Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 363

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cindie1 - Ej medlem längre2008-10-18 02:20
Antal inlägg: 3

Tycker ägaren ska må dåligt i stället

sirik2008-10-18 02:21
Antal inlägg: 320

Jag bromsar och väjer för ALLT levande om jag är ensam på vägen så det inte finns andra trafikanter som kan bli "indragna" Annars får man ju göra så gott man kan utan att "ställa till" det.

vintage2008-10-18 02:41
Antal inlägg: 120

tragiskt och riktigt tröttsamt att vissa aldrig kan visa respekt för allvaret i vissa trådar.

bomah - Ej medlem längre2008-10-18 03:05
Antal inlägg: 1021

altså, grejen med katter och att dom får springa fritt fattar jag inte. är dom smartare än hundar som måste gå i koppel? i think not.

vintage2008-10-18 03:09
Antal inlägg: 120

katter är definitivt smartare än hundar!

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-18 07:30
Antal inlägg: 3473

trashone gud så du resonerar!!!!!! Ett djur som är så litet???? Så bara för det är litet har den ingen känsel????? Om det vore en 1 åring som gick över vägen då????

Mopedstöld - Ej medlem längre2008-10-18 07:36
Antal inlägg: 49

Såja Bino, allt blir bra snart. Här, drick det här glaset med varm mjölk så somnar du snart och behöver inte vara upprörd längre.

ANDERStG2008-10-18 07:53
Antal inlägg: 7560

"så kanske ägarna var lite mer rädda om sina telningar"

Så ynnesten att få gå ute ska förnekas även bonnkatter?

bobo flux2008-10-18 08:16
Antal inlägg: 11371

Jag vet att man inte ska väja för smådjur på vägarna. Har dock aldrig varit i situationen hittills (ta i trä) så jag vet inte vad jag kommer att göra.

le-lou2008-10-18 08:39
Antal inlägg: 17501

nej man ska inte väja för mindre djur eftersom man då blir en uppenbar trafikfara. Men kan man, och det inte finns bilar i närheten, nog försöker alla att bromsa in?
Vi körde på en grävling i somras. Liten väg ute på landet, vår bil och grävlingen.
Hann inte stanna, blev ett gupp. Omtöcknad grävling som sen kvicknade till och pallrade sig i väg in i skogen. Kändes väldigt otäckt att ha kört på och över ett djur, men sånt händer tyvärr.
Släpper man katter lösa så får man räkna med att de kan bli påkörda, så är det nån att klaga på här så är det kattägaren.

bobo flux2008-10-18 08:48
Antal inlägg: 11371

le-lou, jag förstår inte varför man ska klaga på kattägaren. Olyckor har hänt, händer, och kommer alltid att hända och har man en katt som vistas såväl inom- som utomhus eller enbart utomhus så ökar ju tyvärr olycksrisken. Jag är dock inte säker på om katten, ifall den varit van vid att vara ute, i långa loppet mått bättre av att hållas inne för att undvika risken att bli påkörd.

pelix2008-10-18 08:49
Antal inlägg: 64

Men klart man väjer för en katt om man kan, men är situationen sådan att man har en massa bilar å man får möte så kan man inte göra det.

Har själv kört på en katt för ett par år sedan, tyvärr va denna katten så illa tilltygad så jag knappt hade fått in den i bilen, så jag fick "avliva " den själv. Å det va nog bland det värsta jag har gjort.
Klockan var halv två på natten å det var 15 mil till närmaste jour vet..
Katten hade ingen tatuering i örat eller halsband så jag kunde tyvär inte göra så mkt mer för den.

Har själv tre katter varav den ena låg på min trappa en morgon påkörd, men tack vare att han hade halsband på sig så kunde dom som körde på honom lämna honom här hemma.

le-lou2008-10-18 09:18
Antal inlägg: 17501

bobo nej men jag menar såklart att det här är mer ingens fel, men ska man "skylla" på någon, så är det väl mer kattägarens fel än han som körde bilen.
Det är ju kattägaren som släppt ut katten vind för våg och då händer olyckor. Hade också en katt en gång som blev påkörd och stendog, och det var mitt eget fel och ingens annan.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-18 09:26
Antal inlägg: 3473

Såja Bino, allt blir bra snart. Här, drick det här glaset med varm mjölk så somnar du snart och behöver inte vara upprörd längre

Blir bara så förbannad på folk som resonerer som trashone. Och nej tack ingen mjölk har ju nyss gått upp inte sova mer idag:)

l0llo2008-10-18 09:43
Antal inlägg: 124

Mina katter bor inne så jag slipper sånt där.

Min mamma skulle hämta mig hos en kompis för några år sen och då hade hon kört på en katt. När jag satte mig i bilen så grät hon och slutade aldrig..

mrperfect2008-10-18 10:34
Antal inlägg: 11437

Grunden är ju att man inte skall ställa till med trafikolyckor. En katt väjer man inte för, orsaken till det är att om man lär sig att reflexmässigt väja för små djur så kanske man gör det även om det är mycket trafik eller om man kör fort på dåligt väglag och då kan det vara klippt, skulle du offra ditt liv eller andras för en katt. Det gäller att vara beredd på allt då man kör bil och att man INTE väjer för små djur, gör man det reflexmässigt så finns det risk att man gör det den där enda gången man inte borde ha gjort det, det är därför man lär ut på bilskolorna att man INTE skall väja för små djur.
Jag tycker om djur, har inget tamdjur själv ( klappar dock gärna grannens katt :) ) men är ofta ute på fritiden och tittar på vilda djur med kameran i högsta hugg-men jag är fortfarande bilförare med de krav och tankegångar jag lärt mig på bilskolan.

ANDERStG2008-10-18 10:38
Antal inlägg: 7560

Ja, sannerligen, du är mrperfect. Håller du sällskap åt åldringar ibland?

"blev påkörd och stendog"

Lite brutalare och lite sorgligare än att bara dö.

Amiable2008-10-18 10:43
Antal inlägg: 1365

Det hade jag uppskattat om nån skrev en lapp att de kört på min katt. Hade varit skönt att få veta. Det kan vara barn som har den som 'sin'. Då kan de få begrava den t.o.m.

Det här med att försöka väja för ett djur på vägen - jag tror(vet) att det kan skada mer att inte göra det. Grejen är att veta hur att göra om man kör på ett, istället.
Ett litet djur...ok.. men grävling är litet och det rekommenderar jag _inte_ att köra på iaf.
Rådjur/hjort lr älg... ger stora skador på bil bla. Och kan orsaka stora fysiska skador på en själv.

Men jag hade gjort som flera beskriver... inte väjt.. tyvärr!

mrperfect2008-10-18 10:53
Antal inlägg: 11437

ANDERstG
Ja , jag är god man åt en morbror (90) som jag hälsar på ofta och dessutom har mycket kontakt med min mor ( äldre).
Vad hade det med saken att göra då?

Amiable,
en gång körde jag på en grävling, det blev vissa skador på bilens underrede och grävlingen fick avlivas :(

har hittills inte kört på någon katt, men ett antal vilda djur, stor risk där jag kör tyvärr men undvikit många påkörningar tack vare uppmärksamhet och förståelse hur vilda djur uppträder i skymningen ( jag är sällan uppe i gryningen...)

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-10-18 10:57
Antal inlägg: 993

Urk, känns inte alls kul att köra över ngt hur litet det än är.
För några år sedan gick det en ankfamilj över vägen när jag kom körande. Jag såg dom på bra avstånd så det var bara att sakta in lugnt och låta dom gå över. När dom hade passerat körde jag vidare. Det visade sig dock att jag inte sett den sista ungen som därför blev överkörd. Jag hann bara precis ana den i backspegeln när bilen bakom körde upp bredvid mig vid rödljuset där jag stod. Gubbfan vevade ner rutan och och började skrika: "Det tyckte du var kul va!? Köra över ett sånt litet djur, va!?". Djävla idiot. Jag sitter redan där och känner mig elak och jävlig när han kommer och och börjar skälla. Vad tror han? Skulle jag valt att släppa förbi alla men sen ändrat mig för den sista och tänkt: "Ja, lite ankmos kanske gör dagen roligare." Urk...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?