Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 64 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2015-11-23 21:22 | |
![]() | OK. Du har fortfarande inte förstått att vi driver strömmen själva. I stand corrected. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-23 21:27 | |
![]() | Rhotheta, Du vill inte fatta vad jag menar. Du missförstår med mening. Klassiskt, men ändå patetiskt. | |
Rhotheta | 2015-11-23 21:30 | |
![]() | Vill du påskina att du förstår att detta är skapat av oss själva och ändå är nöjd med det? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-23 21:56 | |
![]() | Rhotheta, Om ändå världen vore så enkel som du vill påskina att den är. Jag förstår att vi delvis har skapat detta och jag vet inte vem du vill skylla på för att så är fallet. Du vill förmodligen bara ha rätt som den alfahanne du anser dig vara. Jag är nöjd med att vi har en generös asylpolitik. Jag är inte nöjd med att det har gått överstyr i ett kortsiktigt perspektiv, men varför tänka kortsiktigt? Dystopier och svart framtidssyn leder inte någonstans. Jag föredrar att se framtiden an och lita på att de som kommer hit kommer för att de vill ha ett värdigt liv. Och, ja, det kommer alltid finnas undantag från det. Jag har tagit ett beslut att lita på mina medmänniskor tills de bevisar motsatsen. Det har gått helt ok hittills och jag är övertygad om att det kommer fortsätta gå bra. Som man ropar får man normalt svar. | |
limpan__2 | 2015-11-23 21:59 | |
![]() | "Du får gärna visa inlägg av typen: "Ja, det är vi som lockar folk att migrera genom hela Europa och det är helt OK." så kan vi fortsätta där." Det är bara se på vilken politik som röstats fram för att få det bekräftat. Du kan väl inte missat att politiker från väldigt många partier förespråkat en generös flyktingpolitik och att många av dessa politiker även bedrivit framgångsrika personvalskampanjer. Det är ingen fråga de dolt från väljarna utan vi är många som tyckt det varit helt rätt att låta många komma hit för att söka asyl och röstat för det. En immigration på de nivåerna vi haft fram till på slutet har inte inneburit några större problem och därför accepterats och till och med varit önskvärd av många. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-23 22:04 | |
![]() | "En immigration på de nivåerna vi haft fram till på slutet har inte inneburit några större problem och därför accepterats och till och med varit önskvärd av många" +1 | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-23 22:06 | |
![]() | Ingen kan komma och påstå att vi har svaret på hur detta kommer att gå. Om man gör det så ser man på det i helt fel tidsperspektiv. Mikrohistoria är inte ett fruktbart eller nödvändigt inslag i vår värld. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-23 22:10 | |
![]() | Det är skillnad på väder och klimat. | |
Rhotheta | 2015-11-23 22:23 | |
![]() | Jag har läst många inlägg med budskapet: "Om inte vi tar emot XX kommer vederbörande att dö." Inte att vi lockat hit XX. Den som äger historien äger framtiden. Den som äger nuet äger historien. Vi får se vem som kommer att äga nuet så småningom. Jag har en otäck känsla av att det kommer att vara ni. | |
kryddeluntan | 2015-11-23 23:17 | |
![]() | Tyvärr fungerar det inte att kopiera mollees inlägg 22.04, men jag håller med Limpan och totravel. Inse fakta, just nu är det som det är, och är det verkligen någon nytta för någon att sitta och älta det som har varit och som vi inte kan ändra på? | |
Rhotheta | 2015-11-24 00:18 | |
![]() | Det jag har att säga om det lämpar sig inte här. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 08:26 | |
![]() | "Inse fakta, just nu är det som det är, och är det verkligen någon nytta för någon att sitta och älta det som har varit och som vi inte kan ändra på?" Det framgår inte tydligt vad ditt inlägg var tänkt att handla om. Men du skriver att du inte klarar att kopiera en annan debattörs inlägg (som i sin tur är en kopia av en tredjes) så tolkar jag det så att du talar om de människor som invandrat till Sverige de senaste åren. Om nu det var fel så får du korrigera mig. Men du har helt fel i att vi inte kan göra något åt det. Det är nämligen en missuppfattning att den som fått PUT har en absolut rätt till medborgarskap (det finns många som tror det). Det finns till och med de som anser att det skulle vara möjligt att ta tillbaka givna medborgarskap med hänvisning att de getts på felaktiga grunder (och i de fallen skulle då processen med att ansöka om asyl och så vidare börja om). Det där sista tror jag personligen blir svårt. Men det finns många vi kan bli av med i dag, om vi bara vill. Och det bör vi nog försöka att bli. Sverige klarar inte den ekonomiska påfrestning det innebär att försörja så många som inte klarar att få ett jobb, i vissa fall någonsin. Det här handlar om två saker endast: Sveriges ekonomi och om att vissa (mycket få i antal) invandrare inte accepterar de normer och värderingar vi har här. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-24 08:40 | |
![]() | Om det bara handlar om de två saker du anger så vore det t o m mycket enklare att lösa problemen än dina förslag till lösningar. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 08:47 | |
![]() | Ok nora, hur skaffar du mer pengar? Och hur lär du människor som uppenbart skiter i landet de fått komma in i att uppföra sig som folk? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-24 09:04 | |
![]() | Jösses.....! Vad jag tycker om det där lämpar sig inte här. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-24 09:33 | |
![]() | MickelRav. Om man bortser ifrån människors lika värde och känslor som empati så skulle jag hellre vilja diskutera hur det kommer att bli om vi fortsätter att diskutera som byråkrater. Det har fungerat i över 50 år men det kommer det nog inte att göra i fortsättningen. Det är miljontals människor på flykt och mer kommer det att bli. (miljöflyktingar). Om dessa människor inte sugs upp och integreras med civiliserade människor (i alla länder) så kan du sitta vid gränsen med dina ansökningspapper och upptäcka att de skiter i att fylla i dem och tar sig in ändå. Du kan inte hindra en lavin från att rasa. IS är säkert bara en piss i Missisippi av vad som komma skall om vi inte tar hand om alla människor som är på flykt. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 09:40 | |
![]() | Svara på frågorna och snacka inte en massa. Det var du som tyckte att de var intressanta | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-24 10:01 | |
![]() | MickelRäv. "Det här handlar om två saker endast: Sveriges ekonomi och om att vissa (mycket få i antal) invandrare inte accepterar de normer och värderingar vi har här." Ovanstående var det jag svarade på. Några svar ingår indirekt i mitt inlägg om du försöker vara lite listig. Empati och alla människor lika värde har du inte med som en parameter och då blir det genast lättare att hitta lösningar. Bara fantasin kan sätta gränsen. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-24 10:07 | |
![]() | Du skrev att du tyckte att det var bättre att lösa de två problem jag skisserade. Då frågade jag hur du ville göra det. Det är meningslöst att säga att det är bättre att lösa problemen om man inte vet hur man ska göra. Alltså frågade jag dig det. Svara i stället för att, som vanligt, försöka smutskasta dina debattmotståndare (i det här fallet med "om du försöker vara lite listig"). Jag avvaktar vidare debatt med dig tills du svarat. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-11-24 11:01 | |
![]() | Hihihi, Rhotheta <3 | |