Spelrum
Giraffen34
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 23:36
Antal inlägg: 2590

Gör en ny (subjektiv) erfarenhet och prova vetja! ; )

trashone - Ej medlem längre2008-06-22 23:37
Antal inlägg: 18678

Andras tyckanden.. Vissa borde ta det lugnt med stenkastningen och att pracka på andra sina förnäma moraltankar.

Dyslekso2008-06-22 23:43
Antal inlägg: 8945

Gariam: Nej, det ena behöver inte utesluta det andra. Men är det inte väldigt svårt att föra en diskussion om de personliga erfarenheterna ska spela lika stor roll som, eller större roll än, de faktiska argumenten. Visst, är man intresserad av att dela erfarenheter är det en annan sak, men jag antar att min inställning i så fall är närmare den om att "vinna". Eller rättare, jag vill se de bästa och intressantaste argumenten, intressanta i sig själva alltså, och inte i deras ursprung. Klassiskt kvinnligt vs klassiskt manligt? ;)

Pajas - Ej medlem längre2008-06-22 23:43
Antal inlägg: 397

Jag anser att andra får tycka precis vad de vill om saker och ting. De får ha vilka åsikter de vill, men om det faktiskt inte finns någon erfarenhet så bör de hålla kä... det för sig själva!

Dyslekso2008-06-22 23:47

Pajas, din inställning kan dock leda till ett ganska utbrett diskussionsvakuum. Hur ska vi någonsin kunna diskutera expeditioner till Mars här på forumet, till exempel?:)

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 23:48

Dyslekso: Ja, isf har jag bytt kön eftersom jag tidigare tyckt precis som du. : p Eftersom jag tycker att rätt och fel är ganska ointressant numer så har intresset för att "vinna" diskussioner falnat betydligt. Däremot har jag inte förlorat mitt intresse för att ta del av andra människors erfarenheter OCH filosofiska tankegångar, tvärtom. Jag ser också fram emot din helobjektiva diskussionstråd vilket kanske låter ironiskt, men det är jag inte.

Dyslekso2008-06-22 23:53

Jag tycker E Solus Metafysikaliska teorier om universum-tråd var trevlig. Man får lära sig en hel del, man får spekulera hejvilt och tänka fritt utan att någon Rödeby-pappa kommer ut och viftar med geväret och avkräver en moralisk värdering, man slipper politiskt tjafs, det känns luftigt och lätt att andas.:)

Gariam - Ej medlem längre2008-06-22 23:55

Ja, det låter ju faktiskt också härligt och inspirerande nu när du lägger fram det på det viset.

vonne_2008-06-23 00:29
Antal inlägg: 400

Alla får tycka va fan dom vill..................... ..rätta mig om jag har fel...................... I love you al

trashone - Ej medlem längre2008-06-23 00:31
Antal inlägg: 18678

Alla skall tycka som jag.

vonne_2008-06-23 00:34

och vad tycker du

Dyslekso2008-06-23 00:36

Ja, visst gör det?:) "Rätt och fel" nämner du ovan, jag tror inte jag skrivit något om rätt och fel - moraltrådar, eller trådar gällande mänskliga handlingar öht, brukar ju ganska omgående bli en enda röra av rätt och fel-tyckande, och tar man bestämt ställning för en sida känner man sig lite dum, för man kan ju ofta se åtminstone en del av den andra sidans poäng, och det kan vara skönt att slippa känna sig dum.

Dyslekso2008-06-23 00:37

Det sista var riktat till Gariam, inte till Spamchester United ovan.

Pg up - Ej medlem längre2008-06-23 01:23
Antal inlägg: 1354

Vad handlar denna tråd om?
Läser och läser men finner ingen röd tråd.

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-06-23 01:25
Antal inlägg: 4814

Denna tråd hade iaf söndagens kanske roligaste rubrik... :)

vonne_2008-06-23 01:34

Vadå rätt eller fel det finns inget rätt eller fel det gäller bara att fånga dagen.................... ......................... ......................... fy nu blev jag nog väldigt jobbig

vonne_2008-06-23 01:35

Gud va jag älskar den här tråden den kan leda till..................... .ja va då

illiterate - Ej medlem längre2008-06-23 02:45
Antal inlägg: 6521

Jag tycker att det är rätt töntigt att ha en massa åsikter om saker. Det är häftigare att vara fördomsfri och inte tycka saker.

patboone2008-06-23 04:24
Antal inlägg: 3222

Jag respekterar allas åsikter...så länge de respektar att jag har rätt...

vulcan2008-06-23 11:23
Antal inlägg: 7666

Jag är i högsta grad intresserad av hur folk kommit fram till sina åsikter, däremot blir det ju i både forum och "riktiga" diskussioner ofta utrymmeskrävande att ge hela bakgrunden. Jag märker att jag som regel har lättare att förstå och respektera avvikande uppfattningar från mina egna om jag förstår eller tycker mig förstå den helhet som åsikten ingår i som ett mönster. Omvänt kan jag bli ordentligt irriterad på folk som jag tycker har inkonsekventa och motstridiga uppfattningar, eller bara köpt majoritetsåsikter utan egen reflektion.

Sen tycker jag mig uppfatta - fast jag är inte helt säker efter att ha läst igenom inläggen en gång till - att Gariam är ganska mycket inne på att åsikter som grundar sig på det självupplevda är mer värda eller åtminstone mer intressanta att begrunda än dem som bara bygger tyckande. Där är jag själv kluven. Visst finns det många händelser som inte går att förstå den fulla innebörden i förrän man själv upplevt dem. Men det betyder inte att exempelvis bara föräldrar skulle ha något verkligt intressant att komma med när det gäller föräldraskap och barn. Ibland kan den utanförstående iakttagaren t.o.m. se en situation klarare. Det finns ofta också möjligheter att dra slutsatser med hjälp av liknande erfarenheter och närliggande områden. Fast ibland är det bara den med samma, konkreta erfarenhet som kan bidra med de insikter man behöver. När jag förlorade min pappa hade jag flera värdefulla samtal med framför allt andra män som upplevt samma sak och det de samtalen gav hade jag inte kunnat få någon annanstans av aldrig så insiktsfulla och empatiska personer.

Det finns också en annan fara i att betona erfarenhetsbaserade åsikter för starkt som jag tror Dyslekso är lite inne på: De speglar inte nödvändigtvis alltid en helhet och förmåga att generalisera de egna upplevelserna till något mer allmängiltigt. Konkret exempel: Jag har intresserat mig ganska mycket för dödsstraffsfrågan senaste 2 åren och bl.a. hittat flera intressanta amerikanska sajter. Jag har kommit i kontakt med några personer som är nära anhöriga till mordoffer och förespråkare av dödsstraffet och det har fördjupat min bild av hela denna svåra fråga. En sak de ständigt återkommer till är detta: Ingen som upplevt detta själv kan förstå (underförstått: Om du råkat ut för detta hade du också förespråkat dödsstraff). Och kanske har de rätt - det kan jag inte veta säkert. Men bilden är ofullständig om man vill använda den för en allmängiltig diskussion om dödsstraffets vara eller inte vara. För den enda som skulle kunna göra anspråk på att fullt ut ha underlag för en samlad bedömning utifrån egen erfarenhet är en person som både varit anhörig till ett mordoffer och till en dödsdömd. Jag har också ställt denna fråga: "Hur vet du att du skulle förespråka dödsstraff om det istället varit din man, bror eller son som var mördaren". Jag har väl aldrig fått något riktigt bra svar på den frågan...

Även om just dödsstraff är en extrem fråga som ställer många saker på sin spets, så gäller i grunden samma sak på många andra områden: De flesta av oss har inte så omfattande personliga erfarenheter i en fråga att vi verkligen kan göra anspråk på att bilda vår uppfattning på en heltäckande grund. Men jag tycker att det skulle bli konstigt om det hindrade oss från att försöka. Men sen finns det naturligtvis också områden där man måste vara ödmjuk och inse att man vet för lite för att tycka något bestämt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?