Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-19 02:15
Antal inlägg: 4050

Måns_E: Plågade är väl att ta i. Tycker det saknas nyanser från alla håll här.
Det kan väl finnas mellanting mellan att bli skadad eller rent utav inte överleva och att vara jättenöjd med tillvaron?
Fester är väl till för att det ska vara roligt så det blir ju lite lustigt om just fester ska vara en prövning för barnen där de lär sig att allt i livet inte är tårta.

Måns_E2011-04-19 02:28
Antal inlägg: 12028

Nej, men har någon påstått att fester skall vara en prövning för barnen?

Tvärtom så vittnar ju flertalet om positiva minnen från fester som barn eller relaterar till sina egna barn som inte har upplevt det som något traumatiskt.

Om man har en förälder som är alkoholist eller har andra alkoholproblem så är det naturligtvis en annan sak, vilket också nämnts ungefär 3 ziljoner gånger i tråden.

Så vad mynnar det här ut i?

Kanske att man inte behöver överbeskydda sina barn, kanske att de flesta föräldrar känner tillräckligt stort ansvar för att inte försätta sina barn i traumatiskt jobbiga situationer, kanske att de flesta barn tycker att det är kul att vara med på fester som inte spårar ur.

Själv har jag lika svårt för den frireligiösa synen att all alkohol är ondska, liksom att det viktigaste med midsommar är hur full man blir.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-19 02:38

Nja, jag får känslan av att en del tycker att barn får lära sig att stå ut med lite lulliga vuxna eftersom det inte är skadligt och man inte kan anpassa sig efter barn hela tiden, men jag kanske har feltolkat.

Ni är flera som grupperar barn till alkisar i en grupp och alla andra i en grupp som består av nöjda.

Min mamma säger att hon starkt ogillade sina adoptivföräldrars städade 50-talsfestande och de var då rakt inte alkoholister. Till deras försvar ska sägas att de var helt fantastiska på många sätt och att detta inte var något som skadade lilla mamsen allvarligt.

Jag tyckte själv som barn att det var äckligt och genant med berusade vuxna, ingen aning om de var alkade eller ej.

Tror jag har skrivit flera gånger att jag inte anser det är ondska att dricka till maten så att man inte är märkbart berusad. Jag pratar om när det märks på beteendet även om det så är små förändringar.
Sen är det en annan diskussion huruvida man ska vagga in barn i alkoholkulturen. Mitt problem med den är väl att alkohol är obligatoriskt i många sammanhang på ett sätt som andra droger inte är.

Gautama2011-04-19 02:41
Antal inlägg: 6854

Så vad tycker ni att man ska göra? Inte gå på fest som inte är helt nyktra, hålla för ögonen på barnen om de ser ett "fyllo". Inte ha sex de första 15 åren av barnens liv om de skulle höra eller se något. Inte sminka sig i 20 min som tar av barnens tid...

Vad mer ska man undvika för att inte upplevas som egoistiskt eller traumatisera sina barn?

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-19 02:44

Stänga av internet? :)

Måns_E2011-04-19 02:46

Och jag känner inte igen mig i din beskrivning.

Jag kan förvisso inte påminna mig om att varken mina föräldrar eller deras bekanta blev så värst berusade. Jag har aldrig sett mina föräldrar tappa kontrollen även om det naturligtvis märktes en personlighetsförändring.

Varför jag räknar bort alkoholisthem är främst för att där har alkoholen tagit över på ett annat sätt, det går inte att jämföra med någon enstaka fest nån gång i månaden.

Nä, jag tycker att det är att göra en höna av en fjäder.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-19 02:51

Jag tycker det är märkligt att sätta alla alkoholister i ett fack. Känns aningen fyrkantigt.
Jag har inga hemska upplevelser av våra alkisar, de klarar sprit bäst och kan dricka väldigt mycket utan att verka fulla.

Måns_E2011-04-19 02:57

Jamän låt oss säga folk med alkoholproblem som flippar ut och dricker för mycket när de umgås med barn och blir aggressiva eller farliga för sig själva i synnerhet om de själva är en förälder till ett närvarande barn.

Blev det tydligare så?

koksiken2011-04-19 07:23
Antal inlägg: 304

Måns_E: men alla som blir sluddriga och eventuellt otäcka för barn på en fest är inte aggresiva. De flesta blir kramiga! Det kan vara väldigt otäckt när man är barn och "farbror Rune" som man fö knappt känner kommer på att:
-Jag ÄLSKAR barn!
Denna kärlek utmynnar i en stor kram (som är lite för hård, eftersom han är lite för onykter), han har just druckit whisky, så han luktar inte så gott. Han är ingen pedofil, det är inte det. Det är bara det att när han är onykter så blir han så go och kramsugen.
Föräldrarna ser detta men eftersom de också är lite salongs, så uppfattar de inte att barnet upplever obehag...
-Oh, vad han är gullig med barnen. Honom ska vi ha med på nästa fest också!

Trauma för barnet? Ja, troligen! Det känns inte bra inför nästa fest, då man VET att farbror Rune kommer. Han är snäll och delar ut pengar, godis mm, det är inte det som är problemet!

(om man vill kan man byta ut "farbror Rune" mot "tant Olga", det spelar ingen roll, det finns kramizar av båda könen. Det har inget med pedofili att göra, det är "bara" alkoholen)

koksiken2011-04-19 07:29

Kom ihåg det, ni som blir kramisar på fester... krama inte halvkända barn som verkar blyga och försöker dra sig undan... ni är antagligen otäcka för dem när ni är lätt berusade. Hur lite det än verkar för er, så kan en del barn ha spröt ute som ni inte känner till!

Nästa gång ni träffas, när du är nykter, så kommer det barnet troligen att ha mistat lite förtroende och respekt, både för dig och en aning för sina föräldrar som inte kunde hindra dig från att kramas.

Jag har aldrig varit utsatt för något verkligt otäckt, bara en tafsande granngubbe på en gårdsfest med onyktra, skötsamma vuxna. Det hände inget allvarligt, jag tyckte bara att han var skitläskig! Det räcker med att det är nästan allvarligt ibland!

koksiken2011-04-19 07:37

Gautama: du är säkert en bra morsa, det verkar som om du och dina "barn" har bra kontakt, verkligen!

Jag tycker också att min egentid (som fö är nytt för oss morsor, inte farsorna som alltid har gått "ut i garaget" eller "ut i skogen", om jag generaliserar grovt) är jätteviktig för både mitt välbefinnande och för min dotters. Hon mår också bra av att jag går och tränar några timmar i veckan, bland annat för att jag blir trevligare när jag har mindre värk och träning hjälper mot den.

Skillnaden är att när jag har träning som egentid, så kan jag sluta träna om något inträffar, som kräver det. Om jag är onykter, så tar det ett tag innan jag kan sluta vara onykter. Därför, bland annat, tycker jag att det är mer egoistiskt att vara onykter runt sin unge än att träna borta från den.

malman2011-04-19 16:32
Antal inlägg: 1457

jag orkar inte läsa alla inlägg men jag tycker vi ska fundera på en sak.

hur vet vi att barnen inte tar skada, är det värt att prova då vi inte vet om de tar skada. vi vet ju inte det förens barnen är stora och då är det ju försent, är det värt att chansa??

Megaherz2011-04-19 16:37
Antal inlägg: 3304

Malman, man utgår troligtvis från erfarenheter man själv upplevt, som nästan allt annat som gäller uppfostran

W T - Ej medlem längre2011-04-19 17:00
Antal inlägg: 28

Med den inställningen malman så är det bäst att vi föräldrar aldrig gör någonting öht. Vilket också kan visa sig vara helt "livsfarligt". Nej. "Sunt förnuft" och, som Megaherz skriver, egna erfarenheter får och bör nog råda.

Har fö aldrig varit rädd för att inmundiga alkohol i mina barns närhet (vilket iofs bara kanske skedde två-tre ggr/år när de var små) och det även på jul. Nu är de vuxna och har sannerligen inte tagit någon skada. Enligt både deras och min utsago.

vigren2011-04-19 17:01
Antal inlägg: 1146

Näpp nu slutar jag läsa den här tråden, Glad påsk på er alla hönsmammor! Akta så inte ungarna tar sig för långt ifrån boet! ;)

Gautama2011-04-19 17:03

Men är det värt att skaffa barn om man ska gå omkring och tro att ens handligar skadar barnen?

Undrar om barnen tar skada av en skilsmässa?
Undrar om barnen mår dåligt av att bo varannan vecka mellan föräldrarna?
Undrar om barnen mår dåligt om de bara får bo hos en förälder?
Undrar om barnen mår dåligt av att jag jobbar så mycket så att de måste vara på fritis?
Undrar om barnen mår dåligt av att jag ska resa bort i tre dagar, de säger ju att de första tre åren är så viktiga.
Undra om barnet mår dåligt när de ska iväg på skolläger?
Tänk om jag skadar mitt barn så allvarligt så det blir traumatiserat för all framtid?

Nä, är det värt att chansa? Jag tror jag skiter i att leva över huvud taget, man kan ju dö har jag hört.

promenad - Ej medlem längre2011-04-19 17:17
Antal inlägg: 3995

Om man nojar och mår dåligt är ju inte bra.
Är man glad själv och gör sitt bästa är oftast barnen också glada.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-19 17:18

Men skulle barnet bli skadat av att vara hemma med barnvakt medan vuxna festar? Det handlar väl om valmöjligheter och vad som är lämpligt.
Man kan också fråga sig hur roligt är för de vuxna i sällskapet att folk har sina barn med. Okej om barnen också kunde dricka men om de bara ska glo på en?

promenad - Ej medlem längre2011-04-19 17:19
Antal inlägg: 3995

trasho

Gautama2011-04-19 17:22

Jag vet inte vad det är för fester som du pratar om men de fester som vi hade när mina barn var små var familjefester. Mina barn hade blivit galna om de inte fick vara med. Vi hittade ju alltid på roliga saker med dem.
Dans kring midsommarstången, spökjakt, olika stationer med roliga saker.

Hallowen spelade vi alltíd laserdom och sedan klädde barnen ut sig och spelade spökteater för oss.

Semestrar vi var på där vi hade roliga saker för oss. Mina barn ville vara delaktiga och jag ville ha dem med. Vi var en familj som umgicks med andra familjer. Vi söp inte ner oss, vi drack måttligt!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?