Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
llloyden2015-05-02 18:16
Antal inlägg: 758

Sjöstan:
Jag beundrar dig för att du orkar hålla på. Själv är jag mera impulsiv, inte här alla dagar etc. Jag är helt övertygad om att det behövs en helt annan utbildning av lärare. De ska kunna saker o fakta, kunna lära ut, lära barn stava och läsa, skriva, räkna. Men de ska framförallt slippa agera som förälder, t.ex. som att att eleverna passar tandläkartider och annat som inte har med skolan att göra.
Jag vidhåller också mitt tidigare uttalande om att betydelsen om barnets inlärning så mycket hänger ihop med föräldrarnas åsikter om lärarna gör rätt eller fel i undervisningen. Inlärningen blir mycket bättre om lärare och föräldrar inte bråkar. Föräldrarna ska ta snacket med lärarna direkt om de tycker att något är fel. Inte prata med barnen om det. Barnen är inte vuxna. De kan inte bedöma om vilka kunskaper lärarna har eller lär ut. Föräldrarna ska bestämma om när barnen ska sova, läsa läxor, vad de ska äta, när de ska spela på datorn, var här eller där. I stort sett det som rör ALLA DE VAKNA TIMMAR NÄR BARNEN INTE ÄR I SKOLAN. Det är den tiden föräldrarna har hand om barnen och lär dem det som de tycker är viktigt och väsentligt. Sen beror det på om barnet ska gå på eftis också, gymträning, fotboll etc. Då blir ju antalet timmar barn och föräldrar umgås mindre. Tja, skyll inte på lärarna. De har ju i stort sett samma timmar som vanligt. Helger och lov finns ju dock där som en möjlighet för föräldrar att umgås lite mera med sina barn om det nu är så att båda föräldrarna jobbar heltid.

kovikstippen2015-05-04 10:10
Antal inlägg: 979

Även lärarna och deras förehavanden måste få diskuteras och kritiseras.

Väldigt många debatter i Sverige förbjuder deltagarna att diskutera fritt. Lärare, flyktingar, kvinnor, sjuksköterskor läkare, poliser osv beroende på ämne - är tabu.

Genom alla dessa tabun kan man självklart aldrig nå fram till vettiga beslut. Vi måste klara att prata fritt utan aktuella tiden behöva ducka för idiotiska etiketter som verkar blivit legio. Att demonisera sin motståndare är ett sett att såga "jag sköter i dina åsikter för allt duster är alltid fel"

Det är ju ingen perfekt grogrund för en bra debatt.
.

Hur kan man med någon som helst självrespekt hävda att man inte ska debattera och kritisera alla delar i ett debattområde?

Alla delar inom skolans värld fungerar illa. Alla inblandade har stort utrymme till förbättringar.

Politiker - fritidspolitiker är oftast alltför okunniga och har andra hjärtefrågor än skolan.

Elever - är alltför fokuserade på andra saker än lärande.

Lärare - nya lärarutbildningen är dålig och lär inte ut hur man lär ut. Utbildningen grundar sig i psykologi och inte i fysiologi/biologi.

Föräldrarna - är ett jävligt gnällig släkte som genom sina "krav" poänger det ena än det andra tar bort skolornas fokus på utbildning.

Rektor - fungerar idag i huvudsak som ekonomichef med ständiga krav på besparingar i stället för att utforma bättre förutsättningar för sina lärare.

Stämningen i skolan - vem kan koncentrera sig när ljudnivån ligger över 100 dB? Vem kan koncentrera sig när smockan ständigt hänger i luften? Vem kan koncentrera sig när vuxenvärlden överlåtit skolornas miljö till mobbare och gäng? (lärarna sitter ju i lärarrummet och skriver rapporter om problemen i stället för att vara på plats och förhindra)

Att förändra på ett ställe leder självklart inte till stora förändringar. Att vägra beröra lärarnas, elevernas, föräldrarnas, politikernas och skolledningarnas många fel är att blunda för komplexiteten.

Moose72 - Ej medlem längre2015-05-04 10:27
Antal inlägg: 1910

skolvarlden.se/artik...-s ingapore

sjöstan2015-05-04 12:40
Antal inlägg: 729

Och?

Vad har artikeln med mitt inlägg att göra?

Olika länder har olika saker att förbättra. Men den tydligaste bilden som man ser är att utbildning ses som något fint i länder på uppgång och som något onödigt i väst.

Vi i Sverige uppfostrar inte våra barn med insikten att utbildning är viktigt.

Om inte föräldrarna tycker det - hur ska vi då kunna vända skutan?

Minta2015-05-04 13:21
Antal inlägg: 20042

I många länder är lärare auktoriteter och barnen i Sverige för 50 år sedan var inte mer intresserade av att lära, men räddare för läraren. Det är tydligen brist på lärare i Sverige och de har får låg lön enligt OECD. Jag tror att ett problem är en ökande segregation och kanske fler välutbildade lärare behövs.

Minta2015-05-04 13:22

Lärarjobbet har ingen status längre, det har betydelse.

sjöstan2015-05-04 13:31

Dagens, i många fall, dåliga lärare blir inte bättre av 100000 kr/månad. Dom är fortfarande lika dåliga.

Statusen blir vad vi föräldrar bestämmer. Pratar vi skit om skolan och lärarna blir det naturligtvis även barnens ingångsvärde.

Vi föräldrar är de enda som kan höja lärarnas status. Men om vi ska göra det måste lärarna först bli bättre på sitt hantverk. Varför det blivit så är inte helt enkelt att förstå, men någonstans gjordes lärarutbildningen om till att lägga mer tid på psykologi än inlärning.

Dagens nybakade lärare är ofta helt vilse när dom konfronteras med verkligheten. De psykologiska finurligheter dom blivit lärda funkar inte när det flyger saker genom luften.

Att vända andra kinden till och "diskutera" funkar inte när eleverna tittar åt något annat håll och har lurar i öronen.

Anledningen till dagens lärare är i grunden fel på utbildningen. Fel fokus.

EricaJong2015-05-04 14:17
Antal inlägg: 537

Vad är fokus inom lärarutbildningen enligt dig, Sjöstan? Och vilket fokus borde den ha?

Minta2015-05-04 14:29

Med högre lön får jobbet högre status och lockar begåvade personer som kanske annars väljer något annat. Dagens fria skolval har väl också lett till att lärarna/rektorerna mer är några som ska tillfredsställa vissa föräldrar och skolchefer i marknadens namn.

sjöstan2015-05-04 14:34

för mycket vikt på psykologi och för lite fokus på barns biologiska förmåga till inlärning, t.ex.

Lärarutbildningen struntar i allt vad förutsättningar heter och ägnar sig åt att parera fel som man förutsätter inträffar.

Att barns hjärnor förändras och barns förutsättningar likaså - struntar man i. Psykologiskt humbug ges stor vikt och tekniker för inlärning lämnas därhän.

Man lär sig lösa olika problem - men inte att förhindra att dom sker. Man förutsätter problem, och det blir problem. Konstigt

Man lär ut hur man ska hitta problem men inte hur man förminskar om och styra bort från problemen. Nej man lär sig att riktigt grotta ner sig i allt. Utreda och göra planer. Ingen sorg ska lämnas outredd. Fokus ska ligga på problematisering i stället för tekniker att gå vidare. Alla har rätt till en egen diagnos. Alla är offer. Elever, lärare, rektor...... alla.

Varför lär man inte ut vikten av eget ansvar för sitt eget liv?

limpan__22015-05-04 14:45
Antal inlägg: 2847

Har du nyligen gått en lärarutbildning eller hur har du kommit fram till detta? Och gäller detta utbildningen vid alla lärosäten, nivåer och inriktningar för du tror väl inte att det endast finns en sorts lärarutbildning?

EricaJong2015-05-04 15:37

Det ingår en hel del om barns förmåga till inlärning i lärarutbildningen, Sjöstan. Fysiskt som psykologiskt. Och vikten av eget ansvar för både sig själv, sin omvärld och för sitt lärande.

Hur menar du att lärare ska förhindra att problem sker? Och vilka problem talar vi om?

Inom ämnena didaktik och pedagogik får blivande lärare lära sig många strategier till att komma runt olika problem kring elevers lärande, gruppdynamik, enskilda elevers problematik medicinskt och psykosocialt m.m.

Att blivande lärare inte får lära sig att barn ändras med stigande ålder och yttre omständigheter stämmer absolut inte.

Jag undrar hur du fått för dig detta?

totravel - Ej medlem längre2015-05-04 15:53
Antal inlägg: 4735

Varken sjöstan eller kovikstippen vill svara på vart de har fått sina erfarenheter av svensk skola ifrån. De verkar båda ha gått den nya lärarutbildningen, jobbat som skolarbetsmiljöinspektore r, varit sakkunniga om de olika läroplanernas implikationer på skolans värld, jobbat som rektorer en tid, suttit i korridorerna och klassrummens gömda hörn och studerat verksamheten etc etc.

Kan ni två inte fatta att era åsikter väger oerhört lätt i sammanhanget om ni inte talar om vad ni har för erfarenheter av skolans värld. Det är ingen som köper den mängd dravel ni rapar ur er om ni inte talar om var dravlet kommer ifrån. Ni diskuterar med exempelvis Sote som har jobbat i skolans värld sedan kalla kriget, Erica Jong som är lärare och Kryddeluntan som uppenbarligen har stor kunskap om skolan och förmodligen är lärare eller förskollärare. Då kan man inte bara, som ni gör, vräka ur er massa klagomål utan att tala om varför ni anser er ha kunskap nog om svenska skolan för att kunna klaga.

totravel - Ej medlem längre2015-05-04 15:58

En rättning,

Sjöstan och kovikstippen verkar inte alls ha gått den nya lärarutbildningen. De verkar ha gått någon slags väldigt flummig variant av den. Jag har ändå relativt nyligen gått igenom lärarutbildning till 4-9 So-lärare och så mycket kan det inte ha ändrats sedan dess. Jag känner inte alls igenom i S & K:s beskrivningar. För mig framstår bådas åsikter om lärarutbildningen som helt tagna ur luften och hittepå.

totravel - Ej medlem längre2015-05-04 15:59

*igen mig

sjöstan2015-05-04 16:01

nå då så, Erica, det finns inga problem i skolan.

Och om dom eventuellt finns beror det iaf inte på lärarna. Ty dom är extrem välutbildade och skickliga. Att deras elever blir allt svagare efter 9 år i deras beskydd beror på otur ingenting annat.

Lärarna är offer. För eleverna, föräldrar, politiker och så denna eländiga otur. Allt ät alla andras fel.........

Samma sak säger eleverna

Samma sak säger föräldrarna - vi handlar rationellt

Samma sak säger politier både på kommunal och riksnivå

Samma sak säger kolledningar

Men du har kanske rätt. Det är otur och om en stund vände det

totravel - Ej medlem längre2015-05-04 16:06

Sjöstan,

Alla väntar på att du ska dela med dig avseende dina erfarenheter i skolans värld. Innan du har gjort det är det ingen som verkligen har erfarenhet och kunskap om skolan som kommer att lägga någon större vikt vid dina åsikter.

Kom igen.....!

kryddeluntan2015-05-04 18:19
Antal inlägg: 12360

Totravel, du har helt rätt i din analys. Jag kan inte kommentera människors personliga erfarenheter och känslor de har i skolfrågor, men diskuterar gärna utifrån forskning och beprövad erfarenhet.

Sjöstan, jag ser fortfarande inte vad du baserar dina slutsatser på? Dina egna erfarenheter? Forskning? Internationella undersökningar?

Det jag läser in i dina inlägg är mycket ilska och ledsenhet, men det är min tolkning.

EricaJong2015-05-04 21:48

Men Sjöstan, jag har väl aldrig sagt att det inte finns några problem med svensk skola?

Jag ställde frågor kring lärarutbildningen.

Varför så agressiv och varför påstå att jag menar saker som jag inte menar?

kryddeluntan2015-05-04 22:06
Antal inlägg: 12360

Såg precis nyhetssammanfattningen och den skarpa kritiken som OECD riktar mot det svenska skolsystemet. Nu handlar det inte längre om lärare, föräldrar, elever eller rektorer, utan något annat på ett nationellt plan. Det ska bli intressant att läsa rapporten.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?