Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-24 01:18 | |
![]() | Har ni inga vänner vars barn det gått åt helvete för? Och om ni nu har det vad säger ni då -skyll dig själv! | |
| Satyra | 2010-03-24 01:29 | |
![]() | Grundsnygg - Hur kommer du fram till den slutsatsen? Att man skulle ha den inställningen? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-24 01:40 | |
![]() | Jag läste om allas förträfflighet och blev lite illamående. | |
| ankabarn | 2010-03-24 09:40 | |
![]() | Ärftligt? Kanske...Men jag tror det beror mer på omgivning och inställning. | |
| La bruja | 2010-03-24 09:54 | |
![]() | Jag tror inte att vi som har barn som faktiskt sköter sig ser oss själva som förträffliga på något sätt. Mer lyckligt lottade att vårt sätt att uppfostra barnen på har funkat. Det hade lika gärna kunnat gått åt helvete om något av barnen inte hade svarat positivt på det. Jag själv dömer absolut ingen annan såvid dom inte rent av har struntat i sina ungar eller tex köpt ut åt dom i tidig ålder. Själv växte jag upp under det fria sjuttitalet och har väl brukat(ej missbrukat) flera av dom substanser som fanns då och hade väl en minst sagt fri syn på sex. Att jag överlevde var nog en mix av en jävla tur och inre styrka. Min familj var minst sagt disfunktionell så jag har aldrig haft något vuxenstöd utan klarat mig själv. Dock skötte jag skolan med högsta betyg då det var viktigt för mig. Jag vill ge mina barn en annan grund att stå på för trots att jag klarade mig så kan jag inte tänka mig att mina barn ska gå igenom allt det jag gjorde bara för att jag klarade det. Jag finns för mina barn i alla lägen-jag skjutsar (vi bor lite off) och hämtar överallt-körde tex ett gäng sextonåringar till och hem från Hultsfred i somras när Metallica spelade,satt i bilen utanför och väntade in dom och kunde själv konstatera att dom var spiknyktra allihop- Jag är vad en del föraktfullt kallar en curlingmorsa men i vårt fall har det funkat alldeles utmärkt. Det gör inte mig bättre än någon annan bara lyckligt lottad. Det kan fortfarande gå åt helvete så jag hoppar inte alls ännu. | |
| Satyra | 2010-03-24 11:10 | |
![]() | Grundsnygg - "Jag läste om allas förträfflighet och blev lite illamående." Synd att du känner så och att man inte ska kunna få lov att vara tacksam och lite stolt när det hittills HAR gått bra och ens metoder HAR fungerat, utan att det ska få andra att må illa. Men det är väl så det är, tyvärr. Att jag överhuvudtaget lade in de inläggen, som jag antar stuckit dig i ögonen, beror på att jag å min tur tyckte det såg lite märkligt ut med det ena inlägget efter det andra som påstod att alla ungdomar dricker, oavsett vad föräldrarna vill och att man inte kan ha för fasta regler på dem eftersom de då alternativt skiter i dem eller slutar anförtro sig åt en. Ville visa på en annan sida som även kan förekomma eftersom ungdomar/föräldrar/tillva ron inte är statisk och homogen. Tyvärr är det väl lite så också att jag genom den inblick i andra ungars/ungdomars liv som jag automatiskt fått, då jag umgåtts/arbetat med dem, insett att otroligt många inte har föräldrar som engagerat sig i dem ett smack. Föräldrarna känner inte sina barn alls i många fall. Vågar inte dra gränser, i rädsla för att ungarna ska vända dem ryggen och resultatet blir ungar som i princip gör som de vill eller som i alla fall har alltför stor (som jag ser det) medbestämmanderätt i viktiga beslut som tas av föräldrarna. Vilket, tror jag, riskerar att föra med sig ytterligare gränstöjande - för att se hur långt de kan gå innan någon säger ifrån på allvar. Hur smart och mogen en unge än kan verka så är det fortfarande vår uppgift som vuxna/föräldrar att avlasta dem från beslut som är över deras erfarenhets/konsekvens-tä nkandesfär. Om de sen när de blivit äldre själva ändå väljer att töja de gränser de haft så har de förhoppningsvis ändå med sig lite större mognad till att kunna värja sig/ta beslut som de mår bra av. Ps. För din skull har jag nu raderat flera stycken som jag skrivit, eftersom jag inte vill att du ska behöva må mer illa än nödvändigt. ;-) | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 11:22 | |
![]() | Jag tycker nog ingen har påstått i denna tråd att alla ungdomar dricker. Inte på något sätt alls har jag hävdat det i alla fall. Och jag anser inte heller att de är någon slags norm som ska efterföljas. Om ungdomar väntar med sin alkoholdebut så är väl det bra. Men jag tror inte ett dugg på att man lyckats bättre som förälder eller att det skulle gå bättre för dessa barn som har senare alkoholdebut. Jag tror helt enkelt inte måttståcken för lyckande i livet ligger vid alkoholdebuten. Sen bara för att man har tolerans för att ens tonåring dricker alkohol vid enstaka tillfällen så betyder det ju inte att man har ett barn som inte lyssnar alls på en. Att man har släppt taget och inte orkar sätta gränser osv. Vad det gäller mitt barn så tolererar jag ett visst alkoholintag eftersom jag anser att hon hanterar det helt ok. jag har aldrig sett henne berusad och när hon är på fest så måste hon alltid sova hemma så jag har den kollen. För övrigt har hon ett flertal gränser och förväntningar på sig som hon måste utföra för att vi ska samspela. Jag ställer upp på henne om hon visar mej att hon är värd det förtroendet. Så länge hon inte motbevisar det så har hon lite friare gränser. Skulle hon däremot missbruka mitt förtroende vet hon mycket väl vad följderna blir. Och i det du berättar satyra känner även jag igen mig i mycket. Mina barn har ofta vänner här och de väljer ofta att komma in och sitta och snacka med mej. De gillar mej helt enkelt vad jag har förstått genom barnen. Det kanske för att jag alltid tar mej tid till en dialog med dom. Jag tycker helt enkelt om att snacka med ungdomar och se hur de tänker kring livet. Men att man skulle vara någon sämre mamma för att man tolererar en mindre alkoholintag ställer jag inte upp på. | |
| Satyra | 2010-03-24 12:10 | |
![]() | BS - Menade inte specifikt dig, är övertygad om att du är en god mor med bra kontakt med dina barn, även om våra alkoholtoleranser är en liten smula olika. ;-) Men nog har det stått i en hel del inlägg här i tråden ATT man på något vis får räkna med att ens ungdomar dricker och att man inte kan förbjuda det, eftersom de då ändå gör det, fast i smyg. Det är det jag reagerat på. Och såklart menar inte jag heller att det enbart genom alkoholförbud skulle bli så mycket bättre. När jag säger regelsättningar så menar jag i allt det som jag anser att jag som vuxen bättre kan se konsekvenserna av än ett barn/ungdom kan, så det är ju så att säga bara en del i en helhet. ;-) Att det finns en massa föräldrar som inte bryr sig om att lära känna sina barn, ha inblick i deras liv/umgänge, prata med dem på djupet och/eller som låter bli att ta på sig ansvaret för beslutstaganden som är för stora för ett barn/ungdom - av rädsla, osäkerhet, bekvämlighet? - är enligt min erfarenhet en realitet och det skrämmer mig. Tror som du att det allra viktigaste för ett barn/ungdom är föräldrar som PRATAR med sina ungar mycket och LYSSNAR på hur de resonerar. Lär känna dem helt enkelt. Att känna att man är sedd/hörd och betydelsefull tror jag är rent livsviktigt helt enkelt. Och, igen, långt ifrån alla barn/ungdomar har det så har jag märkt, tyvärr. | |
| Sote | 2010-03-24 13:30 | |
![]() | Någonstans så verkar dom föräldrar som har en tillåtande till alkohol missa det faktum att det faktiskt är olagligt att köpa ut till en person under 18. Någon gör det ju uppenbarligen och barnet som dricker bidrar ju då till en kriminell handling. Är det ok att ungarna snattar lite grann också? eller att dom kör bill innan dom är 18 eller moppe innan 15? Så nu går väl ett antal personer i taket och säger att det är en orealistisk jämförelse och det är möjligt men faktum kvarstår-det är olagligt och hur kul är det om polisen kommer hem med det lilla livet om än bara lätt salongsberusad bara för att hon blev tagen på bar gärning med vinglaset i gröngräset. Vad säger man då som förälder till polisen? Jo jag vet att hon dricker ibland men eftersom hon sköter det så är det ok? | |
| Sote | 2010-03-24 13:30 | |
![]() | tillåtande attityd ska det ju stå förstås. | |
| MatsJoel | 2010-03-24 13:43 | |
![]() | Ja och vem skulle tillåta att deras tonåring fildelar? Lagar är ju till för att följas i alla lägen. | |
| Sote | 2010-03-24 13:48 | |
![]() | och där kom den. Det är ju tur att det finns fildelning för vilka argument skulle man annars använda? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 13:53 | |
![]() | Vet inte hur många gånger jag ska säga det men jag köper inte ut till min tonåring! Jag har också klargjort för henne att det är olagligt, att jag inte vill att hon dricker. Men med det vill jag ha sagt att jag är ínte tappad bakom en vagn som inte fattar att det sker ändå vilket jag än säger. Det verkar också som att det finns en viss tolerans hos polisen också för det konstigt nog. För om de upptäcker ungdomar i min stad som druckit så häller de ut resterande för dom men de tar inte in dom eller tar några personuppgifter såvida inte barnet är för påverkad så de behöver hjälp. Tror att även polisen inser att det skulle vara över deras resurser att lägga så mycket energi på det. Vet även att polisen åker till fester där ungdomar är men det är samma sak där, de avbryter festen men ingen annan kontroll sker. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-03-24 13:53 | |
![]() | Gå mot Röd Gubbe? Köra mor orange ljus? Betala svart arbetskraft? Ta hem grejer från jobbet? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 13:55 | |
![]() | Japp tvålis så kan man enklast förklara det:-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 14:05 | |
![]() | Tycker som Satyra att många i tråden var kvicka att tala om vad som är normalt för en tonåring. Antingen baserat på att deras tonåringar inte gick att styra eller att de själva betedde sig dumt. Jaha. Ska man vara tyst för att inte såra? Är duktigt trött på de som skyller på tonåringens biologi. I alla skeden av livet kan man drabbas av hormonella förändringar. Det är ingen ursäkt att bete sig hur som helst även om det kan vara en förklaring. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 14:15 | |
![]() | Klart du inte ska vara tyst larvbrud. Utan dina åsikter hade vi inte fått den intressanta debatt som vi hade igår. Man lär sig av oliktänkande:-) Mej har du i alla fall inte sårat. Jag är så pass trygg i mitt föräldraskap så jag tar inte åt mej. Du har rätt till din åsikt som alla andra. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 14:23 | |
![]() | Skönt, Brokenstring. Jag försöker diskutera mer allmänt, förutom att diskutera ditt exempel, eftersom jag som sagt inte vet allt om din familj. | |
| Satyra | 2010-03-24 14:39 | |
![]() | BS - "Men med det vill jag ha sagt att jag är ínte tappad bakom en vagn som inte fattar att det sker ändå vilket jag än säger." Vill bara klargöra att jag inte anser mig vara "tappad bakom en vagn" ;-) för att jag räknat med och också fått gehör för mina regelsättningar hos mina barn. Har ofta fått den kommentaren av folk förresten, att mina barn nog visst druckit, bara det att jag inte fattat/sett det. Det är helt fel, för som jag sagt så har de varit av den typen som alltid sovit hemma och jag har själv sett dem innan de lagt sig. Och naiv på det viset är det sista jag är, har levt alltför vilt själv (och med alltför regellöst sällskap...) för att någon ska kunna lura mig gällande alkohol och/eller droger överhuvudtaget. | |
| wildcard | 2010-03-24 15:12 | |
![]() | Sote, jag tycker att du tar upp en viktig sak här: Som du skriver så är det hur som helst olagligt att köpa ut till en minderårig. OM man litegrann accepterar att någon annan gör det åt en/ens barn, så accepterar man litegrann att ett brott begås. Jag tycker att det är en fullt rimlig jämförelse att man tar med en del andra brott/småförseelser i diskussionen. Att man totalt sett, inför sina egna ungar, har en lite slapp inställning till att köpa ut alkohol (även om det är någon annan som utför själva brottet), det blir lite som häleri, det är någon annan som stulit, så då är det rätt så OK, för de kommer annars att stjäla. Detta gäller även fildelning, vilket jag inte använder mig av, varken inför min unge eller i hemlighet. Iofs så skulle jag föredra att försöka förklara för en polis att jag är lite dum när det gäller moralen, än att det har hänt något "på riktigt". Det kan ju handla om en identifikation av en död unge eller våldtäkt eller något annat otäckt som har hänt. Detta kan givet hända ändå (otäcka tanke) men risken är ju betydligt större att det händer något läskigt med alkohol i kroppen än utan. | |