Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 932 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-28 15:10 | |
![]() | Ja det är lätt att tycka att vi ska vara glada, men svårt att bli glad bara sådär hux flux. Fast du kanske kan rekommendera nån tablett som gör att jag blir glad? ;) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-28 15:14 | |
![]() | Apropå att spola förresten, så ska du inte se det så. Det är snarare så att du befrias från arbete. | |
| Loppan65 | 2008-06-28 16:57 | |
![]() | Visst finns det bra mediciner idag som kan hjälpa oss att bli glada men det bästa är att söka och att ha turen att finna lyckan i sig själv utan mediciner. Om man har mycket funderingar kring det mesta som ibland blir jobbiga så rek. jag att göra en sökning på KBT...kognetiv beteende terapi...ett utmärkt verktyg att hitta lyckan i sig själv lite lättare. | |
| emman | 2008-06-28 17:15 | |
![]() | Kognitiv Beteendeterapi. | |
| sailorette | 2008-06-28 20:08 | |
![]() | Jag håller verkligen med Loppan65. Med KBT kan man komma långt och det är verkligen imponerande. Men om man är trångsynt så kan det kanske vara lite svårt att komma in på det. Dessutom kommer man inte långt genom att alltid vara negativ. Jag måste faktiskt erkänna att jag själv aldrig haft någon dålig erfarenhet utav den Svenska sjukvården men har vänner och föräldrar som har. | |
| zmiley | 2008-06-28 20:20 | |
![]() | Recept på vaniljhjärtan är gratis. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-28 20:26 | |
![]() | Jag är lite långsynt, men det kanske inte gör något? Har sökt på KBT på google och hittat en del saker. Fast det mesta vet jag redan tack vare boken "Första hjälpen för insidan" som jag fick i julklapp av min syster förra året. Den hjälpte mig mycket. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-28 20:43 | |
![]() | Kognitiv Terapi? Det måste kvalificera sig som något av det mest självklara och idiotiska namn som någonsin uppfunnits. Kognitiv Terapi är alltså terapi som baseras på att man tar in information och tolkar den... i motsats till terapi där man helt bortser från patienten och eventuellt går ut och tar en öl medan den psykiskt sjuke sitter kvar på freudsoffan och dinglar med benen? Jag kan tänka mig att KBT har haft större framgång än alternativen, men å andra sidan säger det mer om dåren som kom på begreppet än om hur effektivt det egentligen är. | |
| Isbjörna | 2008-06-28 20:45 | |
![]() | Vad är motpolen mot elitisism? För det verkar vara det illiterate är ute efter. Uteslut alla kunniga och även den normkontroll de utgör. :D. Visserligen håller jag med om att det är patienten som oftast vet mest om sin sjukdom, men borde alla vara betrodda att kalla sina symptom för sjukdom? 5 spänn för ett recept? 5 spänn ger vid handen att det är ok att ta ett felaktigt beslut för 5 spänn. Nu säger jag inte att 80 är bättre, bara mer rimligt och en indikator på att 5 minuter av en läkares tid är värt något, både för patienten och läkaren. Idag klev jag upp på fel sida av sängen och känner mig lätt värdelös sa läkaren och klickade i godkänn för 5 spänn... Nää, det resonemanget vill jag helst slippa. Du har en läkare som förhoppningsvis kan se om du beställt andra läkemedel också via din journal och om de inte funkar ihop så tar det tio minuter (varav 5 betalas av skattepengar) att tänka ut att du inte ska ta det läkemedlet i dagsläget. Eller att du bad om ett annat som du fick för 3 år sedan som inte är riktigt bra att bara ta utan ordentlig kontroll av värden osv. Beträffande diskussionen om KBT - det funkar ofta och bra och betydligt fortare än övriga skolmedicinska terapiformer så bra att det finns. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-28 20:47 | |
![]() | Isbjörna, Pol Pot var lite inne på den linjen, man kanske kan kalla illiterate en medicinal khmer? | |
| Isbjörna | 2008-06-28 20:49 | |
![]() | Ordprofeten? Va? tar in information och tolkar den? Det gör mänskliga hjärnan varje dag. Tar du in information utan filter blir du till sist rätt messed up. KBT handlar om att bryta sina tankemönster. Att inte fastna i tankemönster som är destruktiva. Ta t.ex. teorin om den kognitiva triaden som upphov till depression. Negativa tankar om: dig själv, din omgivning, din framtid. Om du i stället tänker postitiva tankar om: dig själv, din omgivning och framtiden har du bättre förutsättningar i de flesta fall! | |
| Isbjörna | 2008-06-28 20:50 | |
![]() | Ordprofeten igen! medicinal khmer. ROFLMAO. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-28 20:58 | |
![]() | Isbjörna, ordet kognitiv har ju en betydelse, jag kritiserar ordvalet (och psykologi) | |
| Isbjörna | 2008-06-28 21:06 | |
![]() | Ordprofeten, jag förstod det men tyckte att din definition var aningen knapphändig och lade därför fram ett exempel. Bra psykologi innehåller konstruktivism även om det är kritik. Vad har du emot psykologi? | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-28 21:09 | |
![]() | Isbjörna, psykologi är en kvasivetenskap som stolpar upp en massa saker på ett sätt som egentligen inte har något stöd förutom i att skäggiga gubbars teorier råkar föreslå samband mellan dem... Eftersom många saker i vårt beteende är väldigt enkla att förutse så har de skäggiga gubbarna fått gehör för sina dumheter och en vetenskap som nu har lett till att en stor del av vår befolkning äter hjärntvätts-tabletter har uppstått. Sen tycker jag att det finns negativa sidor också förstås. | |
| Isbjörna | 2008-06-28 21:14 | |
![]() | Ordprofeten, helt underbart inlägg. Ler upp till örsnibbarna. Hur jag än vränger, vänder och vrider på det så dryper det fortfarande av ironi. Negativt är förstås att det kan vara seriöst för dem som det kan hjälpa LOL. T.ex. om de skäggiga gubbarna förstår att det som kliar sitter i skägget. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-28 21:57 | |
![]() | Psykologi är ingen kvasivetenskap, det är bara en oren vetenskap. Se illustration: imgs.xkcd.com/comics...pu rity.png | |
| Isbjörna | 2008-06-28 22:17 | |
![]() | Hur man sätter demokratin ur spel om man kan räkna? Det är i illustrationen fler som argumententerar i sak än som tycker sig vara självklara och inte behöva logiska argument LOL. Vilken tjusig matematiker. Toppa den ironin den som kan. | |
| Isbjörna | 2008-06-28 23:06 | |
![]() | Alright, vi behöver en pedagog för att sluta cirkeln: Det handlar om den stolta hundägaren som skryter om att han lärt sin hund Pricken räkna. Bevisa det säger polaren. Ok, säger hundägaren, vad är 3+3 Pricken? Pricken bryr sig inte utan fortsätter att softa. Men det där är ju inte något svar på 3+3 säger polaren. Jag sa bara att jag lärt honom att räkna, säger hundägaren. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-28 23:09 | |
![]() | Var det min länk du kommenterade? Fattar ingenting. Måste ha blivit nåt fel på länken. | |