Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 002

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082011-08-25 08:35
Antal inlägg: 18003

Min dotter som är 7 år är en av de mest aktiva barn jag vet. Hon bara ääääälskar tajts och använder bara vidare byxor om vi "tvingar" henne (typ gympabyxor osv) och belv jätteglad när jag köpte ett par tajts som ser ut som jeans till henne.
Tajts funkar jättebra med en tunika upptill.
Att få bestämma kläder till små barn är superlätt om de inte har äldre syskon. Det är lätt att säga att man bara ska köpa "det" eller "det" innan man fått barn eller om man precis fått första barnet.
Har man redan ett barn (eller fler) och får en bäbis kan det hända att de vill lägga sig i och gärna se att bäbisen har de kläder som storbarnet tycker är fint...

Labyrint2011-08-25 08:44
Antal inlägg: 513

Haha, jag måste ju bara berätta vad som hände i söndags. En fullständig främling kom fram och beundrade min dotter i vagnen, men passade samtidigt på att uttrycka att det var tråkigt att jag "klätt honom så könsnormativt. Du ska inte vara rädd för att sätta rosa på en pojke."

Labyrint2011-08-25 08:51
Antal inlägg: 513

Annars gillar jag de flesta färger, så länge det är just färger (dvs grått, beige och vitt är inga favoriter). Sedan börjar jag i någon ände vid påklädning av sjumånadersdottern, body kanske, och försöker därefter matcha byxor och strumpor, samt ibland kofta och mössa också. Då blir det ofta en färg som dominerar, under vagnspromenaden i söndags var det min favoritfärg grönt, en annan dag är det rosa som jumatchar så fint med just rosa. Får ju se hur det blir när hon börjar välja själv, jag har känslan av att de allra flesta tjejer går igenom en "prinsessperiod" någon gång. Kanske allra mest de som inte fått ha tjejiga kläder alls när föräldrarna valt.

Tvålis - Ej medlem längre2011-08-25 08:56
Antal inlägg: 4429

4 tjejer, alla har haft vars en prinsessperiod. Den verkar ha fastnat där och är bara en "vanligare prinsessa". En annan har blivit helvild och har en smak i att ha på sig något ovanligt.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-25 09:29
Antal inlägg: 11661

Vad är pojkarnas motsvarighet? För det lär ju inte vara prins iaf..

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2011-08-25 09:30
Antal inlägg: 2979

Just nu är det blixten... allt skall vara med blixten från cars 2

Prärieklocka2011-08-25 10:19
Antal inlägg: 11487

När jag väntade vår första dotter köpte jag en hel del bebisplagg. Vi visste inte könet på bebisen, men jag ville ändå ha rätt neutrala kläder till mitt barn. Det visade sig inte vara så lätt att hitta. På flickavdelningen var det nästan omöjligt. På pojkavdelningen lyckades jag hitta en del enfärgade och randiga plagg.

När vår dotter föddes klädde jag henne i dessa plagg och även i vissa som vi fått. Har aldrig gillat babyrosa och när vår dotter väl var född köpte jag därför inte många rosa plagg. Valde även oftast bort volanger, rosetter och tryck med glittriga fjärilar och blommor. Konsekvensen av detta blev att nästan alla främlingar tog för givet att hon var en pojke. Detta även när hon var klädd helt i rött. Om en flicka inte har rosa är hon tydligen ingen flicka. Minns en gång när en främmande kvinna tittade ner i vagnen och frågade: Hur gammal är han? Varpå jag svarade: HON är ... månader. Kvinnan ryckte då till, blängde på mig och fräste: Men varför klär du inte henne i rosa???!!

Nu har vi fått en till flicka, som får ärva storasysters gamla plagg, så jag vet vad jag har att vänta! Men jag har kommit på att rosa som är i en stark mörk nyans är fin (särskilt till mina barns mörka ögon), så lite rosa blir det nog också - dock ej babyrosa.

Vår äldsta dotter får nu mest kläder från flickavdelningen, men hittar jag en enfärgad tröja på pojkavdelningen kan jag lika gärna köpa den där. Hon älskar att ha klänning och får också ha det till fest eller hemma när hon leker. Älskar att köpa fina klänningar till henne, men på dagis vill jag att hon ska ha rejäla kläder som hon ej behöver vara rädd om. När hon klär ut sig hemma, är det ibland till prinsessa och ibland till superhjälte. Ibland när hon går till dagis vill hon vara Ida, ibland Emil, ibland polis eller brandman. Det gäller att ha fantasi i såna lägen!

Oj, vad jag skriver, men vilken rolig tråd! Kanske återkommer! :)

Tess 082011-08-25 10:31

Jag tycker att både Lindex och KappAhl har mycket fint till både tjejer och killar som BÅDE tjejer och killar kan använda...

Vi har inte HM här så jag kan inte uttala mig om det.

Tess 082011-08-25 10:32

(i alla fall upp till ca stl 128... Sen kan man inte bestämma så mycket när man bara är mamma :))

Träsmak2011-08-25 10:33
Antal inlägg: 882

Det är inte så enkelt och banalt som metrosexuella feminister hävdar.Att pojkar tycker om pojksaker och flickor tycker om flicksaker har också att göra med hormoner och andra biologiska faktorer.

Som liten pojke tyckte inte om rosa/skärt och flickkjolar, jag tyckte att flickor var fåniga och på dagis vägrade jag gå in i dockvrån. Pojkar och flickor ska väl få klä sig hyfsat som dom vill och själva få upptäcka sin genustillhörighet?

le-lou2011-08-25 10:45
Antal inlägg: 17500

jag får avvika majoriteten då och erkänna att jag aldrig skulle sätta på bebis (pojke) nåt rosa, lila eller nåt liknande (knappt en tjej heller iofs).. på samma sätt skulle jag inte tycka det är snyggt om min sambo börja klä sig i de här färgerna. Struntar faktiskt helt i om det handlar om könsroller i en dels ögon, för mig är det bara färger och det må vara att man kopplar färg med vissa egenskaper men så be it. Min dotter har fått ha på sig exakt det hon vill ha, ibland har det varit prinsessperiod, och ibland blind påskkärring på lsd.
förstår faktiskt inte alls det här surret.

Tvålis - Ej medlem längre2011-08-25 10:46
Antal inlägg: 4429

JAg blir så faschinerad av att höra att folk har kommit med så tydliga anmärkningar om deras barns klädsel. Det har dom kanske gjort till mig med, men det har bara inte fastnat. Och då började jag ändå med extremt könsneutrala kläder på första dottern innan jag kapitiulerade med behag för det flickiga. Däremot så fick jag ofta höra på tredje dottern som alltid hade rosa på sig att det var en fin liten kille...:)

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-08-25 10:48
Antal inlägg: 31064

Håller helt med Träsmak. Mycket (det mesta) är förprogrammerat hos oss.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-08-25 10:53
Antal inlägg: 31064

Håller med le-lou också. Jag ser inget självändamål i att bryta könsnormer, så inget rosa till pojken om jag får välja. Däremot skulle jag låta mitt barn välja kläder helt fritt.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-25 11:01

"Träsmak 2011-08-25 10:33
Antal inlägg: 335

Det är inte så enkelt och banalt som metrosexuella feminister hävdar.Att pojkar tycker om pojksaker och flickor tycker om flicksaker har också att göra med hormoner och andra biologiska faktorer. "

hahaha. Okej, jag bara hoppas att du antar lite äldre barn nu, men ändå. Skulle pojkhormoner göra att de dras till plastbilar tex? :)

Delicious - Ej medlem längre2011-08-25 11:01

inte antar..menar

miss evelyne2011-08-25 11:05
Antal inlägg: 467

Håller med Delicious.
har en kille på simskolan som älskar hello Kitty, rosa, glitter och så vidare men vågar inte ha det på sig för han har blivit retad han hade fått en superfin hello kitty väska till när han började skolan hade den i två dagar sen gick det inte mer. FYFAN för hur elaka barn kan vara mot varandra bara för att föräldrar präntat in vad som är rätt eller fel.

Likadant om man ska ta normer med min lilla kusin.. hon är. 6 år nu och brukar bara ha på sig badbrallor när hon badar. ingen topp för den vill hon inte ha... då tittar alla barn och föräldrar konstigt på henne. HERRE GUD när jag var liten så sprang vi alla runt utan överdel tills vi var ganska gamla.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-25 11:10

Jag känner såhär: Sätt på pojken en traktor-tshirt eller dottern en katt- med-långa-ögonfransar-tsh irt..Men skyll inte på att det skulle bero på hormoner eller vad pojk/flickbarn gillar så länge de inte kan/får välja själva. Man behöver absolut inte vara "könsneutral" men då kan man stå för det också.

le-lou2011-08-25 11:12
Antal inlägg: 17500

jo flickor och pojkar har viss skild genetisk olikhet, mer än det kroppsliga.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-25 11:15

Hur påverkar det deras val av kläder och leksaker menar du? Om vi nu låtas att barn som växer upp idag får välja sina egna kläder och leksaker.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?