Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-06-30 02:10 | |
![]() | Det heter väl ändå "dra alla över en kam" inte "kant"? Jag vill inte dra alla över en rostbiff här.. men det känns som majoriteten av forumskribenter ofta låter fel tuva stjälpa fel enebärsbuske på grannens garageuppfart | |
| Tufflan | 2008-06-30 02:11 | |
![]() | ordhämnaren, jag är kär i dig! | |
| Lyon | 2008-06-30 02:14 | |
![]() | Jösses, du är ute och cyklar "min vän"! | |
| pippifågel | 2008-06-30 02:25 | |
![]() | oj , ja det skrev jag innan ju... Måste ha varit vimsig. BIG DEAL ordhämnaren | |
| rumpnissen76 | 2008-06-30 02:36 | |
![]() | Arvsrätten i monarkin bör avskaffas. Där kan vi snacka om orättvis fördelning av arv och kapital. Kungafamiljen har Sveriges högsta socialbidrag. Avskaffa monarkin! | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-06-30 02:52 | |
![]() | Tufflan, fy på sig, jag är ju gift :) rumpnissen76, jag tror monarkin är en ganska liten utgift i jämförelse med till exempel landstingen... | |
| E_Cantona | 2008-06-30 08:26 | |
![]() | Håller med ord... Jag vill ju att mina barn ska få ta över det jag slitit för hela mitt liv, är ju delvis för att ge dem de bästa förutsättningarna jag jobbat som jag gjort. Kan dela med mig av mycket men min ev förmögenhet vill jag låta mina barn komma till godo. | |
| Husa | 2008-06-30 09:17 | |
![]() | Hur ofta har de som vi i dagligt tal kallar överklass slitit för sin rikedom? Snarare så att man genom arv osv fått det. Och om man går några år tillbaka i tiden och ser på denna överklass hur fick man ihop till sin rikedom? Jo genom att "roffa åt sej" och stjäla från andra...och låta andra människor slita ihop till det... | |
| E_Cantona | 2008-06-30 09:31 | |
![]() | Husa... Då ska tex tyskarna fortfarande lida för det som hände under 2:a världskriget med ditt resonemang. | |
| Husa | 2008-06-30 09:36 | |
![]() | Genom arv? Knappast | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-06-30 09:51 | |
![]() | E_Cantona, enligt wikipedia är iofs det resonemanget inte helt taget ur luften: In 2007, Israeli MK Rafi Eitan made suggestions that were interpreted as a claim to reopen the Agreement, although he insisted that he merely intended to “establish a German-Israeli work team that would examine how Germany could help the financially struggling survivors”[7] German Finance Minister Peer Steinbrück originally argued Germany would not consider expanding the agreement[8], but later German government Spokesman Thomas Steg, said Germany is willing to discuss the possibility of making extra pension payments to Holocaust survivors if the Israeli government makes an official request[9]. en.wikipedia.org/wik...st _Germany | |
| E_Cantona | 2008-06-30 10:07 | |
![]() | Ja, du ser...visste jag faktiskt inte, man lär så länge man lever... Men jag vill ändå ge mina barn mina surt förvärvade tillgångar:) | |
| E_Cantona | 2008-06-30 10:08 | |
![]() | Du förstod ändå mitt resonemang ordhämnaren? | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-06-30 10:10 | |
![]() | Absolut, och jag håller med dig :) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-30 10:56 | |
![]() | Återigen sätter era förutfattade meningar stopp för tankeverksamheten. Ni säger att ni vill ge era barn bästa möjliga förutsättningar eftersom ni slitit så hårt. Ni utgår från att mycket oförtjänta pengar är bra förutsättningar. I själva verket leder för mycket pengar utan kunskap om hur man förvaltar dem alltid till prestationsångest, mindervärdeskomplex och tafatthet, vilken botas med knark, sprit och plastikoperationer. Detta var barnen. Sen när det kommer till företag, så finns det inget som garanterar att bara för att man växt upp i en entreprenörs skugga så blir man en lämplig företagsledare. Vad är vitsen med att lämna över aktiemajoriteten till barnen, som kanske raserar hela företaget eller gör något dumt som att sälja det till amerikanska portföljföretag för att få lite snabba pengar och kunna köpa en lyxbåt? Är de anställda som slitit hela livet för att bygga upp ett framgångsrikt företag inte värda att ta hand om arvet mycket mer än några småbarn? Har en bekant som ärvde aktiemajoriteten i sin fars företag när han dog, men som inte alls tyckte att det var kul att hålla på med allt pappersarbete hela tiden, så hon sålde dem. | |
| E_Cantona | 2008-06-30 11:03 | |
![]() | Och du förutsätter att jag inte uppfostrar mina barn på ett bra sätt? Jag lär mina barn att uppskatta det de har och inte ta saker för givet så min tankeverksamhet är det inget fel på. Sen kommer jag att se till att mina barn får en kanonstart i livet för det anser jag är min skyldighet som förälder. Har du egna barn illiterate? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-30 11:07 | |
![]() | Ja det är ju bra. De flesta som har mycket pengar träffar dock aldrig sina barn under deras uppväxt, eftersom de är allt för upptagna med att samla rikedomar. Men det är klart att det finns undantag som bekräftar regeln, så det är bara att lyfta på hatten E_Cantona! | |
| E_Cantona | 2008-06-30 11:10 | |
![]() | Jag har mina barn varannan vecka så då är det ju upp till mig och skulle aldrig vilja byta min tid med barnen... Men jag kan hålla med om att det är många som har barnen som du säger men de samlar nog inte rikedomar till sina barn heller...barnen är nog bara en del av den"perfekta familjen" | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-30 11:17 | |
![]() | illiterate, jag har inga barn och min övertygelse grundar sig inte på eventuella barns framtid. Däremot vill jag ha rätten att bestämma var de saker jag samlat ihop ska hamna när jag dör, jag vill ha rätt att t.ex. testamentera min företag till mina anställda som slitit för att bygga upp ett framgångsrikt företag istället för att det automatiskt ska gå till mina barn. Jag är alltså för att den som dör ska få bestämma var dennes tillgångar ska hamna. Om beslutet ska flyttas över till nån statlig instans eller godtyckligt tjuveri-verk så kommer pengarna aldrig komma nån till godo utan helt enkelt användas för att begränsa statliga lån marginellt. Knappast ett bättre alternativ än att otacksamma ungar får pengarna. Jag tyckte det var intressant att du tar upp bank/oljemagnaterna och deras massiva anhopning av kapital, men när det gäller just världsherraväldet så undrar jag om de inte spenderar merparten av sina "inkomster" på att köpa politisk, militär och medial makt? Det tycks ju onekligen så när man ser sig omkring. Bör det införas ett förmögenhetstak (max en kontinent per familj?) och hur ska det isåfall regleras? Den enda lösningen jag kan se på dessa internationella bankkartellers skräckvälde är nationalstatens återupprättande och att helt enkelt vända globaliseringen ryggen. Men nationalstaten har ju sina egna problem med gräl nationer emellan (världskrig och sånt). Hmm.. det är klurigt med ekonomi och lagstiftning.. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-30 11:41 | |
![]() | Nu blev jag så paff att jag nästan tappade monokeln i konjakglaset! "Knappast ett bättre alternativ än att otacksamma ungar får pengarna.", skrev herr ordprofeten nämligen. Men som jag nämnt så slutar det ofta med att rikedomarna diffunderar över atlanten och sugs upp av de gigantiska svarta hål som suger åt sig alla företag som ger avkastning förr eller senare. Är det inte bättre om vi behåller ägandet inom staten i så fall? Då finns det ju motivation att fortsätta utveckla företaget och håva in avkastning under en lång tid framöver. Apropå att köpa politisk, militär och medial makt så är det oftast så att har de tillräckligt mycket pengar så behöver de inte spendera pengar. Säg t ex att de har 1 miljard dollar på hög, och får 10% ränta månadsvis (vilket man oftast får när man kommer upp i de storleksordningarna, minst!). Då har de bara i ränteavkastning 100 000 000 dollar att spendera på mutor. | |