Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2014-06-14 18:25
Antal inlägg: 3557

Jag är mer intresserad av personer som har en egen åsikt i frågor och som kan svara med egna ord. Att bara hänvisa till religiösa länkar ger ju verkligen ingenting. Undrar om det ens är någon som ens bryr sig om att kolla länkarna. Siwu tex försöker att ge svar med egna ord och uppenbarligen sina egna tankar kring frågor. Respekt!

Gunilla _2014-06-14 18:25
Antal inlägg: 4425

Hot och jävelskap, ja det är han bra på er gode gud... Och sen så helar han lite på det. Var ser vi den bevisföringen idag när vi inte är så lättlurade längre? Ingenstans...

Sote2014-06-14 18:26
Antal inlägg: 3557

Mitt inlägg var riktat till Moose i första hand som i princip enbart länkar och klistrar in.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-14 18:37
Antal inlägg: 1910

Ja och att hänvisa till bibeln som kristen då är man väl helt ute och cyklar?

Gunilla _2014-06-14 18:46

Du förlitar dig blint på bibeln Moose72 - såpass att allt du påstår eller tycker är direkt hämtat ur den. Hur ställer du dig då till eländet med att äta skaldjur, bära kläder av olika material eller om en kvinna vill veta något skall hon fråga sin man hemma för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten? Har du testat att flytta berg (Om ni har tro så stor som ett senapskorn kan ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig.) Människan gör upp många planer, men det är Herrens vilja som sker - hur kommer det sig då att det sker så mycket dumt? Så många frågor, så få svar...

kryddeluntan2014-06-14 20:25
Antal inlägg: 12360

Moose72 svarar inte på nåt, bara nya bibelcitat.

kryddeluntan2014-06-14 20:27

Rhotheta, jag ska titta på dina länkar imorgon, verkar intressant.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 12:33

Kruddeluntan nu var det så att siwu ville ha bibelord. Har du problem med det?

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 13:01

Gunilla

Gamla testamentet handlar främst om Guds egendomsfolk israel och historien om dom från skapelsens början. Det är regler och dylikt.

Tycker du ska försöka ta reda lite mer om bibeln i srudiesyfte så du får reda på många av dina frågor.

Att rycka bibelord här och där utan samanhang leder inte till att du förstår.

Rultatultan2014-06-15 13:09
Antal inlägg: 2446

Men måste tonen vara så himla hård? Går det inte att resonera om andliga ting - och att ha olika åsikter och synpunkter - utan aggressivitet?

Lösryckta bibelord är förövrigt ganska förkastligt, ja.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 13:12

Gunilla

Antar att du googlar och typ letar efter "tokiga bibelord"
Klarar du det kan du googla och söka svar på alla dom bibelorden också.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 13:22

All heder åt den som aldrig "höjer rösten" i en diskussion, jag klarar inte av att inte göra det.

zuckläge2014-06-15 13:33
Antal inlägg: 151

Modern forskning tyder starkt på att jesus inte ens fanns, i varje fall inte vid den tidpunkt som anges.Det finns INGA belägg för övernaturlighet.I vår moderna tid kan vi inte ens skönja det minsta spår? Märkligt, för troende vill säga , för oss andra förnuftiga rationella och nyktra är det givetvis inte konstigt.

kryddeluntan2014-06-15 13:36

Tyvärr är det som du skriver rultatultan, en väldigt hård ton här. Mycket missförstånd, olika tolkningar av det som skrivs, vad folk har menat, och direkta påhopp.
Synd, ämnet i sig är intressant.

kryddeluntan2014-06-15 13:41

Moose72, nej, jag har inga problem med att ditt svar var till Siwu, men du förutsätter att jag har problem, inte särskilt vänligt gjort.

Gunilla _2014-06-15 13:42

Moose72; "Att rycka bibelord här och där utan samanhang leder inte till att du förstår."
- nu är ju du en av de främsta att klippa och klistra bibelord så jag trodde det var din melodi. Jag har fortfarande inte fått något svar av DIG. Testa - I dare you ;)

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 18:19

Ordspråksboken 19:21 B2000

Människan gör upp många planer, men det är Herrens vilja som sker.

Står lite annorlunda i andra översättningar

Ordspråksboken 19:21 SFB

Många planer har en man i sitt hjärta, men Herrens råd skall bestå.

En människa gör upp planer i sitt hjärta, men från HERREN kommer vad tungan svarar (Ords 16:1). Människans hjärta tänker ut sin väg, men HERREN är den som styr hennes steg (Ords 16:9). Många planer har en man i sitt hjärta, men HERRENS råd skall bestå (Ords 19:21).

Våra planer och tankar är många. Men Guds ord säger att hans planer och tankar är inte våra planer och tankar. Därför kan vi inte förtrösta på vårt hjärta eller vårt förstånd. Förtrösta på HERREN av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd (Ords 3:5). Vårt hjärta behöver böjas (Ords 2:2) och bevaras (Ords 4:23). Så nästa gång någon frågar dig till råds och du frestas att säga ”Följ ditt hjärta”, så håll i dig. Kanske du istället borde svara: ”Följ Andens ledning. Lyssna in Gud.” Så många som leds av Guds Ande (inte sitt eget hjärta), de är Guds barn. De som inte tror är ledda av sitt förstånd eller sitt hjärta. Vi som tror på Jesus är ledda av Hans Ande.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 18:31

Till Gunilla igen

Matteusevangeliet 17:14-20 SFB

När de sedan kom till folket, gick en man fram till Jesus, föll på knä för honom och sade: "Herre, förbarma dig över min son! Han är månadssjuk och plågas svårt. Ofta faller han i elden och ofta i vattnet. Jag förde honom till dina lärjungar, men de kunde inte bota honom." Jesus svarade: "Du fördärvade släkte som inte vill tro! Hur länge skall jag vara hos er? Hur länge skall jag stå ut med er? För honom till mig!" Och Jesus talade strängt till den onde anden, och den for ut ur honom. Från det ögonblicket var pojken botad. Då lärjungarna hade blivit ensamma med Jesus, gick de fram och frågade: "Varför kunde inte vi driva ut honom?" Han svarade: "Därför att ni har så lite tro. Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er."

Det orden står väl för sig.

Minta2014-06-15 18:33
Antal inlägg: 20042

Det kanske handlar om tro på sin egen förmåga, inte på en gud eller jesus. Varför ska man tro på dem, är det ett självändamål?

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 18:42

Gunilla

Angående skaldjur..

"""
Vi lever inte i det gamla förbundets tid, dvs efter de religiösa lagarna i Gamla Testamentet utan efter Nya Testamentet. Gud har gjort klart att när det nya förbundet började gälla så upphävdes de gamla ceremonilagarna. Du kan läsa ingående om det i Hebreerbrevet.

När han talar om ett nytt förbund, har han därmed förklarat att det förra är föråldrat. Hebreérbrevet 8:13

Liksom när det gäller mat och dryck och olika slags reningar, så är det här fråga om yttre föreskrifter fram till tiden för en bättre ordning. Hebreérbrevet 9:10

Gamla Testamentet pekar fram mot Nya Testamentet.  Förändringar i samhälle, kultur m.m. förändrar inte Guds Ord. Det står skrivet:

Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå. Lukas 21:33

Det sker ständiga förändringar i samhället och sättet att leva, trender, kultur mm. Bibeln skulle bli som en klippbok om den skulle styras av kultur och samhällsliv. Det skulle till slut inte finnas något annat än pärmarna kvar. 

Nya Testamentets undervisning
Som troende skall vi rätta oss efter undervisningen i Nya Testamentet i den helige Andes ljus.
Vi blir inte frälsta genom laggärningar inte heller genom att äta en speciell sorts mat. Jesus förklarade ingående vad som egentligen var meningen med Gamla Testamentets budord. 
Jesus fördömde inte bara de syndiga handlingarna utan han lär oss att det är vårt hjärtas inställning är viktigast, det är från hjärtat de onda tankarna kommer.

Jesus:
Inser ni inte att det som utifrån går in i människan inte kan göra henne oren, eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?" Därmed förklarade han all mat för ren. Och han tillade: "Det som går ut ur människan, det gör henne oren. Ty inifrån, från människans hjärta, utgår onda tankar, otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, lösaktighet, avund, hädelse, högmod och dårskap. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren." Markus 7:18-23"""

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?