Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Grundsnygg - Ej medlem längre2012-12-09 03:29
Antal inlägg: 3451

Till Bobo och slånbär vill jag bara säga det jag sa i trådstarten, snälla ni med usla däck riskera inte era medtrafikanters liv genom att harva runt på icke funktionella däck. Sen att Slånbär tycker att resten av trafiken ska styras av folk som sitter och kör med olagliga däck är kanske hennes problem oavsett hur gammal hen är.

bobo flux2012-12-09 08:10
Antal inlägg: 11371

Grundsnygg, jag har nya dubbdäck på bilen så du behöver inte oroa dig. Trafiken ska i mitt tycke styras av ett flöde som regleras av givna trafik- och hastighetsbestämmelser i kombination med respekt för lagar, medtrafikanter, väder, underlag samt egna begränsningar i form av den mänskliga faktorn.

slånbär2012-12-09 15:50
Antal inlägg: 5539

Grundsnygg - du hör tydligen också till dom som inte är läskunniga. Jag har verkligen inte någonstans skrivit någonting om att man öht ska köra med dåliga däck. Mina inlägg handlar om sidospåret angående att hålla hastighetsbegränsningar ochnaturligtvis övriga lagar och trafikregler. Så då säger jag även till dig grundsnygg- läs om läs rätt innan du gör konstiga inlägg.
Mina däck och minkörförmåga är det inga fel på vilket jag fick bevis för idag då jag körde i en rondell och dt från höger kom en idiot in i rondellen med full fart och dessutom från en enkelriktad infart. Han körde ut mitt framför mig så jag fick tvärnita för att inte köra rakt in i honom. Tur att ingen låg precis bakom mig för då hade jag blivit påkörd bakifrån.
Så jag önskar att alla kunde hålla rätt hastighet, följa alla trafikregler och hålla avstånd. Då slipper det uppstå såna situationer som jag var med om idag.

Bob1002012-12-09 15:56
Antal inlägg: 854

Det finns en rockgrupp som kallar sig för Me First & The Gimme Gimme's. Genialt.

Pubbe2012-12-09 16:37
Antal inlägg: 4593

3-5 som jag skrev ang hastighetsmätare var väl i hastigheter på ca 90 km/h. Borde varit mer tydlig och skrivit 5-10 % är vanligast att mätaren visar för mycket.

blue_moon2012-12-09 18:05
Antal inlägg: 9713

*applåderar Taskmörts inlägg*

bommarna2012-12-09 19:15
Antal inlägg: 366

Vad har ni så bråttom till? Man behöver vänja sig vid vinterväglag även om man har vinterdäck på bilen.

Klungan2012-12-09 19:19
Antal inlägg: 394

Precis min åsikt, bommarna

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-10 09:07
Antal inlägg: 3768

Man kan ju dra en parallell när vi ändå snackar laglydighet.

Killen som inte hoppade ner på spåret på tunnelbanan för ett tag sen för att hjälpa den dyngrake som hade ramlat/blivit puttad.
Han bröt inte mot nån lag, snarare höll han sig på rätt sida om lagen genom att inte beträda spåret och genom att inte hjälpa en medmänniska/medtrafikant.

Vad tyckte vi om det? Han följde ju faktiskt bara lagen?

Sote2012-12-10 09:16
Antal inlägg: 3557

Så du jämför på allvar det med att köra för fort?? Du måste verkligen ha svårt att acceptera att det finns hastighetsgränser som du inte kan påverka och att det finns folk som faktiskt väljer att följa dessa? Du kanske skulle skaffa farthållare eller gå en intesivkurs på en körskola för att fräscha upp din förståelse för våra trafikregler.....

Du börjar få brist på hållbara argument verkar det som. Detta exempel hjälpte inte ett dugg.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-10 09:39

Nope, inte alls.
Jag jämför det med folks förmåga att blint envisas med att deras egna beteende är det enda rätta. Att följa lagen innebär inte ett fripass mot att man kanske agerar fel ändå.
Vissa människor har förmågan att inse detta och att se till andra människors behov och att anpassa sig för att skapa så lite problem som möjligt för den stora massan, och vissa har inte det.

Ja Slånbär, om du har ett pärlband av bilar bakom dig och ingen framför dig så långt ögat kan se och ingen vägren att köra in på så JA, det enda rätta för dig i det läget är att stanna till vid närmaste busshållplats el liknande och släppa förbi de andra. ÄVEN om du håller hastigheten.
Om du inte inser det så har du noll förståelse för någon annan dig själv och ett sånt beteende är det absolut sämsta i trafiken.
Oavsett vad du själv tycker om det så tänk till, på vilket sätt skapar du minst irritation i trafiken? Och är det inte det som vi alla borde eftersträva i trafiken?
Tänk efter lite nu.....

Bitte - Administratör2012-12-10 09:48
Antal inlägg: 24199

Jag håller med ,, Slånbär INGEN som ligger bako mig ska kan kräva nått av mig så länge som jag håller hastigheten eller anpassar den efter väder och väglag och åter igen det är förbjudet att köra för fort och att ligga för nära.

Bitte

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-10 09:55
Antal inlägg: 31064

Håller med Bitte ovan. Sunkigt med bilister som ligger och nosar i baken på bilen framför. Jag tror att män som är onödigt hetsiga i trafiken är klent utrustade, men det är givetvis ett ovetenskapligt antagande. Återkommer när jag skrivit en avhandling.

Måns_E2012-12-10 10:09
Antal inlägg: 12028

Vilken konstig parallell, det är ju lika lagligt att inte hoppa ned på spåret som att hoppa ned på spåret i det exempel du skriver loco.

Så är det ju inte med att köra i lagstadgad hastighet eller köra för fort.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-10 10:21

Måns_E:
Nu var det ju inte hastighetsöverträdelsen jag jämförde med i mitt exempel....

jonisk - Ej medlem längre2012-12-10 10:24
Antal inlägg: 7985

Stanna vid en busshållplats för att du ska få köra om fast jag håller rätt hastighet? Haha, silly.

Måns_E2012-12-10 10:36
Antal inlägg: 12028

loco vad var det du jämförde med? Jag förstod inte riktigt?

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-10 10:38

OK, vi gör ett tankeexperiment.

Du kör med en husvagn på en 90-väg. Max tillåtna hastighet med husvagn är 80 km/h men du kör nu alltså på en 90-väg med en svans med bilar bakom dig som inte kan köra om såvida du är lite omtänksam och stannar till nånstans och släpper förbi de bakom.

Skulle du fortfarande hävda att du följer lagen (din lag) och därför inte känner nån skyldighet att hjälpa till lite i trafiken trots att du kör 10 km/h långsammare än den tillåtna?

jonisk - Ej medlem längre2012-12-10 10:40
Antal inlägg: 7985

Då skulle jag nog överväga att stanna och släppa förbi, om det inte räckte att hålla till höger. Är det ytterligheter vi diskuterar?

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-10 10:41

Måns_E:
Att vara laglydig vs "att göra det rätta".

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?