Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 193 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-29 09:17 | |
![]() | Retar mig på att en vän begår karaktärsmord på sig själv på twitter. Hur säger man ''du är vare sig rapp eller rolig'' till någon man absolut inte vill såra? | |
| bobo flux | 2013-06-29 09:20 | |
![]() | "Jag är lite orolig för dig. Du är inte så rapp och rolig. Vad har hänt?" | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 11:25 | |
![]() | Pedagogik brukar kallas för "läran om utbildning", med detta menar man att pedagogiken innefattar de teorier, vilka berör lärande och utbildning. Didaktiken å andra sidan, innefattar de olika strategier och tekniker som används inom lärandet i praktiken. Krångligt det blev... är nyvaken. | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-06-29 12:36 | |
![]() | fast även strategier kommer väl från teorier? jag har läst något liknande som du skrev fast jag tycker ändå inte att det är glasklart. så fort du ska göra något måste du ju ha en teknik för att göra det alltså är ju det momentet inbyggt redan från början. nä, jag är fortfarande konfunderad :) | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-06-29 12:37 | |
![]() | skulle ha varit ett komma där någonstans :) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 12:51 | |
![]() | Didaktik är alltså hur man använder sig av de strategier vilka har uppkommit genom de olika teorier som berör lärande och bildning (pedagogik) Skillnaden ligger i det praktiska och teoretiska. Läran om något, och hur man använder detta i praktiken är två olika saker. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 12:52 | |
![]() | så tolkar jag det... | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-06-29 12:58 | |
![]() | varför inte bara inrikta sig på didaktik då? för där måste ju verktygen finnas då, eller? teorier om hur utbildning utvecklats behövs väl knappast för att bli en bra lärare? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 14:48 | |
![]() | De didaktiska verktyg som används, grundar sig bland annat på tidigare empiriska undersökningar och observationer, diverse inlärnings/lärandeteorier , psykologi, och lite annat smått och gott... lite svårt att bortse från teorin, när teori och praktik går lite hand i hand. För att kunna utföra experiment och dylikt, krävs ofta en bakomliggande teori vars syfte är att bevisa denna. Är detta svamligt? Jämför det med språket. Det är ju stor skillnad på att läsa OM spåket och att använda sig av språket i praktiken... Jaapmeister, du som är lärare och har sysslat med detta ett tag. Kan du ge en vettig förklaring. Jag är inne på första året och är inte så påläst så att jag verkar kunna förklara skillnaden och sambandet mellan dessa fenomen så att budskapet når fram till mottagaren. | |
| Pubbe | 2013-06-29 15:09 | |
![]() | Retar mig på att jag inte vet om detta verkligen är en retartråd ;) | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-06-29 15:28 | |
![]() | ingen fara mollee. jag överlever nog, även om jag inte riktigt fattar ;) retar mig på att min kompis har svajigt nätverk. ok att det är en våning nedanför routern, men ändå :( | |
| glykemi - Ej medlem längre | 2013-06-29 16:07 | |
![]() | jag får inte upp dragkedjan på mina favorit klänning. no moore. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 16:38 | |
![]() | Retar mig på min ADD och igångsättnings-svårighete r. Just idag har jag fått satans mycket arbete gjort... varför kan inte alla dagar så här? | |
| Bob100 | 2013-06-29 16:40 | |
![]() | Jag retar mig på folk som inte vet sitt eget bästa och som rusar som en tjur rakt in i nästa. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 16:44 | |
![]() | Jag retar mig på att föregående inlägg påminner mig om en låt jag hört en gång.... kommer inte på vilken det är | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 16:47 | |
![]() | Nu kom jag på det: Bob hund "Nu är det väl revolution på gång" | |
| Bob100 | 2013-06-29 17:06 | |
![]() | Jag retar mig på marknaden som är snål medan jag är generös :) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 17:31 | |
![]() | Bob hund igen! Du som ändå heter Bob100, borde sluta reta dig så mycket på din namnes sångtexter ;-) | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-29 17:43 | |
![]() | mollee2: jag är forskare till 90 procent, så jag har bara gått de sk högskolepedagogiska kurserna (typ en termin pedagogik). Jag har inte gått lärarutbildningen. Men om jag förstått saken rätt så rör didaktik själva undervisningsteknik (att inte använda röd penna på en whiteboard) medan pedagogik delvis rör undervisningsteknik (inkl didaktik) men även en helt del annat (t.ex. filosofi, konstruktivistiska perspektiv, genus, kognitivism). | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-29 17:46 | |
![]() | Forskare, ey? Vad fin i kanten du är då! ;-) | |