Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
totravel - Ej medlem längre2015-04-28 10:54
Antal inlägg: 4735

"pardon my french"

kryddeluntan2015-04-28 21:38
Antal inlägg: 12360

Sjöstan, vilken erfarenhet har du av dagens skola? När gick du själv i skolan? Om du har barn, när gick de i skolan?

Vilken forskning inom området grundar du dina slutsatser på?

totravel - Ej medlem längre2015-04-28 21:50
Antal inlägg: 4735

Kryddeluntan,

Hmm, känns som om du uttrycker vad jag menade. Du är en aning mer diplomatisk bara..... ;-)

kryddeluntan2015-04-28 22:09

totravel, väldigt många bygger sina slutsatser om skolan utifrån egna erfarenheter, utan att ha bemödat sig i att sätta sig in i relevant forskning.

Massmedias negativa bevakning blir en sanning och den sanningen har Björklund bidragit till.

Det finns en intressant tidskrift på nätet, Skolporten, där jag läste idag om ökad segregation i landets skolor, inte bara i storstäderna, utan även på mindre orter.

kryddeluntan2015-04-28 22:38

Appropå dagens skola och nyheternas inslag om blöjbarn.

Visste ni att förskollärare och lärare i årskurs 1 får torka barnrumpor efter bajsutsläpp? Är det här ett läraruppdrag?

kryddeluntan2015-04-28 22:39

Förskollärare i förskoleklass, ett förtydligande.

kryddeluntan2015-04-28 23:49

Förresten, jag har gjort en förfrågan om vilka hygienregler som gäller vid hantering av fekalier som kan tänkas förekomma på en skola till huvudmannen och berörda fackförbund.

Inget svar

Sote2015-04-29 06:21
Antal inlägg: 3557

Kryddan- det där med att torka rumpor beror ju på att de barnen är så små att dom behöver hjälp med viss omvårdnad. Många av sexåringarna klarar fortfarande inte av vissa toabesök själva och visserligen har hos oss förskoleklassen som består av drygt trettio barn två förskolelärare och en barnskötare men om barnskötaren inte är i närheten så måste ju dom andra göra skitjobbet också.

kovikstippen2015-04-29 08:13
Antal inlägg: 979

Jag har mer erfarenheter än ni verkar tro.

Men att tycka allt är perfekt i ens eget fack och skjuta över alla fel på "någon annan", duger inte. Det finns massor av idéer hur man ska gå vidare och att diskutera på forum kan vara ett sett att lyssna och förstå.

Men det blir svårt att få ut något vettigt när det enda som verkar intressera många deltagare är att pinka in revir och ifrågasätta de andra debattörerna.

Att delta konstruktivt kan vara ett effektivt sätt att påverka. Men om inga idéer är bra och inga egna idéer presenteras tolkar man lätt detta som att all form av sjukdomsinsikt saknas. Alternativt att allt redan är jättebra. Undantag då för att några lärare måste torka rumpor.

Vad är det för dumheter att skriva brev till fack och skolledning om hygienregler? Är det verkligen nödvändigt med ett styrdokument för att lärarna ska tvätta händerna efter toalettbesök?

Västerpotten - Ej medlem längre2015-04-29 08:58
Antal inlägg: 79

Om en 6-åring har ont i rumpan på förskolan för att han eller hon har torkat sig dåligt eller råkat prutta i kalsongerna så ser då inte jag något problem med att förskolläraren hjälper barnet med problemet. Tror att du missat att en 6-åring är ett litet barn.

Sote2015-04-29 09:18

Kovikstippen - från mitt perspektiv så beskrev du just ditt eget sätt att agera i debatterna här. Du har dessutom fortfarande inte svarat på vilken erfarenhet du har, bara att du har det. Som sagt, några ungar i skolan ger inte mer erfarenhet än vem som helst och med tanke på hur starkt kritisk du är till det mesta i skolan så vore det intressant att veta vad du grundar din kritik på. Förutom hörsägen och media då.

kovikstippen2015-04-29 09:56

Oj då, Sote. Nu lämnade du visst ämnet helt och ägnar dig enbart åt misstänkliggörande och förtal.

Det du skrev om mitt sett att agera här på forumet behöver du utveckla. Jag förstår helt enkelt inte vad du menar?

Du får gärna förklara hur minimikravet ser ut för att få uttrycka sina åsikter i skoldebatten. Så får vi se om jag når upp till din uppsatta standard?

Sote2015-04-29 10:53

Kovikstippen- i ditt inlägg 08.13 beskriver du hur du uppfattar långa deltagare här men från min synvinkel så är det en bra beskrivning på hur du själv agerar i debatterna. Det tycker naturligtvis inte du förstås. Det du kallar att misstänkliggöra och förtala är helt enkelt bara dina egna ord vända mot dig själv. Så i princip misstänkliggör och förtalar du dig själv.
Det finns naturligtvis inget minimikrav för att delta i några debatter här men om man påstår sig ha erfarenhet så är det intressant för andra att veta vilka dessa erfarenheter är. Jag vet tex att Erica Jong är lärare eftersom hon skriver om det och det ger en bra grund för hennes egna erfarenheter. Jag är inte lärare så jag vet inte hur det är att jobba som lärare men jag har jobbat inom skolan och förskolans värld sedan kalla kriget så jag rör mig i den världen. Själv skulle jag inte delta i en diskussion om Golf eller bilar eller teknik då jag inte har någon som helst erfarenhet inom dessa områden och mina åsikter skulle vara helt ogrundade och utan kunskap. Jag skulle mao inte börja påstå att det finns stora brister i hur bankväsendet styrs eftersom jag inte har mer erfarenhet av detta än att jag använder bankens tjänster.

Sote2015-04-29 10:54

Inte bara långa deltagare utan även korta förstås eller mao många deltagare som det var tänkt att stå.

Nora1 - Ej medlem längre2015-04-29 11:29
Antal inlägg: 2885

Sjöstan. " Lärarna behöver vårt stöd. Vad dom än gör för tokigheter måste vi stödja lärarna och lita på deras kunskaper. Det funkar inte om vi föräldrar hela tiden kritiserar och gnäller.", skrev du när du startade tråden. Är det inte precis det du gör?

Nora1 - Ej medlem längre2015-04-29 11:32
Antal inlägg: 2885

förtydligande. Kritiserar och gnäller istället för att lita på deras kunskaper är väl det du gör?

kovikstippen2015-04-29 13:46

På sätt och vis har du rätt,Nora, men din tanke slant i slutet.

Jag tycker det är oändlig skillnad att diskutera en problematik på tex internet mot att mejlbomba en enskild lärare.

Jag menar på inget sett att skolornas utbildning inte ska, får eller bör diskuteras. Då vore det ju konstigt att skapa en diskussion i ämnet. Om man tycker att inget finns att tillägga. Så här får du gå hem, suga en gång till påminna inlägg och verkligen försöka förstå min andemening.

Generellt är jag ingen stor beundrare av nya lärarutbildningen och de som gått den. Jag tycker man ägnar påfallande mycket tid åt fel saker och nybakade lärare lämnas i sticket.

I det läget tycker jag det är befogat att låta läraren vara klassens obestridlige chef. Många gånger upplever jag att läraren har en plan men att den saboteras av skolledning, elever och föräldrar. Att skapa harmoni och trygghet är den enskilde lärarens jobb att uppnå. Vägen dit ser olika it från lärare till lärare. Att idén uppbyggnaden vara alltför snabb med kritiken skapar ingen bra miljö.

Vad jag nyss skrev fungerar mycket bra tillsammans med mina andra inlägg. Men ibland måste man hålla flera frågor iluften samtidigt.

Att klippa ihop fråga 1, med svaret på fråga 2 blir oftast inget bra

llloyden2015-05-02 17:22
Antal inlägg: 758

Nu var det länge sen...
IVINIVI: HALLÅ! När gick Du i skolan? När jag gick lärde vi oss att det skulle vara stor bokstav efter . ? ! men inte efter ,
Annars har jag sett olika varianter att dölja att man inte vet. Ett sätt är att skriva allt med Versaler. Men nu är det ju så att versaler i mail etc innebär att man skriker, så då får man väl hitta på nåt annat???'

llloyden2015-05-02 17:22

Måms E

llloyden2015-05-02 17:24

Måns E Kul att det finns nån som har en aning om de gamla grekernas filosofier etc.
Idag verkar ju grekerna inte fatta att man inte kan leva på gamla meriter etc.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?