Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade39
Mobilspel
Pågående18 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2011-02-15 07:58
Antal inlägg: 3557

Om du hade fått möjligheten att välja bort fulla vuxna då? Hade du inte tagit den möjligheten då? Samma gäller säkert för dom som tycker att det faktiskt är jäkligt jobbigt med en trotsig femåring som tjattrar,gnäller,skriker och sparkar på stolen i 14 timmar. Det vore ju inget problem om föräldrarna tog sitt ansvar men alltför många tycker tydligen att det är helt ok att ungar håller på sådär överallt.

magnusito2011-02-15 09:06
Antal inlägg: 4986

Hela frågeställningen är fjantig!

Sote2011-02-15 09:54

Men då undrar jag-är det verkligen ok att ha singelresor på båtarna som dom har ibland? Jag menar alla ska väl ha rätt att åka med på vilken resa man vill även om just den är menat för singlar. Några barn som lättar upp det hela måste ju vara ok eller faller själva iden då? Det är väl många singlar som har barn också? Eller väntar man sig kanske inte att träffa på barn på en sån resa? Eller en PRO resa till nåt ställe i Europa-skulle inte dom tycka det var trevligt med ett par gnälliga ungar på bussen i fyra dagar? Eller förväntar dom sig kanske att det ska vara barnfritt på en sån resa? Det kan väl inte vara rättvist?
Eller är det just att det är flyg som gör det hela så känsligt? En buss eller båtresa kanske är mer ok att inrikta mot en speciell grupp?
Ja inte vet jag för jag åker bil om jag ska nånstans.

magnusito2011-02-15 09:56
Antal inlägg: 4986

Tänk vad vi bortskämda svenskar håller på med oväsentligheter.
Skamligt!

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-15 09:57
Antal inlägg: 4429

Men det handlar inte om att rikta sig mot en grupp. Det handlar om att neka en grupp. Det är skillnad.

Bitte - Administratör2011-02-15 09:57
Antal inlägg: 24200

Men visst är det skillnad på Temaresor dvs för singlar , pensionärer och andra ,. och att barn inte ska få sitta på ett allmänt flyg ,, för det gör ju även dessa temaresenärer med

Bitte

Sote2011-02-15 10:13

Men om det är ok med tamaresor för tex singlar vad är det då för skillnad på en resa för personer utan barn-där det gemensamma är just att resan går utan barn. Varför är det så hemskt att en barnfamilj iunte kan åka med på just den resan när den inte kan åka med på tex PRO resan? Det är ju inte så att det inte går resor även för barnfamiljer och säkerligen till precis samma ställe. Men om jag vill betala extra för att åka med på en sån resa varför är det värre än att jag betalar extra för att åka med på en singelresa?
Man stänger väl ute grupper från alla slags temaresor i så fall och vad är det som gör att det ena är värre än det andra? Det är detta jag inte förstår. Är det alltså ok om gör själva temat till "barnfri resa till Toscana" precis som "Gayresa till Toscana" eller "PRO resa till Toscana"?

gnagelram - Ej medlem längre2011-02-15 10:17
Antal inlägg: 1646

Eller varför inte kunna betala lite extra för en gayfri resa? Förstår du över huvudtaget vad "utestänga" betyder?

bajen012011-02-15 10:38
Antal inlägg: 112

Mera barn på flygen nä inte det men det borde finnas barn fria flyg att välja kanske

__1__ - Ej medlem längre2011-02-15 10:55
Antal inlägg: 1103

Som många påpekar är det inte barnen som är problemet. Flyger man med ensamresande barn är det sällan några problem. Barn är som oftast snälla och gulliga.

Som många påpekar är det lätt att hålla med om att det är föräldrarna som är problemet. Det är därför mycket viktigare att det börjar säljas resor i föräldrafria flyg, tunnelbanor, bussar, och tågvagnar.

Att bli småbarnsförälder verkar på något magiskt sätt göra det okej att uppföra sig som en självcentrerad narcissist - något som manifesterar sig som mest i allt kollektivt resande. Helt plötsligt blir det helt okej att försöka gå före i köer och bokningssystem, kräva oändlig och personlig information om ovidkommande detaljer och noll respekt för övriga resenärers integritet.

Det här snacket med att neka, och utestänga är rent struntsnack. En flygresa är en kommersiell produkt och inte en rättighet. Om jag bara vill sälja min produkt till människor över 18 år så är det inga problem. Det finns i varje Svensk stad krogar som har högre åldersgräns än vad som krävs för att sälja spritdryck. Pressbyrån säljer på eget initiativ inte energidryck till personer under 15. Vissa kryssningar med finlandsfärjorna har betydligt högre åldersgräns än faktisk myndighetsålder.

Det finns däremot ett ganska enkelt sätt att låta bli träffa barnföräldrar med medföljande barn. Gör som jag - boka om möjligt alltid första eller affärsklass...

Sote2011-02-15 11:15

Gnasgelram-det är ju precis detta jag undrar över-varför finns det då överhuvudtaget resor som är riktade till speciella grupper om det är så hemskt att utesluta? När man gör en resa för en speciell grupp så utestänger man ju per automatik vissa andra grupper. Eller gör man inte det? Kan en barnfamilj boka in sig på en PRO resa? En resa riktad till endast HBT personer innebär ju inte att en HBT person kan åka på en helt vanlig resa om den så vill men vill den åka endast med andra HBT personer så är ju det ett alternativ man kanske hellre väljer.
Om jag har förlorat ett barn och ska åka på semester för att hämta krafter så kanske jag hellre skulle välja en resa där jag intebehöver möta just barn i min direkta närhet-det i sig innebär ju inte att familjer med barn inte akn resa till samma ställe men jag har möjlighet att välja att inte bo på ett hotel där det finns barnfamiljer. För såna hotell finns ju och varför finns dom överhuvudtaget om det inte är ok? Varför finns det en efterfrågan på sådana hotell om det samtidigt är jättehemskt att man skulle kunna resa barnfritt.

le-lou2011-02-15 11:24
Antal inlägg: 17500

Sote - därför att de inte tänker på vad de skriver. Det är bara snicksnack alltihop, klart man kan utestänga vissa grupper - det är väl ingen som höjer på ögonbrynen över Singelresor på Stena Line? eller att de med pengar att betala mer - får åka Affärsklass? Ska vi whina över allt och kräva vår lagliga rätt att vara överallt?
Det är ju inte utestängning heller eftersom det inte handlar om ett förbud av barn på alla flygningar. De kan och får fortfarande åka ju.

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-15 11:40
Antal inlägg: 1188

"Helt plötsligt blir det helt okej att försöka gå före i köer och bokningssystem...."

Fast de flesta tycks förstå att visa hänsyn till barnen, för att de _just_ _är_ barn, och med andra ord har minst färdigheter att tackla stressiga, nya, tålamodskrävande situationer, greppa helheten mm.

Jag har åtminstone sett, när jag har flygit, att personalen låtit barnfamiljer stiga ombord först för att barnen ska slippa stå och köa osv.
Och likadant har det varit självklart vid bussresor att släppa in barnfamiljerna först.
Många gånger har jag varit med om att när bussen anlänt till bussterminalen och alla först samtidigt ska stuva in sitt bagage och sedan köa in till bussen så har motorn varit på precis hela tiden. Och vilka är det då som är mest känsliga för dessa avgaser som spyrs ut i mängder? Barnen så klart. Så det är ju självklart att de ska in först.

Överlag borde det visas mer hänsyn och förståelse för barnen i samhället och inte tvärtom.
Och jag tycker definitivt att barnen ska få synas och höras. Dom ska inte tystas och dämpas när det gäller vanliga, normala "barnljud". - Men ett ledset barn ska naturligtvis tröstas och ska aldrig gråta i onödan, ska jag tillägga, så ingen missförstår.

Jag har svårt att förstå den barnfientligheten som tycks florera i samhället.

gnagelram - Ej medlem längre2011-02-15 11:41

Sote: Det jag menar är att det är skillnad på att utestänga en viss grupp och att utestänga _alla_utom_en_viss_grupp_ .

Resa riktad till HBT-personer: Ok.
Resa riktad till alla utom HBT-personer: Inte ok (enligt mig, vad tycker du och le-lou?)

Man kan med visst fog hävda att barnfamiljer inte är en minoritetsgrupp. Det som är kärnan här är dock att man målar ut barnfamiljer som ett problem. Vilken grupp är det i förlängningen som kommer att få betala extra för att åka med på planet tror du?

le-lou2011-02-15 11:54

Vad är skillnaden mellan resa riktat till HBT-personer och resa riktad till alla utom HBT-personer?

Är det mer ok för er då om vi kallar det Resa riktad till icke barnfamiljer? Är det själva formuleringen som är viktig?

le-lou2011-02-15 12:00

Barnfritt flyg.
Barnfria hotell finns redan.
Barnfria restauranger finns.
Vi har gay-kvällar på discotek där hetero inte är välkomna.
Det finns barnarrangeman som vänder sig till en viss ålder och inte till alla barn tex.

Djurfritt finns.
Rökfritt finns.
Alkoholfritt finns.
Det finns alla möjliga restriktioner på sånt som kan störa andra. Barn kan störa, det är inga maskiner man kan stänga av och på och som förälder själv så hade jag gladeligen åkt med ett "barnflyg" istälelt för ett regulärt om chansen fanns när hon var mindre. Är det något som är obekvämt för småbarnsföräldrar så är det stressen av att ha ett barn som skriker hysteriskt bland andra folk, man njuter ju inte av det direkt och de allra flesta föräldrar vill gå undan i såna lägen. PÅ ett barnflyg skulle den stressen försvinna till stor del, för där sitter alla i samma båt (flyg).
Det är ju en fördel, en del här målar upp det som en nackdel för precis alla. Jag ser bara fördelar, finns alternativ till "vanliga" flyg, varför inte? Tror det skulle bli en succe.

gnagelram - Ej medlem längre2011-02-15 12:07

Gayfria restauranger då? Gayfria hotell? Kan det vara nåt för de som vill betala lite extra? Helt ok?

Förstår du verkligen inte skillnanden på att utestänga majoriteter och minoriteter?

Som sagt kan man gott hävda att barnfamiljer inte är en minoritetsgrupp så det är inte diskriminering i lagens mening. Men naturligtvis skapas såna här alternativ just för att utestänga "problemgruppen". Jag tycker det är en obehaglig samhällstendens att vi ständigt vill köpa oss till _garanterad_ lugn och ro från "störiga moment".

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-15 12:08
Antal inlägg: 1188

Jaja, det ska sorteras i det oändliga i det här samhället.
Blanda mer istället säger jag bara.

Djurfritt/rökfritt, kontra barnfritt.
Jissesamalia. :)
Det är väl ändå lite skillnad. - Eller borde vara det åtminstone.

le-lou2011-02-15 12:16

nje varför då?
Barn kan vara extremt högljudda och man kan inte riktigt jämföra barn med vuxna människor oavsett tycker jag. Du kan be en vuxen människa dämpa sig, släcka ciggen eller vad det nu är som stör. Det funkar inte riktigt med en bebis, det vet alla om och det är därför som folk efterfrågar just detta.
Det handlar inte om att hata barn, men varför ska man tvingas sitta på en flygning i 17 timmar och lyssna på barnskrik om det går att undvika? Förstår inte problemet.

le-lou2011-02-15 12:25

väljer ni att sitta och softa i solen med picknickkorgen, strax vid en lekplats med stojande och lekande barn helt automatiskt, om ni själv inte har barn med er? förmodligen inte, ni går till ett lugnare ställe i parken och har picknicken där. Ska någon komma och säga att man diskriminerar eller ogillar barn för det?
Alternativet finns ju att gå undan och själv : jag skulle tom kunna betala för en lugn plats i parken om det nu vore så.
Principen är samma sak i mina ögon. Skapa alternativ för den som vill flyga utan barnskrik, är det verkligen så himla farligt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?