Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-05-21 22:11 | |
![]() | gemensamt är alltså att alla lärare har gått en hård utbildning, jobbar väldigt mycket och gärna mer, stannar kvar i skolan långt efter stängningsdags, samtliga är superbra lärare. Samt är helt oemottagliga för någon form av kritik (för det är självklart enbart en fördom zzz) som, ska läggas till, inte har getts till någon här inne personligen förutom till pms som kläckte veckans klassiker. Det känns igen, finns det några som är orörbara så är det lärarna. På vilket sätt bedöms ert arbete? Har ni någon kvalitetskontroll? Från vem, det är ju ni och eleverna och barn vet vi alla har den sämsta ställningen och den minsta rösten i samhället. Räcker det inte att ta del av studierna som visar svart på vitt, hur illa ställt det är med kunskap hos dagens elever för att ni ska kunna iaf försöka utveckla en förmåga till någon form av självkritik? Nej. Högra lön ska det vara. Det är det absolut viktigast för vi är så bra. | |
| Yamma | 2011-05-21 22:14 | |
![]() | le-lou, nog förstår jag att du bara vill provocera (eller jag hoppas i alla fall det), men varför läser du in så mycket i den kritik du får för dina inlägg? Kvalitetskontroll finns, eleverna är inte sena att klaga på en dålig lärare. När skolinspektionen kommer gör de också klassrumsbesök. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2011-05-21 22:20 | |
![]() | Jag är tjänstledig just nu från min lärartjänst . . . några saker som ingen ser utanför skolan . . . 1. arbetsmiljön, aldrig lugn och ro, aldrig en längre stund för att arbeta ostörd 2. pappersarbetet, åtgärdsprogram, förberedelse, kvalitetsredovisningar, projektarbete osv. 3. ständiga dåliga samvetet att inte räcka till, att det vi fick lära oss på universitetet, att se individen, att utveckla små människor och att stärka barn och ungdomar knappt finns 4. förnedringen från elever och föräldrar som är oförskämda och vet bäst Nej, det är tveksamt om jag vill gå tillbaka. Jag som älskar att undervisa, lära ut, stärka och se barn och ungdomar som växer. Kanske jag kommer tillbaka, den dagen jag kan se att jag får utrymme för det. | |
| Minta | 2011-05-21 22:24 | |
![]() | Det är dumt att rikta udden och kritiken mot lärarna. Det ligger på en annan nivå och ska sökas strukturellt och i systemet. Med början i kommunaliseringen. "Inger Enkvist beskrev i boken ”Feltänkt” (2000) kommunaliseringen som en fullständig katastrof: ”Denna reform är sannolikt den mest avgörande negativa förändringen sedan grundskolans införande. I ett slag läggs utbildningsbeslut hos personer som inte har någon specialkompetens i ämnet. Dominansen av personer utan egen högre utbildning eller med erfarenhet enbart från förskolan och lågstadiet förstärks kraftigt på bekostnad av personer med erfarenheter från gymnasie- och universitetsutbildning. Reformen genomförs samtidigt som det sprids en ny ledningsfilosofi som säger att vem som helst kan vara ledare för vilken organisation som helst, eftersom fackkunskap inte längre anses viktig utan endast ledarförmåga.” | |
| Kirkelina | 2011-05-21 22:30 | |
![]() | Förhoppningsvis kommer lärarlegitimationen att stärka lärarnas ställning. I och med den så blir det helt klart definierat vad varje lärare har för kompetens och ingen lärare utan lärarlegitimation kommer i framtiden få sätta betyg. I dag finns ju inte den kontrollen vilket göra att lärare får eller till och med blir tvingade av skolledningen att undervisa i ämnen de inte har kompetens för. | |
| Gunso | 2011-05-21 23:00 | |
![]() | Barn, vars föräldrar har en väldigt dålig (av egen erfarenhet eller "bara för att") syn på skolan har ofta en taskig attityd som på intet vis behöver vara befogad. Framförallt bidrar det till en sämre arbetssituation för både elever och lärare. (Precis som det mesta vi föräldrar "lär" våra barn, avsiktligt eller inte). Det kan kanske vara en tankeställare för vissa. =) | |
| nosotros - Ej medlem längre | 2011-05-21 23:32 | |
![]() | Äh dom gnäller ge hela bunten en örfil så dom vaknar till!! | |
| le-lou | 2011-05-22 03:25 | |
![]() | ok. så vems är felet att elevernas kunskapsresultat sjunker? Har det absolut inget med lärarnas sätt att lära ut, vilken kunskap lärarna själva bär på ......att göra menar ni? Högskoleverket själva kritiserar ju utbildningen? "Högskoleverket allvarlig kritik mot var tredje av Sveriges alla lärarutbildningar. Blivande matematiklärare är för dåliga på att lära ut matematik. Lärarna på högskolorna och universiteten saknar forskarutbildning. Kraven som ställs är för låga. Kunskapen i de ämnen som lärarna ska lära vidare till sina elever är för dålig." www.aftonbladet.se/n...13 86023.ab ur www.dn.se/ledare/huv...a- kunskap: Dagens myndighet, Skolinspektionen, har bara funnits i ett år. Men dess inspektörer har hållit på längre, tidigare under Skolverket. I dagarna har myndigheten sammanfattat de senaste sex årens verksamhet i skriften ”Vi vässar pennan”. Huvudbudskapet är att svenska skolor generellt – utan att generalisera går det inte att tala om den väldigt varierande verksamheten – har för dålig koll på elevernas kunskaper. Det gäller inte minst bland lågstadieelever och de elever som nyss börjat i svensk skola och går i introduktionsklasser. Inspektörer har mött lärare som blivit förvånade när granskarna hört sig för om hur det står till med småskoleelevernas kunskapsutveckling, att pedagogerna skulle följa det systematiskt har aldrig varit aktuellt. Man har litat på sin professionella intuition. Den dåliga uppföljningen är många gånger en outtalad tradition. Men Skolinspektionen noterar att en del lärare hävdar att det är fel att utsätta mindre barn för kontroller och mätningar. Nu har de inget val. Sedan i våras gör eleverna i årskurs tre nationella prov i matematik och svenska. Det är ingen patentlösning, tvärtom. Det mödosamma inlärningsarbetet, som kan ske under lekfulla former, ska ha givit en god grund tidigare. Men om elever visar stora luckor på nationella prov är det en larmsignal på vrålvolym. (Enligt Skolverkets stora stickprov av vårresultaten var mer än var fjärde dålig på att välja rätt räknesätt.) Lärare och rektorer bör inte se inspektionerna som påhopp och obefogad kritik, utan som stöd på vägen till ett bättre arbete." | |
| le-lou | 2011-05-22 03:27 | |
![]() | typ läs den sista raden två gånger, istället för att basunera ut att detta handlar om fördomar eller föräldrars egna dåliga erfarenheter. | |
| le-lou | 2011-05-22 03:34 | |
![]() | Minta la in ett boktips. Här kommer ett annat : Att platsa i en skola för alla - Säljö & Hörne. Skrämmande läsning om hur skolan och lärarens roll i en elevs inlärningsproblematik bara är.....tja- puts väck. | |
| le-lou | 2011-05-22 03:36 | |
![]() | rätt länk till DN därovan: www.dn.se/ledare/huv...pa -kunskap | |
| janne121212 | 2011-05-22 08:27 | |
![]() | Hur ska det kunna bli annat än dåliga lärare när det inte finns sökande till alla platser. Fattar du inte le-lou att ju mer oattraktivt ett jobb blir desto sämre blir rekryteringen till det yrket. Till ett av de viktigaste jobben ( i mitt tycke men tydligen inte i ditt) i samhället ska vi fortsättningsvis bara få sådana som inte kom in på nån annan linje, Du verkar ha svårt med det där om hönan och ägget. Att dagens skola är så dålig beror av många faktotet. En viktig sådan är att såna som du (föräldrar) ser ner på lärarnas jobb och tycker dom själv vet bättre. En annan är att den skitlön man får gör att inga "vettiga" människor söker sig till läraryrket. Fattar du inte detta ja vad ska man då säga? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-22 10:14 | |
![]() | le-lou, Anders Borg och Jan Björklund och andra av dina ledande högerpolitiker har förstått problemet med att lärarnas löner ligger så lågt jämfört med andra akademiska yrkesgruppers - det kanske är dags att lyssna lite i stället för att hela tiden slå dövörat till ... | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-22 10:15 | |
![]() | Det inledande kommatecknet blev dubbeltydigt: le-lou är inte en ledande högerpolitiker. :) | |
| Gunso | 2011-05-22 10:32 | |
![]() | le-lou frågar "ok. så vems är felet att elevernas kunskapsresultat sjunker? Har det absolut inget med lärarnas sätt att lära ut, vilken kunskap lärarna själva bär på ......att göra menar ni? " Då vi har en av de äldsta lärarkårerna så ja, man kan man ju verkligen undra om det, i gemen, beror på lärarna. Eftersom kunskapsresultaten i första hand sjunker i jämförelse med andra länder, så kanske man i första hand ska ta sig en funderare på vad som är olika i dessa länder. Bl.a. har Sverige en förhållandevis hög invandring, vilket har stor betydelse på de nationella proven då många elever inte alls behärskar svenska MEN ändå gör exakt samma prov. Det är ett exempel. Här går dessutom så gott som alla i samma skola - de med stora svårigheter också. (Så har det inte sett ut i Sverige heller mer än sedan kommunaliseringen och rädslan för att "någon" ska verka annorlunda). De gör också exakt samma prov. Det är ett till exempel. Sen har FAKTISKT föräldrarna chanserat oerhört - rättigheterna är stora, skyldigheterna obefintliga. Har själv en bekant som vägrade, i sten, att hjälpa sin son med att träna klockan t.ex. eftersom det var skolans jobb. VA??? Jag tror att vi alla måste hjälpas åt helt enkelt. Det är inte så lätt som att säga att "DOM ska fixa det". Om så vore så skulle vi vara fria från mord, stölder, pedofili och allt annat som är dåligt...... Om alla var så perfekta som vissa kräver att lärarna ska vara. Och i rättvisans namn så borde det väl vara så då? | |
| Cisa - Ej medlem längre | 2011-05-22 10:34 | |
![]() | Lärare ska ha hög lön. Gnället är befogat. | |
| le-lou | 2011-05-22 10:45 | |
![]() | janne - sluta lägg ord i munnen på mig för det första. lärarjobb är viktiga självklart (har jag skrivit nåt annat), varför tror du folk har åsikter om det? gunso- har inte sagt att DOM ska fixa det. Jag pekar på en faktor som jag inte är ensam om att peka på. Skolan behöver bli bättre, det är alla överens om. Högre lön ger automatiskt bättre lärare.. . ok. Lärarna slår sig fria från all kritik, det är bara föräldrarnas och invandringens fel. jupp. res - jag vet att du kan läsa, mig lurar du inte. | |
| Gunso | 2011-05-22 10:49 | |
![]() | Skillnaden mellan dig och mig le-lou är att jag inte säger att det är någons fel överhuvudtaget. Däremot spelar olika faktorer in och det är inte så enkelt som att (de flesta?) lärarna och deras utbildning är undermålig. För, som jag tidigiare också skrivit, visst finns det bättre och sämre lärare (hur konstigt vore det inte annars??) men det är inte det som är den stora boven, för så har det alltid (naturligtvis!) varit. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-22 10:49 | |
![]() | hej hej håller med cisa | |
| le-lou | 2011-05-22 10:56 | |
![]() | gunso - så sätta fingret på vad som kan göras bättre är samma sak som det totalförbjudna i skolans värld - nämligen att peka ut något/någon? Problemlösning brukar starta med att identifiera orsaker och ja, det finns fler än mig som anser att lärarutbildningen är en stor bov i det hela. Har du läst högskoleverkets rapporter i frågan? Det verkar inte som det. En faktor nej, det är heller inte så enkelt om att man ska höja löner och voila, en bättre skola. | |