Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 002 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2011-08-24 20:00 | |
![]() | Barn har väl ändå minst problem när det gäller tajta kläder. Jag kan knappt böja mig ned när jag har mina smickrande jeans på mig. Ibland kan det göra mig lite smått bitter eftersom jag faktiskt tycker väldigt mycket om att röra på mig men blir väldigt begränsad när jag ska klä mig snyggt. Män har lite lättare för att klä sig praktiskt och fortfarande vara attraktiva medan man alltid får känna sig slafsig som kvinna när man klär sig praktiskt. | |
| Pseudonymf | 2011-08-24 22:17 | |
![]() | När jag får barn kommer jag undvika kläder med tryck på som Hello Kitty, Spindelmannen och andra sterotypiska "förebilder" som med sina kön ska forma mina barn till goda medborgare som tänker med snippa eller snopp. Jag är dock lite tveksam till Pippi och Bamse. De är ju ganska så neutrala och förespråkar lika värde?! Upplys mig om det är något jag missat. F.ö älskar jag P.O.P:s kläder för barn. Bra färger, storlekar och framförallt; kläder som barnen kan leka i. Som förskollärare har jag sett skräckexempel på stuprörsjeans som gjort att barnen inte ens kan klä på sig själva. Hu! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-24 22:24 | |
![]() | Bamse är ju en jäkla besserwisser. Han ska inte få pryda något av mina framtida barn. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-24 22:25 | |
![]() | "pryda" | |
| Pseudonymf | 2011-08-24 22:34 | |
![]() | Jo visserligen, men jag tänkte mest på att han kör hela den där "många små kan också, inte bara en stor"... men det kanske är bullshit!? Lilleskutt är ju dock bedrövlig. Feg stackare som nästan aldrig vågar stå upp för sina kamrater. Oftast är det borderline-Skalman som får ta över styret och den fluffiga kaninen gömmer sig. Ibland hoppar han dock över träs och dyl. men ENBART om sköldpaddan föreläst om hur viktigt det är för deras kamratskap. Så länge han inte får prygla dina barn, så... ^^ | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-24 22:53 | |
![]() | Läste en Bamsetidning från 82 (fanns inga nyare på landet) för min kusin. Jag blev rädd och gjorde om typ allt. Vad är vitsen med att skriva om tjuvar som binder fast små försvarslösa ekorrar så att de elaka (ilskna förvridna ansikten) kan stjäla alla smycken och pengar? O_O Inte konstigt att man är störd när man är uppväxt med sån där smörja. Dock hatade jag Bamse men det lär ju inte skilja sig något särskilt i innehåll. | |
| Pseudonymf | 2011-08-24 22:54 | |
![]() | Pippi då? Jag gillar Astrid Lindgren överlag, men jag har jävligt svårt för Madickens mamma :S | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-24 23:02 | |
![]() | De flesta birollsinnehavare i Astrids berättelser är väl mer eller besserwissers medan huvudkaraktärerna har lite lätt damp eller "går sin egen väg" trots att de får skäll eller tillrättavisningar. Mja, jag vet inte. De känns rätt okej. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-24 23:02 | |
![]() | mer eller mindre* | |
| broglo | 2011-08-24 23:03 | |
![]() | Jag har inte orkat läsa igenom allt, men: tycker ändå att det har gått framåt. När min äldsta systerson föddes 2001 så fanns det verkligen knappt ett "pojkplagg" som inte var kakhi-färgat, brunt eller hade "flames"/spindelmannentry ck (upplevde jag i alla fall). I alla fall inte om man inte gick till dyra barnklädesbutiker. Numera har tex. Kappahl jättefina, färgglada bebiskläder som funkar till bägge könen. Sedan blir det mer könsstereotypt ju äldre barnen blir, men jag tror ändå som sagt att det har blivit lite bättre de senaste åren. Btw, pseudonymf: jag tror att det är meningen att man skall bli irriterad på Madickens mamma, att hon har sidor som skall provocera. | |
| broglo | 2011-08-24 23:04 | |
![]() | Ett tillägg: sedan är det ju jäkligt irriterande det här med "flickstorlekar" och "pojkstorlekar" på barnkläderna, men jag gissar att det redan har kommit upp i tråden. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-24 23:08 | |
![]() | Jag förstår faktiskt inte varför det inte bara finns en stor BARNavdelning med BARNkläder. Tror konsumenterna kan välja de kläder de är ute efter ändå utan att ringa in könen. | |
| Pseudonymf | 2011-08-24 23:10 | |
![]() | Broglo - jag har hört att det är olika i storlekar för att pojkar tillexempel har längre armar och ben, men kortare bål. eller liknande. Men ja, det kan ju stämma. Vi ser ju faktiskt olika ut. Men fram för mer kläder som skriker BARN istället för KÖÖÖÖN. | |
| broglo | 2011-08-24 23:14 | |
![]() | Jag håller med, men tror tyvärr att det är för kontroversiellt för kedjorna att satsa på detta. (Det är tyvärr inte vad majoriteten av kunderna vill ha). Däremot så uppfattar jag det som att flera kedjor idag erbjuder några könsneutrala plagg även upp i de större storlekarna (typ trikåkläder i klara färger). Men sedan har de också hängslen och livrem och har massor av stereotypa kläder med mängder med könsmarkörer. | |
| broglo | 2011-08-24 23:17 | |
![]() | Pseudo: jo, det är sant, men det skiljer fortfarande inte så mycket när barnen har storlek 80... Och redan där är byxorna tydligen mindre om det är "flickbyxor" med hänvisning till att flickor inte leker lika "vilt"... Det är irriterande. Sedan är det ju inte så konstigt så småningom upp i åldrarna med olika passform med hänvsining till kroppsform, naturligtvis. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-24 23:18 | |
![]() | Barn upp till puberteten är väl rätt lika kroppsligt? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-08-25 00:02 | |
![]() | Jag har skitsvårt för när folk prinsessklär sina flickor (opraktiskt och fult) men minst lika svårt för när man vill unisexa till det och klä killar i blommigt och rosa för sakens skull. Spänn av, allt är inte ett statement. Och ja, PoP äger. | |
| Laserswärd | 2011-08-25 02:34 | |
![]() | Min bebis (är gravid i ca 6e månaden) kommer få blandad kompott då vi inte skall köpa några kläder utan bara använda det som jag, min bror, min pappa, min pojkvän och hans syster har haft som små (upp till ca 2år). Alltså blir det det som passar och är bekvämast för barnet för stunden som gäller. Om det slår slint i vissa människors huvuden bryr jag mig inte om. Nu är det iofs mest pga att vi är fattiglappar och inte ett s.k statement, men ändå ^^ | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-25 06:53 | |
![]() | "apbur 2011-08-24 20:00 Antal inlägg: 5451 Barn har väl ändå minst problem när det gäller tajta kläder. Jag kan knappt böja mig ned när jag har mina smickrande jeans på mig. Ibland kan det göra mig lite smått bitter eftersom jag faktiskt tycker väldigt mycket om att röra på mig men blir väldigt begränsad när jag ska klä mig snyggt. Män har lite lättare för att klä sig praktiskt och fortfarande vara attraktiva medan man alltid får känna sig slafsig som kvinna när man klär sig praktiskt." Varför skulle ett barn ha lättare att röra sig fritt i tajta jeans än vad du har? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-08-25 07:51 | |
![]() | 4 tjejer har precis åkt iväg till skolan med min man. Dom är 7,9, 10 och 11 år. En tjej var klädd som en Rocky junior i grått och vitt. En tjej var klädd i rosa klänning, prydlig kofta och tights. En var klädd i tights, cool prickig kjol i midjan och midjekort jeans kavaj. En var klädd i neutrala halvlånga byxor och diskret tröja. Alla 4 har valt kläder själva. Alla kläder var inköpta på tjejavdelningarna på dom KappAhl och H&M. Jag tycker att dom lyckas ganska väl med ett superbra utbud som passar alla smaker. Men det är nog bara PK att tycka att det är bra att alla har en möjlighet, till fungerande priser, att vara unika så länge ingen bär princessrosa. | |