Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
icy2011-07-02 14:25
Antal inlägg: 868

Pluttisen, tycker att ni ska hitta på enkla saker som hon redan kan och berömma henne jättemycket för varje gång hon klarar det. T.ex stava ett lätt ord, eller stå på ett ben i 10 sekunder. När hon gjort detta lätta massor av gånger och fått beröm, låt henne få liiite svårare uppdrag t.ex stava ett lite svårare ord eller stå på ett ben 15 sekunder o.s.v....Med massor av beröm och lite "se där, du kunde ju det också jättebra" så kommer hon kanske att våga ta ut svängarna lite mer och mer. Sen tror jag att mycket löser sig av sig självt. Men glöm inte berömma henne för de sakerna hon vågar göra också...Mycket kärlek, mycket beröm, och lite "pusha på" så tror jag det blir bra..:)

Aquila12011-07-02 14:30
Antal inlägg: 2463

Pluttisen- Det man kan göra när barn tänker så om sig själv är att berätta om att vuxna inte heller kan allt. Exempelvis hur det var när man själv lärde sig cykla, simma osv. Det viktiga är att berätta om att alla behöver träna på saker, ingen kan något på en gång. Att misslyckas ÄR inte farligt, det måste man hela tiden berätta för barn.
De gånger som hon faktiskt vågar prova ska ni uppmuntra, och det tror jag ni gör. Men grejen är att hon så småningom ska kunna våga lita till sitt eget omdöme, ibland kan det vara klokt att inte slänga sig in i allt nytt....
Hon är i en känslig ålder och börjar jämföra sig med andra, det viktiga är just att hon får en bra självtillit, att hon duger bra som hon är.

nissen12011-07-02 14:41
Antal inlägg: 146

Håller helt med icy. skulle skriva nått liknande själv. Det är jätteviktigt att man berömmer när barnen gjort något bra. När det inte går lika bra så ska man inte prata så mycket om det. Många föräldrar gör ett stort fel, menar inte att du gjort det kanske, men man bör inte prata om vad barnet kan och inte kan så barnet hör. Över huvud taget ska man inte prata om sitt barn med andra över barnets huvud. Det påverkar deras självförtroende mer än man tror.

Tess 082011-07-02 15:48
Antal inlägg: 18003

Tror att det också är bra att inte bara berömma när hon klarar saker utan för att hon faktiskt försökte även om det inte gick så bra.
Att säga" Men så bra att du vågade testa det där" osv

Jag frågar mina barn hur det går att spela fotboll tex och är då inte intresserad av vem som vann utan mer om de tog bollen, dribblade, skottade på mål osv..

Sen att prata om hur man själv gjort, lärt sig saker och då det inte gått helt enligt planen.

promenad - Ej medlem längre2011-07-02 16:50
Antal inlägg: 3995

Tess <3

-FaMo- - Ej medlem längre2011-07-03 16:15
Antal inlägg: 2999

Finns tydligen en massa gratiserbjudanden till blivande/nyblivna föräldrar - blöjor, flaskor, nappar etc...

Någon som har länkar till sånt?

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-03 16:17
Antal inlägg: 37631

på bb brukar man få en baby påse med blöjor och rabatt kuponger,och prover på krämer och lite annat jox

yogamama - Ej medlem längre2011-07-03 16:21
Antal inlägg: 4752

Googla på gratis babypaket så dyker det upp massa grejer :)

yogamama - Ej medlem längre2011-07-03 16:22
Antal inlägg: 4752

T.ex den här:
mammasidan.se/paket/...-b abypaket

malman2011-07-06 19:59
Antal inlägg: 1457

i dag fick Ronja testat bigarråer, och röda vinbär och det var mycket intressant först var det äckligt och surt men sen var det mums.

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-06 23:12
Antal inlägg: 37631

små barn är så goa när dom får pröva någonting för första gången,derras minspel är helt fantastisktjag har hela huvudet fullt med sådana minnes bilder,första gången Albin åt glass och försökte plåcka ut glassen ur munnen,eller när Linnea fick sockerdricka vilka miner

miss evelyne2011-07-06 23:30
Antal inlägg: 467

tycker jag får vara med i egenskap av simfröken och kusin ^^ har simskolebarn som lagt några riktigt sköna kommentarer. "fröken jag är kär i alla så jag behöver inte välja fru sen" -Kommentar om kompisar. "blåa bilar tankar men med blå slang, vita med vit slang, gröna med grön slang silvriga med silvrig slang och prickiga med prickig slang..." - Kommentar då liten vart med och tankat. "trollsländor lever bara en dag om veckan" -såg trollslända på stranden.. på det vill jag skryta om att idag simmade min kusin 25 meter med mig på djupt vatten.. superduktigt för att vara osäker, vattenrädd osv. =D

malman2011-07-08 21:35

är det för tidigt att byta vagn till en sulky?? hon börjar växa ur kombivagnen (sittdelen) hon har hittills suttit vänd mot mig, men jag tänkte köpa en sulky och då blir hon ju vänd från mig. BVC tycker att de ska sitta och titta på mamma tills de är 1 1/2 år, men hon är 9 månader.

ps hon är väldigt framåt och tittar gärna på allt och är ganska tidig med allt, det känns som om bvc tycker att man ska vänta väldigt länge.
sen hur viktigt är det med fullt liggläge i sittvagnen. hon sover sällan i vagnen,

malman2011-07-08 23:49

Finns det ingen som kan svara på frågan om sulkyn

annakarineli2011-07-09 01:45
Antal inlägg: 2519

Jag har inga vetenskapliga belägg att hänvisa till men av vad jag har hört så är det bättre att vänta. Ett litet barn bör inte få för många intryck. Ju fler intryck vi får som små, desto fler synapser(?) bildas i hjärnan, vilket jag tror kan försvåra förmågan att sortera intryck och koncentrera sig längre fram i livet. Jag är inte helt säker på att de orsaker jag framlägger här är de rätta, men jag är i vart fall rätt så säker på att små barn hellre skall ha lätt att få ögonkontakt med sin mamma/pappa genom att sitta vänd emot dem i vagnen, snarare än att vara vänd framåt och få massor av intryck och inte kunna kommunicera med sin mamma och pappa. Likaså bör små barn inte se på tv. Alla som säger att de tittar och är så fascinerade: Ja, de kan särkerligen fängslas av bilderna och ljuden, men det innebär inte att det förstår vad som händer på filmen. Tvärt om kan det antagligen vara rätt så begripligt för ett barn under 3 års ålder.

Aquila12011-07-09 09:01
Antal inlägg: 2463

Du ska lyssna på vad BVC säger. Framför allt så har det med barns språkutveckling att göra, dom bör sitta så att de ser ansiktet på den vuxne. Detta för att kunna interagera med med den som nu kör vagnen.
Det som barnet ser och lägger märke till kan då förstärkas av den vuxne, eller syskon. Bekräfta och sätta ord på, samtidigt som barnet får ansiktskontakt, du vet ju att vi kommunicerar inte bara med ord. Forskning visar att barn som får mycket ansiktskontakt utvecklar sitt språk bättre och snabbare.
Så lyssna på BVC, dom har forskning i ryggen, de får aldrig råda till något som inte är vetenskapligt beprövat.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-07-09 09:57
Antal inlägg: 915

Malman, följ bvc:s råd och lyssna på de kloka flickorna här ovan. Stressa inte ditt barn med för åldern olämpliga aktiviteter och vuxenmat.

le-lou2011-07-09 10:31
Antal inlägg: 17500

malman - är barnet nyfiket - låt det sitta vänt utåt säger jag. Barn mognar olika och man får testa sig fram. Min tjej betedde sig som ditt och jag vände på henne och lät henne glo på sånt som var mer intresssant än min nuna. Man har så mkt ögonkontakt med barnet ändå, att promenaderna gör varken till eller från i fråga om det här.
Vad gäller intryck så tycker jag personligen att en del tolkar forskarrönen tämligen överdrivet och det känns för mig mer som välmenande råd för alla mamma som kutar runt på barnbiografer och ska shoppa, fika och träffa folk stup i kvarten .....ungen får knappt en lugn stund utan ska stimuleras hela tiden. Då är det för mycket intryck för ett litet barn och hjärnan i den åldern är inte så bra på att hantera all info vilket kan göra de stissiga och stressade. men lite perspektiv :)
Att åka framåtvänd nån timmer per dag skadar inte ungen, det är jag säker på. Min dotter älskade det och förvandlades från grinig gnällgök till en nyfiken glad tjej som fick se världen.

le-lou2011-07-09 10:36

vad gäller sulkyn, jag bytte vagn i den åldern och hade halvläge + sittläge istället.

le-lou2011-07-09 10:42

kom på det där med språkutveckling - så handlar det inte om att barnet lär sig språket bättre och snabbare bara för att du drar barnet i en bakåtvänd kärra.. utan om man pratar mycket med sitt barn eller inte oavsett.
Att föräldrar tenderar att prata mer med barnet under promenader om det åks bakåtvänt håller jag med om, men det finns många andra ypperliga(re) tillfällen till att interagera verbalt med sitt barn än bara under en promenad.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?