Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 917 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mindymoo | 2011-09-24 02:37 | |
![]() | Men Einstein har ju fallit, i Cern mätte de ju materia som färdades sex (?) nanosekunder snabbare. | |
| kajix | 2011-09-24 06:49 | |
![]() | Einstein var jude. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-24 07:34 | |
![]() | cinton,ingen kan veta.men det är min tro,och jag är övertygad i min tro. | |
| MissFärgad - Ej medlem längre | 2011-09-24 09:38 | |
![]() | Eller sen kanske kan det vara något av en illusion att Sverige styrs av politikerna? För den egentliga makten ligger väl ändå hos dom olika förvaltningarna (d.v.s hos tjänstemännen) och därmed blir också saker och ting precis efter hur tjänstemännen tillämpar och tolkar lagarna och paragraferna. Och att mycket blir godtyckligt är väl ändå ganska bekant - om inte för alla, men i allafall - för många. Men vilka olika trosinriktningar tjänstemännen sedan representerar har jag däremot dålig koll på... | |
| Defrob | 2011-09-24 10:12 | |
![]() | kajix: spelar det någon roll? Nej jag tror inte på någon Gud. | |
| dwight | 2011-09-24 10:42 | |
![]() | nej. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2011-09-24 10:49 | |
![]() | Utan Einstein hade vi inte kommit fram till den nya vetenskapen. Det är ju klart att vetenskapen finner nya svar o matematiska lösningar. Det är ju en vidareutveckling som sker. | |
| kajix | 2011-09-24 10:49 | |
![]() | nej. dessutom hade han ju inte fel, trots vad kvällspressen skriver. m | |
| kajix | 2011-09-24 10:50 | |
![]() | en själv trodde han väl på gud. och att han spelar scrabble. inte tärning. | |
| y not | 2011-09-24 12:28 | |
![]() | "Det är ju klart att vetenskapen finner nya svar o matematiska lösningar." När man ser vetenskapen på det sättet kan ,man lika gärna stava det med stort V. och sen sortera in det under lämplig troshemvist | |
| dracena | 2011-09-24 14:43 | |
![]() | Einstein trodde inte på en personlig gud: "“It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.” Albert Einstein, in a letter March 24, 1954; from Albert Einstein the Human Side, Helen Dukas and Banesh Hoffman, eds., Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1981, p. 43." www.stephenjaygould....st ein.html En jude är någon med en judisk mor alt. någon som har konverterat till judendom.Man kan t.ex. vara ateistisk jude, buddhistisk jude eller kristen jude.Det är alltså både en etnisk tillhörighet och en trosuppfattning.Som ex. anses jag vara jude då det genom släktforskning har visat sig att min mormors mormor föddes av en judinna som senare konverterade till kristendom. | |
| kajix | 2011-09-24 19:42 | |
![]() | jag har för mig att de allra flesta troshemvister aktar sig väldigt noga från att hitta nya svar. men jag kan ha fel. /brask | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-24 20:41 | |
![]() | kajlix,kan det inte vara så att det söks en hel del innan beslut fattas ? | |
| Davidovitj | 2011-09-24 21:29 | |
![]() | Som svar på TS fråga: Nej, det finns inget som tyder på det. | |
| kajix | 2011-09-24 21:58 | |
![]() | vem söker vad? | |
| difkepan | 2011-09-24 23:38 | |
![]() | Intressanta inlägg, tack för dem. Men från er som inte tror på en Gud och tycker sig ha goda skäl att inte göra det, filosoferar ni över livet och sannolikheten att liv ens existerar, eller är även det någon slags icke-fråga? | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2011-09-24 23:39 | |
![]() | dracena Inte fan ärver man tron bara för att man föds av föräldrar som har tron i judendom osv. Det är väl upp till en själv att välja tron, eller? Finns det arvsanlag i DNA att man är jude , kristen eller muslim? Dum fråga men en bra tankeställare.. | |
| difkepan | 2011-09-24 23:40 | |
![]() | Jag vill tillägga att jag inte tror att ateister är ointellektuella, en del funderar förstås över livets mening, utan att ha en Gudstro. Men jag undrar hur ni ateister resonerar, vilka slutsatser ni drar om vår existensiella framtid. | |
| kajix | 2011-09-24 23:42 | |
![]() | jag undrar hur ni gudstroende tror att gud kom till? | |
| scharlakan | 2011-09-24 23:43 | |
![]() | Jag tror att gud finns i huvudet på de som är troende men i mitt huvud finns han inte! | |