Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 246 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LadySol - Ej medlem längre | 2014-02-25 10:54 | |
![]() | OK. För det första vill jag klargöra att det inte på något vis handlar om en ursäkt på det viset du verkar ha uppfattat det Gunilla. Det handlar istället om att skolan faktiskt inte är så jävla proffsig som den vill framstå och att det visst förekom att han fick bannor och annat djävulskap från lärare och annan skolpersonal som försvårade att ens få dit honom. För det andra vill jag säga att vi sökte all hjälp som finns tillgänglig långt innan skolan ens brydde sig om att lyssna på oss. Livet är inte vitt och svart, det finns en enorm gråzon som måste beaktas också. Punkt. | |
| eeistan | 2014-02-25 11:05 | |
![]() | Håller helt med att det är respektlöst att inte komma i tid. Tyvärr blir detta mer och mer vanligt i Sverige. | |
| Gunilla _ | 2014-02-25 11:21 | |
![]() | LadySol; jag kanske var väldigt oklar - men det var just det jag beklagade. Skolan får inte vara så oproffsig! | |
| Satyra | 2014-02-25 18:52 | |
![]() | Sote - Fascinerande tycker jag i min tur att du tycks vara så tvärsäker på att folk i min omgivning inte alls tycker att det är ok och att jag självgott bara anser mig vara så fenomenal så att DET är orsaken till att jag inte ser det som mer viktigt, dessa få minuter. Väldigt konstigt resonemang också att folk som känner mig inte skulle säger något av hänsyn till mig. Är det någon man KAN säga sådant till, (och annat man stör sig på), så är det väl ändå just till den man känner och därmed inte bara artigt måste försöka stå ut med?!? Åtminstone i min värld. Att/om folk snackar skit om mig bakom min rygg bryr jag mig dock inte om ett dugg. Har de inte kurage nog att säga vad de tycker till mig, så är det deras problem. Så DET rycker jag däremot på axlarna åt. Nej, jag tror faktiskt inte att du är genuint intresserad av varför jag fungerar som jag gör. Du har ju redan en färdig bild av hur allt hänger ihop. Den tror jag inte att jag kan ändra på, vad och hur jag än skulle försöka förklara. Och hur det skulle vara om jag var tvungen att plötsligt varje dag passa en exakt tidpunkt vet jag inte, eftersom jag inte varit i ett sådant läge och med all sannolikhet inte lär komma i ett heller. För tvärtemot vad du tycks tro så förväntar jag mig inte att andra ska anpassa sig efter mina tider, utan har sett till att ha arbeten där dessa minuter faktiskt inte har så stor vikt för andra. Och måste jag verkligen tillfälligt passa en tid - om jag t.ex reser utan egen bil, så fungerar det också. Har hittills inte missat något färdmedel i alla fall. Om det här beteendet hänger ihop med stark självkänsla eller inte kan jag inte svara på men jag kan svara på att jag alltid haft god självkänsla, så du kanske har rätt i det. Anar dock att du med "otroligt stark självkänsla" menar något negativt. ;-) ... | |
| Mouche - Administratör | 2014-02-25 19:41 | |
![]() | Om mina medarbetare inte har en väldigt bra ursäkt för att komma för sent till möten, eller ordinarie arbetsplats, så ursäktas dröjsmålet inte. Sådana medarbetare i den bransch jag/vi tillhör är helt enkelt inte lämpade och bör se sig om efter ett annat arbete. Det finns saker som kan hända som gör att man kommer för sent någon enstaka gång men om det satts i system så finns det inga ursäkter i världen som skulle få mig att vilja ha den personen kvar som anställd. Ingen har rätt att ta min eller andra kollegors tid. Att det sedan på vissa ställen tillämpas flexibla tider är jättebra för just de som har lite svårt för punktlighet. Mouche | |
| spongeworthy - Ej medlem längre | 2014-02-25 19:57 | |
![]() | Punctuality is the thief of time - Oscar Wilde | |
| Sote | 2014-02-25 20:44 | |
![]() | Satyra - jag skriver inte att jag vet, jag skriver att jag tror. Jag grundar det på den erfarenheten jag själv har av olika sorters människor. Däribland såna som beter sig precis som du verkar göra. Min erfarenhet av olika arbetsplatser är att ingen säger något till en person som glider in lite senare än alla andra i princip varje dag. Dom ser till att det funkar, räknar inte med personen i fråga och smågnäller bakom ryggen när tillfälle ges. Till slut går dom till chefen som får ta det med personen. Nu är ju det jättebra att du har såna omkring dig som inte funkar så och då kan ju du fortsätta som du gör utan problem. Och jo jag är visst genuint intresserad av hur det funkar. Jag kan verkligen inte förstå varför man inte ser till att ha dom där minuterna på rätt sida om startpunkten helt enkelt. Om man är så medveten om det men struntar i det? Att man som vissa andra kämpar och tycker det är asjobbigt kan jag förstå för då verkar man ju vilja komma i tid men får inte ihop det. Du skiter ju bara i det och det fattar inte jag. Det är det som känns nonchalant helt enkelt . Men som sagt , det är ju bara min uppfattning. Var och en blir lycklig på sitt sätt. | |
| Satyra | 2014-02-25 21:41 | |
![]() | Sote - Jo du lägger visserligen till ordet "tror" lite här och var, men jag tolkar ändå det du skriver som att du anser att det ÄR så det är - och tror man något annat så är man bara nonchalant, självgod och fattar ingenting. För naturligtvis säger ju inte folk till en vad de egentligen tycker, utan smyger runt och baktalar en istället. Jag har inte haft arbetsuppgifter/platser/k ollegor som kräver att jag finns på plats PRICK en exakt tid för att det ska fungera för samtliga. Det beror väl såklart helt på vad man jobbar med och hur beroende andra är av en, för att de ska kunna göra sitt. Större delen av min yrkesverksamma tid hittills har jag ju varit egen/chef och var och en har arbetat självständigt. Min arbetsuppgift i dagsläget är av sådan art att jag är den enda på platsen som gör just det, helt oberoende av vad de andra pysslar med och tvärtom - de är inte beroende av vad jag gör, eller åtminstone inte av exakt NÄR jag gör det. Det närmaste jag kan komma ifråga om samarbetsjobb är när jag vikarierat som musiklärare och det fungerade också, eftersom min arbetstid började innan första lektionen startade. Ingen blev alltså lidande. Jag är som person väldigt effektiv och engagerad i allt jag företar mig, så oavsett om jag är några minuter sen från start så hinner jag gott och väl ändå med det jag ska och mer därtill. Och det säger jag inte för att jag har så otroligt god självkänsla, utan för att det är så. Den enda jag med säkerhet verkligen vet stört sig på den här sidan av mig är mitt ex. Å andra sidan störde jag mig på att han var/ville vara ute i så god tid till allt att det blev rent löjligt åt det. I mitt tycke. Uppfattade det mest som ett nervöst beteende hos honom. Men så är vi expartners också. :-o ;-) | |
| Bitte - Administratör | 2014-02-25 22:17 | |
![]() | Sedan så förstår jag inte men jag jobbar på som sjutton och hinner det som "ska" göras , det spelar väl inge roll om den reglerade arbetstiden är mellan 8-17 . Sedan har ju tråden kommit att handla om lite olika orsaker till att vara sen , men om man säger så här , en vanligt normalt fungerade vuxen människa borde verkligen ha lärt sig att passa tider och jag säger det igen det handlar om respekt för andra människor . Bitte | |
| apbur | 2014-02-25 22:19 | |
![]() | Finns väl en anledning till uttrycket "fint folk kommer alltid sent". Ju mer självaktning man har desto mindre anser man att man ska anpassa hela sitt liv efter minuter :) | |
| Bitte - Administratör | 2014-02-25 22:23 | |
![]() | Tror nog eller vet att ska fint folk är väldigt måna om att vara i tid till sina möten . Och andra som vill göra sig märkvärdiga kommer för sent för att få alla blickar på sig Bitte | |
| apbur | 2014-02-25 22:27 | |
![]() | Men det är nog bara i Sverige man kan få se präktigheten nå såna höjder som i den här tråden. Bara att kika på vårt grannland Norge. Där kommer de inte före kneget börjar, det hade varit under deras värdighet. I Sverige har vi en väldigt strikt arbetsmoral som innebär att man ska stämpla in exakt på minuten och att så liten frihet som möjligt ska råda. Fast det är ju inte riktigt så längre utan uppfattningen sitter extra hårt några generationer bak. | |
| apbur | 2014-02-25 22:28 | |
![]() | Bitte, nu tycker ju du att fint folk = folk som kommer i tid så din åsikt väger inte så tungt i det här sammanhanget. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-25 22:30 | |
![]() | Normalt funtade; jojo. | |
| Sote | 2014-02-25 22:37 | |
![]() | Satyra- herregud! Jag skriver ju upprepade gånger att jag inte förstår hur såna som du funkar ! Och ändå väljer du att tolka det som att jag vet. Då är det ju ingen ide att fortsätta fråga dig för du verkar inte kunna hjälpa till med nån förklaring. Jag har haft ett antal kollegor genom åren som har varit nonchiga med tider och det har utan undantag inte varit uppskattat men ingen har konfronterat personen ifråga utan lämnat det till chefen. Jag har dock enbart arbetat på kvinnodominerade arbetsplatser och där förekommer tyvärr väldigt mycket skitsnack, gnäll och allmänt pladder så en person som har problem med tider snackas det om och kommenteras . Alltid! Men jag förstår ju att det för dig inte är några problem. För övrigt så är även jag otroligt effektiv och får gjort det jag ska och mer därtill men jag är ändå på plats när jobbet startar och går hem när det slutar. Rast tar jag när och om jag hinner. Äter gör jag samtidigt som jag jobbar. Fikar gör jag aldrig. Om vi nu ska gå in och spalta upp hur effektiva vi är trots eller tack vare tidpunkten då vi infinner oss på arbetsplatsen. | |
| bobo flux | 2014-02-25 22:41 | |
![]() | Hellre tidstjuvar än energitjuvar. Har som tur var bara stött på två exemplar av det senare slaget under de senaste åren. | |
| Satyra | 2014-02-25 23:17 | |
![]() | Sote - Säger detsamma herregud, har du läst igenom det du skrivit? Kan du i så fall verkligen inte se att man lätt kan tolka det som att du upprepade gånger talar om ATT man bara är allmänt nonchalant och respektlös när man fungerar som mig. Du skriver det ju inte som att DU tycker att man är det, utan ATT man ÄR det. Du tycker till och med att jag borde känna ånger och ångest över mitt beteende. Du skriver också upprepade gånger att du förstår att det tydligen fungerar för mig och i mitt liv att vara som jag är, men i nästa mening ifrågasätter du ändå hur man kan vara sådan här och påstår dessutom att folk visst stör sig på det - oavsett om jag vill inse det eller inte. Man behöver inte vara överanalytisk för att kunna tolka dig som jag gör. ;-) Jag har förövrigt svarat på din fråga någon gång för många inlägg sedan. Svarade att jag inte kan svara, eftersom jag inte vet varför jag inte lägger större vikt på dessa få minuter hit och dit. Men förmodligen har det en del att göra med att jag inte vistats på arbetsplatser där det HAR så stor betydelse som det verkar ha för de flesta här. Om jag nu inte omedvetet valt den typen av arbeten/arbetsplatser förstås. För mig är det ju uppenbarligen viktigt åt andra hållet istället - att ha lov att inte stå i givakt EXAKT på sekunden i "rätt" tid, utan att allt brakar sönder och folk omkring mig blir handlingsförlamade utan min närvaro. Det där med att gå hem när man förväntas sluta är förövrigt något jag inte heller lagt/lägger så stor vikt vid. Är ofta kvar efter arbetstid. Det har förmodligen att göra med att jag dels varit egen under många år och som sådan har man inga "normala" arbetstider - speciellt inte de första åren och dels har jag alltid haft arbeten som jag verkligen gillat. Det är därför inte så strikt noga för mig att jag ska vara på platsen exakt ett visst antal timmar och that´s it. Gick det att förstå min syn på det bättre nu? Tror dessvärre som sagt inte att det spelar någon roll hur jag försöker beskriva varför det inte är så viktigt för mig, för du tycker nog som du tycker oavsett. Är det inte så? | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-25 23:23 | |
![]() | Jag har verkligen jättesvårt att förstå irritationen i den här tråden. Jag kan förstå att man blir irriterad gällande sin egen tid och sin egen arbetsplats, sina egna sociala relationer; och jag säger såklart inte att det är fel eller konstigt att vilja komma i tid och önska att andra gör det. Däremot har jag oerhört svårt att förstå varför man anser det alls befogat att utvidga sin syn till att gälla alla andra vuxna människor. Människor är olika. Arbetsplatser är olika. Relationer är olika. Och det finns inte ett rätt sätt att vara på, det finns flera; kontextberoende. Det finns en norm, men det är just en norm; inte en gudomlig lag. | |
| spongeworthy - Ej medlem längre | 2014-02-25 23:28 | |
![]() | Min syrra är alltid fem-tio minuter sen, så ska vi ses kl. 11 säger jag åt henne att komma fem i. Problem solved. Förutom att hon blir sne på mig ungefär var tionde gång då hon råkar vara på plats i tid. | |
| apbur | 2014-02-25 23:32 | |
![]() | Alltså, jag blev lite socialt ängslig här när nån förfasade sig över att man inte kom prick på minuten till en fest. Har aldrig uppfattat att det är det som gäller. Snacka om trångt i hallen. | |