Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-12-07 17:26 | |
![]() | Örn-Björn Tack - du skrämde mig lite. Jag tänkte dig vill jag inte möta på banken :) | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2009-12-07 17:29 | |
![]() | Tss ;) | |
| vuk | 2009-12-07 17:41 | |
![]() | haha "nej till slöja samt minareter" bra givande inlägg... Det jag tycker är ett stort problem när man diskuterar slöjor är att det inte är "vårat" fenomen. Samma människor som är bildade i all form av genusvetenskap och feminism och därmed letar med mikroskop efter diskriminerande strukturer etc kan tycka att slöja, klart man skall ha. Det blir därför lätt lite schizofrent, slöjan är en uttrycklig symbol för underkastelse och har en direkt urskiljande effekt. Man gömmer faktiskt kvinnor så länge de inte är i det egna hemmet. Män däremot kan leva livet som övriga samhällsmedborgare klädda i blåjeans och tight shorta, eller kostym för att passa in i styrelserummet utan problem. Mer uppenbar diskriminering får man leta efter. Men då detta fenomen inte är "svenskt" så kan inte jag som "svensk" kritisera det. Då attackerar jag en "kultur". Jag kan säga att svenska kyrkan måste ha svenska präster att homosexuella skall få gifta sig i kyrkan men jag kan endast med stor svårighet säga att slöjor är dåligt då det är ett uttryck för förtryck. Trots det uppenbara! Vad tänker ni, vad tycker ni? | |
| Festina | 2009-12-07 17:48 | |
![]() | Tänk om - ALLA hade ansiktsslöja, vad kul skulle inte det bli? Man fick gå runt och chansa hela tiden. Och alla fördelar: Inget behov av smink. Acne - inga problem. Passfoto som passar alla Fart- och övervakningskameror går bort JÄTTEBRA ide ju! Dom e inte dumma dom där musslimerna.... | |
| HOOCHIE | 2009-12-07 17:48 | |
![]() | När jag gick på gymnasiet så fick vi inte ens ha mössa/kepps i matsalen, men likförbannat så kom det in en hukla och fick ha på sig sin "mask" enbart för att det var hennes religion... Låter det rätt för er? Jag fattar inte ens varför skolan ens har religion som ett ämne när det bara handlar om att tro, inget annat? Låt dom frivilliga få ta kursen och låt oss smarta med egen tro och egna åsikter leva sitt liv. Till frågan om det är ok med slöja osv, skulle det vara ok för mig att gå klädd i en rånarluva när jag går och handlar bara för jag är van vid att ha en sån på huvudet sen jag var liten? SVAR NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ! | |
| Festina | 2009-12-07 17:56 | |
![]() | Hoochie: Ska man ha keps på i skolan så måste man ju också ha ansiktsmask förstås. Som denne kille: discsworldwide.com/t...-l arge.jpg | |
| henrik_l | 2009-12-07 17:56 | |
![]() | Undrar om jag skulle få klä ut mig till ninja och gå omkring så? Hmmm | |
| Tunnelbanan8 | 2009-12-07 17:57 | |
![]() | Hoochie, vad är en hukla??? Glömde du bort att vi har religionsfrihet i Sverige? Vad har det med att göra vad du hade på dig på huvudet när du var liten? | |
| Virvelie | 2009-12-07 18:01 | |
![]() | Ett av mina motton är "live and let live". Låt folk vara som dom är, och låt mej vara som jag är. Men om man väljer att söka jobb inom yrken som kräver viss klädsel så får man rätta sej efter det. Så som jag klär mej privat kan jag inte gå klädd på jobbet, och det är helt ok för jag har själv valt mitt yrke, och anpassar min klädsel efter det. Det är ju inte så att man blir tilldelade ett yrke, utan de flesta har väl ändå valt vad de vill jobba med. I vissa yrken är det helt ok att bära burka, och om burkan är viktigare än yrkesvalet så bör man kanske välja nåt av dessa yrken. Vi är ändå ganska toleranta i Sverige, jämfört med andra länder. Det finns nog många länder där jag inte skulle få vara som jag är och klä mej som jag vill. Jag tycker att alla ska få se ut som dom vill i Sverige, men just när det kommer till yrken där man jobbar med människor så fungerar det inte riktigt. Då får man välja vad som är viktigast... | |
| Mindymoo | 2009-12-07 18:04 | |
![]() | magnusito, såg ditt inlägg först nu. Jag försöker verkligen inte stämpla någon som främlingsfientlig. Jag menar bara att det finns en väldig bredd bland muslimer såväl som bland kristna eller ateister. Jag tycker inte heller om heltäckande burka eller niqab, och anser att man kan kräva att ansiktet syns i de yrken där det är befogat. Tjejen på förskolan skulle väl ha niqab när föräldrarna hämtar/lämnar om jag mins rätt, inte bland barnen. Men jag håller med vem-det-nu-var om att det kan ge konstiga signaler till barn som inte sett detta förut. Trots det - vi har religionsfrihet och klädselfrihet, så är det antingen man gillar det eller inte. | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2009-12-07 18:06 | |
![]() | (att agera språkpolis är det enklaste sättet att idiotförklara sig själv) | |
| Mindymoo | 2009-12-07 18:08 | |
![]() | vuk, för inte länge sedan var det ett uttalat eller ett outtalat krav att vuxna kvinnor även i Sverige dolde håret med huckle, i strängt religiösa områden - öar i Göteborgs skärgård, en del platser i Norrland o s v. Kolla gamla bilder! Men man måste väl ändå skilja på hårtäckande slöjor (som det även finns mode i) och de klädslar som döljer allt utom ögonen? | |
| Festina | 2009-12-07 18:16 | |
![]() | Virvelie: I vilka yrken är det ok att bära burka? | |
| Zmurfy | 2009-12-07 18:24 | |
![]() | Det finns klädkoder inom de flesta yrken och situationer. Som barnskötare går man inte till jobbet i kort kort, i riksdagen går man inte omkring i kroppsstrumpa osv..Ska jag som kvinna gå genom en mörk park en natt bör jag nog ha pepparsprayen i näven och en ensam man bör inte springa runt på Malmös gator med Rolexen synlig mitt i natten. Överallt finns det koder, ibland är de fruktansvärt att de existerar men det är så landet ligger. En kvinna i slöja, eller huvudduk skiljer sig inte från vilken huvudbonad som helst, så det ska inte vara något hinder för henne att jobba inom i stort sett vilket område som helst, men Niqab döljer allt vi av våra traditioner lärt oss att kommunicera med. | |
| stol | 2009-12-07 18:25 | |
![]() | Låt muslimer använda burka i alla lägen, låt dom bygga moskèr och låt dom bygga fler muslimska skolor. Vi måste anpassa oss. | |
| Festina | 2009-12-07 18:28 | |
![]() | Inom livsmedel och sjukvård får man inte ha privata huvudbonader av hygieniska skäl. | |
| Festina | 2009-12-07 18:32 | |
![]() | "...för inte länge sedan var det ett uttalat eller ett outtalat krav att vuxna kvinnor även i Sverige dolde håret med huckle, i strängt religiösa områden..." Kanske det finns hopp om att även muslimerna moderniseras och lägger av med sina stolliga kläder och okristliga vanor? | |
| stol | 2009-12-07 18:42 | |
![]() | Varför måste dom lägga av, vi måste anpassa oss. | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2009-12-07 18:51 | |
![]() | Varför måste VI anpassa oss? Är det inte dom som kommer hit till landet som skall anpassa sig efter vår kultur,tror nån på allvar att vi skulle kunna flytta till ett muslimskt land och börja få bygga kyrkor där? | |
| PowerYoga | 2009-12-07 18:58 | |
![]() | stol vill bara få fart på debatten och provocera lite...eller ironisera, välj själv ;) | |