man helt utan någon annans pekpinnar kan/får, om han vill, sitta och brodera iförd rosa morgontofflor. Det är feminism. "

Äntligen förstår jag varför jag aldrig kunnat kalla mig feminist. Tack för klargörandet.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 21:57

Om mitt barn blev mobbat pga sina kläder och inte ville klä sig så längre är det klart att jag inte skulle tvinga barnet att fortsätta ha de kläderna.
Dock tror/vet jag inte att mobbingen försvinner för att barnet bryter kläder. Är själv ett exempel på det och jag har sett flera andra. Byter man kläder är det något annat som blir objekt för mobbarna att bita i.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 21:59

Dock tror/vet jag att mobbingen inte försvinner för att barnet bryter kläder. Är själv ett exempel på det och jag har sett flera andra. Byter man kläder är det något annat som blir objekt för mobbarna att bita i.*

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 21:59

Men ursäkta att jag inte kan skriva. Byter kläder ska det va :|

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-15 22:15

Mmmmm. Vi är väldigt olika du och jag Delicious.

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 22:17
Antal inlägg: 1120

Ibland undrar jag om jag är schizo - det gnill och Delicious skriver kunde lika gärna jag ha skrivit (fast jag är tyvärr inte lika duktig att formulera mig) :)

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 22:21
Antal inlägg: 37631

natulitvis ska alla gå den väg dom vill gå med sina barn jag talar inte om för någon vad dom ska göra och håller inga mobbare bakom ryggen.är det mojlit att en liten kille älskar en rosa hallo kitty tröja ?!kanske innan han träffat andra barn men sen kommer det nog att ändra sej snabbt ,jag tycker att det är fel att man inte kan klä barnen som man vill utan att dom blir mobbade , jag köper det senaste och häftigaste i klädväg till mina barn för att inte ge mobbarna en chans att mobba för att kläderna är fel,sen kan dom säkert hitta på andra anledningar att mobba för typ en krokig näsa eller ett födelsemärke ,men den karramellen bjuder jag inte mobbarna på,dvs att dom skulle få mobba mina ungar för domus jeans ,eller "fula"omorderna kläder , det här är vad jag tycker ,med full respekt att det fins andra som tycker anorlunda

gnill2010-08-15 22:29
Antal inlägg: 1942

Det blir lite förenklat här tycker jag. Min son fick ha vad han ville (rosa/glitter etc) så länge han inte brydde sig om vad andra sade. När jag märkte att han började ha två agendor. T ex klasskamrat sade "äh vilken löjlig tjejhjälm du har" och han reagerade med att svara "jag vet" och sen inte vilja ha den hjälmen längre så pratade jag med honom om att han får göra som han vill med hjälmen, men att det är helt i sin ordning att han tycker att den är fin (oavsett om han vill ha den i skolan eller inte) och att det är en del barn (och vuxna) som tyvärr tror att man måste gilla vissa saker beroende på om man är kille eller tjej. Sonen har aldrig varit mobbad, men sårad över såna kommentarer, visst. (Man kan inte kalla allt sånt för mobbning). Det ledde till att när han ville köpa ett klädesplagg som var lila och glittrigt och blommor på i somras för att han föll pladask för det, så sade jag till honom (med viss sorg i hjärtat) att han visst kunde få den om han ville men att just X och X i skolan kanske skulle kommentera det som tjejigt/larvigt (vilket jag vet skulle beyda att sonen inte ville använda det mer). Då tänkte han efter och valde istället ett vitt plagg med några blommor på. (Fortfarande tjejigt kanske i vissas ögon, men inte så iögonenfallande). Så självklart skulle jag inte låta min son utkämpa något slags "kamp" å mina vägnar. Varken för att jag skulle tycka att han inte ska "sticka ut" (vilket i mina ögon skulle vara en lika extrem kamp, dvs att tvinga barnet att ha "rätt" kläder för sitt kön om barnet önskade något annat, som det vore att tvinga barnet att gå i kläder som "stack ut" för att man som förälder trodde att det var bra).

Det är komplicerat att ha barn!

gnill2010-08-15 22:31

"är det mojlit att en liten kille älskar en rosa hallo kitty tröja ?!kanske innan han träffat andra barn men sen kommer det nog att ändra sej snabbt"

Ja, det är inte bara möjligt utan det förekommer! Även efter att de har träffat andra barn. Vilken värld lever du i som inte tror att det kan förekomma?

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 22:44

jag vilken värd jag lever i gnill det kan du få fundera på,jag tror att det förekommer men att det snabbt går över ,at tx en kille som är 10 år vill ha en rosa hello kitty tröja i skolan ,,, omöjlit vi har visserligen bara 7 skolor där jag bor ,men jag har aldrig sett en kille i rosa katt tryck om jag skulle erbjuda mina söner i den åldern en hisklig massa pengar för att ha en rosa hellokitty tröja så är jag ganska säker på att dom skulle säga nej

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 22:48

min 19 åring skulle ha en rosa hellokitty tröja i skolan en dag om han fick 1000 kr och fick tala om för alla att det var ett vad

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-15 22:49
Antal inlägg: 4050

Är det inte lite gay med killar som har husdjur också? En orm eller en tuff hund går väl an, men hamstrar, möss, katter, kaniner och andra tjejdjur... Sånt kan de nog bli mobbade för om det kommer fram i skolan.
Jag skulle ta det säkra före det osäkra och skaffa grabben en krokodil.

gnill2010-08-15 22:50

Men att du inte har sett det betyder ju inte att det inte finns killar som inte skulle vilja. Jag beskrev nyss hur min son väljer bort att ha det som andra kommenterat som tjejigt/löjligt på sig i skolan. Han vill inte bli utsatt för det, naturligtvis. Men om han fick välja skulle han vilja ha det som han tycker är fint utan att andra killar sade att det var löjligt/tjejigt. Han har en del av de kläderna han gillar på sig hemma. Det kanske det finns andra i sina barns skola som också har.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?