Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 3 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 967 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
le-lou | 2014-07-20 21:31 | |
![]() | räntan är så låg så den är nästan försumbar. Förstår inte vad alternativet skulle vara? Att spara ihop själv till sina studier själv? Fattar ni vad lyckligt lottade vi är som ens kan och får låna? (Vi både lånar en del men får ju också en del). Världens alla andra länder är superavundsjuka på oss. Den här tråden blows my mind :P | |
kiwiskal | 2014-07-20 21:33 | |
![]() | Förstår inte heller varför CSN-lånet på något sätt skulle vara dåligt, även om det svider att betala tillbaka så är det schyssta villkor och för en bra sak förhoppningsvis. | |
Minta | 2014-07-20 21:40 | |
![]() | Lån som tas nu skrivs väl aldrig av utom när personen dör? Eller är det bara ett förslag ännu? | |
hfranke | 2014-07-20 21:47 | |
![]() | Alla lån ska vara betalda tills man fyller 65 enligt reglerna som är nu, varför det blir rätt drygt för mig. Ett billån tar man ju på kanske 5-10 år, ett huslån betalar ju ofta tillbaka sig självt om/när man säljer, och under tiden kan man ju se det som "hyra". Jag har inga som helst problem med mina csn-lån när jag tänker på vad jag får för pengarna, mer än att de omöjliggör ett pensionssparande. Men det visste jag ju från början, och skulle i så fall valt en utbildning som ledde till ett högavlönat arbete, då hade jag haft råd med både pensionsspar och csn-avbetalning. Förmånligt som tusan, och åtminstone jag är glad för att själva studerandet är gratis, kurslitteratur har jag varvat med att köpa nytt, begagnat, från amazon.com (den litteratur som jag behövt på engelska), biblioteket, och kopierat. Det var som sagt fattigt, men så värt det :) | |
Minta | 2014-07-20 21:49 | |
![]() | Då var det bara ett förslag. | |
kiwiskal | 2014-07-20 21:52 | |
![]() | www.csn.se/aterbetal...ni ng/alder | |
hfranke | 2014-07-20 21:55 | |
![]() | ååååå bright days ahead! Tack kiwi, jag var helt övertygad om att det var 65 och ingen chans till benådan ;) | |
le-lou | 2014-07-20 21:56 | |
![]() | I samtliga fall skrivs de ju av, som allra senast 68. Och ja, hfranke, de räknar med att de ska vara betalda. Om du har ett jobb som gör att du kan betala av dem. Inte annars. Det är det jag menar, vilken annan låntagare ser på sina låntagare på det viset och anpassar återbetalningen efter kunden? | |
le-lou | 2014-07-20 21:56 | |
![]() | långivare ska re vara såklart :) | |
kiwiskal | 2014-07-20 21:57 | |
![]() | :) | |
Minta | 2014-07-20 21:59 | |
![]() | För länge sedan behövde man inte betala tillbaka om inkomsten understeg ett visst belopp, så är det väl inte längre. Alla ska betala något om de har någon inkomst. | |
hfranke | 2014-07-20 22:00 | |
![]() | Nej och jag tycker det är fantastiskt förmånligt, även om det liksom är på så lång tid, om jag då jämför med billån tex. Och så just det där att det är anpassat efter årsinkomsten, förvisso i efterskott, men ändå. Och blir man av nån anledning av med sin inkomst, så kan man söka anstånd, det är väl inte direkt volvolånet känt för. (Man kan väl förstås ta försäkringar för sånt) | |
et amper - Ej medlem längre | 2014-07-23 11:34 | |
![]() | Hur studielån för gratis studier kan anses värdelöst baffles my mind. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-07-23 11:40 | |
![]() | le-louär du säker på att det skrivs av?har hört av någon att det är bort taget,men vet inte säkert.Det går att få uppskov om inkomsten är låg | |
hfranke | 2014-07-23 13:14 | |
![]() | Länken längre upp visar att vi båda hade fel ttiittii. Jag trodde också att avskrivning var borta, men det var.tack och lov fel :) | |
Rultatultan | 2014-07-23 13:51 | |
![]() | Jag också. Jag blev flera kilo lättare nu! Det finns inte en chans att jag kan betala av mina studielån. Fixar jag att halvera summan är det ett smärre mirakel. Och tyvärr kommer skulden att öka nästa läsår då jag förhoppningsvis äntligen ska fixa ihop mitt lärarleg. Tack Gud för CSN ;) | |
Subutai | 2014-07-23 13:55 | |
![]() | Absolut helt fruktansvärt att staten tjänar pengar på dessa hutlösa lån vi blir tvungna att ta! Istället borde man få lön! Host.. Typiskt Svenskar att inte fatta alls hur bra vi har det som ens har den möjlighet att kunna ta troligen det mest prisvärda lånet man någonsin kan ta. Som med inflationen inräknad i princip är +-0. Sen Finns det ju även många rötägg som skiter i att betala tillbaka pengarna och som flyttar eller åker tillbaka till sitt hemland när de är klara med sin utbildning. | |