Spelrum
Giraffen24
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 649

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2008-08-01 22:05
Antal inlägg: 4273

budalv,, jag tror att det kan vara så att hon hittat en annan grej i livet.
Det behöver inte alls behöva handla om att tjäna pengar för pengarnas skull. Men självklart så är det ju bra om man kan leva på det man tycker roligt :)
Man byter ofta ett beteende med ett annat, för att må bra.

Snoosy2008-08-01 22:07

Gariam, om det varit skillnad om hon varit man. Ja du. bra fråga.
Tror inte det :)

Gariam - Ej medlem längre2008-08-01 22:11
Antal inlägg: 2590

Jag syftade inte på någon specifik person egentligen utan kände spontant att det var trist med de attityder jag snabbt skönjade i tråden som dömmer ut bok/författare/läsare bara för att de själva inte får behållning av hennes grej. Seriös kritik är ju en sak, men poänglös snobbism provocerar mig lite.

Vita loafers - Ej medlem längre2008-08-01 22:24
Antal inlägg: 201

Jag har läst nån sida här och där i olika självhjälpsböcker. Har aldrig kommit så långt som till att läsa ett helt kapitel. Det har ingenting med snobbism att göra. Det är bara att det mesta är skrivet i en kvasireligiös ton, med banala liknelser, psykologi på mellanstadienivå, så dålig stilkänsla att man får astma osv.

Nu har jag inte läst boken ni tjattrar om här, vet bara att författaren ser ut som en klämkäck kvinnlig motsvarighet till Runar, men självhjälpsböcker som säljer i stora upplagor håller oftast lika dålig kvalitet som en hamburgare som nån skiter i näven på en på 30 sekunder. Sen kan man alltid säga att 5 miljoner Elvisfans inte kan ha fel, om man nu känner för det...

Gariam - Ej medlem längre2008-08-01 22:37

Jag tycker att det är snobbism när man tycker att något är skit utan att kunna motivera det, och samtidigt drar onödiga paralleller till dom som konsumerar "skiten".

Vad innebär kvalitet i det här sammanhanget? Finns det kanske något pinsamt i att få hjälp av en annan människa och genom en bok dessutom?

Vita loafers: Har du något konkret exempel på banala liknelser i det här sammanhanget?

Jag har verkligen inga som helst problem med att man har problem med självhjälpsböcker. Är mest nyfiken på bakgrunden till kritiken.

y not2008-08-01 22:46
Antal inlägg: 9014

jo visst kan man göra det Vita loafers. Nu är jag inte precis en Elvisfan eftersom jag tycker att det är tråkig musik som inte tilltalar mig. På samma sätt är det med många böcker som inte heller tilltalar mig på grund av sitt språk tex. Jag är säkert precis som de jag fördömer, på så sätt att jag tycker om min smala smak och inte har mycket till övers för vissa andra saker.
Som tex fördömandet av människor som mår bra och är lyckliga och glada med simpla metoder. Vad är tex kvasireligös? Vilken religiös tro har du själv? Och hur är det möjligt att få astma av en stilkänsla?
Men astma är en intressant sjukdom då den ju har sitt ursprung i återhållna känslor som gör att diaframan spänner sig och andningen krampar. Är det risk att budskapet berör så utlöser ju det astman, så kanske det inte är stilkänslan utan innehållet som skrämmer di så att du får astma. Det är givet att sådant påverkar självkänslan så till den grad att man måste hävda sig med ett sådant tarvligt språk som det ovan.

y not2008-08-01 22:47

det ovan syftar alltså på Vita loafers text, gariam kom emellan

Snoosy2008-08-01 22:51

vita loafers,, boken skiljer sig från den mängden böcker som du syftar på.

Snoosy2008-08-01 22:52

.. det är en lättläst bok med bra råd :)

Vita loafers - Ej medlem längre2008-08-01 22:53

Jag äger inga självhjälpsböcker, så jag kan inte ge nåt exempel Gariam, men det kryllar av dom. Det där är som att fråga om nån kan ge ett exempel på att svenska deckarförfattare har dålig stilkänsla, är undermåliga på att teckna personer etc.
Kom igen, slå upp en deckare nere på kiosken och du kommer förmodligen hitta en sida full med skit.
Jag tycker det är rätt pinsamt när folk som inte har nån talang för att skriva skriver böcker, vare sig det är fackprosa eller skönlitteratur.

Nu har jag jobbat som litteraturkritiker, så jag är lite skadad, men jag kan verkligen inte läsa nåt som är dåligt skrivet om det så är en notis i en tidning eller en bruksanvisning till en tandpetare.

Man blir alltid kallad snobb om man ryar lite om den stora massans boksmak. Men den tragiska sanningen är att majoriteten av befolkningen är så dåliga på att läsa texter att jag inte nöjer mig med att säga att svenska folket inte har känsla för litterär kvalitet. Svenska folket kan knappt läsa över huvud taget!

Kvällen är räddad, jag har fått mig själv på bra humör igen efter att avgasröret lossnat ute på motorvägen!

Vita loafers - Ej medlem längre2008-08-01 22:56

y not - jag ska försöka förklara enkelt.

Man kan bli frälst av ett Van Halen-album.
Man kan bli lycklig av en gräshoppa.
Men det har ingenting med kvalitet att göra.
Jag har aldrig ifrågasatt någons personliga upplevelse. Jag kan bli berörd av en film jag tycker är ren dynga.
Tror du förstår.

Snoosy2008-08-01 22:59

vita loafers,, ja då kanske du skulle reta dig på hennes sätt att skriva, rent ''littärärt''. Även det jag skriver säkert också ;)

y not2008-08-01 23:00

va bra.Det är alltid kul mnär man gör folk på gott humör. och Visst kan man tycka så Vl, men visst är det elitism att säga att min smak är så bra när det gäller litteratur att jag förstår hur dålig annan smak är.
Men visst ämnet intresserar mig då jag läser myckt och diskuterar litteratur en hel del. Så visst har språket betydelse. En som jag tycker har ett mycket vackert och stimulerande språk med samma budskap är Paolo Coelho, om det nu är sant att säga att Coelhos språk är vackert när jag läst hans böcker på svenska. Är det inte riktigare säga att översättaren har ett vackert språk?

y not2008-08-01 23:01

jag förstår, men jag tror att även enkelhet är en form av kvalitet. inte bara komplexitet.

Gariam - Ej medlem längre2008-08-01 23:01

Loafers: Det där tycker jag låter som en konstruerad motsättning. Det finns ingenting som säger att en och samma person inte gillar att läsa självhjälpsböcker och även det som whatever fits your perfect suit, precis som att de flesta kan kolla på "dåliga" komedier OCH på välproducerade finlirsfilmer. Jag trodde att man oftast slutade identifiera sig själv genom bokhyllan och skivsamlingen i gymnasiet? ; P

Bara lite OT:
Var jobbade du som litteraturkritiker? Vilken var den roligaste boken att skriva om och varför det?

temperance2008-08-01 23:01
Antal inlägg: 2314

Underbart och fantastiskt bra att personer blir hjälpta av sådana här böcker, det menar jag verkligen.

Sen tycker jag själv att det är löjligt att nån sammanfattar alla skolfrökenförnuftiga tips VeckoRevyn och Amelia spottat ut sig sedan 1997, häftar ihop, sätter sina nyblekta tänder på och sedan framställer sig som nån guru med universala lösningar.

Jag har läst många självhjälpsböcker och faktiskt tagit till mig mycket och blivit hjälpt, men denna författare spottar mig i ansiktet och provocerar mig nåt jävligt; kan nog vara det undermåliga språket.

Okej, min toleransnivå ska upp ett snäpp - det blir nästa veckas läxa.

Tror du har en poäng där Y not angående astman. Tror också att en moder som har svårt att ta till sig livet och lita på dess flöde kan överföra det på sitt barn.

Gariam - Ej medlem längre2008-08-01 23:05

temperance: Å vad intressant, minns du något som var särskilt irriterande i det du läste? Förutom språket?

Budalv - Ej medlem längre2008-08-01 23:05
Antal inlägg: 2199

När tankar och ideer börjar få genomslag på bred front blir läskretsen högst intressant. Jag har stött på människor som jobbar i kommunal regi som predikar någon form av självhjälpsfilosofi. Kan tycka att det är lite skrämmande att allting kretsar kring individualism.

Det har blivit viktigare att individen lyckas förhålla sig till sin arbetslöshet än att individen verkligen får jobb. Det är viktigare att folk lär sig att shoppa med måtta än att vi upphör med att att förstöra en planet eller ser till att de som producerar våra slit och släng-kläder slipper bli sjuka av giftiga färg- och blekmedel.
Föräldrar ska skämma bort sig själva med egna barnfria dagar, det är inte poppis att gå in för sina barn. Man är en dålig människa om man inte drömmer om självförverkligande. Var och en är sin egen lyckas smed, solidaritet är omodernt. U.S.A. och Dr. Phil är bra.

Jo, överdrifter, mest för att beskriva känslan jag får av en del budskap. Jag kan ha fel.

Snoosy2008-08-01 23:07

temperance,, har du läst boken överhuvudtaget ?

Gariam - Ej medlem längre2008-08-01 23:09

Budalv: Ja, jag känner igen det du beskriver. En annan grej verkar vara att folk som processar sånt där ofta projicerar ut det på omgivningen innan de själva integrerat vad det nu är de vill leva i.

En annan grej är hetsen med att förändras och utvecklas. Någon sa något ganska bra en gång och det var något i stil med "Jag vill inte bli en så bra människa som möjligt, jag vill bli en så hel människa som möjligt". Kanske blandas det där ofta ihop. Fast det beror ju på vilken syn man har på sig själv e.tc. såklart, för en del kanske det faktiskt är exakt samma sak.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?