Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kirkelina2011-05-21 19:12
Antal inlägg: 972

Som det väl har konstaterats flera gånger i den här tråden så finns det många olika sorters lärare och det är inte samma sak att undervisa på gymnasiet som att undervisa på lågstadiet. Själv arbetar jag som speciallärare i en 0-5-skola. Vi har alltså barn från förskoleklass t.o.m. årskurs 5. Hos oss är det knappast någon lärare som inte arbetar full tid och förmodligen mer än det. Vi har mellan 24 och 30 barn i varje klass och det är fullt sjå för klasslärarna att hinna med alla. Någon skrev tidigare att personalrummet ekar tomt på eftermiddagen. Det är klart det gör eftersom alla lärare då sitter och planerar, dokumenterar, rättar böcker, samtalar med föräldrar m.m. Och sådant gör man ju inte i personalrummet!
Sen det där med lärarnas alla lov. Vi har 45-timmars arbetsvecka för att arbeta in loven och vi har ingen möjlighet att ta en veckas semester under lågsäsong för att t.ex. kunna åka på en billig resa. Vill vi vara lediga så får vi vackert ta tjänstledigt med fullt löneavdrag.
Några har också skrivit om den pedagogiska måltiden. På vår skola måste vi äta med barnen trots att vi betalar för maten. Vi har rätt till 30 minuters rast per dag resten av "rasterna" används till förberedelser av olika slag. I mån av tid kan vi ta ytterligare någon kortare paus under dagen. Men det måste jag säga att vårat personalrum ekar ganska tomt även under dagtid - i alla fall tomt på lärare. Det är mest fritidspersonal och elevassistenter som huserar där.

Kirkelina2011-05-21 19:15

Måste bara förtydliga mig. Inget ont sagt om fritidspersonal och elevassistenter. De gör ett fantastiskt jobb! Men de har tid att ta rast när de har rast, vilket många lärare inte har tid till.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-21 19:27
Antal inlägg: 37631

jaha, det är för mycket gnäll på lärare du måste vara den enda som har 45 timmars arbetsvecka,ingen lärare jag känner till jobbar så mycket,varför välja att bli lärare och klaga hela tiden? att vara elev till en klagande lärare vad skulle kunna bli värre

annakarineli2011-05-21 19:33
Antal inlägg: 2519

Ge dig ttiittii. De flesta av oss har nog valt yrket för att vi verkligen ville det. Sen må jag säga att verkligheten sällan ser ut så som man önskade att den gjorde. Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur mycket arbete det är och hurdana arbetsvillkoren kan vara. Under rätt förutsättningar kan det dock knappt finnas något roligare!

club_R - Ej medlem längre2011-05-21 19:40
Antal inlägg: 3087

"att vara elev till en klagande lärare vad skulle kunna bli värre"

Ebola?

Gunilla _2011-05-21 19:48
Antal inlägg: 4425

Då det gäller fritidspersonalen (i alla fall hos oss) så TAR vi rast! Vi har rastvärdar ute för barnen (och de tar sin rast vid annan tid) så alla kan ha rast i lugn och ro. De flesta av våra lärare tar en promenad på sin lunchrast och störs heller aldrig av några barn.

Sedan är det givetvis så att många lärare har en närapå övermäktig arbetssituation, speciellt i perioderna utvecklingssamtal och nationella prov, men det brukar jämna ut sig under resten av året. Det som är jobbigast, för oss alla i skolan, är alla rapporter, redovisningar, planer osv som vi ska skriva. Det tar sjukt mycket tid! Nu ska vi förstås också sätta oss in i nya Läroplanen och det blir mastigt.

När jag började jobba för dryga 20 år sedan var situationen milsvida från nu. Vad gäller ALLT, både för lärare och fritidspedagoger. Så, som någon skrev, att säga att "det skulle du ha tänkt på innan du utbildade dig" är ju löjligt.

Kirkelina2011-05-21 19:56

Håller med dig Gunilla om att det var annorlunda förr. Då kunde man faktiskt gå hem när lektionerna för dagen var slut. Därmed inte sagt att arbetet var slut, men mycket mera gjorde vi nog hemma då. Nu har vi ju en sorts reglerad arbetstid som gör att vi måste vara på skolan en viss tid för gemensam planering m.m. Utöver det så har vi förtroendetiden som vi använder kan förlägga hemma om vi vill.

Kirkelina2011-05-21 19:59

Sista meningen blev lite konstig. Ta bort ordet "använder" så blir det rätt.

markoolio5 - Ej medlem längre2011-05-21 20:58
Antal inlägg: 1825

Orkar inte läsa igenom allt, så jag svarar på det inledande inlägget:

Lärarna har inte jämfört sig med sjuksköterskor, till att börja med. Men det tänker jag göra nu, du anser att sjuksköterskor gör ett viktigt jobb medan lärarnas är marginellt. Först kan du ju reflektera över hur många sjuksköterskor det funnits om det inte fanns lärare som utbildade dem. Efter detta får du också gärna betänka att en ämneslärarutbildning är 50% längre än en sjuksköterskeutbildning, vilket medför såväl djupare områdeskompetens som högre studieskulder. När du funderat klart kring detta, kan du bortse från sjuksköterskorna och fråga dig hur en svetsare med gymnasieutbildning tjänar bättre än en lärare med 4,5-5 års universitetsutbildning.

Snart kommer gnället om att lärarna har massor av fritid. Lärarna i den offentliga sektorn har 45 tim/vecka arbetstid, dessa 5 timmars övertid ska kompensera den längre sommarledigheten i form av komptid. Ska också tilläggas att många friskolor, bl.a. den jag jobbar på, har infört semestertjänst, vilket innebär att vi har lika mycket/litet semester som sjuksköterskor och svetsare, dock har jag en hisnande lön på 23.000 kr/mån, d.v.s. lägre än både sjuksköterskor och svetsare.

Men det är klart, inte ska väl Sverige behöva premiera lärare? Barnen blir ju minst lika välutbildade genom att sitta hemma och spela World of Warcraft...

Din infallsvinkel är lite väl trångsynt, försöker inte glorifiera eller statushöja mitt yrke på något sätt, men om du inte anser att lärare är viktiga för samhället tycker jag att du ska flytta till en annan planet!

le-lou2011-05-21 21:20
Antal inlägg: 17500

Jag har en fråga som inte tagits upp i debatten. Hur många timmars arbetvecka har man som lärare?

Kirkelina2011-05-21 21:23

Skojar du? Läs de senaste inläggen. Lärare har en 45-timmars arbetsvecka.

markoolio5 - Ej medlem längre2011-05-21 21:24

35 arbetsplatsförlagd tid samt 10 timmars förtroendetid om man har ferietjänst, 40 timmar i veckan om man har semestertjänst. Kan dock tillstå att det är omöjligt att hinna med på 40 timmar, och den obetalda övertiden skenar snabbt iväg.

Kirkelina2011-05-21 21:26

Kan tro det markoolio, det är svårt att hinna med även om man inte har semestertjänst. Och någon betald övertid har ju inte heller vi.

janne1212122011-05-21 21:27
Antal inlägg: 4722

Håller fullständigt med dig markoolio. Har själv varit lärare men hoppat av. Hoppas ni får upp lönen rejält. Jag vet vilket jobb ni och mina gamla kollegor gör. Kommer dock aldrig själv återgå till läraryrket. Vill aldrig mer utsätta mig för den ständiga förnedring man utsattes för av en del elever och inte minst deras föräldrar (är kanske dom som skriver här, ttiittii t ex). Har ett bra liv nu men kämpa på alla lärare så ni får tillbaka den status ni förtjänar.

markoolio5 - Ej medlem längre2011-05-21 21:29

Jag vet, jobbade inom den kommunala skolan 1998-2003, hade en tjänst på 70%, och det blev sällan under 40 timmar i veckan. Tyvärr är folks (icke-lärares) fördomar att man går till jobbet, undervisar, och går hem. De tänker sällan på lektionsförberedelser, rättning, utvecklingssamtal, möten, åtgärdsprogram, handlingsplaner, osv.

Dalia2011-05-21 21:31
Antal inlägg: 1

Har också varit lärare (skitbra sådan;)) Studerar nu till ett helt annat yrke eftersom jag också blev less på respektlöshet och dålig lön. Barnens utbildning och skolning är extremt viktigt! Hoppas att lärarna får uppskattning för det arbete de gör! Däremot behöver lärarnas utbildning och fortbildning utvecklas. Synd att de inte får den lön och uppskattning de förtjänar.

janne1212122011-05-21 21:33
Antal inlägg: 4722

Nä man blir livrädd när man läser i detta forum. Att YJ provocerar tycker jag är kul men alla andra som hoppar på tåget och bara vädrar sina fördomar (för fördomar är det) gör mig lessen. Det finns kanske inget hopp att Sveriges skola ska bli bättre.

Kirkelina2011-05-21 21:37

Det verkar som en del tror att läraryrket är ett kall. Minns en pappa till en flicka i min klass på 80-talet som på allvar ringde och skällde ut mig för att jag inte hade deltagit i en familjeaktivitet en lördag. Han ansåg att det var min plikt som lärare att vara med fast det var min fritid. Till saken hör att jag faktiskt hade tänkt vara med, men blev sjuk och låg hemma med feber vilket han inte ansåg var skäl nog. Det kändes inte speciellt kul.

Yamma2011-05-21 21:48
Antal inlägg: 2285

Jag tänkte passa på och skriva nåt positivt om lärare, vilket efterfrågades.
Det är eleverna. Själv är jag SFI-lärare, och det är ett fantastiskt givande arbete. Jag har också bra lön, men visst, den hade nog varit bättre om jag studerat lika länge till något annat.

Men nej, jag läste inte till lärare pga lönen. Det betyder dock inte att det är ok att lönerna är låga - vilket är varför lärarna klagar.
Jag tror att statusen höjs avsevärt och därmed kvaliteten, om lönerna faktiskt höjs med de önskade tiotusen. Om vi ska vara realistiska räcker det nog med en medellön på ca trettio.

le-lou2011-05-21 22:05
Antal inlägg: 17500

janne - varför blir man livrädd? för att det finns andra lärare inte håller med er?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?