Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2008-09-11 21:58
Antal inlägg: 6214

Ordhämmaren, att göra enskilda "amerikaner" symboliskt ansvariga för dess utrikespolitik är ungefär som att säga att svenskar borde ta ansvar för EU:s agerande i olika sakfrågor. Det är tragiskt men sant.

Om du har förakt mot amerikaner så är det något som du får stå för. Jag har förakt mot amerikansk utrikespolitik. De flesta amerikaner som jag möter är sociala, liberala, mot kriget och jävligt bra människor. Varför skulle jag döma dem som bor i Nowhere Alaska för vad Bush et al gör i Irak? Det vore lite som att jag skulle säga att du skall föraktas för att borgarna säljer ut folkhemmet!

dudeniro - Ej medlem längre2008-09-11 22:01

Som jag skrev tidigare, Ordhämnaren. Bättre då att sätta fokus på de som inte syns, än att klanka ner på dem som uppmärksammas. Vi lever ju med skygglappar på, och alla nyheter har gått genom något slags filter. Att uppmärksamheten på USA är nästan fanatiskt stor i sverige är knappast något som offren för 9/11 skall behöva ta ansvar för.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-09-11 22:05
Antal inlägg: 1045

dudeniro, enskilda svenskar ÄR ansvariga för att rösta fram vettiga representanter, att stoppa huvet i sanden och säga "jag är bara en enda" var nåt som mina grundskolelärare tog ur mig. Vi tar inget demokratiskt ansvar och därför har vi de ledare vi förtjänar.

Tyvärr går det ut över de som råkar bo där det finns resurser eller andra politiska motiv. Jag har inget förakt mot amerikaner, däremot har jag stort förakt mot alla som försummar sina demokratiska plikter när de i nästa andetag talar om hur viktigt det är att vi har just ett demokratiskt samhälle. Faktum är att demokrati är det absolut sämsta statsskicket när ingen bryr sig, och kanske det bästa när vi har ett starkt engagemang, men nu har vi inte det.

Anledningen att du ska döma de som bor i Alaska för det Bush gör är just för att de har rösträtt, de har tillgång till penna och papper och de har en plikt att hålla sin regering ansvarig för vad den gör. Dina frostnupna stackare i norr har inga som helst ursäkter att inte göra det de ska, de har all information de behöver, de har pengar och rättsligt skydd. Om man inte ens från sköna soffan där hemma kan fördöma de som mördar och torterar helt oskyldiga helt utan grund så har man förtjänat allt förakt man kan få.

Jag sparar min sympati till de som inte har makt att förändra sin situation.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-09-11 22:06
Antal inlägg: 993

Ett allmänt hat mot usa och allt amerikanskt har jag med vänner, i lättsamma forumdiskussioner och när det inte spelar ngn roll. En mer genomtänkt och realistisk syn på det har jag när det spelar ngn roll. Att dra ett skämt i ett forum hamnar oftast, som nu, i den första kategorin för mig.

Det du säger är sant dudeniro, men samtidigt är det också bara ett forum på en spelsajt. Tycker det är helt ok att generalisera lite här.

dudeniro - Ej medlem längre2008-09-11 22:13

Ordhämnaren - du beskriver att TA POLITISKT ANSVAR, vilket är något annat än att jag ger dig skulden för svensk politik. Jag vet inte om du har förakt, men du skrev ju "(...) dudeniro, amerikaner har valt sin kongress och president, de bedriver desinningslös slakt på människor världen över. Om vi inte får visa vårt förakt för dem ens med humor(...)" Det kan tolkas olika, jag trodde du menade att du hade förakt mot amerikaner.

För de flesta amerikaner, är det lokalpolitiken som engagerar mest. Delstaterna har mycket självbestämande, även om de lever i en nation. På sikt så kommer vi ha samma demokratiska engagemang i EU, när de tar över utrikespolitiken.

Närmare hälften av de som röstade, röstade INTE för Bush. Är de ansvariga för utrikespolitiken? Skall de utlänningar som dog i 9/11 behöva ta skit för att de befann sig i ett land vars politik vi inte sympatiserar med alltid?

Nog skall vi skämta. Tyckte som sagt att det lågt ändå

illiterate - Ej medlem längre2008-09-11 22:16
Antal inlägg: 6521

Det enda som är gemensamt för alla människor är att man dör. Kan man inte ens få skämta om ett så generellt ämne, vad ska man då skämta om?

Aronzon2008-09-11 22:17
Antal inlägg: 60

ja vad man gjorde vid händelser?
Anna Lindh: På väg hem från fotbollsmatch i Kristianstad då vi hörde det på radion i bussen.

WTC: Precis hemkommen från skolan där mamma och bror satt, och bad mig snabbt komma till tvn för att se vad som hade hänt.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-09-11 22:18
Antal inlägg: 1045

dudeniro,
•Bush förlorade valet, medborgarna gick med på att ha en olaglig president.
•Den olagliga presidenten förklarade olagliga krig, befolkningen gick med på det också
•Den olagliga presidenten bryter bland annat mot FISA och en hel drös andra viktiga lagar och blir ännu olagligare, han ställs inte till svars, varken av media, kongress eller befolkning

Det går nog fortsätta en stund, men jag tror poängen är gjord, vad jag menar med att jag föraktar "dem" är att jag föraktar dem i egenskap av demokratiförstörare, latmaskar, idioter och i vissa fall genuint onda människor, inte för att de råkar kallas amerikaner.

dudeniro - Ej medlem längre2008-09-11 22:30

Ordhämnaren: Faktum kvarstår i mina ögon att ditt resonemang är föraktfult. Flera delstater har försökt att få Bush "impeached". Högsta Domstolen är politiskt tillsatt, vilket gjorde att inget av åtalen angående röstfusk (väckta av medborgare och medborgarorganisationer) lett till någon fällande dom. Det är inte nödvändigtvis en brist på politiskt engagemang att inget hänt, det är snarare ett bevis för hur Bush lyckats komma trots allt.

Du hör ju dig själv du pratar i vi och dem termer, om idioter och annat. Det är ju grova generaliseringar. Du är välkommen upp till New England där jag bor just nu och testa dina teorier.

Ill... jag har inte sagt att man inte får skämta. Jag sa att jag tyckte skämted var dåligt (eller ordagrant: "lågt").

ordprofeten - Ej medlem längre2008-09-11 22:33
Antal inlägg: 1302

dudeniro, om de var demokrater skulle de jämnat hela DC med marken och börjat om. Jag vet att gräsrötter försöker få saker gjort, men de har ju låtit det gå för långt. Det räcker inte med konsensusgrupper och hippiefloskler längre.

Peddape2008-09-11 22:39
Antal inlägg: 647

GÄSP

Candee2008-09-11 22:48
Antal inlägg: 1256

Jupps..kommer väl ihåg det eftersom jag bröt med mit ex just den dagen. Och det som hände gick mig förbi just när det visades som mest på tv. Fick höra det en timme senare då jag slickade mina sår och pratade med en väninna en dryga timme minst..
..om jag sörjde alla människor? Ja, det är lite svårt när man mår så dåligt själv..den chocken kom nog de närmaste dagarna efteråt.

En sak är dock säker..11 september 2001 glömmer jag inte av flera olika skäl..:(

Jungfru66 - Ej medlem längre2008-09-11 22:56
Antal inlägg: 80

Jag firade min 35-årsdag.......den kom liksom av sig....

Frularsson2008-09-11 23:13
Antal inlägg: 51

Jag satt på min syslöjd i skolan och flätade armband :D sen när det hela inträffade och vi fick höra det på radion, så frågade en i min klass '' Hur lång är en tyst minut'' och tro mig hon var allvarlig när hon fråga detta.

Frularsson2008-09-11 23:18
Antal inlägg: 51

sakoline jag kan tala om att den 11 mars 2004 var jag i madrid bodde där då med min syster.

dudeniro - Ej medlem längre2008-09-12 00:24

nu snackar vi ordprofeten! Amerikanare kan ses som passiv vad gäller politiskt uppror (ungefär som vi svenska). Det mesta sker genom lokalt engagemang, och en stor (kanske naiv) forhoppning om deras representanter skall åstadkomma forändringar i washington (åh, nu kom jag osokt att tänka på hur naiva vi svenskar har varit med att våra politiker skall kunna påverka hela EU... tex vad gäller alkoholfrågan). Det misserabla valdeltagandet på nationell nivå i usa är bara en forvarning for vad som sker med okad overstatlighet inom EU... hur många var det nu...37 procent som rostade i vår forsta EU-omrosting!?

Långt bort från ursprungsfrågan, och jag ber om ursäkt. Skall backa nu. Jag minns alltså var jag var. På world trade center, i stockholm

LadyZara2008-09-12 00:30
Antal inlägg: 1057

Jag satt och drack whisky ihop med en afgansk vän, han berättade om vilket helvete hans familj hade haft och varför de flytt därifrån. Han berättade hur släkten som var kvar hade det. Sen såg vi kraschen (inte i direktsändning, utan mycket senare). Och inte blev stämningen muntrare... var ju lätt att föreställa sig hur det hela skulle fortlöpa och hur hans släkt skulle få det...

Legobiten2008-09-12 00:42
Antal inlägg: 617

Finns en låt från musikalen Assassins (om presidentmördare i USA) som heter "Something just broke". I den sjunger folk vad de gjorde när de fick reda på att presidenten blivit skjuten. För er som är intresserade av musikaler och sånt alltså...

www.youtube.com/watc...2y H98Ulbc4

Amiable2008-09-12 01:05
Antal inlägg: 1365

Var hemma och sjuk. Skulle titta på nåt go´morronprogram men det kom av sig... tror jag blev chockad över det som hände. Såg inte första planet krascha men väl det andra. Hemskt!
Var en väldigt surrealistisk känsla som infann sig.

Det var nån annan som beskrev flera andra händelser som har påverkat, enskilt..
För mig är det vissa, som t ex; bomben i tunnelbanan i England, vi avbröt vår planerade resa dit 1mån innan det hände. Var läskigt i efterhand att se det på tvn. Estonia. Anna Lind. Olof Palme. Plankraschen i Italien. Wacho(?). Bombningen av FBI-huset.

Det finns mycket som sätter sina spår, på ett lr annat sätt..

Miss_jk2008-09-12 06:18
Antal inlägg: 8941

Om någon skulle vilja veta vad fler folk gjorde denna dag så tipsar jag om denna tråd:

www.betapet.se/forum...=- 0#320685

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?