Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 082 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-10-02 21:57 | |
![]() | storm: eh, det korrekta är kattor. | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2008-10-02 22:01 | |
![]() | kermis: bara för man har en djuraffär behöver man inte veta vad som är bäst eller hur?jo ring min vetrinär så,där har du källan..och det är pussi,kitkat o dom där skit foderna som är dåliga. | |
| Tess 08 | 2008-10-02 22:02 | |
![]() | Och DIN veterinär är naturligtvis allvetande....??? | |
| kermis | 2008-10-03 01:18 | |
![]() | dgeo: jämfört med de flesta veterinärer har vi som säljer foder mer utbildning i just foder och näringslära. ämnet "kattfoder" är inte många poäng på en veterinärutbildning som ska innehålla en hel massa om alla möjliga djur. jag skulle inte sälja det jag gör om jag inte trodde på det eller om jag trodde att ica-foder är lika bra som de foder jag säljer för mer pengar. MEN det är dåligt TORRfoder (oftast i kombination katt som inte dricker tillräckligt mycket) som orsakar de flesta fall av urinsten. och räknar du ut näringsvärdena mellan olika sorters burkmat så ser du att de allra allra flesta är bra. | |
| le-lou | 2008-10-03 01:30 | |
![]() | håller med kermis - det är de billiga torrfodren som är boven i dramat oftast när det gäller njursten hos katter. Det i kombo med tex kastr katthane kan bli en katastrof. Ofta utvecklar långgåriga raser sjukdomen snabbare dessutom, lite märkligt. | |
| Miss_jk | 2008-10-03 06:07 | |
![]() | Tess 08 har så rätt. Jag har fått svar och även lite tips så nu är det fritt fram att diskutera kattmat i allmänhet om ni vill. Eller så kan någon stänga tråden. Tack för hjälpen i alla fall! | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2008-10-03 09:59 | |
![]() | tess o8:nej hon vet inte allt,men kermis gör det kanske ?folk ska vara såna besserwisser på betapet forum,fattar inte varför,jag har aldrig sagt att det är så med kattmaten,säger bara vad jag hört o lärt mig.. | |
| kermis | 2008-10-03 10:37 | |
![]() | jag påstår inte att jag vet allt men eftersom hund- och kattfoder är det jag lever på så tror jag mig definitivt veta mer än många andra. En veterinär jobbar med mycket annat än foder, det är långt ifrån deras huvudsyssla och det är få som är riktigt inlästa på saken. Och just i det här fallet är jag hyfsat säker på att antingen din veterinär har fel eller så kommer du ihåg fel. | |
| le-lou | 2008-10-03 10:58 | |
![]() | dgeo 27 - jag tror faktiskt din veterinär menar just torrfodren där, Pussi osv. det är just de som är dåliga. | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2008-10-03 11:03 | |
![]() | Jag sa pussi o dom om ni läser | |
| kermis | 2008-10-03 11:10 | |
![]() | "en så ska dom inte äta burkmat,det innehåller bara vatten,finns undantag med burkmat med,och dom finns i djurbutiker..om katter äter typ pussi etc så är det större risk att dom får njursten.." pussi finns i både torr- och blötmat. Det såg ut som att du syftade på blötmaten eftersom det var det du nämnde senast.. men ok, då är alla överens då :) | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-10-03 15:16 | |
![]() | har en 11 veckors kattunge här..hon äter ta mig fan allt.. ja råkade få lite ärtsoppa på lillfingret igår..gissa vem som va där o slicka upp de? Jo kattungen *s*.. | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2008-10-03 21:29 | |
![]() | jag sa att det finns blöt mat som är bra och dom finns i djurbutiker,all billig mat sånt som finns på willy o ica, är dålig mat,det sa jag om ni läser | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-03 21:34 | |
![]() | "jag påstår inte att jag vet allt men eftersom hund- och kattfoder är det jag lever på så tror jag mig definitivt veta mer än många andra." Förlåt, kermis, men jag skrattar lite nu... =) Tur man läst hela tråden. | |
| kermis | 2008-10-04 00:20 | |
![]() | hmm. missade det roliga... | |
| le-lou | 2008-10-04 00:31 | |
![]() | kermis - tror hon menade detta : " eftersom hund- och kattfoder är det jag lever på" Lever på. Uppfödd på liksom :) | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-04 00:35 | |
![]() | =)), det var kul, lite torr humor, sån gillar jag.. | |
| kermis | 2008-10-04 00:55 | |
![]() | ah.. missade jag helt... :) | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-04 15:00 | |
![]() | kermis, jag undrar var du hämtar din information ifrån som återförsäljare av foder. Från företagen eller annorstädes? Jag har en del säljare som jag verkligen litar på när det gäller hästfoder fastän de inte är utbildade utan självlärda och kan sina produkter. Annars finns det ju agronomer och foderrådgivare man kan ringa till angående hästfoder för dyra pengar, t e x Svenska husdjur eller något foderbolag som har anställda rådgivare. Men var vänder man sig om man har frågor om kattens foderstat? Och hundens med för den delen. Som du skrev, veterinärer är inte alltid experter på foder. | |
| kermis | 2008-10-04 15:07 | |
![]() | jag samlar information på alla möjliga ställen och sen får man bedöma källorna och tänka lite logiskt... Vi får utbildning genom leverantörerna i viss mån men skulle man nöja sig med att blint tro på allt de sa så är man ute på djupt vatten.. kattforum.se var en bra källa i början men oftast lite väl ensidig, men jag skulle väl hänvisa intresserade dit ändå. Det finns många olika sorters människor där, många är ordentligt pålästa | |