Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 19 921 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
numsan | 2011-04-03 02:20 | |
![]() | Oj, det låter som att det är något oerhört stort och traumatiskt. Till och med livsförändrande. Så visst, trasas man sönder så får man väl ta det övervägda beslutet att man tycker att det är ok att utsätta andra för saker som skadar dem. Det beror väl på vad det handlar om. Jag menar bara att det sällan finns bara en sanning. Och är man inte beredd att konfronteras med "sanningen" kanske man inte heller ska ge sig in i den. | |
Måns_E | 2011-04-03 02:21 | |
![]() | Fast att leva i förnekelse och att leva i en lögn är ju inte jämställt. Jag tycker inte att ditt exempel med glaset inte riktigt håller. Att leva i en lögn är inget som man direkt accepterar eller inte accepterar, det man inte vet kan man knappast förhålla sig till. Men visst om det handlar om något destruktivt så kan det definitivt vara värt att berätta sanningen. Men på dig så lät det mer som att sanningen i sig skulle riva upp mer än vad förtjänsten av denna sanning skulle bli. Eller har jag missuppfattat? | |
bobo flux | 2011-04-03 02:36 | |
![]() | Måns_E, du har missuppfattat. Mitt exempel med glaset syftade mer på principen om en individs ändrade version av ett händelseförlopp som återgivits annorlunda tidigare. Den andra individen står jämte och hör hur den första individen uppger att glaset inte krossades, trots att h*n vet att den första individen vet ATT glaset krossades. numsan - ja, livsförändrande såtillvida att det givit ett nytt perspektiv på tillvaron och vad jag värdesätter, inte värdesätter och vad jag bryr mig eller inte bryr mig om att värdesätta. Nu ska jag göra annat. Jag fortsätter gärna diskussionen nån annan gång eller via PM. Sånt här är intressant :) God natt på er! | |
Maja G | 2011-04-03 08:34 | |
![]() | söndag morgon...Återigen gråmulet,men ganska varmt.saknar Solen! | |
bobo flux | 2011-04-03 09:10 | |
![]() | Och jag får Fred Åkerström-vibbar... | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-04-03 09:38 | |
![]() | grått är det i sandviken i dag men det har regnat så mycket snö har smält,ska till kyrkan snart,nu får det ta att bli bättre väder,jag dör själsligt när naturen är död det liksom smittar,men det finns ingen återvändo nu | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-04-03 09:38 | |
![]() | lag vill ha vår nu | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-04-03 09:53 | |
![]() | God morgon. :) Intressant diskussion ni haft här på natten. Jag är helt inne på numsan och Måns linje. Jag förstår att det Bobo upplevt skakat om hans grundvallar så pass att han anser sig behöva skaka tillbaka men jag ser ingen vinning i att orsaka andra liknande omskakande känslor och upplevelser som han själv haft för att själv må bättre. Eftersom alla upplever sin sanning i allt och eftersom känslomässiga upplevelser om en och samma händelse ofta skiljer sig markant trots att konstanterna varit exakt lika är det inte allt säkert att den andra parten upplevt något som en liknar Bobo´s eller förstår hur illa vid sig han tagit av händelsen. Ska man "straffas" för något man inte har insikt om? | |
Schysstnaden - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:13 | |
![]() | God förmiddag! Är ni glada? :-) | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:15 | |
![]() | Hej Rob. :) Här är det visserligen lite segt just nu, men inte allt surmulet eller otrevligt. Hur är det själv? :) | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:15 | |
![]() | Men... försvann ditt tidigare inlägg bara så där, Rpb? | |
Schysstnaden - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:17 | |
![]() | Ja, det är som trolleri, eller hur? :-) Jag är glad, trots att magen fortsätter jävlas med mig. | |
bobo flux | 2011-04-03 10:18 | |
![]() | God morgon, Lady :) Sanning är subjektivt upplevd, det säger jag ingenting om. Det är sanningens struktur jag är ute efter att beskriva. Vad är sanning? Ska man undvika att stå upp för sin upplevda sanning enbart för att det eventuellt sårar folk eller gör dem förbannade? Det är inte fråga om något slags korståg eller ett sätt att skapa martyrer eller syndabockar, snarare en reflektion över de inre processer som driver människan och vilka konsekvenser det får för henne. Det räcker ju till exempel att läsa en del inlägg i trådar med laddade ämnen här så förstår man att folk blir förbannade på riktigt, och det utan att trådarna ens rör dem personligt. Och rent historiskt finns det ju i konst, litteratur och musik otaliga människor som via olika uttryckssätt fört fram provocerande åsikter, tankar och idéer. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:19 | |
![]() | Usch ja, magsjuka är inget man önskar någon. Hoppas den är borta snart. | |
Schysstnaden - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:22 | |
![]() | Jag också. :-) | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:25 | |
![]() | Jag säger inte att man inte ska stå upp för sin upplevda sanning eller att man på något vis ska förneka den. Det jag istället säger är att man ska välja sina strider och att det man själv upplevt som något stort är något litet för den andre. Att då skaka om allting igen resulterar ofta i mindre tillfredsställande reaktioner än man hoppats på och efterverkningarna av sådant kan ibland bli att man orsakar sig själv än värre kval än man upplevde angående händelsen innan. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:29 | |
![]() | Hej Mouche. :) Såg att du haft fullt upp igår. Synd att dina åtaganden krockade med fikan, det hade varit trevligt om du kunnat komma. Jag utgår att Lill hälsade tillbaka från oss alla. :) | |
Schysstnaden - Ej medlem längre | 2011-04-03 10:36 | |
![]() | Watch out. Mitt konto kan ryka när som helst. | |
bobo flux | 2011-04-03 10:39 | |
![]() | Men nu ska vi inte göra kalkoner av fjädrar, Lady :) Jag har helt enkelt en idé om något som jag vill skapa. Det bottnar till viss del i något jag har upplevt, och som har fått mig att se världen med nya ögon. Jag tror och känner att jag kan göra något konstruktivt av det, och jag tror och känner också att folk kan komma att bli provocerade, förbannade och kanske rent av sårade av innehållet, just för att det kanske utmanar deras egen syn på moral i förhållande till sanning. Jag utmanar till och med mig själv och mina egna värderingar i processen. Lyckas jag med att skapa samma känslor hos fler än mig själv så har jag nått målet. Mycket konstnärssjäls-mambo jambo för att vara söndagsmorgon :) | |
Mouche - Administratör | 2011-04-03 10:40 | |
![]() | Inte alls Robban. Men om du vill diskutera saker så gör det via mail istället för att vi ska sabba den här tråden. Mitt inlägg här ovan raderas pga just den orsaken förresten. Om någon borde veta bättre så är det ju faktiskt jag. Jag ber om ursäkt för att jag var obetänksam. Mouche | |