Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade14
Mobilspel
Pågående19 250

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gigi512008-10-13 09:16
Antal inlägg: 271

Om det är besvärligt att klippa klorna för att hon vill rivas så försök klippa en klo och sen ge henne något som hon tycker är gott. Upprepa det till du klippt en tass, om du har tålamod så förstår hon snart sammanhanget obehag-godis

-Lala-la2008-10-13 09:30
Antal inlägg: 1825

jag har tre katter, och ingen av dem gillade att klippa klorna tidigare.

det gäller att vara uthållig och konsekvent så ger de upp till sist och finner sig i det.

jag stänger in mig i wcét med en katt åt gången, för att minimera störningarna. Sitter med katten i knäet och ger inte upp förrän vi är färdiga.

Kämpa på bara.

utifuse2008-10-13 09:56
Antal inlägg: 23

Jag håller med Run-Marie i hennes inlägg. Allt hänger egentligen på om katten ska kunna klättra, försvara sig och jaga utomhus eller om den ska bara vara inomhus och/eller gå i sele utomhus. Kattstackarn måste ju ha verktygen med sig om den ska kunna leva ute. Om man väljer att ha katten inne är det nästintill nödvändigt att korta av klorna ifall man vill ha hud, möbler och tapeter intakta. Visst kan man lära katter var och om de får klösa inomhus men tills dess en kattunge kommit så långt hinner den mycket. Hud läker men knappast soffor och tapeter...

Bitte - Administratör2008-10-13 10:56
Antal inlägg: 24224

Vi hade 4 kattungar förra vintern och inte klöste de överallt, utan bara på de klösträden som vi har, Ingen av våra katter varken de vi har nu eller de vi haft tidigare har klöst på möblerna eller oss,, Ja annat än då sönerna har busat upp dom ordentligt ,, men då får de ju skylla sig själva, eller hur,, och vi har bara innekatter.

Bitte

Seja - Ej medlem längre2008-10-13 12:07
Antal inlägg: 9

Klipper Du och klipper för mycket,blöder det massor
Klipper man fel,är det kört,katten blir galen nästa gång

Tess 082008-10-13 12:24
Antal inlägg: 18003

Det är väl bara att se till att man är stadig på handen och vet vad man gör när man ska klippa?

Har klippt samtliga katter (inte ofta, men det har hänt) och det är inte svårare än att klippa en hund. Inte svårare att klippa fel heller...

Gigi512008-10-13 12:45
Antal inlägg: 271

Att klippa en katts klor om katten inte är med på det är ju betydligt omständigare än att klippa en hunds klor. Katterna rivs som bekant, en anledning till att klorna ska klippas. Sen är det väl upp till var och en om man vill klippa kattens klor, det är ju ingen form av djurplågeri som man utsätter den för.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-10-13 13:58
Antal inlägg: 2288

flytta till "katt"-fliken?

Femme_Fatale2008-10-13 13:59
Antal inlägg: 709

åh finns det en sån....trodde bara det var värdar som hade fler flikar än 7 ;-)

Deadwing2008-10-13 14:12
Antal inlägg: 82

Har inte läst alla svar, men det är viktigt att hålla koll på sin katts klor! Många katter är bra på att hålla dem i lagom längd själva, men många tamkatter, och särskillt innekatter, sliter inte ut klorna tillräckligt, kan om det vill sig riktigt illa få så långa klor att dem "växer runt" och in i tassen igen.

Ett jättebra sätt att få kloklippningen till en bagatell är att ha för vana att klappa och klämma på tassarna när ni gosar. Det ska inte vara mer konstigt att du tar på kattens tass som att du kliar den bakom örat.

gnill2008-10-13 14:41
Antal inlägg: 1942

mina katter har gillat att klippa klorna, det är ju knappast konstigare än att vi mänskor klipper naglarna. Man klipper ju bara det yttersta.

melonpudding2008-12-08 09:11
Antal inlägg: 40

Jag köpte en katt igår, kanske inte inte det mest idealiska uppfödarhemmet. Misärlikt, tyvärr. Säljaren var desperat att bli av med de små liven. ( Hade lust att ta med alla 5 ungarna) S hävdar att de var 12 v men av egen erfarenhet så är min kattunge mkt liten och inte alls i 12 v stadiet. Kan man börja med klippa klorna ändå eller?

EssQ - Ej medlem längre2008-12-09 01:47
Antal inlägg: 1433

om du e misstänksam att den e för liten så kanske du kan vänta lite?

grönöga - Ej medlem längre2008-12-09 08:52
Antal inlägg: 5570

Så länge du är försiktig och inte klipper för nära pulpan så ska det inte vara någon fara.

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-09 11:01
Antal inlägg: 366

man ska väl inte klippa nåt? men ok
innekatter måste man kanske
MEN INTE FÖR NÄRA PULPAN BARA
som om du inte fattar det själv

alfamarie - Ej medlem längre2008-12-10 12:04
Antal inlägg: 1003

Bitte:
du har förstått det hela, det går att lära katter var de skall klösa, om man nu nödvändigtvis skall ha katter inne hela tiden.

Caligatia:
Att hålla en katt inne med argumenten att katten kan bli överkörd, råka i slagsmål eller att människor är elaka mot dem?
Det låter som om katten hade haft det bättre på landet, än i en lägenhet i ditt område.

Jag förstår mycket väl att katter klöser med klorna för att vässa dem, jag har också haft tillräckligt många katter för att fatta att de inte klöser där de inte får om man har lärt upp dem väl. Det går att uppfostra katter bra, allt annat snack är att underskatta deras intelligens!

-Lala-la:
; )

tipitina2008-12-10 13:25
Antal inlägg: 2687

Beror på om katten skall vara ute eller inne. Skall de få gå ut måste de ha klorna i behåll oavsett hur vassa de blir. Allt annat är djurplågeri

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?