Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
amper sand - Ej medlem längre2014-02-26 22:36
Antal inlägg: 2879

Haha! Good one.

Sote2014-02-26 22:40
Antal inlägg: 3557

Känner mig för övrigt klar med den här tråden. Står för mina åsikter fullt ut så det är liksom ingen mening med fortsatt ältande. Men låt ni drevet fortsätta. Det bjuder jag på. Själv ska jag använda min oerhört dyrbara tid till viktigare saker nu. Som att skriva i nån annan tråd eller bara pilla lite navelludd.

Satyra2014-02-27 00:10
Antal inlägg: 4561

Sote - Nej, precis som du kastat in några "jag tror" här och var i tidigare inlägg, för att släta över din fasta åsikt om ATT orsaken till sena ankomster ÄR nonchalans, respektlöshet och något man borde känna ånger och ångest inför, så har du inte ordagrant skrivit svin och kräk någonstans. Trots att andemeningen är densamma.

Och helt oavsett vad jag svarat så har det inte betytt någonting för dig, du är ändå helt övertygad om att folk omkring mig visst lider och känner/tycker som du, men bara inte vågar säga det till mig. Och jag är uppenbarligen helt oförmögen att läsa av den irritation jag sprider omkring mig.

Måste vara skönt att vara så fulländad som du och besitta så bergfasta kunskaper om orsaker till mänskligt avartsbeteende. Du frågade förresten tidigare om min tidsnonchalans kunde tänkas höra ihop med en otroligt god självkänsla. Du verkar ju inte lida någon större brist på den varan själv, så nej, det hör nog inte ihop. ;-)

"Drevet"? Tycker du att DU blir påhoppad här? Du är medveten om vad du själv skrivit i den här tråden? Jaja, nä pilla lite navelludd du istället.

casiraghi2014-02-27 00:45
Antal inlägg: 8

Får vissa PM av Amper? Nu är jag avis....

Bitte - Administratör2014-02-27 07:44
Antal inlägg: 24199

Jag kan för mitt liv inte förstå att man måste försvara sin rätt att komma försent till avtalad tid, Alla jag har pratat om denna tråden med säger att tid är något som man ska passa , Och jag har sagt det tidigare har man reglerad arbetstid mellan 8-17 så är det väl det som gäller . Eller som min man sa ni som nu tycker att tider inte behövs passas , man ska bli avlöst på sitt jobb kl 15.00 och man har barn som ska hämtas på dagis , personen som ska avlösa tycker inte det var så viktigt att passa tiden utan kommer 15.30 i stället , Har man då visat respekt mot sin kollega? Och är det dessutom i vården så sker ju ofta en rapport/överlämning , men den kanske inte heller är viktig att vara med på.

Läste faktiskt i senaste facktidningen en som ställde frågan fick verkligen min arbetsgivare dra av tid då jag kom försent , och den rättigheten har arbetsgivaren.

Som många skriver så även jag så handlar det om att visa respekt för
sin arbetsgivare, sina kollegor , andra människors tid .

Bitte

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 08:57
Antal inlägg: 1471

Jag håller med dig i vad du skriver.

Men det som jag har svårast att förstå är hur människor kan ha två motsatta åsikter samtidigt. Det finns flera här som uttryckligen säger att är fel att komma försent samtidigt tycker dom att människor som har den åsikten är skitnödiga. Det kastar dom ur sig gång efter gång utan någon ytterligare förklaring.

spongeworthy - Ej medlem längre2014-02-27 10:42
Antal inlägg: 85

Graden av moralisk förkastlighet att komma nån minut försent kanske varierar beroende på tillfället?

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 10:54

Ja, men vem bestämmer vid vilka tillfällen och vid vilka tider det är ok?

Ex. Om A tycker det är ok att komma 3 minuter försent vid ett givet tillfälle och B tycker 10 minuter vid samma tillfälle är ok.

Ger det B rätten att tycka att A är skitnödig?

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 10:56

Och så vidare. C tycker att 20 minuter är ok och att B är skitnödig.

Är det inte bättre att följa tiden som är utsatt?

Bitte - Administratör2014-02-27 10:56

Om vi pratar jobb & tidsbokade/bestämda möten

Bitte

Bitte - Administratör2014-02-27 11:02

Får väl hålla med Porla , ämbetsed tid är bestämd tid och börjar man klockan 8 så gör man det inte några minuter efteråt , Bjuder jag hem någon på mat så förutsätter jag att de passar tiden .

Bitte

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 11:24

I min värld kommer framgångsrika personer alltid i tid.

Jag har en egen definition på "Fint folk"- Fint folk har empati och kan sätta sig in i hur jag mår av att vänta i olika situationer. Deras tidsankomst grundar sig alltså på vilken tid jag "orkar" vänta och inte på vad dom själva har för gräns när det gäller att vänta.

Satyra2014-02-27 11:54

Bitte - Jag har i och för sig inte sett någon här som tycker det är okej att komma mycket för sent till något alls, utan det handlar om några minuter. Så dessa exempel på förseningar du och även andra gett, är inte ens relevanta här.

Igår skrev jag bland annat:

"När det handlar om arbetsplatser och exakt tidspassning, så är det såklart olika viktigt inom olika yrken. På de ställen jag har arbetat har det inte varit så viktigt med några minuter. På andra platser är det det."

Men det går dig och andra här tydligen helt förbi, att det skulle kunna vara så att på vissa arbetsplatser gör det ingenting att man inte står i givakt en exakt tidpunkt. Du/ni fortsätter ändå att mena att det visst påverkar andra negativt. Din/er åsikt är det som gäller, punkt slut?

"har man reglerad arbetstid mellan 8-17 så är det väl det som gäller", säger du. Och då säger jag igen att jag snudd på aldrig heller går hem exakt den tid jag "ska". De få minuter jag är sen på morgonen är i så fall ingenting, jämfört med de många minuter jag är flexibel åt andra hållet. På de ställen jag arbetat har det varit mycket mer viktigt att inte stirra stint på klockan när arbetstiden är slut och då exakt på minuten bara gå. Jag/vi går när det passar in i arbetsprocessen helt enkelt.
IGEN - man måste väl ändå kunna se och förstå att det inte ÄR likadant inom alla branscher?

Du får förresten hemskt gärna ge en kommentar på det jag skrev till dig 2014-02-25 23:40. ;-)

temperance2014-02-27 12:30
Antal inlägg: 2314

Heyheyhey people, nu är det ju skillnad på "jag blir så irriterad när min kompis alltid kommer försent" och "personer som kommer försent ÄR respektlösa, empatilösa o s v"
Alltså: att upphöja det till ett generellt karaktärsdrag är rätt magstarkt och visar feta brister på sociologiska kunskaper.

De flesta kan väl komma överens om att det är rätt självklart att komma i tid till jobbet, det behöver vi inte diskutera.
Sen, att sitta och nöta och blöta hur personer som kommer försent alltid är si och så och dela in i fint och fult folk är pretty skitnödigt, jao.

apbur2014-02-27 12:39
Antal inlägg: 9699

Håller med! Intolerans och oförståelse är ju knappast sidor man ska förstärka, vilket har gjorts här. Det som irriterar, inte att man är fundament oense om huruvida man ska komma på bestämd arbetstid eller ej.

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 12:39

jag håller med. men jag ser inte hur du tillförde något.

apbur2014-02-27 12:40
Antal inlägg: 9699

*fundamentalt

Porla - Ej medlem längre2014-02-27 12:40

gäller båda ovan.

temperance2014-02-27 12:47
Antal inlägg: 2314

Okej, nu var det ju inte främst dig jag svarade iofs. Men jag är okej med att inte tillföra dig något, jag fick flasha min glada nuna i forumet. :)

Satyra2014-02-27 12:48

Precis - man kanske ändå inte är rutten helt igenom, bara för att man inte står på tröskeln EXAKT på utsatt tid? Det kanske ändå inte är riktigt så enkelt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?