Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 493

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-12-19 22:47
Antal inlägg: 3069

Gubbjäveln kan väl komma och ge en vuxen person en örfil så ska han få en dagsedel tillbaka ända till stenåldern! där han kom ifrån.
Jag råkade ut för en liknande sak som grabb i tunnelbanan då jag en gång (visserligen dumt gjort) hade fötterna på sätet mitt emot. Helt plötsligt kom det en snyting som spräckte läppen på mig. Han är nog död nu men fan jag önskar att jag hade sopat till han den gången och jag skulle gärna göra det i dag med om jag skulle känna igen han, vilket jag givetvis inte skulle göra.

Tvålis - Ej medlem längre2009-12-19 22:53
Antal inlägg: 4429

Med risk för att vara rationell. Man får inte lov att slå folk. alls. Möjligtvis om stort hot för sin egen säkerhet.

Risotto - Ej medlem längre2009-12-19 22:59
Antal inlägg: 3069

Se mitt inlägg som ett uttryck för att jag tycker att gubben betedde sig väldigt dumt åt och jag på intet vis sympatiserar med honom eller de som slutit upp bakom denne. Jag tycker gott att han kan få sig ett straff tilldömt i domstol och att han kan betala skadestånd och dagsböter även om han så får käka kattmat i en månad.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 23:23
Antal inlägg: 2521

2009-12-19 18:35
"Har aldrig riktigt förstått det här med att barn ska vara respektfulla mot vuxna?
Det handlar väl om att ha respekt för alla individer runtomkring sig, ingen hierarkiordning om vem som är äldst och förtjänar mer respekt.

Det vill säga att jag tycker det är minst lika viktigt att äldre respekterar barn och ungdomar utan att misstor dom som ofta sker."

Just, självklart ingen hierarki, och alla skall visa respekt för alla osv...
Och barn-vuxenrelationerna ska såklart bygga på dialog osv, men en sak som jag tycker glöms bort många gånger idag, är att det _är_ vi vuxna som ändå har kommandot, och det är vår skyldighet att ha det gentemot våra barn. Barn som inte har vägvisare (vi vuxna) med tillräcklig mognad och självsäkerhet i förälder-rollen blir lätt vilsna.

- Och jag bryr mig inte om att läsa bakåt i tråden, så kanske har detta redan avhandlats om...?

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-20 10:14
Antal inlägg: 4050

Bara här i forumet ser man tydligt att vuxna inte alls delar värderingar. Inte vet jag, på 50-talet kanske det fanns mer gemensamma normer som vuxna höll sig till också?
Det är bara ett fåtal handlingar som de allra flesta anser är felaktiga och de regleras ju ofta av lagen. Jag tror inte på något medborgargarde av pensionärer som ska förhindra misshandel och vandalisering.
Självklart ska man våga lägga sig i men man ska vara väldigt säker på att man har rätt i sak och inte bara agerar som vuxen.
De flesta idioter jag känner är fullvuxna.

I skolan fanns det alltid någon lärare som tyckte att vissa elever behövde en strängare hand. Det lustiga var att det fanns andra lärare som klarade av samma elever utan att ta i med hårdhandskarna.

Schmulan2009-12-20 10:27
Antal inlägg: 4

Jag skulle oxå klappat till fast ordentligt. Måste säga att jag tycker även att pojkens föräldrar skulle fått sig ett straff. Ungdomar idag tror att de kan behandla alla som de vill, unga som gamla. För mig spelar det ingen roll om det ligger ngt i att pojken kanske har fått sig en åthutning av "gubben" Man kan inte säga vad som helst till folk. Gubbjävel är ett sånt ord. Fattar inte vart respekten har tagit vägen. Det är ju ändå de äldre som faktiskt har sett till att vi lever och att vi har det relativt bra i Sverige. De borde skämmas som ställt farbrorn iför rätta. Hur mycket ska de äldre behöva ta? Är det rättvist att en liten tonåring ska få kalla äldre för vad de vill utan att behöva få ngt tillbaka.. Hallå han dog inte direkt av örfilen heller. Men det kanske fick honom att tänka till att man inte kan säga vad som helst till vem som helst.

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 10:31
Antal inlägg: 2193

Bränt barn skyr elden. Man kan inte tala vett till en två-åring.. var går gränsen tro? Nej den går inte att sätta. Får man dra sitt barn i armen?

Mitt svar blir: Lika mycket som man älskar! Lagen är tandlös, och just lagen om aga är bara tramsig.

Självklart får man inte misshandla någon. Men att ge sitt eget barn en hurring är enligt mig helt okej.

Om man utsätter någon annans barn för bestraffning är det en helt annan sak. Hur rätt man än har är det som bäddat för konflikter.

micro1132009-12-20 10:32
Antal inlägg: 17542

Larvbrud
Mycket bra inlägg - kan bara instämma.

Och tillägga, att det lustiga är också att de striktaste lärarna som min son haft, är både de han gillat mest -- och de som aldrig behövt höja rösten eller fundera på våld för att styra upp eleverna.
De har klarat att hålla tydliga gränser med dialog, och då också hanterat besvärliga elever på ett outstanding sätt - utan hårdhandskar.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-20 10:33

Haha. Varför kan inte ni som skulle gjort som gubben anordna en aktion? Gå ut en fredagkväll och klappa till stökiga ungdomar. Sen erkänner ni detta och tar straffet som vilken civil olydnad som helst :)

micro1132009-12-20 10:35

Perpersa
Var går gränsen för misshandel?

Om din frus chef tycker att hon efter upprepade tillsägelser fortsätter med sitt dåliga beteende på jobbet - hon gör inte som hon är tillsagd -- får denne då ge henne en örfil?

Får din chef ge dig en örfil?

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-20 10:38
Antal inlägg: 705

Perpersa, definiera gärna "hurring" när du ändå håller på.

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 10:39

Nä.

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 10:39

Hurring = Örfil

micro1132009-12-20 10:41

Perpersa
Inte särskilt uttömande svar direkt -- svarar du mig eller Dödmetallörn?

Om du svarar mig så motivera varför du och din fru inte skulle ta emot en örfil?

Varför är det inte okej?

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-20 10:41

Du örfilar alltså din två-åring? Eller hur gammalt är ditt barn?

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 10:47

Jag har inga barn. Jag vill inte heller diskutera min familj med dig.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-20 10:48

"Det är ju ändå de äldre som faktiskt har sett till att vi lever och att vi har det relativt bra i Sverige."

Schmulan: Jag säger bara: Skaffar man djur får man fan ta hand om dem!!! Det är ju deras fel att vi lever.

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 10:51

Jag tyckte gubben gjorde rätt.

Lag är lag och rätt är rätt, men lag är inte alltid rätt.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-20 10:51

Perpersa, när du får barn kommer du nog inte vilja örfila dem, även om du tycker det är en bra metod just nu. Men jag förstår att du inte vill diskutera sånt.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-20 10:53

Perpersa: Okej. Om det gäller andras barn då. Är det okej att ge en hurring oavsett vem man är? Ska man få ge sina barn en hurring om de inte ställer upp på ens främlingsfientliga linje och leker med grannens mörkhyade barn eller om de inte hämtar en öl till en? Är det inte bra att lagen finns för att skydda barn till idioter? Nog för att det finns andra medel att kränka och skrämma.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?