Spelrum
Giraffen32
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 691

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lenis22008-08-04 13:03
Antal inlägg: 181

är väl inte så konstigt om grannen säger till? däremot behöver man ju inte vara otrevlig.. men om grannen ber störaren att sänka volymen får störaren helt enkelt anpassa sig efter detta, inte kul att inte kunna sova pga musik kl 01 och gå till jobbet 06.

Lenis22008-08-04 13:03
Antal inlägg: 181

hungerstrejk: har du verkigen spelat så mycket att du kommer bli vräkt?! låter inte särskilt smart......

hungerstrejk2008-08-04 13:06
Antal inlägg: 524

Trodde det var ganska känt vid det här laget att alkoholen inte har nån direkt positiv inverkan på människans intelligens :)

bobo flux2008-08-04 13:07
Antal inlägg: 11371

blir man störd av någon så vore ju det enda rätta att bilda allians med övriga hyresgäster och unisont köpa hörselskydd, gå upp klockan 5 på morgonen och köra igång musik på högsta volym när festhållaren ligger bakis. Muhahaha! Så kan man hålla det lugnt med terrorbalans...

Hungerstrejk, varför måste det vara på högsta volym?

Suds McDuff2008-08-04 13:09
Antal inlägg: 1308

Det man kan göra är att ringa till störningsjouren. Det har hänt att folk ringt det när jag varit på fest.

Stagnelius2008-08-04 13:18
Antal inlägg: 125

Jag som startade tråden: Det är helt okej om grannen sagt till på ett vänligt sätt (jag hade nämligen förklarat att det skulle vara fest på kvällen genom lapp i trapphuset) men nu kom han inskenande på vår loftgång och skrek och svor och härjade. Till saken hör att denna granne har sitt sovrum på motsatt sida av huset en våning nedanför oss. Han har förmodligen hört endast väldigt lite eftersom musiken spelades via datorhögtalare. Denna granne är endast en sådan som är extremt lättstött och sådana grannar är inte skojiga att ha att göra med.

hungerstrejk2008-08-04 13:19

För det är härligt med hög musik!

bluebite2008-08-04 13:26
Antal inlägg: 502

jag älskar också hög musik, som låter finfint i hörlurar. Har inte fester hemma.

Minta2008-08-04 13:32
Antal inlägg: 20042

Jag håller med Apan Bollo. Man har rätt att ha fest ibland och samtidigt visa respekt. Att bo i hyreshus handlar om att visa ömsesidig respekt, och man måste samtidigt tåla "normala" ljud och att människor lever normala liv. Ibland har man fest och jag tycker inte man ska behöva hyra lokal för det, om man inte har fest ofta och med mycket hög volym.

Det är ibland svårt med hänsyn, vad som är normalt för en är onormalt för en annan. Lagen talar väl om ljud som förekommer i normalt liv. Det finns exempel på hyresgäster som inte tål ljudet av ett litet barn som kör sin vagn över golvet på dagen (fall som gick till hyresnämnden). Ett par i Göteborg blev själva vräkta för att de klagade onormalt mycket.

vulcan2008-08-04 13:33
Antal inlägg: 7666

Här kan man ta del av en sammanställning av rättsfall kring störningar i boende (som naturligtvis omfattar mycket mer än att spela högljudd musik på natten):

www.sabo.se/2336.ASP

Vi har ett tämligen starkt besittningsskydd för bostadslägenheter i Sverige. Den enskildes behov av bostad skall tillmätas stor betydelse och det innebär i praktiken att man tolererar en del både vad gäller störningar och ekonomisk misskötsamhet med hyresinbetalningar. Framför allt ska man i normalfallet - när det inte handlar om grova störningar - alltid få tillfälle att rätta till sitt eventuella, felaktiga beteende innan en uppsägning kan komma i fråga.

Hur vanligt det är med vräkningar enbart till följd av att folk spelar hög musik vet jag inte, men jag misstänker att det är mycket ovanligt. Oftast handlar det nog om att mer personliga trakasserier mot grannar och/eller hyresvärden har varit inblandade. Vi hade ett sådant fall med en hyresgäst i den bostadsrättsförening jag tidigare var medlem i.

Minta2008-08-04 13:38

Vad var det för trakasserier *nyfiken*?

vulcan2008-08-04 13:44

Ett ganska intressant rättsfall om två makar som grälade högljutt och "kastade möbler" regelbundet och som en följd av det blev av med sitt hyreskontrakt: www.sabo.se/files/RFmakar .PDF Det får väl anses visa att det går att bli vräkt utan att man direkt trakasserat sina grannar:

www.sabo.se/files/RFmakar .PDF

När jag jobbade på soc så hade jag bl.a. en klient som lyckades med konststycket att i stort sett tömma en hel trappuppgång - grannarna flyttade pga hans gapande och skrikande + att han hade en stor hund som skällde och var obehaglig. Minns dock inte hur det gick i det fallet, det kan ha varit så att han flyttade frivilligt.

Själv har jag ju tidigare skrivit om skillnaden mellan grannar i min trappuppgång som försynt sätter upp lappar "Ursäkta om det blir lite hög musik, men man fyller bara 25 en gång i livet" och de båda unga killarna som bara kör sina fester med mycket hög musik till sent in på natten flera gånger i månaden. Jag håller med Stagnelius om att har man satt upp en lapp så kan man väl åtminstone begära att grannarna visar samma hänsyn och kommer med en vänlig tillsägelse. I de flesta mänskliga sammanhang så fungerar faktiskt artighet och vänlighet bäst. Och gör det inte det så har man åtminstone försökt och kan då utan dåligt samvete ringa störningsjouren eller vad nu ens hyresvärd har för rutiner vid störningar.

Candee2008-08-04 13:46
Antal inlägg: 1256

Tycker det är helt ok om någon lyssnar på hög musik och festar till ibland. Men ska det bli längre in på natten så bör man ha varnat sina grannar innan så att de har möjlighet att opponera sig om någon t ex jobbar dagen efter. Då bör man oxå visa hänsyn till det isf. om någon har invändningar mot att man har fest just den dagen..alternativt att man inte festar till småtimmarna.
Vanlig respekt gentemot varandra bör räcka..

vulcan2008-08-04 13:47

Minta: Det var en lång historia och jag var gudskelov inte personlig inblandad i den. Men mannen förlorade i hyresnämnden och tvingades flytta - trots att han hade minderåriga barn hemma. Det rätten fäste störst vikt vid var det som han utsatt sina närmsta grannar för. Sen fanns det också en långvarig konflikt med vår styrelse där han också uppträtt oerhört otrevligt och i viss mån hotfullt, men den såg de inte lika allvarligt på.

Vigdir2008-08-04 14:02
Antal inlägg: 3722

Stagnelius - i ditt fall hade du ju gjort alla rätt, i princip. Då var det grannen som inte hade alla hemma.

fnittermajan - Ej medlem längre2008-08-04 14:16
Antal inlägg: 26

Nej vet du vad Stagnelius, sådana där vansinnigt härliga kvällar kan man faktiskt packa picknick-korgen och ta både sambon och kompisarna med ut i naturen, nånstans där man inte stör folk, eller hur? Nyttja balkongen kan du göra när du och sambon vill ha myspys och föra l å g m ä l d a samtal där. Bor du i flerfamiljshus får du faktiskt se till att ta hänsyn och visa respekt för dina grannar under a l l a dygnets timmar, så är det bara.

hungerstrejk2008-08-04 14:23

Vilken normal människa lyssnar på musik i hörlurar när man festar?

bobo flux2008-08-04 14:31
Antal inlägg: 11371

hungerstrejk: vilken normal människa drar upp Håkan Hellström på högsta volym? ;)

Minta2008-08-04 14:38

Att bo i hyreshus innebär inte att man ska hermetiskt tillslutna lägenheter där ingenting får höras och absolut inte musik. Har man så svårt för ljud från andra håller jag med om att man bör flytta till ensligare platser.

hungerstrejk2008-08-04 14:41

Den som har vett att uppskatta en sån underbar man!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?