Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
frvib2008-05-13 22:40
Antal inlägg: 431

Det spelar inte så stor roll hur ofta man äter så länge som man äter regelbundet. Att äta just var tredje timme finns det ingen särskilt anledning till och det verkar ganska omständligt.

Kirkelina2008-05-13 22:50
Antal inlägg: 972

Det gäller att få kroppen i balans. Ät ofta och näringsrikt samtidigt som du försöker dra ner på kalorierna. Låt tallriken till största delen bestå av grönsaker. Lägg till protein från t.ex. fisk, kyckling eller någon sojabaserad produkt av ungefär din handflatas storlek. Minsta delen på tallriken ska vara fullkornsris, fullkornspasta eller potatis. Undvik vitt bröd och vitt ris och vit pasta. Frukt ska du naturligtvis också äta. Men banan bör du inte äta annat än till frukost eller efter ett träningspass. Hoppa aldrig över ett mål för då tror kroppen att det är risk för svält och minskar förbränningen. Däremot kan du gärna variera mängden kalorier mellan dagarna så du äter mycket dag 1 lite mindre dag 2 och minst dag 3 för att sedan börja om igen dag 4 - 6. Den 7:e dagen kan då så unna dig lite mer. Det gör att förbränningen håller sig på topp.

carlmartin - Ej medlem längre2008-05-13 23:39
Antal inlägg: 4590

tack dennisPiz!!!

tror att den mentala biten, att ändra kost och motionsvanor är det svåra. konstigt att det finns så många teorier om kostsammansättning och måltidsintervaller. I det långa loppet handlar det väl om plus och minus på energikontot, dvs hur mycket energi man intar kontra hur mycket man gör av med när det gäller att gå upp eller ned i vikt. Tror inte det är svårare än så, bortsett från att man naturligtvis behöver väl balanserad kost för att vara sund och frisk. har stor respekt för svårigheterna med att minska i vikt, men tror som sagt att det är det mentala som oftast är problemet. våra matvanor är ofta mycket väl ingrodda, skapade i barn och ungdommen och sammanlänkade med ett mer omedvetet liv. mat = liv, mat= trygghet, osv. samma med motion. är man inte van vid att motionera är det nog ett helvete för många att börja. men är man medveten om sina vanor och att de är just "vanor", så finns det hopp. man kan ju skapa nya vanor. även om det tar tid. mitt bästa råd angående att ändra vanor är att ta det långsamt. var snäll mot dig själv och låt bli att tvinga dig till något. använd motiveringen som ligger i det du vill uppnå. påminn dig själv om varför du vill ändra dina vanor. och förlåt dig själv när du inte håller dina löften till dig själv. det är det förflutna som kommer på besök ännu en gång. för varje gång det sker blir det lite lättare att säga adjö till.

Bergarn12008-05-13 23:51
Antal inlägg: 726

Jag säger som alla andra här, förutom de som håller på med atkins och andra diffusa dieter baserat på skör bas.
Plus att jag förespråkar en ny livsstil, som är mer social och fysisk och avslappnad. Stress är en betydande riskfaktor för fetma, går det att minska på den i kombination med alla andra råd som finns så tror jag man kommer långt.

Tror förövrigt att det blir lite en ond cirkel med fettman ibland. Många överviktiga har sämre självförtroende vilket jag tror kan framkalla stress i sig.

Kirkelina2008-05-14 00:21
Antal inlägg: 972

Det där med stress och att tycka om sig själv tror jag är jätteviktigt. Det gäller inte bara att få kroppen i näringsriktig och fysisk balans utan också i psykisk och känslomässig balans. När allt stämmer så är ju vår kropp så funtad att den strävar efter att hitta balans även när det gäller vikten. Så tyck om dig själv som du är och följ de goda råd du fått här i tråden som du tror passar dig. Fördöm dig inte om du misslyckas någon gång. Det är bara att fortsätta som du har tänkt det. Låt det få ta tid. Det går inte att få en bestående viktnedgång på hur kort tid som helst. Snabbantning leder ofelbart till att man snart är tillbaka där man var och lite till.

piggelin882008-05-14 00:35
Antal inlägg: 675

ät tonfisksallad med fullkornspasta och grönsaker ofta. variera med kyckling med sallad till. ät knäckebröd istället för vanligt. när du är sugen på något ät frukt. drick mycket vatten och BARA vatten. motionera lagom. väg dig typ 2 gånger i månaden inte mer.

Nemi2008-05-14 09:17
Antal inlägg: 5952

Afasi:
Jag tog bort ditt förra inlägg då det mest såg ut som om du ville förespråka folk att äta amfetamin för att gå ner i vikt utan att nämna att det finns stora nackdelar och problem med det. Nu har du gjort det och det var bättre :)
(Det är olagligt samt inte särskilt smart att sätta i sig en beroendeframkallande drog bara för att få hjälp att minska matsuget)

Stormfrun2008-05-14 09:27
Antal inlägg: 244

ett jättebra sätt att gå ner i vikt är att kolla vad man stoppar i sig.
Metoden är lite jobbig i början men man kommer snabbt in i den
Lägg ett block i typ köket, skriv sedan ner ALLT du stoppar i dig. Bestäm dig för hur många kcal per dag du får äta och håll dig till det. Det finns massor av bra kcal-tabeller på nätet. Här ser man i början att man äter helt fel och det är lätt att rätta till och ett stort plus tycker jag är att man kan äta vad man vill, bara håll ögonen på dags kalorierna. Jag gick ner 16 kg på 3-4 månader.

jfc2008-05-14 09:33
Antal inlägg: 52

Alltså. Ät fyra gånger per dag. 8, 12, 15, 18.

8.00 Lite havregrynsgröt. En macka med rökt skinka på + tomat

12.00 Pyttelite kött + LITE mättande fet sås. Lätt stekt kryddad potatis

15.00 En tung rågmacka med keso. Gärna på arbetstid.

18.00 Lite chips (naturchips med dill & gräslök). Vindruvor. Film.

(21.00) Drick vatten eller grönt te. Lura magen med rån om du måste.

Nån gång per vecka. Ta en sömntablett eller trötthetstablett (typ, mot allergi eller ångest) så du somnar tidigt. En lång promenad varannan dag (varannan lunchtid, varannan på kvällstid). En ta ut dig helt motionsdag = springa i skogen en mil. Du får stanna och gå fem gånger (två minuter max). Fuska med en acetylsalisylsyra värktablett onsdag fm eller ett glas vin. Bli inte beroende av nåt.

Malinkan2008-05-14 10:06
Antal inlägg: 68

Att göra stora förändringar i kosten är jättesvårt. Man kan hålla sig till en diet i ungefär 6 månader, men sedan ger de flesta upp och återgår till vad de åt innan, med en viktippgång som följd. Vilken diet man väljer brukar inte spela så stor roll, utan det är förmågan att hålla sig till den som avgör.

Jag tycker att du ska göra som vissa föreslagit och faktiskt skriva ner allt du äter och dricker (glöm inte det du dricker) under ett par dagar. Var kan du göra en punktinsats som faktiskt kommer att ge resultat? Kanske dricker du läsk, mjölk eller öl till måltiderna? Byt då ut detta mot vatten och ändra inte så mycket mer. Små förändringar kan ge stora resultat på sikt och är lättare att hålla sig till än att byta ut hela sin kosthållning.

Du verkar ju ha bra motionsvanor, men hur ser det ut på vardagar? Tar du buss/bil fastän du skulle kunna cykla? Promenera och cykla var vart du än ska, det är något som man snart kommer in i och som man sen inte vill vara utan! Iallafall inte på sommarhalvåret.

Vega52008-05-14 10:39
Antal inlägg: 209

Ett bra tips är att kolla in Joanna Hagströms sida www.livsvinst.se Hon är supercool - har gått ner 80 kg genom att förandra mat- och motionsvanor. På hennes sida finns förutom en massa inspiration också konkreta tips och råd. Lycka till.

Frosty1 - Ej medlem längre2008-05-14 10:42
Antal inlägg: 75

Detta är ett typexempel på pediatrik..jag blir både upprörd och förnedrad när impertinenta människor behaga trycka ner andra till dess fördärvets dunkla mål.

Chosigheten övervinner till slut! Kämpa på!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?