Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kovikstippen2015-04-27 15:32
Antal inlägg: 979

I en skola ska rektor och studierektor leda arbetet.

Så var det tänkt. Men det blev nåt annat

kovikstippen2015-04-27 15:34
Antal inlägg: 979

skolans rektor är bolagets vd.

Sote2015-04-27 17:25
Antal inlägg: 3557

Kovikstippen. Jag skulle tvärtom säga att de flesta verksamheter har någon form av styrdokument eller arbetsbeskrivningar. Ta tex vilket större eller mindre bygge som helst. Allt görs enligt ritningar och planer. Jag skulle inte vilja bo i ett hus byggt av dig helt på fri hand.
Jag undrar verkligen var du har för erfarenheter och kunskaper utöver att du har haft / har egna barn i skolan? Har du själv öht haft något jobb inom skola/ barnomsorg eller möjligtvis inom de fack som pedagogerna är anslutna till. Har du någon riktig kunskap eller är du bara en tyckare som egentligen hade velat bli politiker för att få bestämma lite och nu frustrerat sitter och tittar på.

totravel - Ej medlem längre2015-04-27 18:54
Antal inlägg: 4735

Slänger in en liten undran:

Jag lyssnade på ett program i P1 för inte så länge sedan, där institutet som står bakom PISA-proven fick utstå hård kritik från några ledande forskare inom pedagogik och utbildning. Underlagen för hur proverna utformades var enligt dessa forskare inte tillräckligt genomtänkta. Även de personer som stod bakom PISA hade individuellt vissa tveksamheter i sin akademiska bakgrund.

Forskarna menade att svensk skolpolitik hade tagits som gisslan av ett illa underbyggt och på flera sätt tveksamt PISA-test och att testet användes som slagträ mot den svenska skolan. Någon som har några tankar om detta?

kryddeluntan2015-04-27 20:02
Antal inlägg: 12360

Det är känt sen länge att PISA mäter bara en del totravel. I andra undersökningar ligger svenska elever långt framme.

Vidare så ligger vi inte i botten var det gäller skolsystemet enligt MacKinsey utredningen, men vår utveckling har stått still i 30 år i jämförelse med andra länder.

Kan det bero på alla "reformationerna?"

kryddeluntan2015-04-27 20:12

PISA genomfördes också mitt i de nationella proven, som består av 12 delprov. En undersökning som DN genomförde visade att våra 15 åringar har flest nationella prov som är betygsgrundande och ungdomarna är rätt provtrötta. Alltså, PISA kändes inte speciellt viktigt för dem.

totravel - Ej medlem längre2015-04-27 22:25

Kryddeluntan,

Du är helt klart mycket kunnig vad gäller skolfrågor. Jag skulle vilja ha din uppfattning om att PISA-proven används som ett politiskt slagträ och även som ett mått på hur fruktansvärt dålig den svenska skolan är.

Jag är av uppfattningen att den svenska skolan har sina bekymmer, främst med nyanlända elever, men att den i grunden fungerar bra. Jag har en dotter i mellanstadiet och hon går i friskola och hennes skolgång fungerar utmärkt och jag får intrycket att hela skolan som hon går i fungerar utmärkt. Detta trots eller kanske tack vare att andelen nya svenskar är hög på skolan. Det är en härlig dynamisk kulturblandning både bland lärare och elever. Är min dotters skola ett undantag eller är den normen? Är problemskolorna man läser om i svensk media undantagen?

Jag har själv en lärarutbildning i botten, men har endast verkat som lärare på Svenska Skolan i Nairobi i Kenya och har inga eller i vilket fall lite erfarenheter av svensk skola som lärare. Det som emellertid slår mig i denna diskussion är att många diskvalificerar den svenska skolan och hävdar att det minsann var bättre förr. På 1950-talet gick 5% vidare och tog studentexamen. Det känns som om vi kommer längre i allmänhet numera eftersom det är 80% som går igenom gymnasiet.

Vad tycker du om dagens skola i allmänhet? Är den bara skräp?

kryddeluntan2015-04-27 22:55

Nej totravel, den svenska skolan är inte bara skräp. Många av oss som arbetar i skolväsendet känner inte igen bilden. Våra elever har bra resultat på de nationella proven, vilket inte syns i PISA.

Den senaste OECD rapporten pekar också på hur svenska lärare får ta hand om alla elever i sin klass, med hur mycket diagnoser som helst. Det slipper kollegorna i andra länder. De har dessutom otroligt låga löner i jämförelse (50% mindre).

Våra politiker drar på stora trumman, nu ska det bli " ordning och reda", Jan Björklunds 50 tals ideal.

Ett stort problem är det dubbla huvudmannaskapet. Fattiga kommuner har inte pengar, en elevpeng skiljer sig ofantligt. Vi har gjort jämförelser med lika stora städer och konstaterar att i vår kommun får varje barn 10000 kr. mindre än i en närbelägen kommun med liknande innevånarantal.

kryddeluntan2015-04-27 23:03

totravel, angående de nyanlända eleverna. Ett svensktalande barn har 7000 ord med sig i bagaget vid skolstarten, ordförrådet byggs på med 1000 nya ord/ år och är cirka 15000 vid 15 års ålder.

Det är inte så svårt att räkna ut hur det ser ut för de nyanlända. Du räknas som nyanländ i 4 år och efter det ska du t.ex. göra alla prov som svenska barn gör, och du hade kanske ingen skolgång i hemlandet över huvudtaget.

Så visst är skola ett offentligt slagträ och en politisk spottkopp.

Vad roligt att du och din dotter är nöjda med er skola.

Sote2015-04-27 23:22

Nyanlända kan landa på fötterna väldigt snabbt ibland. Vi hade en kille i fotbollslaget för några årsedan som då hade varit här i ca ett år. Han hade inga sista siffror i personnumretså familjen hade inte uppehållstillständet klart ännu. Han måste ha varit tolv, tretton ungefär när han kom hit från Afganistan. Han gick ut nian med MVG i alla ämnen och läste natur med toppbetyg. Nu läser han till läkare. Han kunde inte ett ord svenska när han kom hit men snacka om att han tog vara på chansen han fick.

kryddeluntan2015-04-27 23:29

En riktig solskenshistoria Sote :-)

totravel - Ej medlem längre2015-04-28 02:39

Vem tjänar på att beskriva skolan som om den vore i förfall, trots att den egentligen är relativt väl fungerande? Vad är det som ligger bakom detta? Är det någon slags medveten politisk agenda eller är det i vanlig ordning media som fokuserar på det negativa och ger en skev bild av situationen?

Vad är det som gör att man föredrar att se skolan som ett problemområde när det egentligen är en oerhörd resurs? Är det samma mekanismer som gör migrationen till ett jätteproblem när det skulle kunna vara en fantastisk resurs för framtiden?

Förföljd - Ej medlem längre2015-04-28 03:09
Antal inlägg: 1052

Löjeväckande diskussion. Problemet sitter i hjärnan och är individuellt. En del har svårt att lära sig vissa saker och en del kan helt enkelt inte. Folk har absolut ingen förståelse för dom som har det svårt och tror att det finns nåt protokoll som räddar dom. Förmodligen ingen som fattar vad jag menar världen är för vrickad.

Sote2015-04-28 06:22

Förföljd- jag tror jag fattar. Och man måste ju trots allt ge skolan och dess reformer någon cred för att barn med olika typer av svårigheter och diagnoser idag får betydligt mer ochbättre stöd än för tjugo, trettio år sedan, för att inte tala om på femtio o sextiotalet. Förut fick dessa barn klara sig själva och ofta hamnade dom i typ OBS klasser där dom bara blev stämplade som idioter och hopplösa fall. Idag finns det stöd i lagen för dessa barn även om det ändå kräver en hel del arbete för att få det stöd man har rätt till. Men det finns mycket bra resurser som är individanpassade. Vi har en handfull barn på skolan som aldrig skulle ta sig igenom en skoldag utan sina resurser och som får otroligt bra hjälp av specialpedagogen.

kryddeluntan2015-04-28 08:06

Tyvärr har ny lagstiftning gjort att skolan mer och mer får ta på sig uppfostrarrollen. Självklart ska alla arbeta mot mobbing och skolorna ska antimobbingteam.

Men när ett barnkalas för 10 åringar urartar och ungarna är fortfarande osams när de kommer till skolan, ja, då blir det lärarens och rektorns uppdrag att fixa det.

Man sätter in antimobbingteamet och skriver en kränkningsrapport, som huvudmannen vill ha in. I rapporten ska det framgå vilken handlingsplan skolan har gjort och hur dessa kränkningar ska upphöra.

Föräldrar kallas in till möte, efter ett antal ilska telefonsamtal och mejl." Det är skolans sak att fixa det här."

Förbjud barnkalas, det här är löjligt men sant i dagens skola.

sjöstan2015-04-28 10:26
Antal inlägg: 729

Hopplöst.

Så fort skolan diskuteras svär sig lärare och skolledning sig fria. Ni är jätteduktiga, välutbildade, engagerade, fantastiska, framåt bla bla bla.

Om det mot förmodan finns något fel i skolan beror det på "politikerna". "huvudmannaskap" eller någonting annat m.an inte tycker sig kunna påverka. Hela skolvärlden tar på sig en kollektiv offerkofta.

Att lärarnas 2 fackförbund tycker diametralt olika i snart sagt alla frågor är här ointressant. För mig är det ett tecken på att ganska mycket inte alls fungerar.

Om vi stuntar i resultaten (vilket gärna vänstern gör) kan man konstatera att i ett svenskt normalt klassrum är det onormalt mycket oljud. Jag förstår inte hur det är politikernas fel? Jag förstår heller inte varför bara Sverige anser att inlärande blir bättre ju mer oljud man har i bakgrunden, när övriga världen hävdar att tystnad är en nödvändighet för studier.

Vi är även unika i vår hållning till elevernas rätt att få bete sig som svin. Den rätten verkar oomkullrunkerlig.

Om läraren säger ifrån blir han/hon anmäld av elev eller förälder (som ju rimligen inte var närvarande och därför svårligen har hela bilden klar för sig).

Grundinställningen i alla dessa konflikter verkar var att läraren har fel och att eleven är ett offer för en hemsk lärare. Alltså stängs läraren av under utredningen medan eleven låts gå runt och skrävla om hur han/hon fått bort en läsare. Klart det skapar dålig stämning. Lärarens auktoritet kommer efter denna process vara skadad - oavsett utgången. "ingen rök utan eld"

Har verkligen lärarkåren ingenting med denna utveckling att göra?

Är det inte så att lärarkåren tyckt det "spännande" att barn ska tillåtas gå runt på lektionerna och snacka med andra? Är det inte så att lärarna påhejat utvecklingen mot allt mindre styrda lektioner? Är det då inte lärarnas ansvar att se till att inte lektionerna fullständigt ballar ur?

Eller är det "politikernas" och "huvudmännen" som ska skapa lugn och ro i klassrummen?

För anhängarna till kaos i klassrummen borde bli allt färre? Ointresserade elever klarar kaoset men de studiemotiverade tappar motivationen, enligt min erfarenhet.

Dessutom är det ytterst få elever som uppskattar "roliga timmen" vecka efter vecka. Tillvaron blir långtråkig.

Men i de här frågorna har lärarkåren lämnar WO. Resultatet är att resultaten rasar. Oavsett lärarnas kompetens.

sjöstan2015-04-28 10:31

Problemet i skolan är inte alla fantastiska lärare och väl fungerande skolor. Problemet är att dom stadigt blir färre

sjöstan2015-04-28 10:38

Är skolans största enskilda problem att det ständigt tillkommer nyanlända elever utan vår ide om hänsyn och ordning? Är det därför skolorna havererar? Fattas det kunskaper och resurser för att ta emot alla dessa elever?

Skulle vi våga diskutera detta, om det var en anledning? Eller skulle vi prata om annat i stället?

Är det kanske fel att sätta nyanlända direkt i skolan?

Skulle det vara bättre med någon sorts inskolningsskola innan man hamnade i vanlig svensk skola?

En skola som helt inriktade sig på språket under tex 2 terminer. Där men även ska implementera svenska systemet, och en förståelse för varför vi gör som vi gör?

Sote2015-04-28 10:43

Sjöstan- det finns redan sådana klasser. Visste du inte det du som verkar ha sån koll?

totravel - Ej medlem längre2015-04-28 10:51

Vilket jävla dravel!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?