Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Robert_K - Ej medlem längre2008-12-12 18:41
Antal inlägg: 273

Ska inte kollektivtrafik gynna att åka just kollektivt kontra sitta ensammen i en bil? Funkar väl ungefär så i Sverige va?

Här (Kanada), kostar en enkel bussresa till Toronto á 11 mil, 95kr. För samma summa kommer jag ToR med bil. Samåker man blir det löjligt billigt.

Smärtgränsen här bland folk ligger nog på 1,20-1,30 dollar, dvs max 7.50kr litern (men då är det verkligen svindyrt).

Sverige har väl å andra sidan inte längre de dyraste priserna i Europa, tror det finns 6-8 länder som faktiskt har högre bensinpriser.

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-12 18:41
Antal inlägg: 6214

Betalar $1.90 per gallon... det blir väl typ 3:90 kronor per liter...kostade över 4 dollar för någon månad sedan. DET ÄR PÅ TOK FÖR BILLIGT!!!

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-12 18:47

i maine... precis söder om gränsen från kanada robert... ;)

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-12 18:50
Antal inlägg: 1977

Jag tankar och åker lika mycket oavsett priset! 9,87 var det nog i morse såg jag.. Å andra sidan känns det ju roligare att tanka och åka mina tjugo mil hem, då en full tank inte kostar 800 längre ;)

Robert_K - Ej medlem längre2008-12-12 18:51

>>Dudeniro

Haha, US ska alltid vara värre. Men tänk hur äckligt billigt det hade varit om kursen legat på 6kr dollarn och inte 8 som nu.

Kan hålla med om att det faktiskt är för billigt. Dock har de ju fixat en bilpark efter priserna också. Det är ju äckligt mycket fler SUVar och minitrucks här kontra Sverige/Europa, som slukar 1,5-2 liter milen. Klart de gnäller om priserna ökar.

Gungner2008-12-12 18:57
Antal inlägg: 145

Nere i mellanöstern kostar soppan runt 1-2 kr litern. Fint när man har hyrbil där nere (att hyra bil är dessutom billigt det med).

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-12 18:57

Robert... jag vet inte hur det ser ut hos dig, men jag hoppades på att bensinpriserna skulle ligga uppe ett tag till så att folk verkligen etablerade nya vanor. Som det är nu, så faller alla tillbaka till samma vanor som tidigare (kör kör kör!) och förra månadens idé om att kanske dumpa pick-up trucken (det går 15 på det dussin här!) är lagd åt sidan.

Det ironiska är att bensinpriserna faller mer här än i europa på grund av den ekonomiska krisen. Det finns gott om bensin (utbud) men minskad efterfrågan, så priset faller.

Obama fick frågan i Meet the Press om det inte vore läge just nu att bibehålla högre bensinpriser genom att ta ut mer skatt för att underlätta en omställning till hybridbilar t.ex. Obama var ganska tydlig med att han nog inte skulle (våga) göra det, eftersom folk har det jävligt knapert just nu (i klartext: Totalt politiskt självmord).

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-12 18:58

Robert... jag vet inte hur det ser ut hos dig, men jag hoppades på att bensinpriserna skulle ligga uppe ett tag till så att folk verkligen etablerade nya vanor. Som det är nu, så faller alla tillbaka till samma vanor som tidigare (kör kör kör!) och förra månadens idé om att kanske dumpa pick-up trucken (det går 15 på det dussin här!) är lagd åt sidan.

Det ironiska är att bensinpriserna faller mer här än i europa på grund av den ekonomiska krisen. Det finns gott om bensin (utbud) men minskad efterfrågan, så priset faller.

Obama fick frågan i Meet the Press om det inte vore läge just nu att bibehålla högre bensinpriser genom att ta ut mer skatt för att underlätta en omställning till hybridbilar t.ex. Obama var ganska tydlig med att han nog inte skulle (våga) göra det, eftersom folk har det jävligt knapert just nu (i klartext: Totalt politiskt självmord).

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-12 19:01

oops

-Fisken2008-12-12 19:02
Antal inlägg: 31

Tycker att det är billigt...
Kostar 9.50 Kr litern här! Billigast i Sverige.

Robert_K - Ej medlem längre2008-12-12 19:05

>>Dudeniro

Visste inget om Obamas uttalande ang det där. Samtidigt påverkas vi här i Södra Ontario en hel del av vad som sker över hos er. Vi är dock självförsörjande när det gäller bensin och olja i och med de tillgångar som finns i Alberta.

Håller fullständigt med att nu om något vore det ändå läge att ta det försiktigare med användandet av att använda bilen eller byta till en bensinsnålare (eller en med alternativt bränsle), det verkar dock vara en utopi. Sen kan man ju fråga sig lite saker angående tomgångskörningen. Här är det inga problem att lastbilar eller bussar står och brummar i 30-45 minuter i väntan på att deras chaufför äter eller lossar/dumpar gods.

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-12 19:17

Bra iaktagelse. Miljöskadad (i positiv bemärkelse) från sverige, så blir jag skitirriterad när polisbilar står på tomgång medans poliserna är inne i något hus eller lastbillar och bussar som du skiver... och att så fort det blir kallt så startar folk bilarna en halvtimma innan de skall åka för att "motorn skall bli varm" (motorvärmare har jag ännu inte sett en enda!), och detta i en vinterstat som maine!

Enligt all expertis skulle nog obamas mål om omställning av ekonomin gynnas av att bibehålla högre priser (och låta staten få en del av pengarna i form av skatt som kan användas för omställning), men det är som sagt svårt när folk samtidigt har jävligt ont om pengar. Det känns som ekonomisk kris slår hårdare här än hemma, folk har mindre marginaler helt enkelt.

kaparen - Ej medlem längre2008-12-12 22:17
Antal inlägg: 4805

Vi eldar petroliumprodukter i en takt ungefär en miljon gånger snabbare än det bildas nya. Enligt principen om tillgång och efterfrågan är priset alltså på tok för lågt

EssQ - Ej medlem längre2008-12-13 12:10
Antal inlägg: 1433

Ja cyklar... DET e billigt :D

Mimikryp2008-12-14 16:48
Antal inlägg: 9057

Jag tycker att bensinen är relativt billig nu när den kostar under 10 spänn litern.

ViktorWig2008-12-14 17:51
Antal inlägg: 442

Tankade idag på Shell för 10:09. Fortfarande för dyrt men med tanke på att den nästan var upp i 14 spänn i somras så är det ganska ok nu.

Sombatic2008-12-14 17:57
Antal inlägg: 1258

tankade idag för 9:84 billigaste på länge

Mimikryp2008-12-14 19:06
Antal inlägg: 9057

Sombatic; Jag tankade också för 9:84 (igår). :-) Jag tyckte att det var alldeles förträffligt. *ler nöjt*

klibaza2008-12-14 21:09
Antal inlägg: 169

att köpa en bil med alternativt bränsle går ju inte så länge det systemet inte är utbyggt
att ta bussen till jobbet går inte, då får jag vara kvar på jobbet 3 timmar varje dag sen jag slutat och maken får sova kvar...
visst behöver vi köra mindre men med dagens bensinpriser så gör folk det
varför klagar folk i tätort mest! de har ju iaf kollektivtrafik

MaadMaxx2008-12-14 21:22
Antal inlägg: 349

Jag använder "Bettan" precis så mycket jag behöver, varken mer eller mindre. Och i ärlighetens namn skulle jag nog inte ändra något i mina körvanor om så priset gick upp till 25kr litern...

Finns det någon som skulle göra det?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?