Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kovikstippen2015-05-04 22:08
Antal inlägg: 979

Inte heller OECDs utredare verkar speciellt kunniga. Dom drar ju i mångt och mycket samma huvudlösa slutsatser som jag.

Men så är det också samma grupp som utarbetat det usla Pisa-provet. Som så felaktigt utpekade vår fina svenska skola.

kryddeluntan2015-05-04 22:21
Antal inlägg: 12360

Kovikstippen, Pisa rapporten har fått kritik av forskare, men det är nåt annat än OECD rapporten, som väger tyngre.

Dina slutsatser är väl inte mer huvudlösa än andras?

kovikstippen2015-05-05 07:24

Du har alltid rätt Kryddeluntan. OECD har ingenting att säga om den svenska lärarkåren. Utredningen konstaterar, med rätta, att trots de fantastiska lärarna har alla andra på ett häpnadsväckande sett lyckats devalvera elevernas kunskaper på förbluffande kort tid och på imponerande bred front.

Fattiga kinesiska barn utan någon förankring i skolan visar nu bättre resultat än studievana barn från akademikerhem i välbärgade svenska förorter.

Och äntligen har de 2 lärarförbunden enats - båda tycker att med höjd llärarön blir att ännu bättre.

sjöstan2015-05-06 12:01
Antal inlägg: 729

Där fick du till det, Kovik!

AlfBettan2015-05-07 21:19
Antal inlägg: 3

Alla kan skolan bättre än vi som jobbar där, märkligt. Jag skulle väl aldrig ifrågasätta om tex en elektriker drar en kabel rätt, en gruvarbetare borrar rätt eller om en musiker tar rätt ackord. Men en lärares arbete förstår sig alla på och kan bättre än vi som faktiskt har läst många, i mitt fall 4,5 år på universitet, dragit på mig studieskulder osv. Ge oss arbetsro så tror jag allt skulle bli bättre. Tack Sjöstan, för ditt stöd. Amen

kryddeluntan2015-05-07 23:00

AlfBettan, för Sjöstan och flera spelar det ingen roll hur lång utbildning du har.

Att försöka föra en saklig diskussion här är lönlöst, alla har gått i skolan och har sina erfarenheter och upplevelser och vet hur det är och i deras ögon är det enda sanningen.

Sjöstan svarar aldrig på direkta frågor om vad han grundar sina slutsatser på.

Skolvärldens akademiker göre sig icke besvär här.

EricaJong2015-05-07 23:12
Antal inlägg: 537

Jo, för det är ju så att vem som helst kan vara lärare. Så låter det i flera kommuner jag varit anställd i som vikarie när de försökt pracka på mig ämnen jag inte är behörig i.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-08 08:58
Antal inlägg: 37631

jag känner en narkoman som är bipolär och utför ett och annat rån .Han har inga skolor men han kan allt om världens och Sveriges historia.
Han kan hålla lektion han och ingen säger ett knyst.Då han talar.Men ingen rektor skulle anställa honom,men om någon skulle våga Så vet jag att varenda unge/ Vuxen skulle få högsta betyg i Historia .antingen har man det eller så har man det inte.sen lärare som utbildat sig är inget självklart bra lärarämne.Bättre med outbildade assbergare som brinner för sitt ämne

kovikstippen2015-05-08 10:20

Tack tiittii.
Du beskriver ungefär vad jag försökt få fram.

Lärarskrået framhärdar att en dåligt lämpad lärare med lång utbildning och många år i yrket alltid är bättre än alla andra.

Liksom att man struntar i all annan forskning än inom psykologi (något tillspettsat) struntar man även i det faktum att vissa är mer lämpade än andra. Allt som räknas är formell utbildning.

I ditt fall, tiittii, är en utbildad kemilärare att föredra framför dit polare. Även om kemiläraren troligen protesterar vilt (kemiläraren vet nämligen något som lärarnas olika fackförbund inte vet - nämligen att kemi och historia inte är samma sak).

En utbildning som OECD tycker är dålig.

Många år i yrket bevisar faktiskt bara en sak - man har jobbat länge i samma yrke.

Det säger ingenting om kompetens, lämplighet eller ens kunskap i sina ämnen. Ännu mindre säger det att man förstår skolans struktur och styrning. Det ger heller ingen egentlig företräde att ha någon åsikt framför andra.
Speciellt när man misslyckas så grundligt i sitt arbete och vägrar inse att man själv är en del av problemet.

Men att hela tiden förklara för alla att de flesta lärare faktiskt är duktiga löser ju näppeligen inte skolans misslyckande. Det är problemen som är problemet.

Därför blir ni lärares ständiga påpekanden om hur bra ni är snarast ett hinder för förbättring.

EricaJong2015-05-08 12:21

Ja kära nån

kovikstippen2015-05-08 13:49

Skolan och organisationen runt skolan saknar egen sjukdomsinsikt.

Men man är duktig på att se varandras sjukdomar.

janne1212122015-05-08 14:33
Antal inlägg: 4722

ttiittii, det är mycket möjligt att din bipolära, rånande och missbrukande vän kan en hel del i ämnet Historia.
Jag måste dock säga att jag förstår att ingen rektor anställer honom och jag hoppas vi slipper se den dan när han gör sitt intåg i skolan.

Läraryrket är lite mer än att bara stå vid katedern och berätta om sina kunskaper, att barnen sitter tysta är inte heller nödvändigtvis ett gott omen.

Sen säger du att du "vet" att alla skulle få högsta betyget i ämnet om han undervisade.

Som vanligt vet man inte om man ska skratta eller gråta när man läser dina inlägg.
Som vanligt är dina inlägg fulla av förutfattade meningar om saker och ting du inte känner till.
Och som vanligt gillar du att förnedra människor som jobbar med barn, bara av den anledningen att du har skaffat dig så många själv så du tror dig veta hur alla andra barn fungerar.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-08 16:58

nu yrar du till det igen Janne.Få ämen eller inga är katerderledda,har inte sett en kateder på minst 20 år fast jag bor i en avkrok.Men han kan trollbinda folk i ämnet och göra det intresant,Det är inte lärare så bra på

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-08 17:12

tänker på min egen skolgång.och på det lärare jag hade
Fysikläraren var duktig vet inte vad han hade för utbildning han brann för fysik och Kemi,Han gjorde det intresant hans utbildning känner jag inte till.förmodligen hade han asberge
läraren i Konst var en man som var misslyckad konstnär mna kände i luften att läraren ville gå hem han tittade på klockan lärde ut det han skulle,tror alla kände att han inte gillade sitt jobb.

Matte läraren var en märklig mupp men han gjorde matten rolig och intresant,han fick oss alla att känna oss delaktiga. Svenska läraren var en skitstövel som gillade att trycka ner folk han sa att jag var oduglig vilket jag alltid varit på Svenska vad tjänade det till lixom
jag räknade ut här om dagen att jag ska genomlida 16 utveklings samtal där en översittande lärare ska sitta och spy ur sig vad mina barn är dåliga på,att trycka ner fungerar inte bra mycket bättre att lyfta underifrån då

janne1212122015-05-08 17:15
Antal inlägg: 4722

Nä men uppenbarligen så är alla som inte är lärare så fantastiskt bra på det.

Att du inte sett en kateder på 20 år beror förmodligen på, som du mycket riktigt själv påpekar, att du bor på och lever i en avkrok.

Och redan där kan man ju egentligen sluta att bry sig om dina svepande generaliseringar.

Jag har jobbat som lärare så jag vet att det finns både katedrar och katederundervisning kvar i skolan, försök ta dig ur din lilla bubbla och uppsök verkligheten där enormt många lärare gör fantastiska insatser varje dag.

Jag beundrar alla er lärare som orkar, jag gjorde det inte till slut.

Samtidigt beklagar jag alla er lärare som dagligen möter föräldrar med ttiittiis attityd.

EricaJong2015-05-08 18:14

Många ämnen är katederledda, Ttittii. Eller lektioner eller delar därav snarare.

Du Ttittii som ondgör dig så över skolan (säkerligen fler gånger med all rätta) och är så missnöjd - du menar alltså att du hellre låter mannen från gatan, i ditt exempel en bipolär narkoman utan utbildning, ha ansvaret för dina barns bildning och förberedelse inför högre studier och arbetsliv, än en utbildad pedagog?

kryddeluntan2015-05-08 18:19

Rektorerna ska enligt skollagen begära att en tilltänkt medarbetare visar upp ett utdrag ur brottsregistret.
Den bipolära knarkande bankrånaren, utan lärarutbildning, göre sig icke besvär.

EricaJong2015-05-08 18:21

Men, men Kryddeluntan...han är ju så mycket bättre än de lärare som finns!!

Sote2015-05-08 18:42
Antal inlägg: 3557

Det märkliga är ju att de som här i tråden och annorstädes klagar mest på skolan och lärarna verkar vara de som haft enbart negativa erfarenheter både från sin egen skoltid men framförallt vad gäller det egna barnen och utifrån det tror sig kunna bedöma skolan som helhet. För det kan väl inte vara så att problemen inte i första hand ligger hos skolan och de berörda lärarna utan hos föräldern som i sin tur påverkar barnen med sina egna negativa åsikter så ingenting fungerar. Om man ser hela skolan och alla lärare som värdelösa då kanske man ska börja titta på sig själv och sin egen roll i det hela istället. Speciellt om man som vissa har flera barn och aldrig är nöjd med lärarna. Alla kan ju inte vara värdelösa ändå. Säger som Janne- jag tycker synd om de lärare som får elever med föräldrar som inte ger sina barn en chans.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-08 19:52

det skolor vi har erfarenhet av,så är det inga katederledda lektioner.Vad exakt är det som ni tycker är så bra med Pedagoger !?
Mina första 3 barn hade bra skolgång,sen dom andra 2 var det lite sämre med.och övriga har haft blandad skolgång,dom barn som haft lärare som haft ett år kvar till pension har haft det bra.
sen dom yngre lärarna har vi haft problem med.
av olika anledningar och några har varit:

Barnen ska gå hem och mäta sina rum eller sitt hus
Barnen ska veta våran ekonomi och elförbrukning
Barnen ska fotas tillsammans med sitt hus
Barnen ska skriva om sin familj

Och detta får mig att gå i taket lärare ska fullständigt skita i vår ekonomi.Barn kan bo här för deras föräldrar är döda eller andra traumatiska orsaker.som lärarna inte kan hantera och som barn inte ska behöva skylta med inför lärare och elever.

ag trodde katederledda lektioner var nedlagda över allt,fast det är klart det kanske inte hunnit bli så över allt än

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?