Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade69
Mobilspel
Pågående18 834

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-11-07 21:30
Antal inlägg: 17500

var det ditt svar ? för det var helt felriktat och kopiöst out of place :D
vi lever ett liv med och vid vatten fortfarande, så jag behöver inte besöka ett badhus för att få tillgång till det.

Laserswärd2010-11-07 21:31
Antal inlägg: 1172

Le-lou: Om man har ärftlig bröstcancer, alltså en mutation på bröstcancergenen så förespråkar läkare att man gör en förebyggande bröstcanceroperation. Tror inte att de skulle göra det om inte risken vore överhängande. Vilket inte alls har med köttätande eller vegetarism att göra.

Laserswärd2010-11-07 21:32

*anlag för ärftlig bröstcancer

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-07 21:35
Antal inlägg: 4050

Du verkar hängt upp dig helt på en hypotes om att våra hjärnor växte till för att vi åt mer kött. Jag bara undrar hur långt du är beredd att gå för att leva enligt en hypotes.

le-lou2010-11-07 21:35

Laserswärd - det finns väldigt många olika typer av cancer och tom olika typer av bröstcancer. Det finns tom olika typer av ärftlig bröstcancer, närmare bestämt tre. Har du genen som bestämmer typ a, så är risken stor, jag tror någonstans upp till 75 % att du får den. Inte ens då dock, så rekommenderas du till något, det är helt upp dig själv.
Vid de två andra plus vid ex vissa typer av tumörer i tarmar, så har man en högre risk än normalt - men det är inget som är 100 % säkert. Anlag är anlag. Du kan vara ickebärare av en tarmcancer gen och ändå har tom högre risk för att utveckla cancer om du lever fel än den som har genen men lever rätt.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-07 21:37
Antal inlägg: 9204

varför är folk veganer? vari ligger övertygelsen där? vegetarianer vill väl inte äta och bidra till att döda djur (ofta). men vegan? ser man ägget som stulet från hönan. mjölken som skändligen berövad kon?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-07 21:39
Antal inlägg: 1338

Jag tror att veganer av etiska skäl tycker att hönan och kon behandlas lika illa oavsett om de ska sätta livet till eller "bara" producera mjölk och ägg? Djuren hålls ju i princip under samma förhållanden oavsett användningsområde.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-07 21:40
Antal inlägg: 9204

men om man bodde själv på en liten gård och hade sina egna fria glada hönor då? många flummisar har ju möjlighet till det men ska vara veganer iaf?

le-lou2010-11-07 21:41

Larvbrud . jag äter det som våra kroppar behöver, jag undantar inte det som vi är tänka att äta. Ungefär som att jag lever på marken och inte i träden, jag är inte gjord för att bo i träd.. Jag ger inte heller kött till vår häst.
Alltså.. det blir på en tragglig nivå nu tycker jag. Jag hävdar att människan inte hade sett ut som vi gör i dag fysiskt på alla plan om vi inte ätit kött, och jag bryr mig inte om att några människor väljer bort kött av olika orsaker förutom den att människan inte skulle vara köttätare.
Det vore katastrofalt för arten om vi struntade i köttet, thats it. Precis som att vi behöver föda barn. Inte alla men de flesta.., och det gäller väl båda fallen? ska vi sluta äta kött och sluta föda barn så lär vi dö ut.

le-lou2010-11-07 21:43

vill man göra livet bättre på våra slaktdjur så är det köttätarna som påverkar,inte ni som är vegetarianer. Ni betyder ingenting för de som bestämmer - ni är helt ute ur bilden och kan därför heller aldrig påverka. Däremot vi som äter kött kan göra mycket genom att välja rätt och kräva kött från djur som har mått bra.

Laserswärd2010-11-07 21:44

le-lou: Klart det är så att ens övriga levende spelar in, men så är det väl lite så också att det är bara så mycket man kan göra, det är ju inte så att vi lever i någon sorts urskog. Vidare så är det många som inte ens hinner ta sig en funderare om hur man lever sunt innan cancern slår till. Tänker du främst på barn och ungdomar.

le-lou2010-11-07 21:44

allt handlar om pengar och om vem som köper. Man lyssnar på sina köpare - och skiter i de som ändå inget köper. världen i ett nötskal, tyvärr.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-07 21:48

Kött har hög energitäthet och därför kunde hjärnan växa till. I vårt samhälle i just denna tid är energitäta livsmedel snarare ett problem som får kroppen att växa till.
Det är inga problem att få i sig dagsbehovet av kalorier med en vegetarisk kost. Vegetarisk kost utesluter ju inte ens andra energitäta animaliska livsmedel som ost...

Andra hypoteser är att hjärnan fortsatte växa till för att vi började värma maten över eld och fick i oss mer näring och lättare tog upp.
Inte helt oviktigt i sammanhanget.

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-07 22:06
Antal inlägg: 4429

Det är svårt att köpa att en blandad kost inte är det bästa rent näringsmässigt för människan. Bland annat så vet jag att ett visst hormon som utvinns ur animaliska proteiner är speciellt viktigt för tjejer i tonåren då en brist på detta hormon gör att tjejer har en tendens till att bli lättare deprimerade. (Nu läste jag artikeln i forskning ocg framsteg för 9 år sedan så detaljerna är minst sagt suddiga). Men att människan har en kropp väl lämpad för såväl vegetarisk som animalisk föda kan väl inte ifrågasättas? Däremot så förstår jag och respekterar de som gör valet att med noggrann kosthållning försöka hålla en strikt vegetarisk diet. Jag tror till exempel att en kost med mycket snabba kolhyderater är farligare än en strikt vegetarisk kost.

Sen är jag rädd för att det kan finnas fler djup i vår konsumtion än vad vi idag känner till och att det finns ett riskmoment i att ersätta delar av en animalisk kost med det som vi har identifierat som viktiga beståndsdelar. Det kan finnas andra faktorer som vi idag faktiskt inte vet om men som på sikt eventuellt kan innebära ett samband med en sjukdomsbild.

Med det sagt så tror jag att det samma gäller för brister i vegetariska sidan av kosten.

Jag tror vi vet lite för lite om hur männikokroppen fungerar för att bestämt kunna säga vad vi behöver. Jag tror att det finns ett stort arbete att göra innan dess med att idetifiera det som faktiskt är direkt skadligt.

apbur2010-11-07 22:13
Antal inlägg: 9699

Kroppen skiter ju i om proteinet från början kommit från ett djur eller från bönor. Jag antar att det är essentiella aminosyror du menar.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-07 22:16

Till dig le-lou:

www.dn.se/nyheter/ve...-1 .1155194

le-lou2010-11-07 22:22

tack larvbrud, då blir min karriärsbana så mycket enklare.

le-lou2010-11-07 22:25

skapelsens krona är jag inte med på. att människan däremot kan göra så mycket mer och är kapabla till oändligt mycket mer än någon annan art -..behövs det verkligen diskuteras egentligen?

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-07 22:28
Antal inlägg: 11463

Diskutera? Du borde läsa mer här: techsmartly.net/freePS3.p hp

LisaLong2010-11-07 23:09
Antal inlägg: 2725

le-lou det finns många vegeterianer som jobbar idellt med slaktdjursfrågan

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?