Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sin Corazon | 2012-12-08 12:16 | |
![]() | Jag har aldrig varit med om köbildning när folk håller angiven hastighet vilket får slånbärs alternativ att "stanna på en hållplats o släppa förbi vilket jag då skulle få göra ideligen eftersom dom flesta verkar skita i hastigheten" verka helt osannolikt. Du menar alltså, på fullt allvar, att du håller rätt hastighet och ofta har många bilar bakom dig (som alltså kört för fort och sen hamnar i kö)? Har du sett över din hastighetsmätare (brukar i och för sig sällan visa för lite)/dina däck? | |
| slånbär | 2012-12-08 13:30 | |
![]() | Sin corazon - javisst,precis varenda dag. Självklart funkar min bil som den ska. Jag kör i stockholms utkanter på sträckor med alla olika hastigheter och har dagligen ett pärlband bakom mig. Du kanske bor där folk håller hastigheten så grattis, dom kör inte här i alla fall. Jag blir omkörd även på 30 sträckor rätt ofta. Folk håller inte hastigheten helt enkelt. | |
| Pubbe | 2012-12-08 14:15 | |
![]() | Som en liten input här bara angående hastighetsmätare. För lite får den inte visa så det är rätt ovanligt, däremot visar de flesta personbilar 3-5 km/h för mycket, även upp till 7 förekommer. | |
| Hundöra - Ej medlem längre | 2012-12-08 16:33 | |
![]() | Mät hastigheten med gps, det stämmer ganska bra med trafikverkets digitala hastighetstavlor man ibland ser på vägarna, typ "Du kör i 89 km/h" | |
| Hundöra - Ej medlem längre | 2012-12-08 16:36 | |
![]() | Slånbär: är du van sthlms-bilist så vet du nog att de flesta lägger på 30 km/h. Typ 100 km/h på essingeleden är praxis. Kör man fortare ryker kk. Och det är ju inte så bra. Kör du däremot enl gällande hastighet och med en bilmätare som visar för lite så blir ju folk väldigt irrierade på dig och KÖR OM, förstås. Mitt råd är: följs trafikrytmen och strunta i din hastighetsmätare. | |
| blue_moon | 2012-12-08 16:50 | |
![]() | Om de flesta hastighetsmätare visar för mycket (enligt Pubbe ovan), så kör man för sakta - kanske 47 km/h när mätaren visar 50? Inte konstigt att man blir omkörd i så fall. Då skulle man väl kunna kompensera med att köra 53 km/h? | |
| slånbär | 2012-12-08 17:22 | |
![]() | <hundöra. Ja du får ju göra som du vill men jag håller angiven hastighet även om alla andra kör för fort. Varför ska jag tvingas bryta lagen för att anpassa mig? Då borde ju hastighetsbegränsningarna vara 20 30 km högre än dom är idag men så länge det inte är så då håller jag mig inom lagen. Det är faktiskt det som är själva tanken med hastighetsbegränsningarna och jag har då inte för avsikt att bryta lagen och åka på böter för nån annans skull. Om folk irriterar sig på detta då är det fortfarande deras problem och även val att antingen anpassa hastigheten till gällande eller köra om. Och då är det väl bäst att jag förtydligar återigen eftersom så många här inte är läskunniga att detta gäller då det inte finns möjlighet för mig att underlätta omkörning. Så mitt råd är- om ni ligger bakom en bil som håller gällande hastighet, slappna av och andas i fyrkant så kanske ni undviker både olyckor och hjärtinfarkt av ren irritation. Det kan verkligen inte vara hälsosamt att elda upp sig sådär för att folk faktiskt följer lagar och förordningar. Blir ni lika irriterade när folk snällt står i kön i affären för att betala för sina varor istället för att bara ta dom och gå ut så att ni snabbare kommer fram? Visst ja, så kan man ju inte göra för det är ju olagligt....... Vad gäller mätarna i bilarna så kan ju inte jag utgå från annat än att den stämmer , polisen lär ju inte ta en sådan förklaring om man kör 6 km för fort på en 30 sträcka- jag har hört att mätarna alltid visar för lite så för att inte alla andra ska bli irriterade på mig att jag håller 30 och då i realiteten kör i 24 så kör jag i 36 .....tror inte dom köper det faktiskt. | |
| Hundöra - Ej medlem längre | 2012-12-08 17:30 | |
![]() | Kanske bäst att du tar tunnelbanan på måndag, slånbär. | |
| slånbär | 2012-12-08 17:47 | |
![]() | Kanske bättre om alla som inte klarar följa reglerna åker kommunalt istället. Det är fortfarande så att för min del så är det inga problem att ha ett pärlband bakom mig , jag följer hastigheter och regler. retar det dig så ska kanske du låta bilen stå eller prova att följa dom angivna hastigheter och regler som finns. Irriterade förare är inte bra att ha ute i trafiken. | |
| syjo - Ej medlem längre | 2012-12-08 17:57 | |
![]() | Jag tänker när jag läser vissa inlägg. Måtte dessa människor inte ha någon ansvarsfull post i samhället. Men sen tänker jag. Nej, det är inte möjligt. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-08 18:34 | |
![]() | Tyvärr slånbär men sånna paragrafryttare som du som prompt ej gör att trafik rytmen flyter på i vissa omständigheter då det blir pärlband just enbart BAKOM dig. Dessa personer skapar oro i trafiken. Visst du skiter fullständigt om det blir köer bakom dig...du tittar i backspegeln å ser hur det växer å växer...omkörningar sker... Å du känner inte: oj jag kanske borde släppa förbi så folk kommer förbi mig...nä du kör hövvet mot framrutan å här kommer nimnsann ej förbi.... Du e ett skämt.... | |
| bobo flux | 2012-12-08 21:18 | |
![]() | Speeedo, pärlbanden bakom de förare som håller hastighetsgränserna skapas ju faktiskt av de förare som kör över hastighetsgränserna. | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-08 21:55 | |
![]() | Bobo ... Hur.får.du fram den uträkningen??? Om alla ligger bakom en som ligger i en speciell hastighet å det är ett pärlband så kör väl alla lika fort? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-08 21:57 | |
![]() | Iq badbollvarning. | |
| TASKMÖRT | 2012-12-08 23:12 | |
![]() | Jag tycker det är ett rätt allvarligt samhällsproblem att en så stor del av bilisterna tar så lätt på hastighetsbegränsningarna . Folk har satt i system att köra minst ca 10-30km för fort och det är det som skapar de trafikfarliga situationerna med långa köer av rövslickare, inte folk som håller hastighetsbegränsningarna . Du väljer själv att bryta mot lagen - redan det är hänsynslöst mot medtrafikanterna - och att sen ha mage att kräva att vi som faktiskt följer trafiklagarna ska behöva anpassa oss för dig som inte gör det; det är arrogans. Har vi hastighetsbegränsningar så ska de följas! Punkt slut. Vill man ha ändring på det så får man väl försöka påverka lagstiftarna; inte ta lagen i egna händer. Och ärligt talat: är det nån som tror att de personer som satt i system att köra 10-30km för fort kommer sluta med det om maxhastigheterna höjs motsvarande? Nej de kommer bara lägga sig 10-30 km över den nya begränsningen och tycka att de minsann följer trafikflödet. Det är samma sak med folk som satt i system att komma 5-15 min försent till möten, föreläsningar, jobb etc. Skulle de komma i tid om man flyttade fram tiden 15 min? Knappast! Jag tycker fortkörarna borde rannsaka sig själva och fråga sig varför man tycker att det är så viktigt att hålla sig över hastighetsbegränsningarna , för - som påpekats tidigare - tidsvinsten är ju försumbar. Och nej jag är heller inte guds bästa barn alla gånger, men jag skulle aldrig drömma om att kräva att ANDRA skulle behöva visa hänsyn för att JAG inte kan respektera lagen! | |
| Björn K-hamn | 2012-12-08 23:18 | |
![]() | Amen, både på Jonisk och Taskmörts inlägg. | |
| slånbär | 2012-12-08 23:30 | |
![]() | Skönt att det finns några här på beta som jag skullle vilja möta även ute i trafiken. | |
| Björn K-hamn | 2012-12-08 23:33 | |
![]() | Som relativt ny skåning tycker jag nog att det är ganska bra att många kör lite "för" sakta när det är halt, ofta kör de ändå för fort när det närmar sig korsningar och rondeller, oavsett vad de har för däck. Nu har jag nya vinterdäck på bilen, vilket är säkrare men usch så tråkigt. I förra bilen kunde jag stänga av antispinnsystemet på en knapp (älskade Alfa), men med tråkforden får jag bittert acceptera att köra som ett föredöme. | |
| bobo flux | 2012-12-08 23:55 | |
![]() | Speeedo, behöver jag förklara det för dig eller har du med några timmars distans till det hela förstått vad jag menar? | |
| slånbär | 2012-12-09 00:02 | |
![]() | Bobo- jag lämnar över stafettpinnen till dig nu- du får fortsätta det omöjliga uppdraget med att få dessa personer att förstå vad vi menar. För enkelhetens skull så bör du hålla en nivå så att även femåringar kan förstå. Tvivlar dock på att ens det hjälper. Lycka till! | |