Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
5
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående20 015

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2008-09-16 19:48
Antal inlägg: 9014

Även om det inte är Sokrates som står bakom orden om dagens ouuppfostrade ungdom utan det är en faktoid (till skillnad från vandringsmyten, så är ju faktiskt citatet sant om ej upphovsmannen) så är det gammalt. Hur gammalt vet jag inte men jag fick det uppläst i skolan för 40 år sedan i alla fall och då var det redan då så gammalt att det påstods vara sokrates. Det finns ett liknande som "härrör" från de gamal egyptierna.

Det intressantaste i det är att mina och vulcans farföräldrar reagerade med ungefär samma uppbragdhet på min och vulcans uppfostran som han själv uttrycker i inledningsinlägget.

Så antagligen reagerade de gamla grekerna och egyptierna lika dant på sina ungdomar även om citatet som tillskrivs dem bara har hundra år på nacken.

Gunilla No - Ej medlem längre2008-09-16 19:49
Antal inlägg: 1866

Givetvis gjorde man det Stilig_karl! :)

Jag anser ändå att det är stor skillnad på barn idag mot för -90 när jag började arbeta i skolan...

Bitte - Administratör2008-09-16 19:50
Antal inlägg: 24214

Undomar visst kan de vara ouppfostrade och brista i sin hänsyn, men detta kan jag ha överseende med ,,för det finns ju hopp för dom,, tycker det är värre med vuxna människor som uppför sig på samma sätt, för där är det liksom kört..

Bitte

y not2008-09-16 19:51

jag tycker det är stor skillnad på bankpersonal och telefonförsäljare idag och för 20 år sedan, för att inte tala om tidningsbuden

Candee2008-09-16 19:51
Antal inlägg: 1256

Stilig_karl... nu tror jag ändå att de flesta som är 60+ har hyfs nog att tacka för maten och vet hur man beter sig när man äter på restaurang.
Det var väl mer ohyfs som tas upp här..när man medvetet beter sig dåligt för att framförallt häva sig.
Jag var själv ingen dröm när jag var yngre, tycker min son beter sig bättre idag på den biten...hehe
Så visst finns det i alla åldrar. Men nu verkar det vara mer "accepterat" att bete sig så, speciellt om man inte känner omgivningen. Tycker det även syns ute i skolorna. Nog för att man själv kunde vara kaxig men idag är det rätt grova ord och hårdare attityd jämfört med den tiden man själv gick i högstadiet.

y not2008-09-16 19:52

Hur beter man sig när man äter på restaurang Candee?

/på jakt efter sanningen

Candee2008-09-16 19:53

Eller så har ja blivit så senil att jag förträngt det mesta..haha

y not2008-09-16 19:53

antagligen

Candee2008-09-16 19:54

Det borde nog du veta vid det här laget y not..eller?? Om man läser vulcans inlägg så beter jag mig iaf inte så..nöjd med svaret?

bobo flux2008-09-16 19:55
Antal inlägg: 11371

Gunilla No, det är nog ingen större skillnad på ungarna, däremot är det nog en påtaglig skillnad i skolans resurser nu och då. Förr fanns det enligt min uppfattning resurser att styra upp kidsen, det gör det inte idag...

Candee2008-09-16 19:56

y not...lika charmig som vanligt...som sagt. Är man tillräckligt gammal så är det svårt att ändra på det beteendet. Håller med Bitte där...

Candee2008-09-16 19:59

bobo flux ..det är en del av problemet, resurserna. Men inte hela problemet..även vuxna bör ta sitt ansvar och ha tid för sina barn. När skolan är slut så är det allt för många undomar som får gör typ vad de vill utan nån kontroll av sina föräldrar.

y not2008-09-16 20:00

nej jag frågade inte hur man inte skulle uppträda Candee, och du påstod att man borde veta hur man skall uppträda på restaurang.

Du får ursäkta, men för mig framstår bara ett sådant påstående som en helt överflödig floskel som inte säger ett dugg om vare sig rätt eller fel beteende.

Men jag ger dig en chans till. Hur beter man sig när man äter på restaurang? Kan du svara på den frågan? Går det att svara på den?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-16 20:00
Antal inlägg: 4127

Nu är det ju så att jag också tyckt mig funnit en skillnad från när jag var tonåring mot det som dikuteras. Jag tror inte dock inte det grundar sig i någon sorts brist på empati och/eller respekt, inte behöver det vara ohyfs heller. Tror mycket handlar om vilket språk som används idag, och att vi inte förstår oss på 90-talisterna, precis som många inte förstod sig på mig och mina jämåriga när jag var tonåring. Sedan är det ett "hårdare klimat" idag som sagt.
Jag har ändå svårt att tänka mig att detta är ett överhängande eller nytt fenomen. Det är därför det mest bara gammelmodigt att diskutera detta. Tror för övrigt att det finns mycket positiva saker bland tonåringarna som man kanske inte sett lika tydligt förut, så som att tjejer tar mer plats t.ex.

y not2008-09-16 20:01

sen om du förförs av min charm så är jag tacksam för komplimangen

vulcan2008-09-16 20:01
Antal inlägg: 7666

Tack för många intressanta inlägg!

När jag var 6-7 år så bodde min faster ganska mycket hos oss av vissa skäl. Hon observerade att mamma&pappa inte riktigt hade jobbat med vett&etikett och bestämde sig därför att köra igång ett eget litet program. Det har jag haft anledning att vara tacksam för många gånger. Visst har exempelvis Candee rätt i att empati är grunden och att tom artighet inte är mycket värd. Men en viss grundläggande uppfostran är en till nytta på många vis i livet och det förvånar mig att så många föräldrar inte verkar orka lägga tid på det. Om inte annat så borde man ju göra det av egoskäl? Vardagslivet i familjen flyter ju bättre och blir behagligare för alla om man bemödar sig om att ha en trevlig och någorlunda artig och uppskattande ton mot varandra. Sen kan det förstås vara så att vissa uppträder annorlunda i grupp och som ett slags uppror mot vuxenvärlden.

Tanken att bristen på vardagsartighet kan vara ett uttryck för en mer grundläggande brist på empati och intresse för andra är mer skrämmande och inget jag på allvar har lust att tro på märker jag. Så en helt förstockad, konservativ "vän av ordning" har jag tydligen inte helt förfallit till ännu :-)

Gunna F - Ej medlem längre2008-09-16 20:02
Antal inlägg: 873

Dessutom - idag verkar det vara så att dagis,skola, mfl.. som ska fostra och ta ANSVAR för barn och ungsdommar ??? hur kan det komma sig ....Alla skyller på ALLA !

Ofta står att läsa i tidningar ¤ MEN var är föräldrarna ¤ herre gud dom sätter en hundring i ungens händer bara det får vara ifred själva ;/ å slippa ta ansvar för vad det sysslar m. på kvällarna t.ex

*Dagens samhälle är infekterat !

bobo flux2008-09-16 20:02
Antal inlägg: 11371

helt rätt Candee, jag pekade enbart på skolans roll nu...

kermis2008-09-16 20:04
Antal inlägg: 1323

Helt ärligt så skulle jag klassas som extremt ohyfsad av er med en gång. Jag tycker att allt slentrianmässigt, uppstyltat tackande och ursäktande och whatnot är onödigt. Det händer ofta att jag glömmer tacka för maten även om det var gott och värden/värdinnan gjort ett bra jobb och är trevlig osv. Det handlar inte om att jag skulle vara otacksam utan mer om att jag inte förstår poängen. Jag blir inte själv upprörd över att någon glömde tacka om jag bjuder och jag blir inte gladare för att någon gör det. Upplärd artighet är noll värt för mig. Annan sak med att vara trevlig och hälsa/säga hejdå till exempel. Hellre ett uppriktigt "det här var kul, det gör vi om!" än "tack så mycket för maten."

I vulcans första exempel kan jag hålla med om att tonårinen uttryckte sig lite väl burdust dock. "Ursäkta, kan jag få komma förbi" låter trevligare. Däremot ett tack efteråt känns överflödigt. Du blockerade ju vägen för henne, ska hon tacka för att du har folkvett som lät henne komma förbi? :D

Gunilla No - Ej medlem längre2008-09-16 20:04
Antal inlägg: 1866

Nu vet jag inte om y not var spydig mot mig i sitt inlägg, men det kanske är läge att med några exempel förtydliga vad jag menar... :p

Betydligt fler (redan små) barn idag
- pratar oavbrutet utan hänsyn till andra
- förväntar sig att alltid lyssnas på oavsett vad övriga sysslar med
- svär ohämmat och med ett ordförråd som i många fall kan vara rent hårresande
- ska ha först och mest
- befinner sig lika gärna springande på bord som på golv
- saknar den empati som Candee beskriver i ett tidigare inlägg
- gör aldrig någonting "fel" (hur mycket bevis som än läggs fram) utan förväntas behandlas som "prinsar och prinsessor" enligt sina föräldrar (varning för dessa barn när de kommer i tonåren!!)

Och visst kan man ganska lätt para ihop dagens illbattingar med rätt föräldrar. Äpplet faller som bekant inte långt från päronträ't. Men idag faller de hårdare...

Tack och lov är de flesta barn ljuvliga varelser!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?