Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 11 |
Inloggade | 34 |
Mobilspel
Pågående | 19 994 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
numsan | 2011-04-03 01:43 | |
![]() | Och hej Eken! =) | |
Måns_E | 2011-04-03 01:44 | |
![]() | Låt oss säga så här, ibland så kan det vara bättre för alla inblandade att leva i okunskap. Och inte minst så är ju hela samhället och i princip alla mänskliga relationer uppbyggda så. Om vi skulle ha full insikt om allt och alla så tror jag knappast att det faktiskt skulle bli en bättre värld. | |
Eken_70 | 2011-04-03 01:44 | |
![]() | Hej numsan, allt väl? | |
numsan | 2011-04-03 01:46 | |
![]() | Word Måns! Det är fint Eken! Har haft en lugn kväll för att återhämta mig från en inte riktigt lika lugn fredag. =) Själv då? | |
Måns_E | 2011-04-03 01:47 | |
![]() | Numsan, precis. Det är ju just det jag menar. Bortsett från att i a f inte jag skulle vilja veta allt (även om jag på ett plan skulle vilja det, av nyfikenhet), så färgas "sanningen" i regel rätt så mycket av andra influenser. Det brukar ju i regel inte vara så lätt som att säga att folk är goda eller onda, eller att de har rätt eller fel. | |
bobo flux | 2011-04-03 01:51 | |
![]() | numsan, det förutsätter ju att dessa tolkningar varit konstanta och överensstämmande redan från allra första början, eller? Måns_E, det är väl en viss skillnad på att leva i okunskap och att leva i en lögn? | |
Måns_E | 2011-04-03 01:52 | |
![]() | Bobo, gör det? | |
Jymden2_0 - Ej medlem längre | 2011-04-03 01:53 | |
![]() | Harr | |
Eken_70 | 2011-04-03 01:54 | |
![]() | Numsan, det blev en trevlig kväll.. Jag var precis på väg ner i sängen då en kompis kom och våldgästade. Oväntat och mycket trevligt! | |
Fattaringet | 2011-04-03 01:58 | |
![]() | jag tappade bort mig. ja är alldeles för full just nu. | |
Eken_70 | 2011-04-03 02:00 | |
![]() | Namnet antyder det ;-) | |
bobo flux | 2011-04-03 02:02 | |
![]() | Måns_E - syftar du på konstanta tolkningar, så ja. Om t ex två personer ser ett glas trilla ner från ett bord och gå i tusen bitar i golvet, och de sedan i sina fulla, nyktra förnuft är rörande överens om att det händelseförloppet faktiskt har skett...vad innebär det då när den ene senare istället uppger att glaset inte alls gick sönder? Då är det väl knappast fråga om okunskap? | |
numsan | 2011-04-03 02:02 | |
![]() | Hahaha, hej Fattaringet. =) Bobo - vi får väl helt enkelt kommas överrens om att vi inte är överrens. Vissa saker gör större skada än nytta. Måns - Vi däremot är överrens. Som vanligt! Tänk vad vettig du är jämt. =) Jymden - Talk like a pirate day? Eken - härligt! Spontankvällarna är alltid de bästa! | |
bobo flux | 2011-04-03 02:02 | |
![]() | Nattfilosoferande är för övrigt en väldigt givande sysselsättning. | |
Eken_70 | 2011-04-03 02:03 | |
![]() | numsan, så sant! Bobo, det har jag ägnat mig åt de sista timmarna. Mycket givande! | |
bobo flux | 2011-04-03 02:06 | |
![]() | numsan - Du ska få en poäng av mig, om än med en brasklapp. Vissa saker gör större skada än nytta, dock kan de ibland ändå vara nödvändiga för den enskilde individens välbefinnande i förhållande till omgivningens välbefinnande. | |
Måns_E | 2011-04-03 02:08 | |
![]() | bobo, nej naturligtvis så handlar inte din beskrivning om okunskap, det handlar ju om att båda vet men att den ena förnekar. Det är väl inte riktigt samma sak som att leva i okunskap, och inte känna till hela sanningen? Numsan: Ja det är befriande med någon som resonerar som jag, men visst har jag redan benämnt dig som synnerligen vettig? | |
numsan | 2011-04-03 02:11 | |
![]() | bobo - så det är ok att göra något som man (som enda person) mår bättre av när det skadar flera andra? Intressant filosofisk diskussion faktiskt. Kollektivet eller individen. Moralen. Måns - Ja, du har påtalat det någon gång tror jag. ;) | |
bobo flux | 2011-04-03 02:12 | |
![]() | Måns_E - Jag påpekade ju att det är skillnad i att leva i okunskap och att leva i en lögn. Det förra får jag finna mig i att leva i, för det säger ju sig självt att jag inte kan veta om det. Det senare VILL jag däremot inte leva i... Min huvudfråga var ju varför någon ska leva i en lögn? Varför blir sanningen överskattad i ett sådant läge? | |
bobo flux | 2011-04-03 02:15 | |
![]() | numsan - ska människor acceptera att leva i en lögn som trasar sönder dem själva bara för att sanningen eventuellt sårar andra? | |